Gå til innhold

Sønnen har fått seg kjæreste…

Anbefalte innlegg

Han er 18 og hun er 16. De har vært sammen i ca tre måneder, men er ikke før i det siste at han har begynt å ta henne med hjem. Nå har de vært hos oss ganske mye. Men, det er en ting som irriterer meg litt, og det er at jenta nesten aldri sier hei. Jeg sier hei til sønnen min og henne hver gang de kommer hjem eller jeg kommer hjem. Er sjeldent hun svarer hei tilbake. Dette irriterer meg litt kjenner jeg. 
Har forståelse for at hun er litt beskjeden enda, men er vel normalt å si hei når du er så stor?

Anonymkode: cf13a...b16

Fortsetter under...

Syns du viser lite forståelse,hva vet vel du om hun sliter veldig med angst? Da kan det være veldig vanskelig å "bare" si hei. Du burde heller glede deg over at sønnen din har fått seg en flott kjæreste istedenfor å lete etter feil med henne.

Anonymkode: 68475...182

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Syns du viser lite forståelse,hva vet vel du om hun sliter veldig med angst? Da kan det være veldig vanskelig å "bare" si hei. Du burde heller glede deg over at sønnen din har fått seg en flott kjæreste istedenfor å lete etter feil med henne.

Hvor tar du det fra at hun er så «flott»…?

Å ikke evne å si «hei» til folk man kommer hjem til når man er 16 år vitner om særdeles dårlig utvikla sjelsevner. Har man ikke mer angst enn at man klarer å ha en kjæreste og å besøke kjæresten, da er det ikke angsten som skremmer deg fra å hilse på folk altså.

Anonymkode: 15da5...695

Forstår deg godt jeg, er normalt at man sier hei  Om hun har angst eller noe hadde vel sønnen visst det og kunne sagt fra. Men - ikke så mye du får gjort. Fortsett og si hei og vær vennlig så blir det nok bedre. 

Før sønnen min skulle besøe sin første kjæreste hadde vi en samtale om både inntrykk til foreldre og søsken, han er en omgjengelig person så var kanskje unødvendig. Men ungdom tenker ikke alltid likt som oss. Jeg sa bare husk å hils, gjerne med handa første gangen, lek litt med små søsken og si at maten var god ++. Helt normal folkeskikk, men kanskje lett å glemme om man er nervøs... Denne samtalen kunne nok flere hatt med ungdommene sine og dermed gjort møte med nye kjæreste familie mye letter ;) 

Annonse

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Hvor tar du det fra at hun er så «flott»…?

Å ikke evne å si «hei» til folk man kommer hjem til når man er 16 år vitner om særdeles dårlig utvikla sjelsevner. Har man ikke mer angst enn at man klarer å ha en kjæreste og å besøke kjæresten, da er det ikke angsten som skremmer deg fra å hilse på folk altså.

Så en skal gå inn med en holdning om at sønnen sin kjæreste sikkert er ett monster??

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Å ikke evne å si «hei» til folk man kommer hjem til når man er 16 år vitner om særdeles dårlig utvikla sjelsevner.

Herlighet så mye rart enkelte av dere lirer av dere.

Anonymkode: 10444...058

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Det er vanlig høflighet. Hun kan si hei, selv om hun sliter aldri så mye. 

Hi: Du kan jo spør din sønn hvorfor hun ikke svarer? 

Anonymkode: 76d9d...9ca

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så en skal gå inn med en holdning om at sønnen sin kjæreste sikkert er ett monster??

Monster? Nei. Men lett møblert, dårlig oppdratt eller annet. Når den eneste beskrivelsen vi har av henne er at hun ikke klarer å si «hei», da er det merkelig å konkludere med at hun er så «flott». Det ER spesielt å ikke hilse på dem man kommer hjem til når man er 16 år.

Husker jeg "dreit" meg ut da jeg var 16.satt i bilen alene sammen med faren til kjæresten. Han "bombaderte" meg med sol. Jeg ble helt satt ut. Fikk ikke fram ett ord. 🙈Drit flaut! Han sa ala "Spiser du med oss?" Jeg fikk ikke fram ett ord. Ler av det nå, veldig rart av meg. Men jeg var veldig usikker av meg, angst, tennåring. 

Jeg vet at jeg skal gi ungdommene som kommer innom her litt slækk. 

Fortsett å si hei du. Smil. 

Vi som voksne tenker at det er dårlig å ikke si hei. Men snu på det.. Se det fra hennes side. Ungdommer er litt keitete og rare. 

Anonymkode: 30bf4...b8b

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Husker jeg "dreit" meg ut da jeg var 16.satt i bilen alene sammen med faren til kjæresten. Han "bombaderte" meg med sol. Jeg ble helt satt ut. Fikk ikke fram ett ord. 🙈Drit flaut! Han sa ala "Spiser du med oss?" Jeg fikk ikke fram ett ord. Ler av det nå, veldig rart av meg. Men jeg var veldig usikker av meg, angst, tennåring. 

Jeg vet at jeg skal gi ungdommene som kommer innom her litt slækk. 

Fortsett å si hei du. Smil. 

Vi som voksne tenker at det er dårlig å ikke si hei. Men snu på det.. Se det fra hennes side. Ungdommer er litt keitete og rare. 

*spørsmål. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Monster? Nei. Men lett møblert, dårlig oppdratt eller annet. Når den eneste beskrivelsen vi har av henne er at hun ikke klarer å si «hei», da er det merkelig å konkludere med at hun er så «flott». Det ER spesielt å ikke hilse på dem man kommer hjem til når man er 16 år.

Jeg syns det er mer spesielt at voksne folk dømmer så lett. Sukk.. 

Annonse

Diagnoser kan ikke frita folk fra forventninger om normal vennlighet. Eller: man må akseptere at man er vanskeligere å like hvis man selv ikke klarer å være hyggelig.
Med det sagt: HI, gi jente litt mer tid. Kan hende hun er fryktelig sjenert og viser seg å være super når isen blir knust. 

Anonymkode: 02970...5f0

Å si hei er ikke like normalt lengre. Det hsr jeg skjønt utifra hvordan ungenes venner reagerer når de kommer inn her. Vi sier hei til hverandre uansett hvem som kommer inn døra, om det er første eller tiende gang for dagen. 
Når jeg overhører ungdommen si: å, det var hyggelig at noen sa hei når jeg kom inn en dør, hei har aldri mine foreldre sagt når jeg har kommet inn døra. 

For meg err det helt normalt å si hei, jeg vet min nye svigersønn er ganske sjenert og tok litt tid før han sa hei med vanlig stemme. I starten kom han bare med dattra så da sa hu hei, så begynte han nesten å viske hei og nå sier han hei selv om min datter også sier hei. Han torde ikke ringe på heller og så det ble helt feil i hodet hans når jeg sa han bare skulle gå rett inn. Det ringer så sjelent på døra vår at vi skvetter så, de fleste går bare inn men skal sies vi har sagt de skal det. Nå tørr han å gå inn etter å ha banket på, men skummelt å komme lenger enn gangen. (Men etter kort tid så ligger han henslengt på sofaen, hjelper meg med middag eller andre ting. Så han tiner opp)

Anonymkode: d13bc...594

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Å si hei er ikke like normalt lengre. Det hsr jeg skjønt utifra hvordan ungenes venner reagerer når de kommer inn her. Vi sier hei til hverandre uansett hvem som kommer inn døra, om det er første eller tiende gang for dagen. 
Når jeg overhører ungdommen si: å, det var hyggelig at noen sa hei når jeg kom inn en dør, hei har aldri mine foreldre sagt når jeg har kommet inn døra. 

For meg err det helt normalt å si hei, jeg vet min nye svigersønn er ganske sjenert og tok litt tid før han sa hei med vanlig stemme. I starten kom han bare med dattra så da sa hu hei, så begynte han nesten å viske hei og nå sier han hei selv om min datter også sier hei. Han torde ikke ringe på heller og så det ble helt feil i hodet hans når jeg sa han bare skulle gå rett inn. Det ringer så sjelent på døra vår at vi skvetter så, de fleste går bare inn men skal sies vi har sagt de skal det. Nå tørr han å gå inn etter å ha banket på, men skummelt å komme lenger enn gangen. (Men etter kort tid så ligger han henslengt på sofaen, hjelper meg med middag eller andre ting. Så han tiner opp)

Anonymkode: d13bc...594

«Hei har aldri mine foreldre sagt» sa ingen ungdom noen gang😂

Hilser dere hver gang dere entrer et rom hjemme hos dere selv? På jobb også?

Anonymkode: 71383...ead

Annesmiltillivet skrev (2 timer siden):

Forstår deg godt jeg, er normalt at man sier hei  Om hun har angst eller noe hadde vel sønnen visst det og kunne sagt fra. Men - ikke så mye du får gjort. Fortsett og si hei og vær vennlig så blir det nok bedre. 

Før sønnen min skulle besøe sin første kjæreste hadde vi en samtale om både inntrykk til foreldre og søsken, han er en omgjengelig person så var kanskje unødvendig. Men ungdom tenker ikke alltid likt som oss. Jeg sa bare husk å hils, gjerne med handa første gangen, lek litt med små søsken og si at maten var god ++. Helt normal folkeskikk, men kanskje lett å glemme om man er nervøs... Denne samtalen kunne nok flere hatt med ungdommene sine og dermed gjort møte med nye kjæreste familie mye letter ;) 

😝😝😝

Jeg har flere kroniske sykdommer som hindrer meg i å være den jeg vil og  gjøre det jeg ønsker.

Svigerfamilien aner ingenting om det. Mannen har vært min i 20 år og han har aldri, aldri, aldri tatt et slikt ansvar. Det tror jeg han har felles med veldig mange men. Familien er av typen som reagerer veldig negativt på folk som «syter og klager», så jeg biter tenna sammen. Det hadde vært mye enklere for meg om ha  kunne sagt «Haldis-Beate må ta det litt rolig på toppturer da hun har en sykdom som gjør at knærne er veldig vonde», men det kommer aldri til å skje. Derfor tror familien hans at jeg er lat.

Anonymkode: 7e265...dc9

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

😝😝😝

Jeg har flere kroniske sykdommer som hindrer meg i å være den jeg vil og  gjøre det jeg ønsker.

Svigerfamilien aner ingenting om det. Mannen har vært min i 20 år og han har aldri, aldri, aldri tatt et slikt ansvar. Det tror jeg han har felles med veldig mange men. Familien er av typen som reagerer veldig negativt på folk som «syter og klager», så jeg biter tenna sammen. Det hadde vært mye enklere for meg om ha  kunne sagt «Haldis-Beate må ta det litt rolig på toppturer da hun har en sykdom som gjør at knærne er veldig vonde», men det kommer aldri til å skje. Derfor tror familien hans at jeg er lat.

Og jeg turde heller ikke hilse da vi ble sammen som tenåringer. Også mye fordi mannen ikke tok ansvar for å inkludere eller introdusere så det føltes som om jeg hadde brutt meg inn i huset deres og ble tatt på fersken.

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

😝😝😝

Hvorfor kan du ikke si dette selv til dine svigerforeldre gjennom 20 år? Må mannen snakke for deg?

Anonymkode: 1189b...28f

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

😝😝😝

Du har  i 20 år latt de tro at du er lat fordi du ikke vil åpne kjeften selv, det må du ta på deg selv og ikke laste mannen din for, ærlig talt.

Anonymkode: 10444...058

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg syns det er mer spesielt at voksne folk dømmer så lett. Sukk.. 

Man «dømmer ikke så lett» når man konstaterer at det er helt drøyt dårlig stil å ikke hilse på foreldrene til kjæresten sin når man kommer hjem til dem altså!

PS: Du dømmer jo lett du også…

😝😝😝

Dette er bare rart. Hvorfor er det mannen sitt ansvar å si at du er syk? Du har jo kjent dem i 20 år?  

Det er forskjell på "syting og klaging" og å si "jeg har leddgikt/MS/artose, så jeg kan dessverre ikke delta så mye som jeg ønsker på fjellturen deres". 

Hvorfor holder du det hemmelig? 

Anonymkode: 9f33f...800

Hva har du/dere gjort for å få en god relasjon? Har dere aldri vekslet noe mer enn høflighetsfraser?
Eller har dere invitert på middag/hytta/spillkveld/søndagstur el.l. og vist at dere ønsker å bli kjent med henne? Har dere spurt sønnen om forslag til noe dere kan invitere dem med på for å bli kjent? 

Hvis dere for henne bare er «fremmede» som bor i samme hus som kjæresten, og hun er en sjenert 16-åring, så har jeg forståelse for at det er utfordrende for henne. Jeg kan liksom ikke se for meg at en 16-åring dere har blitt kjent med ikke sier hei…🤔

Anonymkode: 3c635...9f4

Da jeg var yngre trodde jeg at når jeg var en av to, eller en del av en gruppe, holdt det at én person sa hei, for de sa det jo lissom for hele gruppen og jeg var sjenert. Spesielt hvis det var noen de kjente som jeg ikke kjente. Det gikk faktisk ganske mange år før noen påpekte at dette gjorde at jeg fremstod som uinteressert, kald og/eller frekk. 

Det er sikkert noe slikt, heller enn at hun er frekk og udugelig. Likte forslaget lenger oppe om at du hilser på henne med navn, så føler hun seg inkludert og det er mer sannsynlig at hun vil hilse selv neste gang. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva har du/dere gjort for å få en god relasjon? Har dere aldri vekslet noe mer enn høflighetsfraser?
Eller har dere invitert på middag/hytta/spillkveld/søndagstur el.l. og vist at dere ønsker å bli kjent med henne? Har dere spurt sønnen om forslag til noe dere kan invitere dem med på for å bli kjent? 

Hvis dere for henne bare er «fremmede» som bor i samme hus som kjæresten, og hun er en sjenert 16-åring, så har jeg forståelse for at det er utfordrende for henne. Jeg kan liksom ikke se for meg at en 16-åring dere har blitt kjent med ikke sier hei…🤔

Anonymkode: 3c635...9f4

Vi kjenner henne ikke så godt enda, nei. De er ikke så veldig interessert i å tilbringe tid med oss. Vil helst være på i fred på rommet, eller ute på ting. Noe jeg har forståelse for. Men, jeg har ikke helt forståelse for at det er utfordrende å si hei altså. 11-åringen har hatt med to nye venner hjem i det siste som ikke har vært het før. Til og med de sa hei. Det er da vanlig folkeskikk. 

hi

Anonymkode: cf13a...b16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...