Anonym bruker Skrevet 21. november 2022 #76 Skrevet 21. november 2022 Problemet er jo at du sliter psykisk, og derfor har forandret deg. Hvorfor stritter du så imot å få hjelp av medisiner o.l? Vil du ikke få tilbake det livet du hadde? Det er ikke DEG det et noe galt med, men du er syk! Anonymkode: c128c...960
Anonym bruker Skrevet 21. november 2022 #77 Skrevet 21. november 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det har jeg. Synes ikke det er noe hjelp. Får ikke dekket psykolog og å betale 1500 kr per gang er uaktuelt. Og så er det tabletter evt med en haug med bivirkninger og farer for andre sykdommer. Ja, hva gjør man da? Anonymkode: 3128a...5cb Vil du heller ha det dårlig hele tide, enn å prøve medisiner? Veldig mange som går på antidepressiva, og får det adskillig bedre over tid. Men du blir ikke bra over natten med det heller. Anonymkode: c128c...960
Anonym bruker Skrevet 21. november 2022 #78 Skrevet 21. november 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det har jeg. Synes ikke det er noe hjelp. Får ikke dekket psykolog og å betale 1500 kr per gang er uaktuelt. Og så er det tabletter evt med en haug med bivirkninger og farer for andre sykdommer. Ja, hva gjør man da? Anonymkode: 3128a...5cb Så deprimert og engstelig som du er så kvalifiserer du absolutt for henvisning og hjelp hos DPS og da har du frikort før du veit ordet av det. Men om man absolutt ikke vil det så kan man jo.... ta seg sammen? Tenke positivt? Ikke tro at verden er slemme med deg fordi den ikke liker deg? Ikke tenke så negativt om absolutt alt som blir sagt og gjort? Man _kan_ i stor grad velge hvordan man lar seg påvirke av andre... Anonymkode: 8a734...a43
Anonym bruker Skrevet 21. november 2022 #79 Skrevet 21. november 2022 Du må rett og slett slutte å skrive her og oppsøke hjelp, HI. Om du er en virkelig person og ikke en som sitter her og leker med oss. (Burde vel oppsøke hjelp da også) Om alt dette du har skrevet her inne nå i en evighet stemmer, og du ikke orker å ta grep selv, MÅ du be profesjonelle om hjelp. Vi eller vennene dine kan ikke hjelpe deg verken med følelsene dine eller virkeligoppfatningen din. Jeg antar vennene dine har prøvd og prøver, men dessverre er det sånn at venner kommer til et punkt hvor de ikke orker mer og bare gir opp og dytter deg unna. Det er begrenset hvor lenge "vanlige folk" holder ut i en sånn situasjon, nemlig. Enten du er syk eller ikke, så har du et alvorlig sosialt problem. Du trenger ikke å være syk, jeg har selv hatt en venninne som slet ut vennegjengen sin med sin negativitet og virkeligoppfatning og selvopptatthet. Tilslutt måtte jeg bare gi opp og innse at jeg ikke orket å ha et sånt menneske i kretsen min, selv om det var synd på henne på mange måter. Du får besøk, har det kjekt, men er misfornøyd med at de gikk altfor tidlig.... :rister på hodet: Anonymkode: 57c49...d59
Anonym bruker Skrevet 21. november 2022 #80 Skrevet 21. november 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Det har jeg. Synes ikke det er noe hjelp. Får ikke dekket psykolog og å betale 1500 kr per gang er uaktuelt. Og så er det tabletter evt med en haug med bivirkninger og farer for andre sykdommer. Ja, hva gjør man da? Anonymkode: 3128a...5cb Du, det er mye bedre å få eventuelle bivirkninger av medisiner enn å ha hele livet ødelagt som du har nå. Hvordan tenker du det er bedre å ha det slik du har nå, enn å få en liten bivirkning? Anonymkode: 62d07...90b
Anonym bruker Skrevet 21. november 2022 #81 Skrevet 21. november 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det har jeg. Synes ikke det er noe hjelp. Får ikke dekket psykolog og å betale 1500 kr per gang er uaktuelt. Og så er det tabletter evt med en haug med bivirkninger og farer for andre sykdommer. Ja, hva gjør man da? Anonymkode: 3128a...5cb Hvilken potensiell bivirkning tenker du er verre enn slik du har det nå? Hvis du ikke får dekket psykolog, er det i tilfelle fordi du ikke har vært helt ærlig med legen din om hvordan du har det. Anonymkode: 0f760...31f
Anonym bruker Skrevet 21. november 2022 #82 Skrevet 21. november 2022 Jeg er generelt skeptisk til medisin. Til og med Paracet. Minst mulig av sånt. Men kanskje jeg må prøve. Og lest her inne om folk som snakker om bivirkninger. Og så hvordan virker det. Hvordan blir jeg? Kan det være kvalme, bli verre? Jeg er ærlig redd for å prøve. Jeg tror ikke vennene de såkalte vennen mine vet eller merker noe hvordan jeg har det. Ikke har vi mye kontakt. Kan gå måneder imellom vi møtes og jeg forteller ikke hvordan jeg har det og ikke hører de noe særlig fra meg utenom, Så at jeg plager dem det tror jeg ikke. Jeg er mest for meg selv egentlig. Få/ingen å snakke med. Anonymkode: 3128a...5cb
Anonym bruker Skrevet 21. november 2022 #83 Skrevet 21. november 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Jeg er generelt skeptisk til medisin. Til og med Paracet. Minst mulig av sånt. Men kanskje jeg må prøve. Og lest her inne om folk som snakker om bivirkninger. Og så hvordan virker det. Hvordan blir jeg? Kan det være kvalme, bli verre? Jeg er ærlig redd for å prøve. Jeg tror ikke vennene de såkalte vennen mine vet eller merker noe hvordan jeg har det. Ikke har vi mye kontakt. Kan gå måneder imellom vi møtes og jeg forteller ikke hvordan jeg har det og ikke hører de noe særlig fra meg utenom, Så at jeg plager dem det tror jeg ikke. Jeg er mest for meg selv egentlig. Få/ingen å snakke med. Anonymkode: 3128a...5cb Du sa jo selv at en venninne hadde kommentert: hvor er den glade "navnet ditt". Så selvfølgelig merker de at du har forandret deg. Må jo være umulig å ikke merke det? Anonymkode: c128c...960
Anonym bruker Skrevet 21. november 2022 #84 Skrevet 21. november 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Du sa jo selv at en venninne hadde kommentert: hvor er den glade "navnet ditt". Så selvfølgelig merker de at du har forandret deg. Må jo være umulig å ikke merke det? Anonymkode: c128c...960 Ja, hun ene sa dette. Så ja det merkes gjerne mer enn jeg tror. Selvom vi ikke møtes/snakkes ofte. Og merker jo selv at jeg er mye lei meg og ikke glad eller gleder meg til ting., Anonymkode: 3128a...5cb
Anonym bruker Skrevet 21. november 2022 #85 Skrevet 21. november 2022 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Jeg er generelt skeptisk til medisin. Til og med Paracet. Minst mulig av sånt. Men kanskje jeg må prøve. Og lest her inne om folk som snakker om bivirkninger. Og så hvordan virker det. Hvordan blir jeg? Kan det være kvalme, bli verre? Jeg er ærlig redd for å prøve. Jeg tror ikke vennene de såkalte vennen mine vet eller merker noe hvordan jeg har det. Ikke har vi mye kontakt. Kan gå måneder imellom vi møtes og jeg forteller ikke hvordan jeg har det og ikke hører de noe særlig fra meg utenom, Så at jeg plager dem det tror jeg ikke. Jeg er mest for meg selv egentlig. Få/ingen å snakke med. Anonymkode: 3128a...5cb Det du skriver i første avsnitt viser at du ikke har snakket nok med legen din om dette, og mest trolig heller ikke vært ærlig om hvordan du faktisk har det. Du må kontakte legen din igjen! De som var på besøk hos deg - har du sendt dem melding og takket for besøket, at det var koselig å ha en slik skravlekveld? Hvis ikke - gjør det, og foreslå samtidig å gå en tur sammen en dag, kjenne litt på vinterfølelsen, du kan ta med kakao Anonymkode: c6b94...79a
Anonym bruker Skrevet 21. november 2022 #86 Skrevet 21. november 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Det du skriver i første avsnitt viser at du ikke har snakket nok med legen din om dette, og mest trolig heller ikke vært ærlig om hvordan du faktisk har det. Du må kontakte legen din igjen! De som var på besøk hos deg - har du sendt dem melding og takket for besøket, at det var koselig å ha en slik skravlekveld? Hvis ikke - gjør det, og foreslå samtidig å gå en tur sammen en dag, kjenne litt på vinterfølelsen, du kan ta med kakao Anonymkode: c6b94...79a Jeg har fortalt legen at jeg er skeptisk til medisin så vet om det. Så vi har snakket om det. Har trengt tid. Avtalt nå at jeg skal forsøke noe neste gang. Vært så ærlig som jeg klarer med legen. Er ikke noe god på det rett å slett. En god ide. Har ikke sendt meld og takket for sist. Kanskje jeg skal gjøre det og spørre om tur som du sier 😊 Anonymkode: 3128a...5cb
Anonym bruker Skrevet 21. november 2022 #87 Skrevet 21. november 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Jeg har fortalt legen at jeg er skeptisk til medisin så vet om det. Så vi har snakket om det. Har trengt tid. Avtalt nå at jeg skal forsøke noe neste gang. Vært så ærlig som jeg klarer med legen. Er ikke noe god på det rett å slett. En god ide. Har ikke sendt meld og takket for sist. Kanskje jeg skal gjøre det og spørre om tur som du sier 😊 Anonymkode: 3128a...5cb Om du ikke greier å si det til legen, så skriv det ned. Skriv ned hvordan du føler deg. Skriv hvor mye du skriver på nett om dette, og at det ikke gjør deg noe godt, at det bare forsterker de vonde tankene og at du ikke har greid å slutte. Si at du må ha tettere oppfølging. Og så gjør du deg på forhånd tanker om én ting du kan gjøre frem mot nyttår for å få det bedre - og gjør en avtale med legen om at denne følger dette opp. F.eks. at du kontakter Aktiv på Dagtid (eller tilsvarende) i kommunen, at du ber legen søke deg til Frisklivsentralen, eller at du melder deg på et kurs, en hobby, en turgruppe. Da blir det mer forpliktende for deg og vanskeligere å utsette. Anonymkode: c6b94...79a
Anonym bruker Skrevet 21. november 2022 #88 Skrevet 21. november 2022 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Om du ikke greier å si det til legen, så skriv det ned. Skriv ned hvordan du føler deg. Skriv hvor mye du skriver på nett om dette, og at det ikke gjør deg noe godt, at det bare forsterker de vonde tankene og at du ikke har greid å slutte. Si at du må ha tettere oppfølging. Og så gjør du deg på forhånd tanker om én ting du kan gjøre frem mot nyttår for å få det bedre - og gjør en avtale med legen om at denne følger dette opp. F.eks. at du kontakter Aktiv på Dagtid (eller tilsvarende) i kommunen, at du ber legen søke deg til Frisklivsentralen, eller at du melder deg på et kurs, en hobby, en turgruppe. Da blir det mer forpliktende for deg og vanskeligere å utsette. Anonymkode: c6b94...79a Takk for tips. Leste nå om Frisklivssentralen. Det var interessant. De startet nylig et kurs som hadde vært interessant, men der var jeg for sen. Tenker å laste ned en app de anbefalte. Anonymkode: 3128a...5cb
Anonym bruker Skrevet 21. november 2022 #89 Skrevet 21. november 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Takk for tips. Leste nå om Frisklivssentralen. Det var interessant. De startet nylig et kurs som hadde vært interessant, men der var jeg for sen. Tenker å laste ned en app de anbefalte. Anonymkode: 3128a...5cb Jeg har nevnt Frisklivssentralen flere ganger til deg. Men nå kan du i det minste ta det opp med legen neste time og også kontakte Frisklivssentralen der du bor og se om du kan sette deg på liste til neste kurs, samt høre om de andre tilbudene de har der. Anonymkode: c6b94...79a
Anonym bruker Skrevet 21. november 2022 #90 Skrevet 21. november 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg har nevnt Frisklivssentralen flere ganger til deg. Men nå kan du i det minste ta det opp med legen neste time og også kontakte Frisklivssentralen der du bor og se om du kan sette deg på liste til neste kurs, samt høre om de andre tilbudene de har der. Anonymkode: c6b94...79a Takk. Kan være noen har tipset om det uten at jeg har fått med meg alt. De hadde interessante kurs som gikk i dette temaet. Lastet ned appen Tanke virus. Erfaring med den? Skal prøve det. Er en begynnelse igjen. Anonymkode: 3128a...5cb
Anonym bruker Skrevet 21. november 2022 #91 Skrevet 21. november 2022 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Takk. Kan være noen har tipset om det uten at jeg har fått med meg alt. De hadde interessante kurs som gikk i dette temaet. Lastet ned appen Tanke virus. Erfaring med den? Skal prøve det. Er en begynnelse igjen. Anonymkode: 3128a...5cb Pinlig hvor mye som stemte med tankene mine her. Anonymkode: 3128a...5cb
Anonym bruker Skrevet 22. november 2022 #92 Skrevet 22. november 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Jeg er generelt skeptisk til medisin. Til og med Paracet. Minst mulig av sånt. Men kanskje jeg må prøve. Og lest her inne om folk som snakker om bivirkninger. Og så hvordan virker det. Hvordan blir jeg? Kan det være kvalme, bli verre? Jeg er ærlig redd for å prøve. Du har ingenting reelt å tape på å prøve, annet enn litt innsatsvilje. Skulle du få bivirkninger, gir du det litt tid. En del bivirkninger går over. Og gjør de ikke det, går det an å prøve noe annet. Og virker ingen medisiner, kan du slutte å gå på medisiner. Det var motforestillingene. Ingenting livsforandrende der. På plussiden er det en god sjanse for at medisin faktisk kan hjelpe deg. Det kan gjøre at du klarer å ta imot de utstrakte hendene du nå ikke ser. At du kan føle glede over at du hadde en hyggelig kveld med tre venninner, uten misnøyen over at det skulle vart lenger. At du kan svare på en melding om at det var hyggelig i går og synd vi kom fra hverandre, i stedet for å la være å svare og vente på ytterligere en melding som bevis på at de faktisk bryr seg. Slik det er nå, er det umulig for vennene dine å oppfylle forventningene dine, for sykdommen din gjør at du aldri blir fornøyd. Resultatet er at du avviser dem, men selv tenker at det er dem som ikke inkluderer deg. Du skaper din egen isolasjon. Du har veldig mye å vinne på å prøve å få hjelp med hjernekjemien, for slik du har har det nå, er du ikke i stand til å tenke rasjonelt. Du har høyt lidelsestrykk, men det kommer innenfra, ikke fra venner. Det må repareres innenfra. Veldig dumt å dømme seg selv til et depressivt verdensbilde fordi man er redd for å bivirkninger i en begrenset periode. Anonymkode: 7b850...e73
Anonym bruker Skrevet 22. november 2022 #93 Skrevet 22. november 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Du har ingenting reelt å tape på å prøve, annet enn litt innsatsvilje. Skulle du få bivirkninger, gir du det litt tid. En del bivirkninger går over. Og gjør de ikke det, går det an å prøve noe annet. Og virker ingen medisiner, kan du slutte å gå på medisiner. Det var motforestillingene. Ingenting livsforandrende der. På plussiden er det en god sjanse for at medisin faktisk kan hjelpe deg. Det kan gjøre at du klarer å ta imot de utstrakte hendene du nå ikke ser. At du kan føle glede over at du hadde en hyggelig kveld med tre venninner, uten misnøyen over at det skulle vart lenger. At du kan svare på en melding om at det var hyggelig i går og synd vi kom fra hverandre, i stedet for å la være å svare og vente på ytterligere en melding som bevis på at de faktisk bryr seg. Slik det er nå, er det umulig for vennene dine å oppfylle forventningene dine, for sykdommen din gjør at du aldri blir fornøyd. Resultatet er at du avviser dem, men selv tenker at det er dem som ikke inkluderer deg. Du skaper din egen isolasjon. Du har veldig mye å vinne på å prøve å få hjelp med hjernekjemien, for slik du har har det nå, er du ikke i stand til å tenke rasjonelt. Du har høyt lidelsestrykk, men det kommer innenfra, ikke fra venner. Det må repareres innenfra. Veldig dumt å dømme seg selv til et depressivt verdensbilde fordi man er redd for å bivirkninger i en begrenset periode. Anonymkode: 7b850...e73 Jeg er enig med deg. Nå skal jeg helt reelt bli med på å forsøke og heller se hvordan det går. Nå har bekymringen fått styrt at jeg ikke har gjort det. Er verdt et forsøk. Kanskje jeg har et feil virkelighets bilde. Jeg ser at mye blir negativt og at ikke betyr noe og alt med meg er galt. Anonymkode: 3128a...5cb
Anonym bruker Skrevet 22. november 2022 #94 Skrevet 22. november 2022 Takk til alle som har tatt dere tid å svare meg. Anonymkode: 3128a...5cb
Anonym bruker Skrevet 22. november 2022 #95 Skrevet 22. november 2022 Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Jeg er enig med deg. Nå skal jeg helt reelt bli med på å forsøke og heller se hvordan det går. Nå har bekymringen fått styrt at jeg ikke har gjort det. Er verdt et forsøk. Kanskje jeg har et feil virkelighets bilde. Jeg ser at mye blir negativt og at ikke betyr noe og alt med meg er galt. Anonymkode: 3128a...5cb Prøv å tenk på at psyken er like viktig som den fysiske helsen. Du hadde ikke nektet å ta medisin for kreft, diabetes eller høyt blodtrykk? Anonymkode: a3dc8...d4d
Anonym bruker Skrevet 22. november 2022 #96 Skrevet 22. november 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Prøv å tenk på at psyken er like viktig som den fysiske helsen. Du hadde ikke nektet å ta medisin for kreft, diabetes eller høyt blodtrykk? Anonymkode: a3dc8...d4d Det er sant. Og ja hadde jo tatt det legen sa i de tilfellene du nevner der., Anonymkode: 3128a...5cb
Anonym bruker Skrevet 22. november 2022 #97 Skrevet 22. november 2022 Men å lese dette er skremmende Anonymkode: 3128a...5cb
Anonym bruker Skrevet 24. november 2022 #98 Skrevet 24. november 2022 Anonym bruker skrev (På 22.11.2022 den 17.29): Men å lese dette er skremmende Anonymkode: 3128a...5cb Ingen tanker rundt dette innlegget? Anonymkode: 3128a...5cb
Anonym bruker Skrevet 24. november 2022 #99 Skrevet 24. november 2022 Anonym bruker skrev (På 22.11.2022 den 0.36): Pinlig hvor mye som stemte med tankene mine her. Anonymkode: 3128a...5cb Eller... du kan si "Så utrolig bra at jeg oppdaget alt som stemte med tankene mine, for nå forstod jeg så mye bedre hva jeg gjør og hva jeg må og har lyst å endre!" Anonymkode: c6b94...79a
Anonym bruker Skrevet 24. november 2022 #100 Skrevet 24. november 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ingen tanker rundt dette innlegget? Anonymkode: 3128a...5cb Jeg tenker at hvis du har så store sperrer mot å bruke medisiner, da må du ta et aktivt valg om å velge å ta deg selv på alvor og gjøre virkelig en del av de tingene som kan få deg bedre/bra uten medisiner. Medisiner er uansett ikke en quickfix, du må gjøre ting selv, men medisinene kan for noen ha god nytte. Om du vil velge uten medisiner, da må du som sagt gjøre alvor av å ta tak i ting nå. Gå tilbake til den appen, se positivt på det du oppdaget der og legg en overkommelig plan for hva du som minste minimum skal gjøre fremover i hverdagen, skape deg nye rutiner, både i tankesett og praktisk. Og så må du ta kontakt med Frisklivsentral (ev. via legen din for henvisning), vær frempå for å få tilbud der. Meld deg på et kurs eller gjør noe annet du vil, kanskje gjør noe frivillig arbeid (det siste er en fin måte å se at du er viktig, du kan gjøre en positiv forskjell for andre, du bryr deg og andre bryr seg, du blir kjent med folk). Og det å sette i gang med alle disse tingene, det er jo ting du uansett må gjøre, enten du velger å gjøre det uten eller med medisiner. Poenget er at du må gjøre det - og du kan gjøre det! Ring legen din igjen i morgen, si at du trenger en henvisning til Frisklivsentralen. Ring Frisklivsentralen og hør hvordan du raskest kan komme i gang, hva som kan passe for deg osv. Anonymkode: c6b94...79a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå