Gå til innhold

Hvordan ikke bli stemplet som rasist?

Anbefalte innlegg

Er det mulig i dag? Har du en mening om noe eller noen som ikke er norsk eller mørk, sier du noe litt dumt/feil osv så blir man stemplet som rasist. 

Alt er visst rasisme så lenge en involvert er mørk. 

Hvorfor kan man ikke ha mening om feks andre religioner, andre kulturer eller feks hijab uten å bli stemplet som rasist? Er i såfall de mørke like mye rasister mot de hvite da? De har like mye meninger de mot vår kultur osv?

Jeg fatter ikke hvorfor rasisme skal knyttes mot alt. Det er faktisk mulig å feks ikke like en mørk person for andre ting enn hudfarge, men det blir jo da vridd til at det er hudfargen en har problemer med, ala Durek. 

Finnes det noen som ikke har gjort eller sagt noe som kan bli oppfattet rasistisk? Av de som bare leter etter noe å sette rasisme nålen i? 

Anonymkode: 432a1...7aa

Fortsetter under...

Det er faktisk kjempelett å ikke bli stemplet som rasist. Man lar bare være å komme med rasistisk oppgulp. 

Hvis man ikke ER rasist, vel å merke. Jeg vil tro at det er vanskeligere dersom man er rasist. For mange av dem tror at de ikke er det. Og når de da sier der de mener, er det selvsagt lett for å bli stemplet som  rasist.

Anonymkode: ee751...044

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det er faktisk kjempelett å ikke bli stemplet som rasist. Man lar bare være å komme med rasistisk oppgulp. 

Hvis man ikke ER rasist, vel å merke. Jeg vil tro at det er vanskeligere dersom man er rasist. For mange av dem tror at de ikke er det. Og når de da sier der de mener, er det selvsagt lett for å bli stemplet som  rasist.

Anonymkode: ee751...044

Der er jeg faktisk uenig med deg og slike holdninger du viser her er med på å skape større splid. 

Ta korona situasjonen i Oslo når det sto på som værst. Det var omtrent strengt forbudt å si at bydeler med mange ikke vestlige landsmenn tronet statistikker for høye smittetall og lav vaksinering grad. Selv dette ble stemplet som rasistisk å si, selv om tallene ikke lyver. 

Er man imot hijab er man rasist, I alle fall om man er norsk. At jeg har tyrkiske og iranske venner som mener det samme som meg betyr ikke noe. 

Anonymkode: afb74...1a3

Nei det er ikke mulig.

Jeg kommenterte i Hulsker saken at en dørvakt kan ikke være så sensitiv at han må sykemelde seg i flere uker pga noen ufine kommentarer,å da er visst jeg rasist! Altså har du en jobb som dørvakt så må en tåle å få ufine kommentarer uansett hvilken hudfarge du har. Kvinnelige dørvakter blir kallet for hore,men de går ikke å sykemeldinger seg av den grunn.  

Anonymkode: e99ba...524

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei det er ikke mulig.

Jeg kommenterte i Hulsker saken at en dørvakt kan ikke være så sensitiv at han må sykemelde seg i flere uker pga noen ufine kommentarer,å da er visst jeg rasist! Altså har du en jobb som dørvakt så må en tåle å få ufine kommentarer uansett hvilken hudfarge du har. Kvinnelige dørvakter blir kallet for hore,men de går ikke å sykemeldinger seg av den grunn.  

Og du har selvfølgelig inngående kunnskap om dørvaktens sykemelding?Kanskje du er legen hans?

Annonse

Østerdølen skrev (1 minutt siden):

Og du har selvfølgelig inngående kunnskap om dørvaktens sykemelding?Kanskje du er legen hans?

Det sto jo i avisen at han ble sykemeldt pga denne saker med Hulsker!

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei det er ikke mulig.

Så enig med deg. 

Anonymkode: 7610a...ef2

Dette er jeg så enig i. 

Det er ikke alltid like lett å holde tunga rett i munnen når man snakker med ikke etniske nordmenn.  

Jeg nevnte en gang på jobben at jeg ikke ønsker at mitt barn gifter seg med en muslim, og fikk da så hatten passet. Det var rasistisk sagt mente hun ene jeg jobber med. Greit nok,  jeg bestemmer jo ikke hvem mine barn vil gifte seg med. 

En stund senere forteller samme dama at datteren har fått seg kjæreste.  Jeg spurte om det var en etnisk norsk gutt. Men nei, det gikk ikke ann. Barna hennes skulle ikke ha norske ektefeller.  Jeg spurte om ikke det var litt rasistisk,  men hun mente at muslimer ikke var rasister. 

Anonymkode: c5aaa...1c6

Jeg lever etter denne regelen: alle er rasister.

kineserne synes at hvite folk er dumme, og det er sikkert riktig, selv om de ønsker å bli som oss, utseendemessig. Samme gjelder alle svarte: De synes vi er dumme og de ler av oss, selv om de ønsker å bli som oss. 

Så da gjenstår det bare: Hvem har rett?

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Er det mulig i dag? Har du en mening om noe eller noen som ikke er norsk eller mørk, sier du noe litt dumt/feil osv så blir man stemplet som rasist. 

Alt er visst rasisme så lenge en involvert er mørk. 

Hvorfor kan man ikke ha mening om feks andre religioner, andre kulturer eller feks hijab uten å bli stemplet som rasist? Er i såfall de mørke like mye rasister mot de hvite da? De har like mye meninger de mot vår kultur osv?

Jeg fatter ikke hvorfor rasisme skal knyttes mot alt. Det er faktisk mulig å feks ikke like en mørk person for andre ting enn hudfarge, men det blir jo da vridd til at det er hudfargen en har problemer med, ala Durek. 

Finnes det noen som ikke har gjort eller sagt noe som kan bli oppfattet rasistisk? Av de som bare leter etter noe å sette rasisme nålen i? 

Kan du huske den gangen vi hadde ytringsfrihet? Det finnes ikke lenger. 

Anonymkode: c0116...6ea

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Der er jeg faktisk uenig med deg og slike holdninger du viser her er med på å skape større splid. 

Ta korona situasjonen i Oslo når det sto på som værst. Det var omtrent strengt forbudt å si at bydeler med mange ikke vestlige landsmenn tronet statistikker for høye smittetall og lav vaksinering grad. Selv dette ble stemplet som rasistisk å si, selv om tallene ikke lyver. 

Er man imot hijab er man rasist, I alle fall om man er norsk. At jeg har tyrkiske og iranske venner som mener det samme som meg betyr ikke noe. 

Anonymkode: afb74...1a3

Akkurat dette jeg mener

Annonse

Mrs Remington skrev (34 minutter siden):

kineserne synes at hvite folk er dumme, og det er sikkert riktig, selv om de ønsker å bli som oss, utseendemessig. Samme gjelder alle svarte: De synes vi er dumme og de ler av oss, selv om de ønsker å bli som oss. 

Tror du har rett. Men det er altså kun straffbart å være rasist hvit mot mørk? Og kun det ses på som rasisme hvertfall i dette landet. 

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Du forveksler ytringsfrihet med å slippe å bli motsagt. 

Anonymkode: bf167...9ce

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du forveksler ytringsfrihet med å slippe å bli motsagt. 

Anonymkode: bf167...9ce

Nei, jeg vet hva ytringsfrihet er skjønner du, det er mulig ikke du gjør det. Men mener man noe i dag som ikke er politisk korrekt blir man stemplet med en gang. 

Hvis du går inn i en offentlig debatt må du regne med å møte på usaklige idioter. Noen er bare så dumme. Andre velger å angripe der de tror det kan såre. Det gjelder uansett hvilket standpunkt du har. Jeg vil imidlertid be deg tenke på at den usakligheter du føler du blir møtt med når du får rasismebeskyldninger, bare er småtteri i forhold til det jeg regner med at en som blir angrepet for hudfarge føler. Du kan velge et annet tema i morgen. Ingen kan velge en snnen hudfarge.

Det viktigste er likevell at du må huske at selv om du møter en idiot, som slenger ut usaklig dritt, er ikke det meningen til alle andre.

Anonymkode: aff8d...1ac

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Bør ikke ytringsfriheten inneholde retten til å si at noe er rasistisk eller at noen er rasist?

Anonymkode: aff8d...1ac

Mrs Remington skrev (7 timer siden):

Alle kinesere og alle svarte der, altså? Alle mener det du påstår.  

Anonymkode: 45371...163

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Alt er visst rasisme så lenge en involvert er mørk

Hvis det er sant så er det jo enkelt å unngå å bli kalt rasist, selv om du er en rasist. Bare vær rasist mot hvite så slipper du å bli kalt rasist. Som for eksempel samiske, jødiske, eller andre hvite personer. I disse dager er det jo "in" å være rasist mot russere.

Eventuelt kan du la være å spy ut rasisme. Men klarer du ikke det så så lenge de eneste du er rasist mot er hvite så skulle det ikke være noe problem, hvis premisset ditt stemmer da.

Anonymkode: 4a7c9...fd2

I bunn og grunn handler det om å oppføre seg som folk. Men vi må også være oppmerksomme på at det er vanlig å være skeptisk til det ukjente, og også å føle mer empati med mennesker man kjenner seg selv igjen i. 

Hvis man blir oppfattet som rasist er det i de aller fleste tilfellene fordi man er det. Kanskje ikke fullt ut brunskjorte, men med holdninger og fordommer som kunne hatt godt av å bli utfordret, for eksempel ved å bli bedre kjent med mennesker fra andre kulturer. 

Så har det kanskje tippet litt langt i enkelte tilfeller, og det må faktisk være lov å utfordre enkelte aspekter ved kulturer. For eksempel når det gjelder kjønnslemlestelse, kvinnesyn, (mangel på) menneskerettigheter og religions- og ytringsfrihet etc. Det er også viktig å publisere fakta og forskningsresultater selv om det oppleves ubehagelig (så må man heller ta debatten saklig i ettertid der resultatene blir misbrukt).

Og vi har fortsatt ytringsfrihet i Norge altså. Man kan oppleve å møte motstand, bli motsagt eller utfordret, eller føle seg kneblet, men man blir ikke straffet for å ytre seg, med mindre man fremstiller trusler eller sprer hat. 

Anonymkode: 860d3...d6a

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Selvfølgelig har vi ytringsfrihet!Men ytringsfriheten har begrensninger og den retten følger også med konsekvenser for sine handlinger. Hadde det ikke vært ytringsfrihet, hadde ikke kommentarfeltene flommet over av rasistiske og kvinnefiendlige meldinger, slik som i Sumayasaken. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Nei, jeg vet hva ytringsfrihet er skjønner du, det er mulig ikke du gjør det. Men mener man noe i dag som ikke er politisk korrekt blir man stemplet med en gang. 

Du ser ikke ironien i at du spyr ut gørr, men samtidig påstår at det ikke er tillatt å spy?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...