Gå til innhold

Trener som splitter barn uten å tenke over det. Kan man si fra?

Anbefalte innlegg

Det har vært en sammenslåing av to lag. Disse to har hver sine trenere som nå er et trenerteam. Trenerene fra det laget mitt barn var på tidligere vet at det er flere av disse barna som har foreldre som ikke har råd til så mye. Treneren til det andre laget er vant led foreldre som har, om ikke mye, så nok penger. Denne siste treneren er nå hovedtrener. Denne treneren oppfordrer hele tiden til ting som koster penger. Gå ut og spise før/etter kamp, reise på kino/tusenfryd/bowling osv. være sosiale sammen. Og så legger hun ut hvor mye det vil koste per barn. Feks: «før kampen i helgen møtes vi på Egon og spiser middag sammen. Alle vippser 500 til xxxxxxx». Det er alltid de samme som ikke kan. De som har lite. De som alltid må spørre om barna kan sitte på til kamp fordi de ikke har råd til å reise selv. (Det er en del avstander) Senere står denne treneren og forteller at det er så typisk at disse ikke blir med når det nå igjen er invitert til middag etter kampen på lørdag. Hun klager nesten. Jeg sa ikke noe da, fordi jeg vet at disse foreldrene ikke vil at dette skal være synlig. Det er skam å ikke ha penger. Trenerene våre har fortalt at de ikke har sagt noe fordi de overkjøres av denne treneren.

Er jeg dusten av en mamma om jeg sender en melding til denne treneren om at hun splitter barna når hun holder på slik, og at disse foreldrene har svært lite midler, og at det er årsaken til at de ikke blir med? Er litt redd for at hun ikke klarer å tie om dette…

Anonymkode: b6233...374

Fortsetter under...

Ja, si i fra. Det er ikke lett å si i fra selv når man er i den situasjonen. Men uansett økonomi så må jeg si at 500 kr var en voldsom sum da, spesielt hvis det skjer stadig vekk.

Anonymkode: 7f749...4d5

Du bør di ifra, men ikke på en melding. Ta det direkte slik at det for det første kan stilles oppfølgingsspørsmål og for det andre at det ikke finnes skriftlige referater fra dette. 

Anonymkode: 09767...0ab

Annonse

Jeg ville tatt dette opp med klubbledelsen.

Det ene er at det denne treneren gjør er uoverkommelig for mange å bli med på. Det andre er at hun tydeligvis ikke evner å skape fellesskap og samhold i trenergruppen heller, men heller det motsatte fordi de andre trenerne føler seg overkjørt.

Jeg tror dette er noe klubbledelsen bør ta tak i, for det er flere uheldige ting som skjer der nå.

Anonymkode: 245a2...31c

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jeg ville tatt dette opp med klubbledelsen.

Det ene er at det denne treneren gjør er uoverkommelig for mange å bli med på. Det andre er at hun tydeligvis ikke evner å skape fellesskap og samhold i trenergruppen heller, men heller det motsatte fordi de andre trenerne føler seg overkjørt.

Jeg tror dette er noe klubbledelsen bør ta tak i, for det er flere uheldige ting som skjer der nå.

Bare tull å ta det med klubbledelsen. Treneren gjør det helt sikkert ikke bevisst for å stenge noen ute, men er bare ubetenksom. Selvfølgelig ble dette tas med treneren direkte først. 

Anonymkode: 6f24f...3f1

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Si i fra!! Vi har ok med penger, men å gå ut og spise etter kamp/trening i et sett kommer ikke på tale.

Anonymkode: d008b...d73

Enig. 

Her spiser vi pizza av og til på bortekamper men da betaler de av lagkassa 

Anonymkode: 997ea...c7f

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Bare tull å ta det med klubbledelsen. Treneren gjør det helt sikkert ikke bevisst for å stenge noen ute, men er bare ubetenksom. Selvfølgelig ble dette tas med treneren direkte først. 

Anonymkode: 6f24f...3f1

Hi forteller om et større problem, ikke bare det denne treneren (kanskje) tankeløst gjør mtp. disse kostbare ekstratingene hun initierer. I tillegg tør ikke de andre trenerne ta opp dette med henne fordi de føler de blir overkjørt av henne generelt. Ergo er det med de dyre tilleggsaktivitetene bare en del av et større problem. Ikke sikkert hun mener å overkjøre de andre trenerne heller, slik hun kanskje bare er tankeløs om de dyre ekstraaktivitetene - men totalen i dette er et klubbproblem som klubben må løse ved å starte dialog med alle trenerne og få samkjørt trenergruppen. Hadde trenergruppen vært samkjørte og samarbeidet godt så hadde jo ikke disse tilleggsaktivitetene blitt foreslått, siden de andre trenerne vet hvordan folks situasjon er når det kommer til økonomi.

Når alle priser har økt så enormt mye i det siste er det uansett rimelig bevisstløst å foreslå så dyre ekstraaktiviteter for barna!

Hvis dette er på Spond eller Facebook ville jeg rett og slett kommentert innlegget, og skrevet noe i retning av: «det er alltid veldig hyggelig å gjøre sosiale ting sammen som et lag, men jeg er litt bekymret for at vi ikke klarer å være inkluderende nok når det blir en del penger ut av det. Noen har av ulike grunner litt trang økonomi, og andre ønsker bare å prioritere annerledes. Hva tenker dere andre her?»

Anonymkode: 6aad7...b15

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Hvis dette er på Spond eller Facebook ville jeg rett og slett kommentert innlegget, og skrevet noe i retning av: «det er alltid veldig hyggelig å gjøre sosiale ting sammen som et lag, men jeg er litt bekymret for at vi ikke klarer å være inkluderende nok når det blir en del penger ut av det. Noen har av ulike grunner litt trang økonomi, og andre ønsker bare å prioritere annerledes. Hva tenker dere andre her?»

Det tenker jeg er ca den aller verste måten å ta opp problemet på! Snakk om å få dem med anstrengt økonomi til å føle seg små. 

Vi har god råd, men å vipse 500 kr for at de stadig skal gjøre ting i tillegg til kamp og trening hadde ikke vært aktuelt. Jeg hadde tatt saken opp på egne vegner, med henvisning til akkurat det, jeg er ikke interessert i å stadig få slike merutgifter. 

Anonymkode: 1ac4d...88f

19 hours ago, Anonym bruker said:

Det har vært en sammenslåing av to lag. Disse to har hver sine trenere som nå er et trenerteam. Trenerene fra det laget mitt barn var på tidligere vet at det er flere av disse barna som har foreldre som ikke har råd til så mye. Treneren til det andre laget er vant led foreldre som har, om ikke mye, så nok penger. Denne siste treneren er nå hovedtrener. Denne treneren oppfordrer hele tiden til ting som koster penger. Gå ut og spise før/etter kamp, reise på kino/tusenfryd/bowling osv. være sosiale sammen. Og så legger hun ut hvor mye det vil koste per barn. Feks: «før kampen i helgen møtes vi på Egon og spiser middag sammen. Alle vippser 500 til xxxxxxx». Det er alltid de samme som ikke kan. De som har lite. De som alltid må spørre om barna kan sitte på til kamp fordi de ikke har råd til å reise selv. (Det er en del avstander) Senere står denne treneren og forteller at det er så typisk at disse ikke blir med når det nå igjen er invitert til middag etter kampen på lørdag. Hun klager nesten. Jeg sa ikke noe da, fordi jeg vet at disse foreldrene ikke vil at dette skal være synlig. Det er skam å ikke ha penger. Trenerene våre har fortalt at de ikke har sagt noe fordi de overkjøres av denne treneren.

Er jeg dusten av en mamma om jeg sender en melding til denne treneren om at hun splitter barna når hun holder på slik, og at disse foreldrene har svært lite midler, og at det er årsaken til at de ikke blir med? Er litt redd for at hun ikke klarer å tie om dette…

ser ikke problemet, får heller være hjemme da vettu

Anonymkode: 225e8...890

Annonse

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

ser ikke problemet, får heller være hjemme da vettu

Det er det de gjør da, men å splitte en gruppe fordi man vil gjøre ting andre ikke har råd til er bare dumt for samholdet. Og i alle fall dumt å klage på at de som ikke blir med på dette er de som alltid melder seg ut

3 minutes ago, Anonym bruker said:

Det er det de gjør da, men å splitte en gruppe fordi man vil gjøre ting andre ikke har råd til er bare dumt for samholdet. Og i alle fall dumt å klage på at de som ikke blir med på dette er de som alltid melder seg ut

har de ikke råd får de la være og være med på idrett også

Dette skal du siifra om, men du gjør det lurt å ikke ta det opp når alle er der. 

Jeg har gjort slikt flere ganger på foreldremøter på skolen der noen skal gjøre ting som koster ofte. Jeg har hatt råd til det, men jeg vet flerere ikke har det. Jeg vet også at de ikke tørr å si nei på foreldremøter. Så jeg dro kortet med at jeg hadde fire unger i hus og det er uaktuelt at klassen skal gjøre ting som koster penger ofte, for om alle fire unger hadde det så kunne de rett og slett ikke vært med.  Ofte var det de som kun hadde ett barn som kom med slike ting, så for de så er ikke 200kr titt og ofte mye, men for oss med flere barn blir 200kr plutselig mye om alle ungene skal noe. Så jeg har måtte åpne øyne deres noen ganger. Selv om FAU har en kasse med penger til å dele ut til de som ikke har mulighet til å betale noen få ting skolen har iløpet av året, betyr ikke det at denne kassa kan brukes når det er ting foreldre bare har lyst til å gjøre. Skolen har juleavsluttning og sommeravsluttning der en selger lodd og har med en gevinst, dette gir fau penger. Også ballet i 7kl. En super løsning og helt anonymt

Anonymkode: d5ad9...02b

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei. De har råd til idrett, men ikke til trenerens dure vaner. Det er trener som skal rette seg etter familiene, ikke omvendt

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Det tenker jeg er ca den aller verste måten å ta opp problemet på! Snakk om å få dem med anstrengt økonomi til å føle seg små. 

Vi har god råd, men å vipse 500 kr for at de stadig skal gjøre ting i tillegg til kamp og trening hadde ikke vært aktuelt. Jeg hadde tatt saken opp på egne vegner, med henvisning til akkurat det, jeg er ikke interessert i å stadig få slike merutgifter. 

Anonymkode: 1ac4d...88f

Hvorfor det?

Det er jo himmelropende åpenbart at ikke alle har råd, og her peker man jo bare på det faktumet, man peker ikke på noen konkrete familier i det hele tatt.

Dessuten gjelder dette minst like mye for alle de som kanskje har råd, men som heller vil bruke penger på helt andre ting. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Så man må ha råd til pizza flere ganger i måneden for å spille ball? Da foreslår jeg at bare de som fikser stor bokstav og tegnsetting får lov til å skrive på nettforum.

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Så man må ha råd til pizza flere ganger i måneden for å spille ball? Da foreslår jeg at bare de som fikser stor bokstav og tegnsetting får lov til å skrive på nettforum.

Støttes fullt i dette tilfellet!

Anonym bruker skrev (På 15.11.2022 den 21.47):

Enig. 

Her spiser vi pizza av og til på bortekamper men da betaler de av lagkassa 

Anonymkode: 997ea...c7f

Nemlig, det går fra lagkassa! Og da bør i tillegg lagkassa være organisert slik at det er basert på DUGNAD, dvs inntektsbringende aktiviteter som alle kan bidra på  - og ikke slik "dugnad" der alle må selge x antall lodd/artikler og hvis de ikke klarer det, så må de kjøpe det opp sjøl. 

Anonymkode: bc777...93e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...