Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #1 Skrevet 20. november 2022 Jeg og mannen er uenige om julegaver og bursdagsgaver til barna. Eller, det vil si, han bestemmer og jeg føyer meg. Han vil ikke gi ting barna ønsker seg hvis det er for eks et spesifikt merke. Hvis for eks det ene barnet ønsker seg en spesifik Nike jakke, så er det uaktuelt. Hun kan få en jakke, men det blir ikke akkurat den. Han vil ikke bidra til at de skal ha noe «alle» andre har fordi det evt er populært. Noe jeg forstår til en viss grad. Men, han er så rigid. De kan ønske seg hvite Nike sko, men ikke en spesifik modell for eks. Får de sagt Nike Air Force, så blir det i allefall ikke den modellen. Ønsker de seg en sekk, kan de ikke si akkurat hvilken. Han bestemmer hvilken sekk osv. Han vil heller ikke gi penger i gave slik at de evt kan spare til dyrere ting de ønsker seg. Det blir for upersonlig. Jeg forstår at de ikke kan få alt de ønsker, absolutt. Men, dette syns jeg blir voldsomt rigid. Vi har hatt en lang diskusjon i kveld ang julegaver, der jeg ønsker å gi en spesifik ting til ene ungen som jeg vet hun ønsker seg veldig. Det er blankt nei fra mannen, selv om det er innafor budsjettet. Da kom diskusjonen. Han har sagt nei, og da blir det ikke slik. Hvordan kan vi løse dette? Anonymkode: 9f6a7...fb1
Pobie Skrevet 20. november 2022 #2 Skrevet 20. november 2022 (endret) Hvorfor har de ikke lov til å ønske seg spesifikke ting? Mannen er jo helt på styr. Jeg ville faktisk sagt at jeg kjøper det de ønsker seg, og så gått ut og handlet julegaver alene. Jeg kan ikke tenke meg en eneste god grunn til at de ikke skal velge jakke og sko selv. Regner med det er snakk om tenåringer siden de ønsker seg slikt. Endret 20. november 2022 av Pobie
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #3 Skrevet 20. november 2022 Synes du skal si at det er helt greit, fra nå av gjelder samme regler for ham også. Ønsker han seg en ny bil? Helt greit når dere har penger til det - men han får ikke ha noe å si om hvilket merke, eller i hvert fall ikke hvilken modell, el-, bensin- eller dieselbil, to-seter eller syv-seter... dette bestemmer du og ungene. Trenger han nye klær. Greit, men ungene bestemmer hva han skal gå med. Hobby - jepp, der bestemmer du og ev. ungene også. Vil han på ferie neste år? Den skal selvfølgelig du bestemme, Hi Er enig med Pobie. Og om mannen likevel lager bråk om dette, da hadde jeg sagt at nå er det på tide med parterapi. Antar at dere har felles økonomi - hvorfor mener han da at han har vetorett når det kommer til hva pengene brukes til? Er dere ikke to i det forholdet? Anonymkode: 7d365...c56
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #4 Skrevet 20. november 2022 Dette er en form for maktmisbruk. Jeg ville løst des ved å gjøre gavehandling selv. Anonymkode: a6d7a...9ac
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #5 Skrevet 20. november 2022 En prinsippfast mann. Prinsipper kan faktisk ødelegge relasjoner. Hva er vitsen med å ønske seg noe da? Datteren min ønsker seg en sekk fra Day. Hvis jeg da kjøper en sekk fra Beckmann, så får hun jo ikke det hun ønsker seg og den vil ikke bli brukt. Sånne ting er viktige for barn. Det er viktig å føle at man passer inn. Husker da jeg ønsket meg Levis 501 og fikk 510. Ønsket meg også sykkel med 21 gir og fikk sykkel med 18 gir. Den skuffelsen er så vond. Trist! Si til mannen din at jula skal bare være god og det er lov å glede barna sine og det gjør faktisk relasjonen sterkere. Den største gleden man kan ha, er å gjøre andre glad. Fornuftig kan man være andre ganger, og man kan godt ta praten med ungdommen om at en billigere jakke varmer like godt som Moncler jakke til 12000 kr, men et ønske er et ønske og ønsker er magiske! Ikke alle ønsker blir oppfylt, men man kan ikke oppfylle dem halvveis. Da kan man like godt kjøpe noe helt annet. Anonymkode: 803a0...a86
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #6 Skrevet 20. november 2022 Kjøp hver deres gave til barna. Anonymkode: 27aaf...474
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #7 Skrevet 20. november 2022 Dere løser det med at du står for gavene til barna. Kan han ikke inngå kompromiss får han holde seg unna, han har ikke større bestemmelsesrett enn deg. Anonymkode: 77bcf...d7c
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #8 Skrevet 20. november 2022 Pobie skrev (6 timer siden): Hvorfor har de ikke lov til å ønske seg spesifikke ting? Mannen er jo helt på styr. Jeg ville faktisk sagt at jeg kjøper det de ønsker seg, og så gått ut og handlet julegaver alene. Jeg kan ikke tenke meg en eneste god grunn til at de ikke skal velge jakke og sko selv. Regner med det er snakk om tenåringer siden de ønsker seg slikt. Han sier han ikke vil være med på å bidra til at unger må ha den og den tingen med det og det merket. Bare fordi det er populært. Han mener de blir bortskjemte av det. hi Anonymkode: 9f6a7...fb1
HeiteH Skrevet 20. november 2022 #9 Skrevet 20. november 2022 For en gjøk. Da ville jeg kjøpt egne gaver til barna.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #10 Skrevet 20. november 2022 HeiteH skrev (1 minutt siden): For en gjøk. Da ville jeg kjøpt egne gaver til barna. Vi var inne på å kjøpe egne gaver til barna. Men, jeg er redd barna kommer til å lure når det står «Til Mari. Fra mamma» på noen av pakkene. Det pleier alltid å stå fra «mamma og pappa». Han vil ikke en gang være med på en slik gave sier han. hi Anonymkode: 9f6a7...fb1
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #11 Skrevet 20. november 2022 Yngste har bursdag i april. Hun ønsker seg da elektrisk sparkesykkel (er gammel nok). Vi bor ganske langt unna venner, så tenkte det var lurt å spleise med besteforeldre slik at hun får sparkesykkel til bursdagen. Han vil ikke det. Han vil at hun skal ha vanlig sykkel og kommer til å kjøpe det. Det sa han også i går. Er ikke snakk om å samarbeide. Han gjør som han vil. Rikker seg ikke en cm. hi Anonymkode: 9f6a7...fb1
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #12 Skrevet 20. november 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Vi var inne på å kjøpe egne gaver til barna. Men, jeg er redd barna kommer til å lure når det står «Til Mari. Fra mamma» på noen av pakkene. Det pleier alltid å stå fra «mamma og pappa». Han vil ikke en gang være med på en slik gave sier han. hi Anonymkode: 9f6a7...fb1 Han trenger jo ikke være med på gavene. Han kan ordne egne gaver til barna. Generelt sett mener jeg gaver bør være noe man tenker mottakeren blir glad for, ikke noe man selv ønsker de skal ha. Anonymkode: a6d7a...9ac
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #13 Skrevet 20. november 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Han trenger jo ikke være med på gavene. Han kan ordne egne gaver til barna. Generelt sett mener jeg gaver bør være noe man tenker mottakeren blir glad for, ikke noe man selv ønsker de skal ha. Anonymkode: a6d7a...9ac Absolutt. Han mener at barna bør bli glade for at de får noe i det heletatt. Og hvis de kun blir glade for å få en jakke med akkurat det merket, så er de bortskjemte, og det vil ikke han være med på å fyre oppunder. hi Anonymkode: 9f6a7...fb1
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #14 Skrevet 20. november 2022 Takk for nok en påminnelse om hvor fint livet mitt som enslig er ❤️ Anonymkode: 4e347...07a
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #15 Skrevet 20. november 2022 Herregud så mye rart man leser her inne. Da hadde jeg kjøpt det selv og skrevet «fra mamma». Viktigere for meg at ungene blir glad enn å please mannen. Anonymkode: 36108...71f
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #16 Skrevet 20. november 2022 Godtar han samme prinsipp til egne gaver? Anonymkode: 2cd48...855
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #17 Skrevet 20. november 2022 Han ødelegger jo julemagien. Burde vært sperret inne. Vis han denne tråden. Å være bortskjemt er noe helt annet. Det er når foreldre kjøper noe med en gang poden sier at noe er fint. Gi han en t-skjorte til jul hvor det står «I killed the magic of Christmas»🎅🏾🌲 Anonymkode: 803a0...a86
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #18 Skrevet 20. november 2022 Jeg er den som styrer med julegaver her hjemme. Mannen og jeg samarbeider greit, men han syns selvfølgelig jeg kjøper for mye, for dyrt osv osv. Jeg prøve å høre på han så godt jeg kan. Men! Hvis var et bare ønsker seg en Nike jakke feks, så får barnet det. Fortsett å snakk med mannen din om dette. Hvorfor skal ikke barnet få noe av det det ønsker seg? Hva fikk mannen mannen din til jul som barn? Hva husker han best? Hadde glatt overstyrt. Barn foran mannen. Glatt. Anonymkode: 08794...8f6
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #19 Skrevet 20. november 2022 Hvis han er så rigid og bestemt på dette området, er han like vanskelig på andre områder? Som en over her sier, dette er en form for maktmisbruk. Han umyndiggjør deg fullstendig. Anonymkode: a1783...68b
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #20 Skrevet 20. november 2022 Fyren er jo psykopat og det her godtar du??🤯stakkars unger Anonymkode: ce288...c88
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #21 Skrevet 20. november 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg er den som styrer med julegaver her hjemme. Mannen og jeg samarbeider greit, men han syns selvfølgelig jeg kjøper for mye, for dyrt osv osv. Jeg prøve å høre på han så godt jeg kan. Men! Hvis var et bare ønsker seg en Nike jakke feks, så får barnet det. Fortsett å snakk med mannen din om dette. Hvorfor skal ikke barnet få noe av det det ønsker seg? Hva fikk mannen mannen din til jul som barn? Hva husker han best? Hadde glatt overstyrt. Barn foran mannen. Glatt. Anonymkode: 08794...8f6 Det som er greia er at han vokste opp under litt dårlige kår. Fikk veldig lite og det var ikke noe som var dyrt eller populært. Han sier at de som hadde slike ting når han var barn var ufyselige. Og det vil han ikke at hans egne barn skal bli sier han. hi Anonymkode: 9f6a7...fb1
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #22 Skrevet 20. november 2022 Hvorfor i alle dager kjøper dere ikke hver deres gaver da? Alle happy og flere gaver. Anonymkode: 1df56...0ed
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #23 Skrevet 20. november 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det som er greia er at han vokste opp under litt dårlige kår. Fikk veldig lite og det var ikke noe som var dyrt eller populært. Han sier at de som hadde slike ting når han var barn var ufyselige. Og det vil han ikke at hans egne barn skal bli sier han. hi Anonymkode: 9f6a7...fb1 Så den følelsen han hadde som barn med å ikke ha det som alle de andre hadde. Den følelsen ønsker han også at ungen skal kjenne på? Tilbake til min første konklusjon psykopat Anonymkode: ce288...c88
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #24 Skrevet 20. november 2022 De aller fleste av oss har jo samme prinsipper som mannen din; vi vil ikke bidrag til merkepress. Men det virker som om mannen din ikke tar inn over seg at alt faktisk har merker. Her snakker vi med barna om kvalitet vs. pris. Dette er de helt enig med og ser verdien av å ikke kjøpe ekstremt dyre klær bare på grunn av merket. Pengene rekker mye lenger om man holder seg til kvalitet fremfor merke (der kvalitet betyr noe som sko og ytterklær). Det er jo her man bør ta holdningsarbeidet og det høres jo ut som dine barn har greie verdier her. Ettersom alt har et merke blir jo merke og modell en måte å beskrive hva man ønsker seg. Jeg har høy vrist. Da er det enkelte skomerker som passer meg bedre enn andre. Om jeg skal ønske meg et par sko til jul ønsker jeg meg merker og modeller som passer min fot. Det ville jo vært absurd om mannen min da skulle kjøpe et annet merke som da blir vonde å gå med. En del merker er jo populære fordi de har en god fordeling på pris vs kvalitet. Skal han da utelukke gode kjøp fordi mange andre kjøper samme merke? En ting er å ikke kjøpe merkeklær som er dyre pga merke, men det blir jo fryktelig merkelig å kjøpe f.eks. sko til samme pris, men av et annet merke enn det ungdommen ønsker seg. Det er her jeg mener mannen din sporer av. Anonymkode: 58ec6...844
Anonym bruker Skrevet 20. november 2022 #25 Skrevet 20. november 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det som er greia er at han vokste opp under litt dårlige kår. Fikk veldig lite og det var ikke noe som var dyrt eller populært. Han sier at de som hadde slike ting når han var barn var ufyselige. Og det vil han ikke at hans egne barn skal bli sier han. hi Anonymkode: 9f6a7...fb1 Her ligger det nok mye under som man må være psykolog for å forstå. Min tolkning er at han ble mobbet som barn, og er livredd barna hans skal bli sånn som mobberne var? Men han ser ikke at han bommer helt på målet her, oppdragelse er veldig mye mer enn å la barna få det de ønsker seg til jul og bursdag. Bortskjemt er de barna som får og får, som får Nike-jakken på en vanlig tirsdag, den dyre ranselen uken etter og Air forse skoene samme lørdag.... Barn som lærer seg å sette pris på det de får, som ønsker seg og får til jul og bursdag, de blir ikke bortskjemte materielt sett Jeg vil si det verste er å bli bortskjemt på å alltid få viljen sin, alltid tro man vet best, aldri møte motgang osv, de barna kan bli ganske ufyselige etterhvert, uavhengig av merket på jakka. Jeg tror ikke du kan løse dette, her må mannen ha proff hjelp for å snappe ut av en vrangforestilling som har satt seg helt fast i han. Anonymkode: 79eb3...234
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå