Gå til innhold

Tiggere på gaten

Anbefalte innlegg

Jeg bor i en by der det er en del tilreisende tiggere fra andre land. I sentrum setter de seg veldig tett på der folk ferdes slik at man må gå veldig nære dem for å gå forbi. 

Jeg går ikke rundt med kontanter, men jeg bidrar mye til veldedighet både i egen by overfor prosjekter i utlandet. Lokalt støtter jeg f.eks. organisasjoner som gir vanskeligstilte et varmt måltid, annen mat, klær og julegaver. Om de som tigger benytter seg av disse tilbudene så har jeg jo bidratt litt til deres velferd. Jeg synes likevel det er vanskelig å nærmest skritte over dem. Smiler og hilser, men føler de får forhåpninger når jeg hilser og blir skuffet når jeg likevel ikke gir noe.

Hvordan håndterer dere tiggere? 

Anonymkode: 00dd3...609

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435761-tiggere-p%C3%A5-gaten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I mine unge dager gikk jeg på en aldri så liten smell. Ga til ei som stod i byen, jeg ble merket som potensiell giver, for rett etter det ble jeg nesten forfulgt av flere kvinner i samme «gjeng» på byen. Tydelig de hadde snakket sammen og dette var organisert. 

Utfordringen ved å bare gi er nettopp at en ikke aner noe om den en gir til. Og i dette miljøet har det vist seg å foregå mye lyssky business. Dessverre. Kan fort bidra til både hvitvasking og terrorfinansiering. Det er jo synd, for mange som sitter der er bare noen slitere som kunne trengt en slant. Av prinsipp så gir jeg ikke til tiggere mer. Jeg støtter heller Frelsesarmeen eller andre organisasjoner, hvor pengene går til å opprettholde ett minimum av verdighet. Ett varmt måltid hvor du kan sitte inne, mulighet til en dusj, nye sokker og en tannbørste. Det finnes ingen økonomisk gevinst i å oppsøke det tilbudet og da tenker jeg pengene gjør seg bedre der enn som cash i handa. 

Så jeg smiler, hilser og sier beklager har ikke kontanter og går forbi. 

Anonymkode: bcb7c...d76

Annonse

Det er jo veldokumetert at dette tilreisende tiggerne er del av et organisert kriminelt nettverk. Ved å gi til dem bidrar du til menneskehandel og utnytting. Det er virkelig ikke en god ting å gi til disse. 

Jeg ignorerer dem og går rett forbi. 

Anonymkode: 61c1e...6fb

Mange av de som tigger i Norge har bygd seg store hus i Romania på tomter som ikke er deres. Så slutt å gi. Om du vil se et mirakel så kan du se han som står med 2 krykker utenfor Oslo City for tiden. Når 'arbeidsdagen' er over eller når han skal ha en røykepause så tar han krykkene og går derfra. Halleluja! Han har tigget i Oslo i alle fall siden 2014.

Ikke gi, det forværre problemet. 

Jeg blir bare sint når jeg ser at nederst av Karl Johan er fult av tiggere. 

Anonymkode: 994f7...a61

Ja, det er derfor jeg ikke gir til tigger. Det er umulig å vite noe mer om dem - hva de har og om de er tilknyttet organiserte, kriminelle nettverk. I tillegg har jeg større tro på å bidra til organisasjoner som det tross alt er en kontroll med. Selv om de gjerne ikke har mye eller er tilknyttet et kriminelt nettverk må de uansett ha noe midler for å reise ut. De fattigste av dem har ingen mulighet til å reise langt bort for å tigge. Det blir for dyrt. Jeg tror det er bedre at man støtter tiltak i hjemlandet der man kan nå flere, de kan få det bedre der de er og slipper å reise bort fra barn og barnebarn som igjen vil prege den oppvoksende slekten. Det er bedre å bidra til tiltak som gjør at de har mulighet til å brødfø seg i hjemlandet fremfor å måtte sitte uvirksom på gaten i en kald og fremmed by. 

Noen av dem har godt utbytte av sitt kriminelle nettverk og de har gode forhold (varme senger å sove i, god mat), mens andre ikke har noe. Noen av har ikke store hus hjemme og mange av dem betaler ned på lån til personer som hjalp dem til Norge og får dermed redusert dagens innsats. Selv om ikke alle tiggere en Romer er det nok en overvekt av disse. Romene sliter med å finne sin plass i den moderne verden. De har vært omreisende arbeidere og underholdning i generasjoner (som smeder, hestehandlere, bjørnetemmere, musikere, skuespillere osv). Nå er noen av disse jobbene borte, de fleste krever utdanning eller er tatt over av maskiner eller andre yrkesgrupprt. Mange av romene stritter imot det å tilpasse seg dette og vil ikke bosette seg fast eller sende barna på skolen fordi de føler at kulturen deres da vil dø ut. Gjennom historien har de blitt forfulgt og utsatt for slaveri. I tillegg er det mye fordommer mot dem, spesielt i Øst-Europa og i Romania hvor mange av dem bor. Dette gjør at andre trekker seg unna. De får ikke leie, de får ikke jobber, skolene der barna går er lavstatus med lav kvalitet på skole og materiell og dyktige lærere søker seg ikke dit. De klarer ikke å få til å skape et bedre samfunn for barna sine under gitte rammer og det de selv er villig til å godta. Ulikheter blir gjenskapt og klassereise nærmest umulig. Det blir segregering og de føler at de ikke har annen mulighet enn å dra ut for å tigge. Så det må nok en holdningendring til - både i samfunnet der diskrimineringen må ned - og blant romene selv. De må akseptere at Europa har endret seg og om de ønsker en bedre fremtid for barna sine må de endre seg, selv om det betyr at de må bli mer bofaste. Men alt dette er vanskelig med den diskrimineringen de opplever og den vanskelig økonomiske situasjonen de har og diskrimineringen har lettere for å fortsette så lenge de har dette levesettet. Det er dermed en ring det er vanskelig å bryte ut av.  

Jeg synes uansett det er vanskelig å gå forbi/omtrent trakke over dem for å komme forbi. Men hilser alltid.  

Anonymkode: 00dd3...609

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...