Gå til innhold

Debatten i kveld

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser folk på SoMe går helt av skaftet av debatten i kveld. Det er ikke måte på sympati de har for disse damene. Jeg syns det er tåpelig. Ingen må bo i byene og betale 10k i husleie. 

Samfunnet kollapser om folk skal bli rike av å gå på nav.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 526be...8eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det er mye du ikke forstår. 

Anonymkode: 5cf7f...d54

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ser folk på SoMe går helt av skaftet av debatten i kveld. Det er ikke måte på sympati de har for disse damene. Jeg syns det er tåpelig. Ingen må bo i byene og betale 10k i husleie. 

Hva tenker dere?

Jeg har ikke sett programmet, men jeg er på leilighetsjakt og kan si deg at 10 000 kr i husleie gjelder kke  bare i byene altså. Det har blitt veldig dyrt å leie desverre.

Anonymkode: 7d7be...0f1

Skrevet

Tror de hadde fått frem poenget bedre om de hadde hatt med noen ressurssterke mennesker som har havnet nav. De som var med virket som stereotypien av navere. 
Fikk ikke frem så mye sympati hos meg dessverre. 

Skrevet

Jeg tenker også at det er mye du ikke forstår, Hi.

Da jeg skulle flytte sist søkte jeg fem mil unna byen jeg kommer fra, et bittelite sted. Husleieprisene der var minst like høye der som i byen. Leilighetene jeg ville hatt råd til der var i dårlig isolerte hus og sokkel, så utgifter til oppvarming ville blitt store der. I tillegg ville jeg fått reiseutgifter inn til byen, da det eneste som finnes der er én matbutikk, samt alt av familie og venner bor i byen - og jobbmuligheter. I tillegg måtte jeg på den tiden hyppig til lege og til timer på sykehus, alle offentlige kontorer ligger i byen osv. Offentlig kommunikasjon dit finnes, men lite og dårlig tilbud - og det koster en god del å ta buss fem mil hver vei.

Jeg fant ut at jeg ikke hadde råd til å bo så langt unna byen, for det ville faktisk blitt langt dyrere totalt sett. Selv om jeg kunne funnet en litt billigere leilighet ville jeg endt med mer faste utgifter ved å bo der enn i byen.

Jeg har fulgt med boligleiemarkedet i området i etterkant, og prisene er ikke blitt bedre. Selv på steder langt fra eller uten offentlig kommunikasjon tar gjerne samme høye leie som i byen.

Så igjen - det er mye du ikke forstår, HI...

Anonymkode: b3c27...e82

Skrevet

Dette er en ekstremt vanskelig balansegang. Det er ikke vanskelig å føle sympati med de som deltok i programmet og andre som er i samme situasjon. Samtidig har Norge store utgifter til personer som ikke er i jobb - og det er mange. Hvor skal grensa gå? Hvor mye skal personer som ikke deltar i arbeidslivet ha råd til utover det som er strengt nødvendig? Dette er ikke så enkelt.

Anonymkode: ffb0b...9b0

Skrevet

Hun yngste som var med i debatten vant en mill på skrapelodd for fem år siden. I rest my case. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Hun yngste som var med i debatten vant en mill på skrapelodd for fem år siden. I rest my case. 

Og hvilken case er det?

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Hva tenker dere?

Ingen blir rike av å gå på Nav, hva er det for en idiotisk kommentar å komme med.

Skrevet
Fotballflue skrev (21 timer siden):

Tror de hadde fått frem poenget bedre om de hadde hatt med noen ressurssterke mennesker som har havnet nav. De som var med virket som stereotypien av navere. 
Fikk ikke frem så mye sympati hos meg dessverre. 

Hva er så stereotypen av navere i følge deg da?

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Og hvilken case er det?

At det er ca null synd på henne.

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Hva er så stereotypen av navere i følge deg da?

De som var på debatten i går er stereotypen. Var jo det jeg skrev. I tillegg har det kommet opplysninger om lottogevinst på en million på en av dem. Burde jo sjems langt inn i sjela. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Fotballflue skrev (11 minutter siden):

De som var på debatten i går er stereotypen. Var jo det jeg skrev. I tillegg har det kommet opplysninger om lottogevinst på en million på en av dem. Burde jo sjems langt inn i sjela. 

Det flotte med et velferdssystem som gjelder alle er at da kan selv millionærer slappe av, puste lettet ut, vel vitende om at samme hva som skjer, selv om de tar heidundrende idiotiske avgjørelser, så vil alltid velferdsstaten være der, vil de aldri trenge å frykte for å sulte. Dermed kan de også gjøre en bedre jobb. Dermed kan alle gjøre en bedre jobb.

Vi har ikke et velferdssystem som bare skal gjelde de som aldri har eid mer enn så og så mye i formue. Vi har et velferdssystem som gjelder alle. Slik skal og må det være.

Ellers får vi et klassesamfunn, der noen er mer verdt enn andre.

Anonymkode: 75199...1ad

Skrevet
Fotballflue skrev (34 minutter siden):

Hva konkret er den stereotypen, bortsett fra at de har dårlig råd? Er det utseendet, måten de snakkker på, klærne de går med med, holdningen deres, eller hva mener du egentlig?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva konkret er den stereotypen, bortsett fra at de har dårlig råd? Er det utseendet, måten de snakkker på, klærne de går med med, holdningen deres, eller hva mener du egentlig?

Ufør, alenemødre, flere barn. Sannsynligvis med flere fedre siden det var flere kull med barn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det er faktisk et større problem for deg enn for henne. 

Fotballflue skrev (8 timer siden):

Hva slags stereotype er det? 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ufør, alenemødre, flere barn. Sannsynligvis med flere fedre siden det var flere kull med barn. 

Er noen av de tingene noe man bør skamme seg over? Ufør? Alenemor? Flere barn? Flere fedre? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nei

Anonymkode: 423d0...d4e

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei

Anonymkode: 423d0...d4e

Nei, jeg vet jo at du ikke skjønner det. Da hadde du ikke hatt de utfordringene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Så pga de er uføre alenemødre så får de ikke sympati av deg. Men det hadde de derimot gjort hvis de i dine øyne var ressurssterke eller ikke alenemødre, wow.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hva slags stereotype er det? 

Er noen av de tingene noe man bør skamme seg over? Ufør? Alenemor? Flere barn? Flere fedre? 

Ja. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Ja. 

Så hvis du blir alene fordi du blir skilt eller ektefelle dør, eller du blir ufør pga. kreft, MS, psykisk sykdom etc., fortjenester du og barna dine å vokse opp i fattigdom? Finnes et egnet sted i helvete for sånne som deg …

Anonymkode: d9893...760

Skrevet

10 000 kr i husleie er ikke mye i dag. Bor i en middels stor by, og her får man en liten 2 roms i kjeller for 10 000 kr.

Og skal man bo steder med lav husleie, så må man ha bil. Og det koster jo mange tusen i måneden. Så da er det kanskje mye smartere å betale 10 000 i husleie, bo relativt sentralt, men ikke ha behov for bil.

Jeg er selv ufør alene mor. Men da jeg fikk barna var jeg frisk, i full jobb og gift. Men livet skjer, og jeg ble ikke ufør før minste var 13 år. Men jeg er vel en av de heldigere da jeg eier min egen bolig, og bor såpass sentralt at jeg ikke trenger bil. Så jeg klarer meg fint.

Anonymkode: 6cfb9...721

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja. 

Jeg kjenner at jeg er nysgjerrig på hvordan du kommer frem til dette. Er det negativt hver for seg, eller må det være to eller flere faktorer til stede for å fremkalle din vrede? Alenemor og lege - skamme seg? Uføretrygdet og velstående - skamme seg? 
Nav-bruker og gift - skamme seg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...