Gå til innhold

Hvordan fungerer hjernen din?

Anbefalte innlegg

Jeg har, i forbindelse med mulig utredning for ADHD, fått beskjed om at jeg blandt annet må tenke over om hjernen min fungerer annerledes enn andre, noe jeg synes er vanskelig. Jeg har jo tross alt bare min hjerne, så den fungerer jo normalt for meg, men jeg har jo også ofte følt meg annerledes. 

Så en konkret ting er selve det å tenke. Når jeg leser om ADHD står det ofte "tusen tanker på én gang", men jeg kjenner meg ikke helt igjen der. Selv om jeg forstår at dette er en overdrivelse, så tenker jeg ikke på veldig mange ting samtidig sånn sett, men mer som lag på lag. Som om man har et lerret med rifter og hull i seg, og under der er et nytt lerrete med rifter og hull osv. Så når jeg tenker på noe, så "ser" jeg alltid en to-tre andre tanker samtidig i bakgrunnen, hvis det gir mening? Hvis jeg blir voldsomt fokusert på noe forsvinner de nesten helt, men om jeg prøver å følge med på noe kjedelig revner gjerne lerrete helt og de andre tankene velter fram og jeg får store problemer med (eller mislykkes helt) i å holde fast på det jeg burde tenke på. Hvis jeg blir veldig sliten i hodet og lukker øynene for å koble av, blir det derimot som om noen zapper fort gjennom tv-kanaler der det ene tankebildet avløser det andre i ett kjør. Er dette normalt, eller uvanlig? Altså, hvordan tenker du?

Anonymkode: 92475...7cd

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435677-hvordan-fungerer-hjernen-din/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver, spesielt det at det blir som å zappe veldig fort gjennom masse bilder, når det har vært «for mye» og jeg lukker øynene for å sove/slappe av. Veldig ubehagelig, og jeg blir gjerne kvalm også. Jeg reagerer ikke på ting som skjer, så automatisk som andre, men må tenke raskt igjennom hva som er «riktig» eller «best» reaksjon. Jeg har Aspergers (autismespekteret), men det har mye til felles med ADHD. 

Anonymkode: 2ad2f...312

Det var en veldig god forklaring. Jeg har det ikke sånn som deg. Det er ikke så ofte jeg har mer enn en tanke i hodet på en gang. Hvis jeg har det, så er den ene mer en slags oppmerksomhet, foreksempel kan jeg holde på med ett eller annet samtidig som jeg er oppmerksom på om babyen skulle våkne, eller jeg kan holde på med en ting og samtidig følge med på tiden så jeg ikke blir for sent til noe annet. Men jeg klarer ikke ha to "store" tanker i hodet på en gang, det er det ikke plass til. Jeg kan også miste fokus når jeg prøver å konsentrere meg om noe kjedelig, me for meg er det mer som om en annen tanke kommer snikende og overtar oppmerksomheten min. 

Jeg bruker i hovedsak språket til å tenke. Jeg former ord og setninger i hodet. Det er skjelden jeg tenker et bilde. Det er i så fall hvis jeg bevist prøver å fremkalle et bilde, enten for å kunne beskrive noe jeg har sett, eller fordi jeg har lyst. (Kan være ganske avslappende med et indre bilde av noe fint). Jeg har snakket om tanker med en jeg kjenner som har adhd. Vedkommende fortalte om å tenke med bilder. På beskrivelsen din kan det høres ut som du også gjør det. Jeg vet ikke om dette har med adhd å gjøre, eller om det er tilfeldig.

Jeg synes det var litt rart at de spør om du tenker på samme måte som andre uten å definere hvordan andre tenker. Du kan jo forklare hvorfor det er vanskelig, også forklare din tankeprosessen slik du har gjort her. 

Anonymkode: a3729...401

Tusen takk for svar, begge to! Jeg må presisere at jeg tenker både i bilder og ord når jeg tenker aktivt, noe jeg vanligvis gjør, men kun i bilder når jeg slipper tankene løs hvis jeg prøver å koble ut. Jeg kan godt føre  dialoger i hodet mitt, eller dikte opp lange fortellinger, men det er også bilder der i bakgrunnen liksom, gjerne sammen med helt andre tanker. Uff, det er fryktelig vanskelig å beskrive hvordan man tenker 😅 Uansett, jeg setter pris på innspillene deres, og tar gjerne imot flere også. 

HI

Du forklarer deg veldig bra da!!👏 Jeg har ikke adhd (som jeg vet om), men jeg kan tenke veldig mye! Feks kan jeg tenke at jeg må vaske bilen, og da kan jeg komme på den gangen før jeg gjorde det, og at jeg da hadde vært på butikken samme dag og kjøpt en is, og så tenke på en annen gang jeg hadde kjøpt en is på brygga med ei venninne og så tenke på en annen venninne igjen… det er fryktelig slitsomt😅😅

Anonymkode: eba95...37f

Jeg har ADD, og hjernen min fungerer sånn som dette:

oppgave- brette klær:

-gå inn på vaskerommet

- finne frem klær

- åå det er den genseren som jeg hadde på da- næmmen! Sååå sykt! Den har jeg ikke sett på lenge!- i morgen er deg torsdag? Hva er det med torsdag igjen?

- sjekke kalender

- sette på en vask. Lyse eller mørke klær? Er det DER den er!

- går opp for å hente telefonen. den kan jo ringe.

- går på kjøkkenet, tar en cola.

- setter meg ned og drikker.

- Føkk!! Skulle brette klær- ny runde fra øverste punkt, men nå med litt mer skjerpings.

Dette er uten medisiner da. Med fungerer jeg bedre

Anonymkode: 40046...06c

Annonse

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

oppgave- brette klær:

-gå inn på vaskerommet

- finne frem klær

- åå det er den genseren som jeg hadde på da- næmmen! Sååå sykt! Den har jeg ikke sett på lenge!- i morgen er deg torsdag? Hva er det med torsdag igjen?

- sjekke kalender

- Føkk!! Skulle brette klær- ny runde fra øverste punkt, men nå med litt mer skjerpings.

Ja, dette var faktisk veldig kjent! Jeg begynner stadig med helt andre ting enn jeg egentlig skulle. Går ut på kjøkkenet for å lage en skive. Ser at det er en tom melkekartong der, skyller og bretter den, ser at bosset er fullt, går ut med det, kommer på at hunden må ut for å tisse og tar den ut. Vel inne rumler magen og jeg husker at jeg skulle spise, men går forbi posten mannen har tatt inn, ser et brev og åpner det og leser. Det handler om noe med ene barnet, og jeg kommer på at jeg må huske å sjekke om det er mer igjen på resepten, så setter meg i sofaen og logger inn på helsenorge,  blir sittende og scrolle litt på mobilen. Igjen rumler magen, og denne gangen får jeg faktisk laget meg en skive.

HI

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

oppgave- brette klær:

-gå inn på vaskerommet

- finne frem klær

- sjekke kalender

Sånn er jeg også, har funnet ut i voksen alder at jeg mest sannsynlig har Add, men har aldri sagt det til noen. Har alltid 1000 tanker i hodet samtidig. 

Anonymkode: be130...4e6

Så bra forklaring hi!

Jeg har adhd og har ofte mange prosesser pågående samtidig. Særlig om noe er kjedelig stikker tankene av og jeg må virkelig jobbe for ikke å tenke på heeelt andre ting… 

Jeg ble utredet i fjor og utforsker ulike sider ved bla hvordan jeg tenker. Oppdaget feks i forrige uke at jeg ofte er mer opptatt av kroppsspråk og mimikk, enn ord. Blir forvirret når det er motstridende. Feks når en kollega sier at noe går bra og kropp+mimikk viser at det absolutt ikke gjør det.

Jeg fungerer bra, men har innsett at jeg bruker mye krefter på feks møter. Hvis jeg er sliten og egentlig hadde trengt å koble av, skrur jeg på hyperfokus og holder meg konsentrert, men blir jæskla sliten etterpå.

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Ja, dette var faktisk veldig kjent! Jeg begynner stadig med helt andre ting enn jeg egentlig skulle. Går ut på kjøkkenet for å lage en skive. Ser at det er en tom melkekartong der, skyller og bretter den, ser at bosset er fullt, går ut med det, kommer på at hunden må ut for å tisse og tar den ut. Vel inne rumler magen og jeg husker at jeg skulle spise, men går forbi posten mannen har tatt inn, ser et brev og åpner det og leser. Det handler om noe med ene barnet, og jeg kommer på at jeg må huske å sjekke om det er mer igjen på resepten, så setter meg i sofaen og logger inn på helsenorge,  blir sittende og scrolle litt på mobilen. Igjen rumler magen, og denne gangen får jeg faktisk laget meg en skive.

HI

Jeg har ADHD (ADD) og er akkurat som dette, både i praksis og i hodet. Nå er jeg på jobb og har det travelt, men gikk inn hit og blir dratt inn i denne tråden. Da klarer jeg ikke stoppe meg selv og gå tilbake til jobben igjen, for dette her er jeg interessert i. Typisk symptom på ADHD.

De tre hovedsymptomene er konsentrasjonsvansker, impulsivitet og uro. Det som ligger i bunn, er svikt i reguleringsevnene. Tenk over det. Når du farter rundt fra ting til ting i huset ditt, har du problemer med å regulere oppmerksomheten din. Når jeg hopper fra ting til ting på jobb, har jeg problemer med å regulere konsentrasjonen og fokuset. Når jeg farer opp og blir raskt sint, har jeg problemer med å regulere følelsene mine. Når en person bruker all sin tid på jobben eller hobbyen samtidig som huset flyter, har vedkommende problemer med å regulere energien. Jeg er med i en samtalegruppe som ledes av en psykolog med lang erfaring med ADHD både profesjonelt og personlig, og hun sier at ADHD i prinsippet er «nedsatt evne til å regulere seg selv på en måte som er hensiktsmessig i et lenger perspektiv». Hun er glad i Russel A. Barkley, professor i psykologi og anerkjent innen ADHD:

«We can now understand that ADHD involves more than just the obvious symptoms of inattention/distractibility and impulsivity/hyperactivity, as listed in the Diagnostic and Statistical Manual for Mental Disorders, 4th Edition (DSM-IV). It is now obvious that the underlying psychological difficulties that are giving rise to these symptoms involve deficits in all of the major executive functions, and each of these executive functions is a type of self-regulation – a special form of self-directed action. ADHD, therefore, involves deficits in self-restraint, self-awareness, self-speech, self- sensing and imagery, self-control of emotion, self-motivation, and self-directed play for problem-solving.»

https://www.childnexus.com/blog/article/executive-functioning-and-self-regulation-in-adhd#

ADHD Norge har et fint bilde på nedsatte eksekutive funksjoner, nemlig en dirigent som svikter. 

Mange beskriver tankekjøret som en tv med alle tv-kanalene på samtidig. Etter at jeg fikk diagnosen, har jeg klart å forstå at hodet mitt er mye mer kaotisk enn de fleste andres. Én tanke om gangen skjer ikke. Det er alltid full kok med minst én sang som spiller i bakgrunnen. Den eneste gangen jeg har hatt helt ro i hodet, var 30 minutter etter at jeg tok min første Ritalin-tablett. Det er kanskje den opplevelsen som gjør at jeg nå har noe å sammenligne med.  

Nå leter jeg etter ting som tømmer hodet, i den grad det er mulig. Har funnet ut av vedhogging er bra. Og å henge opp klær. Da er det fullt fokus på optimal opphenging. 😄 

Anonymkode: 9c4aa...26e

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

HI

Trodde alle hadde det sånn jeg? Jeg er sånn. Og hodet mitt bombarderes med tanker hele tiden om jeg ikke gjør noe eller er konsentrert. Tv er redningen, da stopper kjøret i hodet. Ellers er det zapp zapp zapp hele tiden mellom ulike tanker, noe er sånt jeg tenker jeg må huske annet er bare tull. Men blir veldig stresset av det, også fordi jeg prøver huske de tingene som dukket opp som jeg må huske på. 

Anonymkode: f7045...44b

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Trodde alle hadde det sånn jeg? Jeg er sånn. Og hodet mitt bombarderes med tanker hele tiden om jeg ikke gjør noe eller er konsentrert. Tv er redningen, da stopper kjøret i hodet. Ellers er det zapp zapp zapp hele tiden mellom ulike tanker, noe er sånt jeg tenker jeg må huske annet er bare tull. Men blir veldig stresset av det, også fordi jeg prøver huske de tingene som dukket opp som jeg må huske på. 

Anonymkode: f7045...44b

Jeg kan ikke se på tv heller. Begynner å gjøre helt andre ting. Vaske eller noe sånt. Får ikke med meg en dritt av filmer eller noe, for jodet spinner hele tiden. Har lært meg at det er lurt å gjøre to ting samtidig. Minst. Hvis ikke klarer jeg ikke gjennomføre. Lage middag og høre musikk samtidig som jeg vasket kjøkkenet feks. Da får jeg det til

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...