Gå til innhold

Klima: hva et ditt bidrag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør du for å hindre global oppvarming?

Og hva gjør du for å hjelpe global oppvarming?

Bidrar du mest med godt eller vondt for klima? Hvis vondt- har du dårlig samvittighet?

Anonymkode: 6d926...c09

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, du kan jo starte med hva du gjør?

Anonymkode: 65ba9...9d5

Skrevet

Driter i klima. 

Anonymkode: 7517f...b1a

Skrevet

Bytter bil sjeldent (det er mye forurensning i produksjon) - siste vi kjøpte var også en elbil.
Kjøper klær som holder, reparerer om det går an. Prøver også å kjøpe etisk riktige klær da etikk og miljø ofte henger sammen
Har hovedhandel hver annen uke, og tenker langsiktig når det gjelder menyen slik at vi har klart å minimere matsvinnet, og bruker handlenett.
Kildesorterer.
Jobber innen offentlige anskaffelser, og en av oppgavene mine er hvordan stille relevante og effektive krav til etikk, miljø og arbeidslivskriminalitet.

Og sikkert mye mer jeg ikke kommer på...

Anonymkode: 80cc9...239

Skrevet

Alle gjør jo ting som skader klimaet, men mange prøver å gjøre litt for å hjelpe på problemet.

Jeg må for tiden reise mye mellom de største byene i Norge + Stockholm og Gøteborg. Da rar jeg tog.

Jeg tar etterutdanning for å omskolert meg til en jobb innen bærekraft.

Jeg spiser minimalt rødt kjøtt og ganske lite kjøtt totalt.

Jeg handler minst mulig nytt. Det inkluderer å vente lenge med oppussing.

Jeg oppdrar barna mine til å tenke bærekeaft.

Som alle andre i Norge har jeg for høye nettoutslipp men jeg har bare dårlig samvittighet for den delen av utslippene jeg kunne unngått. Jeg har ikke dårlig samvittighet for å ha blitt født.

Anonymkode: 3f71c...4cd

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tja, du kan jo starte med hva du gjør?

Anonymkode: 65ba9...9d5

Må jeg svare før du kan komme med ditt altså?

Jeg kjører el-bil, tok fly sist i 1997 da jeg var 17 år. Samkjører alltid flest mulig barn til treninger og kamper, kildesorterer, spiser ikke kjøtt, kjøper nesten alle klær bruk, spiser restemat to ganger per uke, kjøper mat med minst mulig emballasje, og likevel kunne jeg helt sikkert gjort mer

Anonymkode: 6d926...c09

Skrevet

Jeg sorterer søppel, reiser nesten ingenting, kaster lite mat og kjøper nedsatte matvarer i butikk, og har generelt et lavt forbruk. Jeg kjører suv firhulstrekker eldre dieselbil, lider ikke av noen dårlig samvittighet for det.

Anonymkode: f4b68...84b

Skrevet

Vegetarianer med kjøpestopp, elbil, reiser med tog der jeg kan, hjemmekontor (måtte fly en gang i fjor i jobbsammenheng). 

Anonymkode: 016a3...4a3

Skrevet

Gjør ingenting for klimaet og har ikke dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 9e25e...5d7

Skrevet

Ingen ting, og har et snev av dårlig samvittighet. Jeg sorterer søppel og kjører el-bil, men bilen er for egen vinning 

Anonymkode: 332df...e2a

Skrevet

Kjører elbil, men det er kun pga lavere kostnader.

Anonymkode: 963a8...eb9

Skrevet

Kjører elbil, men det har absolutt ingenting med klima å gjøre. Sorterer søppel fordi jeg må. 

Skrevet

Reiser ikke med fly og de pengene jeg sparer på ikke å reise på eksotiske ferier, setter jeg på aksjer - innenfor fornybar energi. 

Skrevet

Skrur du klokken noen år tilbake, endret vi livsstil betydelig. Går til jobb, spiser lite kjøtt, investerer i energieffektive tiltak hjemme, kjøper kun det vi må, ingen flytur. 

Men, hele klimainnsatsen på verdensbasis er kun en vits. Alle disse klimatoppmøtene er bare for syns skyld. 2015 var året det egentlig burde snudd i verden, etter parisavtalen. I steder øker utslippene, ingen tør å ta upopulære beslutninger. Jeg gidder ikke engasjere meg mer, for det er bortkastet energi. 2028 har vi nok passert første trinn til uunngåelig klimaendring. Hvis en ser handlingene etter 2015 frem til i dag og innser at det er kun 6 år til det. Vel, ikke mye håp å spore… Det er trist at ungene våre mest sannsynlig vil vitne starten på denne sivilisasjonens undergang. 

Flere av endringene har vi fortsatt med, men det er kun for egen økonomisk vinning. 

Anonymkode: 9e5c2...1a7

Skrevet

Jeg har alltid levd klimavennlig. Startet å sy om klær lenge før Jenny Skavland. 
Jeg flyr kanskje hvert andre år. Reiser kollektiv når jeg kan. Kjører bil men må ha det her jeg bor. Har frukt, bær og grønnsaker så lager endel mat på egne råvarer. Handler endel fra Reko det er jo lokal mat. 
Jepp jeg var ei batikk dame i mine unge år. 😊

Anonymkode: a2d91...f96

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har alltid levd klimavennlig. Startet å sy om klær lenge før Jenny Skavland. 
Jeg flyr kanskje hvert andre år. Reiser kollektiv når jeg kan. Kjører bil men må ha det her jeg bor. Har frukt, bær og grønnsaker så lager endel mat på egne råvarer. Handler endel fra Reko det er jo lokal mat. 
Jepp jeg var ei batikk dame i mine unge år. 😊

Anonymkode: a2d91...f96

Å fly hvert andre år er jo ganske ofte.

Anonymkode: 80778...34a

Skrevet

Sånn livstilsmessig er jeg nok ikke veldig flink. Jeg kildesorterer og har kjøpt elbil, jeg prøver å tenke over det i hverdagen, men jeg både reiser for mye og har et høyt forbruk, sånn generelt.

Men jeg bidrar ganske mye gjennom jobben min. Jeg vil ikke gå inn på det sånn i detalj, men gjennom jobb er vi med på å redusere utslippene verden over dramatisk mye, og utvikler løsninger for framtiden i flere industrier. Så totalt sett bidrar jeg nok mye mer enn en som bare spiser mindre kjøtt eller lar være å kjøpe klær.

Anonymkode: c1b37...009

Skrevet

Må le litt for meg selv når de som spiser lite eller ingenting kjøtt tror de sparer miljøet. Noe mer naivt skal man lete langt etter. 

Skrevet

Klimaet kan ikke mennesker kontrollere, uansett hvor mye du blir fortalt det av Støre og Barth Eide.

Av media med NRK i spissen, blir man kun fortalt den ene siden av klimadebatten. Den andre slipper ikke til.

Anonymkode: c81fe...6b2

Skrevet

Egentlig ingenting, annet enn å sortere søpla. Trenger jeg noe nytt kjøper jeg alltid brukt om jeg kan, men det er mest fordi jeg tenker på egen økonomi. Unødvendig å kjøpe nytt stuebord når jeg kan få et pent brukt, billig eller gratis på Facebook feks. 
Jeg kjører diesel-bil, men har begynt å samkjøre med en kollega til jobb. Det er da noe… 

Anonymkode: 4bbe4...039

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Må le litt for meg selv når de som spiser lite eller ingenting kjøtt tror de sparer miljøet. Noe mer naivt skal man lete langt etter. 

Det er ikke mulig å redde miljøet med et enkelt tiltak, men kjøttproduksjon står for en vesentlig del av verdens klimautslipp og legger beslag på enorme arealer.

https://forskning.no/landbruk-mat-miljo/enorm-utregning-sa-ille-er-kjott-for-miljoet/259128

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Klimaet kan ikke mennesker kontrollere, uansett hvor mye du blir fortalt det av Støre og Barth Eide.

Av media med NRK i spissen, blir man kun fortalt den ene siden av klimadebatten. Den andre slipper ikke til.

Anonymkode: c81fe...6b2

Godt over 95% av verdens forskere på miljø og klima er enige om at menneskets påvirkning på klimaet er vesentlig.

https://cicero.oslo.no/no/artikler/15-myter-om-klimaendringer

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Gjør ingenting for klimaet og har ikke dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 9e25e...5d7

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Driter i klima. 

Regner egentlig med at ingen av dere har unger. Det er vel det eneste som gir mening......

Skrevet

Jeg hadde 25 år uten shopping, mobiltelefon, PC etc, uten bil eller fly. Levde på et nivå som fattig alenemor som den yngre generasjonen i dag ikke ville klart en uke av. Så jeg har gjort mitt!

Anonymkode: 2cfad...2d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...