Gå til innhold

Hva kan dette skyldes? Gjelder barnet mitt

Anbefalte innlegg

Han har språkproblemer, klarer ikke å uttrykke seg. Svært sensitiv ! Reguleringsvansker ! Høy iq. Ønsker kontroll på alt rundt seg. Spyr hvis planer endrer seg. Spyr og får feber ved utfordringer. Voldsom høydeskrekk. Stiv i kroppen. 

Anonymkode: 25448...46e

Fortsetter under...

Vi kan ikke stille noen diagnoser via nett akkurat, men jeg ville tenkt over muligheten for autisme. Ta ham med til lege, og skriv på forhånd ned alt du reagerer på, så kan legen henvise til BUP for utredning. 

Anonymkode: 0dade...840

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Han har språkproblemer, klarer ikke å uttrykke seg. Svært sensitiv ! Reguleringsvansker ! Høy iq. Ønsker kontroll på alt rundt seg. Spyr hvis planer endrer seg. Spyr og får feber ved utfordringer. Voldsom høydeskrekk. Stiv i kroppen. 

Høysensitiv. Les mer om det. Lettere for deg å tilrettelegge. Der lærer du deg hvordan du skal forholde deg til han, ikke omvendt. 

Født for tidlig? 

Anonymkode: 1170c...372

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Høysensitiv. Les mer om det. Lettere for deg å tilrettelegge. Der lærer du deg hvordan du skal forholde deg til han, ikke omvendt. 

Født for tidlig? 

Man blir ikke slik som høysensitiv, selv om han godt kan være det i tillegg. De fleste med autisme, adhd ol. er høysensitive, men siden det er et personlighetstrekk og ikke en diagnose, kan man selvsagt være høysensitiv uten at det er noe annet som ligger bak også. Selv har jeg adhd og er høysensitiv, så jeg vet utmerket godt hvordan det er, og det HI beskriver er noe langt mer.

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Født for tidlig? 

Ikke prematur ❤

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Vi kan ikke stille noen diagnoser via nett akkurat, men jeg ville tenkt over muligheten for autisme. Ta ham med til lege, og skriv på forhånd ned alt du reagerer på, så kan legen henvise til BUP for utredning. 

Det kan jeg

Født for tidlig? 

Har lest om det. Kjøpte en bok, men det passet ikke helt

Hadde bedt om utredning hos BUP.

Min sønn har en del av de symptomene, og har Asperger. 

Anonymkode: 01e51...66d

Kan du fortelle litt om gutten din? Symptomer?  Hvilken alder fikk han diagnosen? 

Man blir ikke slik som høysensitiv, selv om han godt kan være det i tillegg. De fleste med autisme, adhd ol. er høysensitive, men siden det er et personlighetstrekk og ikke en diagnose, kan man selvsagt være høysensitiv uten at det er noe annet som ligger bak også. Selv har jeg adhd og er høysensitiv, så jeg vet utmerket godt hvordan det er, og det HI beskriver er noe langt mer.

Hvorfor tenker du at det er noe mer? Jeg er veldig nysgjerrig ❤️

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor tenker du at det er noe mer? Jeg er veldig nysgjerrig ❤️

Ingenting av det du beskriver, med unntak av høydeskrekk, er innennfor normalen. Hvis han har høy IQ (er dette testet eller bare noe du tror?) burde han heller ikke slite med språket på den måten du beskriver. Dette er uansett noe spesialister må vurdere.

Annonse

Spying kan vel gjerne være ett symptom på angst, noe som mange med autisme får ved endringer i planer/utfordringer osv. 

Høres helt ut som min datter, bortsett fra spying. Hun viste angst på andre måter. Har Asperger. 

Anonymkode: 46acf...677

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Første tanke er barneautisme. Men det finnes også mye annet av diagnoser som kan passe, avhengig av hva som er medfødt og hva han har utviklet brått eller gradvis.

Anonymkode: 28c76...ab3

Kan være autisme, men du må få han utredet. Synsing av folk på forum er ikke så nyttig. Jeg har tre autistiske barn og kjenner igjen det du beskriver. Men barnet må observeres og testes av nevropsykologer. 

Anonymkode: 16735...639

Ingenting av det du beskriver, med unntak av høydeskrekk, er innennfor normalen. Hvis han har høy IQ (er dette testet eller bare noe du tror?) burde han heller ikke slite med språket på den måten du beskriver. Dette er uansett noe spesialister må vurdere.

Han tok test hos ppt. Fikk en score på 114. Det er høy iq ?

Spying kan vel gjerne være ett symptom på angst, noe som mange med autisme får ved endringer i planer/utfordringer osv. 

Høres helt ut som min datter, bortsett fra spying. Hun viste angst på andre måter. Har Asperger. 

Anonymkode: 46acf...677

Hvor gammel var hun da hun fikk diagnosen? 

Første tanke er barneautisme. Men det finnes også mye annet av diagnoser som kan passe, avhengig av hva som er medfødt og hva han har utviklet brått eller gradvis.

Anonymkode: 28c76...ab3

Har alltid vært sånn. Far er autist. 

Kan være autisme, men du må få han utredet. Synsing av folk på forum er ikke så nyttig. Jeg har tre autistiske barn og kjenner igjen det du beskriver. Men barnet må observeres og testes av nevropsykologer. 

Anonymkode: 16735...639

Takk for innspill ❤️ far er autist 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Han tok test hos ppt. Fikk en score på 114. Det er høy iq ?

Hvis PPT er innblandet vil jeg jo tro at du også er veldig klar over at det er noe mer her enn vanlig? 114 ligger helt i øvre del av normal IQ, så det er absolutt ganske høyt ja, men det defineres vel kanskje ikke som høy IQ i den forstand at det er over normalen. Uansett er det mer enn høyt nok til at barnet ditt ikke burde hatt problemer med språket, og generelt sett ikke bør ha lærevansker som ikke er spesifikke av andre årsaker (f.eks. dysleksi, løpsk tale el.). Hva sier PPT og barnehage/skole da? Jeg vil jo tro de også reagerer og i det minste PPT kan skrive en uttalelse som fastlegen kan legge ved søknad til BUP. At far har autisme er også vesentlig å nevne, da nevroutviklingsforstyrrelser har høy grad av arvelighet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...