Gå til innhold

Hvordan få ned mitt skyhøye kolestrol ved hjelp av mat?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anbefaler deg å ta kontakt med Hexeberg-klinikken - de har leger og indremedisiner og andre som er veldig dyktige på dette.

Det som er viktigst å unngå er oftest sukker, raske karbohydrater og ikke få i seg for mye karbohydrater ellers. Det er ikke fettet i seg som er det verste, men sukker/karbohydrater sammen med fett. Du bør også få i deg nok omega3.

Men ta kontakt med Hexeberg-klinikken, jeg har fulgt flere tett som har fått ned kolesterolet ved hjelp av dem, og de følger tett opp med blodprøver for å se utviklingen underveis. (Ikke gjør dette alene eller med en lege som ikke har særlig kunnskap om dette.)

Anonymkode: 8efb8...657

Jeg har høyt kolesterol. For meg betyr det ikke så mye om maten i seg selv inneholder kolesterol. Det jeg får kolesterol av er prosessen med insulin og fettlagring. Om jeg holder vekten eller går ned i vekt og holder blodsukkeret mer stabilt (dvs. spiser mindre raske karbohydrater) og ellers spiser variert så bedrer kolesterolet seg.

Anonymkode: 972f2...72c

Det kommer an på hvilket kolesterol som er høyt.

Er det den arvelige typen så må du nok på medisiner.

Er det den kostholdregulerte så kan du komme betraktelig ned med riktig kost.

Sukker, raske karbohydrater og mettet fett er verstingene, men bare google det. Ligger mange gode artikler på nett om kosthold for kolesterolet. Hovedregelen må være grovt og grønt.

Her f.eks

https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/kostrad-ved-forhoyet-kolesterolniva/

Anonymkode: 059c6...4c6

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Det kommer an på hvilket kolesterol som er høyt.

Er det den arvelige typen så må du nok på medisiner.

Er det den kostholdregulerte så kan du komme betraktelig ned med riktig kost.

Sukker, raske karbohydrater og mettet fett er verstingene, men bare google det. Ligger mange gode artikler på nett om kosthold for kolesterolet. Hovedregelen må være grovt og grønt.

Her f.eks

https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/kostrad-ved-forhoyet-kolesterolniva/

Det er ikke den arvelige typen, jeg har begynt på medisiner, men jeg vil helst unngå de, så vil prøve å endre på endel av det jeg kan endre på.

Jeg har vært for slapp med kostholdet, med b.l.a for mye Fjordland og lignende, så det er noe som må endres på. Takk for link 😊

Hi

Anonymkode: 9c215...0e4

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Anbefaler deg å ta kontakt med Hexeberg-klinikken - de har leger og indremedisiner og andre som er veldig dyktige på dette.

Det som er viktigst å unngå er oftest sukker, raske karbohydrater og ikke få i seg for mye karbohydrater ellers. Det er ikke fettet i seg som er det verste, men sukker/karbohydrater sammen med fett. Du bør også få i deg nok omega3.

Men ta kontakt med Hexeberg-klinikken, jeg har fulgt flere tett som har fått ned kolesterolet ved hjelp av dem, og de følger tett opp med blodprøver for å se utviklingen underveis. (Ikke gjør dette alene eller med en lege som ikke har særlig kunnskap om dette.)

Hexeberg-klinikken blir desverre for langt unna og for dyrt, men takk for tips om den 😊 (skal ha den i bakhodet)

Jepp, jeg har litt å  endre på kostholdsmessig. Omega3 tar jeg hver dag.

Hi

Annonse

Jeg har høyt kolesterol. For meg betyr det ikke så mye om maten i seg selv inneholder kolesterol. Det jeg får kolesterol av er prosessen med insulin og fettlagring. Om jeg holder vekten eller går ned i vekt og holder blodsukkeret mer stabilt (dvs. spiser mindre raske karbohydrater) og ellers spiser variert så bedrer kolesterolet seg.

Anonymkode: 972f2...72c

Jeg må ned i vekt, håper det vil hjelpe.

Det jeg får kolesterol av er prosessen med insulin og fettlagring

Kan du forklare litt mer om det?

hi

Hel, plantebasert mat er veldig gunstig for kolesterol. Hvis det blir for restriktivt ville jeg valgt en middelhavskosthold. Begge består av mye grønnsaker, belgfrukter, frø, nøtter, fullkorn. Middelhavskosthold har noe animalske produkter, men begrenser det såpass at du vil få helsefordeler av denne kontra fjordland i hvert fall. 

Anonymkode: 19ba4...2af

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hexeberg-klinikken blir desverre for langt unna og for dyrt, men takk for tips om den 😊 (skal ha den i bakhodet)

Hi

Hexeberg har flere bøker, også kokebøker. Sjekk biblioteket.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hexeberg har flere bøker, også kokebøker. Sjekk biblioteket.

Det visste jeg ikke, tusen takk for tips 😊

Hi

Hel, plantebasert mat er veldig gunstig for kolesterol. Hvis det blir for restriktivt ville jeg valgt en middelhavskosthold. Begge består av mye grønnsaker, belgfrukter, frø, nøtter, fullkorn. Middelhavskosthold har noe animalske produkter, men begrenser det såpass at du vil få helsefordeler av denne kontra fjordland i hvert fall. 

Anonymkode: 19ba4...2af

Hehe, fjordland må bli historie, jeg nå finne bedre løsninger. Skal lese litt om middelhavskosthold, takk for tips om det 😊

hi

En kollega ble rådet av legen til å endre type kaffe han drakk, pga høyt kolesterol. Mye å si hvordan kaffen er laget fikk han beskjed om, filterkaffe i kaffetrakter er for eksempel ok.

https://www.lhl.no/sunnere-liv/ernaring-mat-og-helse/kaffe-hjertehelse-og-kolesterol/

Anonymkode: 5ffc0...91a

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hi

Jeg vet at de unntaksvis har tatt pasienter som har bodd andre steder i landet. Det var før pandemien, jeg vil tro mye er enklere nå etter pandemien hvor alle er mer vant med å bruke nettmøter av ulike slag. De skriver jo ut henvisning for blodprøver, og prøvene kan du få tatt ved ditt fastlegekontor eller på nærmeste sykehus. Og så kan man ha nettkonsultasjon når svarene foreligger.

Ta en telefon din, om ikke annet så kjenner de kanskje dyktige fagpersoner innen dette i noenlunde nærhet til deg.

Annonse

Havregrøt er gull for kolesterolet. 

https://bramat.no/kosthold/naeringsstoffer/1077-havrefiber-senker-kolesterolet

Jeg kjenner to stykker som har fått senket det betraktelig ved å spise havregrøt til frokost hver dag. 

Anonymkode: 7fa6a...46f

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Havregrøt er gull for kolesterolet. 

https://bramat.no/kosthold/naeringsstoffer/1077-havrefiber-senker-kolesterolet

Jeg kjenner to stykker som har fått senket det betraktelig ved å spise havregrøt til frokost hver dag. 

Anonymkode: 7fa6a...46f

Hmm, interessant, takk for link. Jeg spiser kjøleskapsgrøt nesten hver dag, men jeg bør kanskje koke varm grøt litt oftere i stedet for kalde ukokte havregryn.

Hi

Raw food 🙂, det hjalp veldig for en jeg kjenner, han er i midten av 40 årene. Hadde veldig høyt, legen var bekymret. Startet med raw food, nå sier legen at det ser kjempefint ut. 

Anonymkode: 95f9e...803

Raw food 🙂, det hjalp veldig for en jeg kjenner, han er i midten av 40 årene. Hadde veldig høyt, legen var bekymret. Startet med raw food, nå sier legen at det ser kjempefint ut. 

Anonymkode: 95f9e...803

Takk for tips, men jeg er ikke helt klar for et raw food kosthold kjenner jeg.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...