Gå til innhold

Du som er psykisk syk/deprimert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge har du vært syk? Jobber du og hva gjør du for å hjelpe deg selv/bedres?

Anonymkode: 8f923...925

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I 1år. Er ikke deprimert lenger,står nå på høyeste dose av antidepressiv. Men angsten vil vel egentlig verre dessverre. Men som søsteren min sier så mater jeg angsten med å stadig unngå sosiale ting.

Anonymkode: 8a51d...cb6

Skrevet

35 år. Jobber 100% i en jobb, 20% i en annen og 40% i en tredje. Pluss masse frivillighet. Det er det jeg gjør for å takle det. Alt annet enn å hanskes med det. 

Anonymkode: 1b70c...033

Skrevet

Jobber 3. hver helg, skulle gjerne jobbet et par dager i uka i tillegg, men jobben trenger ikke folk akkurat nå. Går på aap. 

Har vært syk i flere år, men innså det selv først for 1,5 år siden. Da nådde jeg lavpunkt og skjønte. Jeg trengte hjelp. Begynte på antidepressiva for litt over ett år siden, har gått jevnlig til fastlegen og har nå startet i behandling på poliklinikk for psykisk sykdom. 

Jeg har også en stor, støttende familie rundt meg, som avlaster og bidrar positivt i hverdagen. Tror ikke det går én dag uten at noen ringer for å slå av en prat og vi (sønnen og jeg) spiser middag borte minst én gang i uka. 

I helgene er vi minst én tur ute i skog og mark, tenner ofte bål og koser oss. Jeg er alene og har sånn sett ikke noe valg. Jeg kan ikke la depresjonen min gå for mye utover sønnen. Heldigvis kjenner jeg at jeg er i bedring og ser frem til videre behandling. 

Anonymkode: efef5...782

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvor lenge har du vært syk? Jobber du og hva gjør du for å hjelpe deg selv/bedres?

Var alvorlig deprimert for 10- 11 år siden, men har ikke vært det siden det. Kjenner dessverre at jeg er på god vei til å bli det igjen nå…

Jeg er nok klart genetisk disponert for det, men har klart å unngå tilbakefall ved å passe på at jeg har stabilitet og kjenner at jeg holder hodet over vannet i eget liv  (forutsigbar økonomi,  mestrer og trives med arbeidet, trygg bolig og gode relasjoner). Takler stress i form av høyt tempo, men blir det for mange uventede ting som skjer i en lengre periode og samtidig ting som krever mye av meg følelsesmessig så vet jeg at jeg kan reagere med depresjon. Dårlig samvittighet fordi jeg skuffer andre forsterker igjen depresjonen ytterligere. 

Anonymkode: da001...cbe

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Var alvorlig deprimert for 10- 11 år siden, men har ikke vært det siden det. Kjenner dessverre at jeg er på god vei til å bli det igjen nå…

Jeg er nok klart genetisk disponert for det, men har klart å unngå tilbakefall ved å passe på at jeg har stabilitet og kjenner at jeg holder hodet over vannet i eget liv  (forutsigbar økonomi,  mestrer og trives med arbeidet, trygg bolig og gode relasjoner). Takler stress i form av høyt tempo, men blir det for mange uventede ting som skjer i en lengre periode og samtidig ting som krever mye av meg følelsesmessig så vet jeg at jeg kan reagere med depresjon. Dårlig samvittighet fordi jeg skuffer andre forsterker igjen depresjonen ytterligere. 

Forøvrig så har jeg opplevd at trening, fokus på kosthold og johannesurt har vært til hjelp.

Og så vil jeg her anonymt sterkt anbefale alle med depresjon som går på hormonprevensjon å isteden bytte til kobberspiral. 
Både jeg og flere andre jeg kjenner har gått brått inn i depresjon ved oppstart på p- piller, noen av oss gjorde også det på minispiller (men noen tålte det bedre)

Skrevet

Ble sykmeldt i juni etter lang tid under press og en rekke uheldige hendelser. Det stoppet helt opp, klarte ikke ta vare på meg selv eller familien min. Er tilbake 80 % nå, snart 100. 

Synes veien tilbake var ganske tøff. 

Anonymkode: 976f8...162

Skrevet

Jeg har kompleks PTSD og spiseforstyrrelse, så depresjon i varierende grad. Mest veldig mild.

Når jeg var yngre, så taklet jeg min PTSD med å være treningsnarkoman, jobbe, studere, være med venner, jobbe frivillig, ha så mye å gjøre at jeg aldri trengte å tenke på barndommen min. 

Nå har jeg flere fysiske sykdommer også, og 3 av de fra jeg var barn. Og da går det ikke an å kjøre det løpet jeg gjorde i så mange år. En dag går det ikke lenger. I slutten av 30 årene gikk jeg på en stor smell, hadde da fått en diagnose til på fysisk sykdom, og mine 3 andre ble kraftig forverret. Så endte opp med ufør da jeg var 43 år.

Jeg har gått i traumebehandling i 1,5 år hos psykolog, det var etter smellen min. Ellers har jeg holdt på med yoga, meditasjon og selvutviklings kurs, har og prøvd regresjon, som ga meg mange svar på livet mitt i dag.

Både jeg og psykologen min var enige om, at hadde jeg vært fysisk frisk, så hadde jeg hatt det best med å jobbe. Kanskje det ikke hadde blitt 100%, men mellom 80-60%. 

Anonymkode: 2ae60...324

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

35 år. Jobber 100% i en jobb, 20% i en annen og 40% i en tredje. Pluss masse frivillighet. Det er det jeg gjør for å takle det. Alt annet enn å hanskes med det. 

Er du deprimert? Du har ikke vurdert å gå til psykolog?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er du deprimert? Du har ikke vurdert å gå til psykolog?

Ja, av og på. Mest på. Gått til psykolog i mange år. Av og på. Men jeg holder meg så opptatt at jeg ikke rekker å tenke så mye

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ja, av og på. Mest på. Gått til psykolog i mange år. Av og på. Men jeg holder meg så opptatt at jeg ikke rekker å tenke så mye

Hvordan arter depresjonen sin seg for deg?

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Hvordan arter depresjonen sin seg for deg?

Forskjellig fra gang til gang. Noen ganger er den mild, noen ganger dyp. Akkurat nå er den moderat. Jeg distanserer meg fra andre. Er bare tilstede fysisk. Jeg tenker at om jeg dør nå, så er det helt ok. Da vil smertene forsvinne. Jeg ønsker meg fysiske smerter, så hodet går hvile litt. Jeg sover mye, er sliten, kaster opp og svarer ikke på telefoner, meldinger og snaper. Jeg har bare meldt meg ut

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Forskjellig fra gang til gang. Noen ganger er den mild, noen ganger dyp. Akkurat nå er den moderat. Jeg distanserer meg fra andre. Er bare tilstede fysisk. Jeg tenker at om jeg dør nå, så er det helt ok. Da vil smertene forsvinne. Jeg ønsker meg fysiske smerter, så hodet går hvile litt. Jeg sover mye, er sliten, kaster opp og svarer ikke på telefoner, meldinger og snaper. Jeg har bare meldt meg ut

Jeg er helt lik deg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er syk både fysisk og psykisk. Går på antidepressiva men tror ikke merket jeg går på er så passende for meg. Hvilke medisiner går du på? 

Anonymkode: a1186...f9c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er helt lik deg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er syk både fysisk og psykisk. Går på antidepressiva men tror ikke merket jeg går på er så passende for meg. Hvilke medisiner går du på? 

Kan du ta kontakt med fastlegen og be hen skrive henvisning til psykolog? Har du råd til å gå privat til enten psykolog eller psykiater? Det koster dessverre ca 1300-1500 kr per 45 min. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Kan du ta kontakt med fastlegen og be hen skrive henvisning til psykolog? Har du råd til å gå privat til enten psykolog eller psykiater? Det koster dessverre ca 1300-1500 kr per 45 min. 

HI

Jeg går til psykolog, men føler ikke det gir så mye.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ingen medisiner på meg. For mye bivirkninger

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Jeg går til psykolog, men føler ikke det gir så mye.

Kanskje du ikke har så mye kjemi med behandler?

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Ingen medisiner på meg. For mye bivirkninger

Har du prøvd?

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Kanskje du ikke har så mye kjemi med behandler?

Jeg har forsøkt mange gjennom mange år

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Har du prøvd?

Ja, hvis ikke hadde jeg ikke vært klar over bivirkningene😀

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...