Gå til innhold

Nedtrapping på antidepressiva. Er dette vanlig?

Anbefalte innlegg

Jeg har vært plaget med kvalme helt siden jeg startet på antidepressiva. De siste månedene har jeg kastet opp mye også. Legen trodde det var fordi dosen jeg gikk på var for høy. Nå er jeg igang med nedtrapping, og er bare verre. Kvalmen er intens og jeg kaster fortsatt mye opp. Er det noen som kan svare meg på om dette er normalt? 

Anonymkode: 693e7...437

Fortsetter under...

Kan jeg spør hvilken antidepressiva du går på? Jeg bruker seroxat og driver med nedtrapping selv. Har gått på de i 20 år så jeg er nødt til å ta det kjempe rolig. Kvalme er en bivikning på antideppressiv og nedtrapping kan det komme økte plager av bivirkninger. Tåler du ikke denne typen spør legen om du kan bytte til ett annet merke som er lik den du går på

Anonymkode: ebb75...6f2

Hvor mye trapper du ned og foresten? Man skal trappe ned veldig rolig og ikke for raskt og vanlige fastleger vet ikke om dette. Enkelte psykriatere er også veldig uoppmerksom på dette problemet. Man kan øke dosen litt igjen og ta det enda saktere. Jeg snakker av erfaring og snakker daglig med andre med samme problemet over hele verden. Den jeg går på er den verste antidepressivaen og stå på samt slutte med. Bivirkningene kan henge i deg i mange år og, kommer ann på hvor lenge du har gått på den og selfølgelig. 

Annonse

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Hvor mye trapper du ned og foresten? Man skal trappe ned veldig rolig og ikke for raskt og vanlige fastleger vet ikke om dette. Enkelte psykriatere er også veldig uoppmerksom på dette problemet. Man kan øke dosen litt igjen og ta det enda saktere. Jeg snakker av erfaring og snakker daglig med andre med samme problemet over hele verden. Den jeg går på er den verste antidepressivaen og stå på samt slutte med. Bivirkningene kan henge i deg i mange år og, kommer ann på hvor lenge du har gått på den og selfølgelig. 

Kan jeg spørre hvilken det er du går på?

Anonymkode: 039a3...413

Jeg har tidligere gått på Efexor og Cipramil. Kan ikke huske at jeg var så kvalm under nedtrapping nei. Går nå på Cipralex . Kvalme har aldri vært et problem. Hbis legen din mener at dette er en del av nedtrapping for deg, bør du i alle fall få tilbud om kvalmestillende underveis. 

Anonymkode: 29362...0a2

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Kan jeg spørre hvilken det er du går på?

Anonymkode: 039a3...413

Jeg går på seroxat. Jeg har fått tak i flytende seroxat nå slik at jeg kan trappe ned på ml det jeg selv klare å gå ned om gangen

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har tidligere gått på Efexor og Cipramil. Kan ikke huske at jeg var så kvalm under nedtrapping nei. Går nå på Cipralex . Kvalme har aldri vært et problem. Hbis legen din mener at dette er en del av nedtrapping for deg, bør du i alle fall få tilbud om kvalmestillende underveis. 

Anonymkode: 29362...0a2

Kvalme er en kjent bivikning på desse medisinene. Noen merker ingenting mens andre sliter veldig. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg går på Escotalipram. Gikk på 20 mg og går nå på 10 mg. Har gått på disse i et år nå. HI

Hoppet du ned fra 20 til mg uten noe mellom?

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg går på Escotalipram. Gikk på 20 mg og går nå på 10 mg. Har gått på disse i et år nå. HI

Jeg leser og på pakningsvedlegget at du hadde max dosen av denne også, og det kan være at du ikke tålte den. Og nå reagere kroppen med bivikninger pga nedtrapping for hjernen din er vandt med å få denne medisinen. Du har trappet alt for fort ned og er årsaken til at du sliter med ekstrem kvalme. Er som en form for abstinenser. Hva plan for nedtrapping har legen sakt? 2 uker? For mange så er dette ikke idealt i det hele tatt da vi tar opp medisinen forskjellig og har ulike erfaringer kroppslig på dette. Jeg ville hørt med legen evt om du kan trappe opp litt evt få litt kvalme stillende. Er det kun kvalme du sliter med eller merker du til andre ting også? Svimmelhet, en slags støts følelse i hjernen, hjernetåke, økt angst/depresjon?

Annonse

Jeg brukte ca et halvt år på nedtrapping på Escotalipram. Var forferdelig. Fra 20 til 15, til 10, til 7,5 annenhver/hver tredje dag, til 5, til 2,5. Måtte ta type 10-10-7,5-10-10,7,5, osv. Fikk masse abstinenser. Spesielt svimmelhet.

Anonymkode: 5870a...36a

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg leser og på pakningsvedlegget at du hadde max dosen av denne også, og det kan være at du ikke tålte den. Og nå reagere kroppen med bivikninger pga nedtrapping for hjernen din er vandt med å få denne medisinen. Du har trappet alt for fort ned og er årsaken til at du sliter med ekstrem kvalme. Er som en form for abstinenser. Hva plan for nedtrapping har legen sakt? 2 uker? For mange så er dette ikke idealt i det hele tatt da vi tar opp medisinen forskjellig og har ulike erfaringer kroppslig på dette. Jeg ville hørt med legen evt om du kan trappe opp litt evt få litt kvalme stillende. Er det kun kvalme du sliter med eller merker du til andre ting også? Svimmelhet, en slags støts følelse i hjernen, hjernetåke, økt angst/depresjon?

Ja jeg har hatt alle de bivirkningene du nevner. Jeg vet ikke helt, skal til psykologen min idag igjen. Men jeg er jo ganske ikker på at det må være disse medisinene som gjør meg så dårlig. Er ikke noe annet jeg tilfører kroppen….

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ja jeg har hatt alle de bivirkningene du nevner. Jeg vet ikke helt, skal til psykologen min idag igjen. Men jeg er jo ganske ikker på at det må være disse medisinene som gjør meg så dårlig. Er ikke noe annet jeg tilfører kroppen….

Det er garantert medisinene og da bør du trappe ned saktere og ikke så fort. Man skal helst trappe ned 1 mg i mnd og skal vente til du er stabil før du trapper enda mer ned. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...