Gå til innhold

Er det håp om å komme inn til utredning? (adhd)

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt henvist til DPS for utredning, men legen er skeptisk til om jeg blir tatt inn. Er det håp?

Det som taler for er familiehistorikk (mye adhd i familien, inkludert to egne barn), tydelige symptomer fra barndommen av, har oppsøkt lege flere ganger fordi jeg har slitt med konsentrasjon, fokus, humørsvingninger osv, uten at de har funnet noe galt. Blitt utbrent to ganger og vært sykemeldt i lengre tid begge gangene. Stor risiko for at dette skjer igjen. Lever knapt livet, altså selv om jeg har både tid og penger får jeg ikke kommet i gang med noe utover jobb og å være hjemme.

Det som taler mot er at jeg tilsynelatende klarer meg godt. Har høy utdannelse, fast jobb, gift og generelt ting på stell. Sett fra utsiden. Jeg er altså ikke et akutt eller "ødelagt" tilfelle sånn sett.

Noen med erfaring her?

Anonymkode: c2c64...107

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Ja! Egentlig bare pga familiehistorikken. Adhd er svært arvelig. Hvis du ikke blir tatt inn, kan du utredes privat. Koster litt, men da slipper man å vente i en evighet. 

Anonymkode: a996d...057

Ja, jeg tenkte jo også først det, at familiehistorikken alene nesten burde være nok, og jeg har i tillegg 6/6 i skravert felt i del A på egenrapportering, og 10 av 12 felt i del B. Men legen virket veldig negativ og sa at av alle han henviste, var det nesten ingen som ble tatt inn. Jeg vet at jeg kan gå privat, men vi har egentlig ikke råd til det akkurat nå. Så vidt jeg kan skjønne koster det fort 30 - 35 000 kr.

HI

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg tenkte jo også først det, at familiehistorikken alene nesten burde være nok, og jeg har i tillegg 6/6 i skravert felt i del A på egenrapportering, og 10 av 12 felt i del B. Men legen virket veldig negativ og sa at av alle han henviste, var det nesten ingen som ble tatt inn. Jeg vet at jeg kan gå privat, men vi har egentlig ikke råd til det akkurat nå. Så vidt jeg kan skjønne koster det fort 30 - 35 000 kr.

HI

Har du helseforsikring gjennom jobb? Der jeg jobber, dekkes 10 timer psykolog per år hvis fastlegen henviser. Det omfatter nevropsykolog, så jeg ble utredet hos en nevropsykolog i forsikringsselskapets nettverk. Da kan du evt. finne deg en psykiater etterpå hvis medisinering er aktuelt.

Har hørt at det er stort press på dps for tiden, men det er nok forskjeller fra sted til sted. Objektivt sett høres det absolutt ut som det er belegg for henvisningen, men hvis dps må prioritere hardt, kan det hende akutt syke går foran deg. Lykke til!

Anonymkode: c7f82...529

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Har du helseforsikring gjennom jobb? Der jeg jobber, dekkes 10 timer psykolog per år hvis fastlegen henviser. Det omfatter nevropsykolog, så jeg ble utredet hos en nevropsykolog i forsikringsselskapets nettverk. Da kan du evt. finne deg en psykiater etterpå hvis medisinering er aktuelt.

Har hørt at det er stort press på dps for tiden, men det er nok forskjeller fra sted til sted. Objektivt sett høres det absolutt ut som det er belegg for henvisningen, men hvis dps må prioritere hardt, kan det hende akutt syke går foran deg. Lykke til!

Hm, det vet jeg faktisk ikke. Jeg kan undersøke på mandag og forhøre meg litt. Nå må jeg uansett vente og se, men utålmodig som jeg er, så er det vanskelig 😅

HI

Ja, det er håp men du må være forberedt på å først få et avslag. Når du har fått det må du klage.

Jeg er ganske lik deg og har akkurat kommet inn, men jeg må gå til dps sin psykolog som så skal gjøre en vurdering på om jeg kommer videre til utredning.

Anonymkode: 5100b...f01

Annonse

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Ja, det er håp men du må være forberedt på å først få et avslag. Når du har fått det må du klage.

Jeg er ganske lik deg og har akkurat kommet inn, men jeg må gå til dps sin psykolog som så skal gjøre en vurdering på om jeg kommer videre til utredning.

Uff, det høres tungvint ut. Hvor lang tid gikk det før du fikk svar, og så på klagen?

HI 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hm, det vet jeg faktisk ikke. Jeg kan undersøke på mandag og forhøre meg litt. Nå må jeg uansett vente og se, men utålmodig som jeg er, så er det vanskelig 😅

HI

Hvis du har forsikring, vil jeg tro du kan fastlegen henvisning mot forsikringsseldkspet og bare gå dit i stedet for dps.

Hva trenger du diagnosen til?

Anonymkode: 4e0f3...1f6

Kunne få hjelp, tilrettelegging og eventuelt medisiner slik at jeg vil fungere litt bedre i hverdagen. Mine to barn, eller rettere ungdommer, med adhd fikk det mye bedre etter de fikk diagnosen, hjelp og medisiner. De har begge fått bestemme selv om de vil ta det, og begge har valgt å gå på medisiner fordi de synes det hjelper veldig med konsentrasjon, komme i gang med oppgaver og dempe uro og tankekjør. 

HI

Hvis du har forsikring, vil jeg tro du kan fastlegen henvisning mot forsikringsseldkspet og bare gå dit i stedet for dps.

Hva mener du?

HI 

Annonse

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Kunne få hjelp, tilrettelegging og eventuelt medisiner slik at jeg vil fungere litt bedre i hverdagen. Mine to barn, eller rettere ungdommer, med adhd fikk det mye bedre etter de fikk diagnosen, hjelp og medisiner. De har begge fått bestemme selv om de vil ta det, og begge har valgt å gå på medisiner fordi de synes det hjelper veldig med konsentrasjon, komme i gang med oppgaver og dempe uro og tankekjør. 

HI

Hva slags tilrettelegging mener du at voksne med adhd får?

Ikke HI, men svarer likevel. Det vil variere ut fra behov. Her er en oversikt om tilrettelegging i arbeidslivet. https://www.adhdnorge.no/artikkel/rettigheter-i-arbeidslivet-for-deg-som-har-adhd

Mer generelt handler det om å bli kjent med seg selv, forstå hvordan man kan fungere bedre. Å kunne tilrettelegge for seg selv på best måte.

Hva mener du?

HI 

Beklager, ser at det ble uklart. Det jeg mente, var at hvis du nå har en henvisning fra fastlege som er sendt til dps, så vil jeg tro du kan bruke den hvis du finner ut av du har forsikring gjennom jobb. Vil tro det er kortere ventetid der, og da kan du legge dps på is hvis du foretrekker det.
Ikke sikkert det er relevant info for deg, altså, jeg bare tolket innlegget ditt dithen at du kanskje ikke så den muligheten.

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Uff, det høres tungvint ut. Hvor lang tid gikk det før du fikk svar, og så på klagen?

HI 

Det var ikke veldig stress. En ekstra legetime og kanskje tre uker før klagen ble behandlet:)

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Beklager, ser at det ble uklart. Det jeg mente, var at hvis du nå har en henvisning fra fastlege som er sendt til dps, så vil jeg tro du kan bruke den hvis du finner ut av du har forsikring gjennom jobb. Vil tro det er kortere ventetid der, og da kan du legge dps på is hvis du foretrekker det.
Ikke sikkert det er relevant info for deg, altså, jeg bare tolket innlegget ditt dithen at du kanskje ikke så den muligheten.

Nei, det var jeg ikke klar over, så takk for tips!

HI

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Ikke HI, men svarer likevel. Det vil variere ut fra behov. Her er en oversikt om tilrettelegging i arbeidslivet. https://www.adhdnorge.no/artikkel/rettigheter-i-arbeidslivet-for-deg-som-har-adhd

Mer generelt handler det om å bli kjent med seg selv, forstå hvordan man kan fungere bedre. Å kunne tilrettelegge for seg selv på best måte.

Ja, det hun skriver. I tillegg har jeg jo sett hvor god effekt egne barn har av medisiner, så jeg har tro på at jeg kan få hjelp på flere måter. 

HI

Skjønner ikke vitsen med diagnose som voksen. Det er egentlig skikkelig kjipt og er med på å vanne ut diagnosen. 

Anonymkode: 01fc1...48c

Da har du sannsynligvis heller ikke levd et liv der du stadig vekk strever med å klare ting andre ser ut for å få til så enkelt, til tross for at man selv er ganske smart, kjent på den konstante uroen, rastløsheten osv. Det at flere voksne nå får diagnosen er ikke med på å vanne den ut, men å gi mer dybde, forklaringer og forståelse for hvordan en slik diagnose påvirker voksne, og da spesielt kvinner. All forskning viser at å få diagnosen og behandling, er med på redusere risikoen for andre psykiske lidelser, risikoatferd og å falle utenfor arbeidslivet, så det er så absolutt en samfunnsøkonomisk gevinst i å få satt diagnoser der det faktisk er noen og gitt behandling. 

«Alle» kjendiser har jo adhd for tiden. Garantert utredet privat og betalt for en diagnose som forklarer det de strever med. Jævla kjipt for de soM faktisk har adhd 

Nå er det svært sannsynlig at jeg faktisk HAR adhd med tanke på både min familiehistorikk, mine symptomer/utfordringer helt fra jeg var liten og hva jeg strever med nå. Ikke er jeg kjendis heller 😅 Men det er faktisk ikke så usannsynlig at nettopp en del kjendiser får diagnosen nå, som voksen, fordi litt av problemstillingen knyttet opp mot adhd gjerne er ting som å være altfor åpen (mangle filter), søke spenning, utvise risikoatferd osv.

HI

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

«Alle» kjendiser har jo adhd for tiden. Garantert utredet privat og betalt for en diagnose som forklarer det de strever med. Jævla kjipt for de soM faktisk har adhd 

Jeg vil tro at mange flere kjendiser enn det vi vet, har adhd. De fleste sier ingenting, fordi det for mange er skambelagt. Godt hjulpet av denne typen kommentarer.

Jeg ble utredet privat og går nå til privat psykiater i forbindelse med medisinutredning. Antyder du at diagnosen min ikke er riktig fordi nevropsykologen utredet meg, er kjøpt og betalt og ikke følger nasjonale retningslinjer for utredning?

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Skjønner ikke vitsen med diagnose som voksen. Det er egentlig skikkelig kjipt og er med på å vanne ut diagnosen. 

Hvorfor synes du at voksne som får diagnosen, vanner den ut?

Diagnoser/sykdommer som forskes på, vil alltid være i endring og utvikles. Tiden går, vi lærer mer. Jeg tenker det er positivt hvis det gjør at flere får kunnskap om hvem de er og kan få det bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...