Gå til innhold

Mye inkasso - noen som har fått redusert summene?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har veldig mye inkasso saker på meg og det er forferdelig slitsomt. Ligger våken om natten og grubler og det går virkelig utover psyken og humøret. Jeg skylder nok minst 150.000,-. Nå har jeg bestemt meg for at nok er nok og jeg har fått snakket med mine foreldre og lagt alle kort på bordet. Snille som de er får jeg forskudd på arv nok til å betale ut alt jeg har. Har sett endel på Luksusfellen at mange ringer og får slått av litt mot at de betaler inn hele summen...jeg har skikkelig angst for å ringe rundt til de jeg skylder penger, men er det litt å spare så er det jo verdt det. Noen som har erfaring med dette og som som har greid å få senket summen litt? Og jeg har faktisk ikke helt oversikt alle steder jeg skylder penger - må jeg ringe alle selskap som finnes eller er det noe register noe sted?

Anonymkode: dc965...6b6

Fortsetter under...

Her står det tips:

https://www.inkassoguiden.no/artikler/268-hvorfor-er-det-sa-vanskelig-a-forhandle-om-reduksjon-av-gjeld

Jeg hadde forhandlet, inkassoselskapene tar seg veldig godt betalt 

Anonymkode: aa636...dab

Det skader ikke å prøve, så kommer det litt an på alder på gjelden og antall kreditorer. Ny gjeld er vanskeligere å prute ned, men er det mye renter kan det være de går med på det. Selv 10000 er jo mye penger. Prøv f.eks. å si at du har 140 000 å betale nå med en gang.

Anonymkode: f5de0...7b1

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Fint at du tar tak, men hvorfor skal de gi deg avslag, når du har penger til å betale alt?

Anonymkode: 1b9c0...548

Det vet jo ikke de? Det er mange saker hos mange kreditorer. Feks en sak er i utgangspunktet på 10.000,- men på grunn av renter og omkostninger de setter på for å sende brevet på nytt og på nytt er saken nå 27.000,-

Annonse

Så du skal lyve?

Dette er ditt rot, og du bør gjøre opp for deg. Til forskjell fra de på luksusfellen, har jo du mulighet til å betale alt, stor forskjell. 
Hvor gammel er gjelden din?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hei. Jeg har veldig mye inkasso saker på meg og det er forferdelig slitsomt. Ligger våken om natten og grubler og det går virkelig utover psyken og humøret. Jeg skylder nok minst 150.000,-. Nå har jeg bestemt meg for at nok er nok og jeg har fått snakket med mine foreldre og lagt alle kort på bordet. Snille som de er får jeg forskudd på arv nok til å betale ut alt jeg har. Har sett endel på Luksusfellen at mange ringer og får slått av litt mot at de betaler inn hele summen...jeg har skikkelig angst for å ringe rundt til de jeg skylder penger, men er det litt å spare så er det jo verdt det. Noen som har erfaring med dette og som som har greid å få senket summen litt? Og jeg har faktisk ikke helt oversikt alle steder jeg skylder penger - må jeg ringe alle selskap som finnes eller er det noe register noe sted?

Du har i hvert fall ingenting å tape på å prøve, men det spørs hvor mye man kan få forhandlet når man ikke er med på luksusfellen. Det meste skal vel stå i gjeldsregisteret.

Anonymkode: 7cf9f...6b7

Man trenger ikke være med i luksusfellen eller direkte lyge for å prøve å forhandle gjeld! Det er jo ikke uvanlig at deltakerne ringer kreditorene selv for å prøve å forhandle. I den svenske utgaven må gjeldstakerne alltid gjøre jobben selv. Alle økonomer vil nok bare heie på deg.

Anonymkode: c3b00...bca

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Så du skal lyve?

Dette er ditt rot, og du bør gjøre opp for deg. Til forskjell fra de på luksusfellen, har jo du mulighet til å betale alt, stor forskjell. 

Foreldrene mine tar lån for å gi meg pengene så det er jo greit om de kan måtte ta litt mindre. 

I min grønne ungdom så pådro jeg meg slik dritt, og fikk avslag da jeg spurte om jeg kun kunne betale det jeg skyldte og ikke rentene. Gikk i 9/10 tilfeller og sparte endel kroner. Sa jeg kunne betale alt med en gang for å bli ferdig, og de er smidige da.

Anonymkode: abf1f...9d6

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Så du skal lyve?

Lyve? Herlighet. Det fult lovlig å forhandle om gjeld og renter altså. 

Anonymkode: 121c6...5dc

Annonse

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Så du skal lyve?

Kjenner du inkassobransjen og hvordan de driver på?

Det er en grunn til at det går folk rundt og har den heller tvilsomme tittelen «inkassomilliardær»

Bare kjør på, HI. Håper du får forhandlet deg frem til ø betale en sum som innebærer renter innenfor hva som er akseptabelt

Anonymkode: bdfa0...e9a

Har holdt på med det selv lenge nå. Det tar TID, men så deilig når man får det unna! 150000 er ikke uoverkommelig og det kan være noe å hente på å få redusert krav. 

Kredittsjekk deg selv f.eks på minexperian.no. Der kan du se dine betalingsanmerkninger og gjeldssregister. Konsentrer deg om hva som står på disse to - kredittsjekk og gjeldsregister - og sett opp en oversikt for deg selv.

Det kan være du har noe gjeld som ikke er registrert noen steder, så sett av litt hvis du mistenker at noe kan dukke opp ut av det blå. Men vær i så fall alltid sikker på at det er et reelt krav!

Hvis du har mistet oversikt og kanskje ikke vet hva gjelden er, så gjør du lurt i å sende en skriftlig henvendelse til selskapene som har gjelda hvor du ber om informasjon om hva som er grunnlaget for saken. IKKE skriv at du har tenkt til å betale, kun be om informasjon. 

Hvis gjelden er gammel bør du sjekke om noe eventuelt er foreldret. 

Så begynner du med krav for krav. Send en henvendelse hvor du tilbyr deg å betale hovedstol mot akkordoppgjør ved umiddelbar innfrielse. Det er sjeldent noen godtar at man bare innfrir ved hovedstol, men det får dialogen i gang. De fleste skriver tilbake at dette kan ikke godtas, men de kan gå med på en reduksjon på "XX". 

De fleste inkassoselskap har egne brukersider med mulighet for innlogging. Da kan du logge inn med bankid og slipper å ringe. Der kan man som regel sende en melding eller henvendelse først og deretter da resten av dialogen pr. mail. Jeg har gjort dette da jeg ikke har tid til å sitte i telefonen og forhandle, så jeg vet ikke om det er mer effektfullt. 

Hvis det er nyere gjeld kan det være man ikke har noe særlig å forhandle med. Er det relativt gammel gjeld kan det vær mulig med en realistisk reduksjon på 20-30% av rentene.Det er nok ikke mulig å forhandle om selve hovedstolen i sakene.

Det man kan forhandle på er rentene. Det er tungt å få avslag på avslag fra selskapene, men jeg har hatt inkassogjeld på over en million og det er kun EN - 1 - gang jeg har opplevd at det ikke var mulig å få redusert noe som helst slik at jeg måtte betale hele kravet. Noen har godtatt betaling av bare hovedstol, noen har redusert med kanskje 500 kr. Det varierer stort og kommer an på hva kravet er i utgangspunktet. Men uansett kan det være veldig verdt det å ta en slik runde da det kan spare deg noen kroner, spesielt siden det er dine foreldre som hjelper deg. 

Anonymkode: b6c59...495

Bare prøv å ringe.
Skjønner at det føles vanskelig, men for dem i andre enden er du bare en av mange som ringer, og sannsynligheten for at de husker deg spesielt i morgen er ekstremt liten.
Og hva så om de gjør det, når du har ryddet opp vil du likevel ikke ha noe med dem å gjøre igjen uansett.

Veldig bra du rydder opp og turte å være ærlig mot dem som kunne hjelpe deg, stå på :)

Anonymkode: 1f6d8...ce9

Tusen tusen takk for gode svar dere siste her. Jeg skal begynne å sjekke rundt om og kredittsjekke meg selv så får jeg forhåpentligvis en liten oversikt iallefall. Så hjelper det litt at pengen er på konto når jeg ringer dem for det har vært helt forferdelig å få alle de telefonene fra inkassoselskap med store summer som skal inn når kontoen viser tre hundre kroner. 
HI

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Tusen tusen takk for gode svar dere siste her. Jeg skal begynne å sjekke rundt om og kredittsjekke meg selv så får jeg forhåpentligvis en liten oversikt iallefall. Så hjelper det litt at pengen er på konto når jeg ringer dem for det har vært helt forferdelig å få alle de telefonene fra inkassoselskap med store summer som skal inn når kontoen viser tre hundre kroner. 
HI

Jeg ville prøvd. Verste svar du kan få er nei. Lykke til. 

Anonymkode: 80680...164

Du trenger ikke kredittsjekke deg selv, du bare går inn på gjeldsregisteret.no 

samme type innlogging som skatteetaten ….. da får du liste over all usikret gjeld, mislighold og renter. Det gir deg et godt utgangspunkt for å starte jobben tenker jeg!

lykke til- you can do this ❤️

Anonymkode: 906c0...759

Først få fullstendig oversikt: Kreditor, opprinnelig gjeld, rest gjeld, når ble den opprettet, rente og gebyr. 

Du vil nok ha best sjanse med den eldste gjelden. Tviler på du får gjort noe med restbeløpet, men rente og gebyr som har kommet på toppen kan du forsøke å forhandle om. Jeg ville begynt på å prøve å betale 50% også se hva de sier. Sier de at du må betale 60% va påløpte kostnader så vil du kunne prøve 55%. 

Lykke til

Anonymkode: f473a...038

1. Ta kontakt med norske inkassobyråders forening. De kan hjelpe deg med å innhente informasjon om alt av inkasso du har.

2. skriv med alt og del opp i hovedstolen, salær og renter

3. sjekk hva beløpet totalt blir om du fjerner halvparten av renter og salær

4. send inn forslag om dette til alle inkassoselskapene du har saker hos

5. vent på svar

Anonymkode: a6b1b...84c

Anonym bruker skrev (På 17.11.2022 den 13.47):

Registeret vil ikke inneholde slt. Ring hvert enkelt selskap. Hvis du har pengene og kan betale nå, så bør det være mulig å få slettet minst 25%. 

Anonymkode: ea859...5b7

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

1. Ta kontakt med norske inkassobyråders forening. De kan hjelpe deg med å innhente informasjon om alt av inkasso du har.

2. skriv med alt og del opp i hovedstolen, salær og renter

3. sjekk hva beløpet totalt blir om du fjerner halvparten av renter og salær

4. send inn forslag om dette til alle inkassoselskapene du har saker hos

5. vent på svar

Anonymkode: a6b1b...84c

Det er fullt mulig å få den til å slette alt av salær 

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Du trenger ikke kredittsjekke deg selv, du bare går inn på gjeldsregisteret.no 

samme type innlogging som skatteetaten ….. da får du liste over all usikret gjeld, mislighold og renter. Det gir deg et godt utgangspunkt for å starte jobben tenker jeg!

lykke til- you can do this ❤️

Anonymkode: 906c0...759

Ingen må finne på å tro at gjrldsregisteret viser mer enn en liten del. Har inkasso gjeld som ikke står der. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...