Gå til innhold

«Som et minimum MÅ samtlige klubbdeltagere selge minst X bokser med småkaker.»

Anbefalte innlegg

Jeg hadde betalt de 1000kr med glede, alt for å slippe å «hore» og plage venner og bekjente med overprisede småkakebokser.

HATER alt av sånne tiggesalg. Heller enn å prakke på folk kjeks og bambussokker og dopapir, be evt. folk dere kjenner vippse valgfritt beløp! 

Men enda bedre, bare betal pengene til klubben og ikke tenk mer på det.

Anonymkode: a2491...5cc

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Jeg hadde betalt de 1000kr med glede, alt for å slippe å «hore» og plage venner og bekjente med overprisede småkakebokser.

HATER alt av sånne tiggesalg. Heller enn å prakke på folk kjeks og bambussokker og dopapir, be evt. folk dere kjenner vippse valgfritt beløp! 

Men enda bedre, bare betal pengene til klubben og ikke tenk mer på det.

Anonymkode: a2491...5cc

Sjeldent vært borti en mer surmage person enn deg. Fy fader jeg er glad jeg ikke jobber på din arbeidsplass!

I år hadde vi kakesalg igjennom ene idretten til yngstemann. Før jeg i det hele tatt hadde nevnt det var det flere på jobb som kommenterte "skal du ikke selge sånne kakebokser snart - har så lyst på".

Anonymkode: a1b4f...02e

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Sjeldent vært borti en mer surmage person enn deg. Fy fader jeg er glad jeg ikke jobber på din arbeidsplass!

I år hadde vi kakesalg igjennom ene idretten til yngstemann. Før jeg i det hele tatt hadde nevnt det var det flere på jobb som kommenterte "skal du ikke selge sånne kakebokser snart - har så lyst på".

Anonymkode: a1b4f...02e

En surmaget person som ikke ønsker å bli plaget med salg og plage andre med salg? Hvorfor tror du mange reserverer seg fra telefonsalg? Fordi de tror at salg er koselig?

Anonymkode: 064f4...d61

Det må da være bra at de som kan betale seg ut av slike salgsdugnader gjør det? Når ikke alle barna i nabolaget selger samtidig blir det mye lettere for de som er igjen å selge, enten det er kaker eller dopapir. Vinn-vinn!

Anonymkode: 34d97...29b

Har du ikke midler eller nettverk kan de ikke tvinge deg. Det er ikke tvil om at mange klubber er avhengi av denne inntekten og blir det mange nok som ikke klarer å gjennomføre den må de nedskalere tilbudet. 

Jeg ser på det som veldedighet når jeg kjøper dopapir, julestjerne, lodd, kaker etc på jobben min. Jeg er glad at jeg har muligheten til å støtte barn og unge og bygge fremtiden. Alternativet er at det offentlige tar over fritidsaktiviteter. Da mister vi mange av fordelene ved idretten i Norge som blir trekt frem som suksesskriterier internasjonalt. 

Jeg er enig i at det sitter aktører i bakhånd å tjener penger på ting man selger. Vårt lag har det i bakhodet og forsøker i størst mulig grad å få inn penger på annet vis. Men idrettslagene er kommet i sterk konkurranse med foreniger/lag/andre som tidligere ikke eksisterte eller som tidligere fikk offentlig støtte. 

Anonymkode: e359b...f34

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er jo nettopp dette. Hoveddelen av inntektene går til disse selskapene. I tillegg sparer de masse utgifter som de ellers hadde hatt hvis de ansatte folk for å selge produktene - lønn, arbeidsgiveravgift, sykepenger, forsikringer, kostnader forbundet med ansettelse, oppfølging, utbetaling av lønn mv. Her får de slitne foreldre til å jobbe gratis for seg og slipper samtlige utgifter. Vinn-vinn for dem. 

Da barna mine var i en klubb med masse salgsdugnad, krevde jeg å betale inn det som klubben hadde fått fra en slik dugnad. Så i stedet for å kjøpe varer for 3000 kroner for så å prøve å selge dem videre, betalte vi 600 kroner og var ferdig med det. Vinn-vinn for oss også - klubben får inn akkurat de samme pengene, vi slipper å betale mer og sitte igjen med varer vi ikke får solgt.

Det synes jeg er helt innafor. Ja, noen faller utenom og har ikke økonomi, fordi vi anerkjenner økonomi som en begrenset ressurs. Tid er også en begrenset ressurs for en del. Ønsker en betale andelen i stedet bør det bære greit, så får heller muligheten til salg være der for de som ikke kan. Fint å være solidarisk, men litt evne til å ta ansvar for seg selv må folk faktisk ha. Fint å dra ladet for andre, men da er det frivillig, ikke selvfølge. 

Anonymkode: c8e67...0f6

Annonse

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det synes jeg er helt innafor. Ja, noen faller utenom og har ikke økonomi, fordi vi anerkjenner økonomi som en begrenset ressurs. Tid er også en begrenset ressurs for en del. Ønsker en betale andelen i stedet bør det bære greit, så får heller muligheten til salg være der for de som ikke kan. Fint å være solidarisk, men litt evne til å ta ansvar for seg selv må folk faktisk ha. Fint å dra ladet for andre, men da er det frivillig, ikke selvfølge. 

Anonymkode: c8e67...0f6

Men man drar lasset like mye ved å betale inn det klubben hadde fått fra salget. Det spiller vel ingen rolle for klubben om foreldrene betaler 1000 kroner direkte til klubben eller selger ting for 3000, der 1000 går til klubben. Klubben får den samme summen, uansett. 

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Hos oss er det faktisk forbudt å pushe salg på kollegaer. Det er nok påtrykk fra idrettslagene på døra, telefonselgere, innsamlinger osv. En arbeidsplass skal være fri for salg. 

Helt enig, og slik skulle det vært på alle arbeidsplasser.

Nok mas med venner/kjente så bombaderer Facebook med dugnad/salg/innsamlinger/lodd osv. Vi har ikke mast på noen, slipper dermed å føle at vi må kjøpe slike ting. Er vi foreldre og besteforeldre, som kjøper viss vi vil.

Mine barn går ikke på håndball/fotball osv for de vil ikke, men på kulturskulen. Men til skoleturer og slik, har vi heller satt opp en konto vi overfører litt hver måned på, dermed er det penger til desse turene eller lignende

Anonymkode: fd847...495

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Men problemet er at de som ikke har økonomi til det, ofte heller ikke har noe stort nettverk av besteforeldre, venninner, onkler og tanter som kan kjøper alt det tullet de selger. Så for dem vil det faktisk være et tap å sitte der med masse kaker for flere tusen, sammenlignet med det å betale den lille delen som klubben skal få fra salget. Klubbens fortjeneste er som regel en bitteliten brøkdel av det som selskapet får. 

Jet satt de på butikken og solgte kakeboksene sine. Det er jo mulig å være kreativ også da…

Anonymkode: 0fd1e...301

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jet satt de på butikken og solgte kakeboksene sine. Det er jo mulig å være kreativ også da…

Har de fått tillatelse fra butikken til å selge?

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Nei, de tok seg sikkert bare til rette. Eller kanskje ikke? Må du lete etter grums overalt?

Anonymkode: 3d9eb...50c

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nei, de tok seg sikkert bare til rette. Eller kanskje ikke? Må du lete etter grums overalt?

Anonymkode: 3d9eb...50c

Har jeg spurt deg da, lille stalker? Nope. Jeg spurte anonym 301. Bruker du alltid å svare for alle andre, eller gjør du det kun i denne tråden?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, de bare satt seg der… så klart de fikk lov til det. Alle butikker i området her synes dette er supert

Annonse

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Og der kom du igjen. Nei, det er ikke slik at kun de som elsker salg er oppegående. Som sagt, så har vi en regel på arbeidsplassen som ikke akkurat jeg har laget (den var der før jeg begynte). Så enten er hele ledergruppa vår dysfunksjonell, eller så er jeg like oppegående som alle andre. 

Bare det at du mener at de som er uenige med deg elsker salg viser at du i hvert fall ikke er særlig funksjonell. 

Anonymkode: ccdf7...d83

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva tror du da? Om du prøver å tenke litt selv i stede for å bare se negativt på ting. 

Bare det at du mener at de som er uenige med deg elsker salg viser at du i hvert fall ikke er særlig funksjonell. 

Det har jeg aldri skrevet noen steder. Hvorfor tillegger du meg meninger jeg ikke har ytret? 

Hva tror du da? Om du prøver å tenke litt selv i stede for å bare se negativt på ting. 

Spørsmålet var ikke ment negativt. 

Det har jeg aldri skrevet noen steder. Hvorfor tillegger du meg meninger jeg ikke har ytret? 

⬇️

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Og der kom du igjen. Nei, det er ikke slik at kun de som elsker salg er oppegående. Som sagt, så har vi en regel på arbeidsplassen som ikke akkurat jeg har laget (den var der før jeg begynte). Så enten er hele ledergruppa vår dysfunksjonell, eller så er jeg like oppegående som alle andre. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

På flere senter her vi bor, tar de nå betalt for å få sitte og selge ting, så er ikke lenger rett frem som før 

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

På flere senter her vi bor, tar de nå betalt for å få sitte og selge ting, så er ikke lenger rett frem som før 

Og det er derfor jeg spurte. Hos oss ble to idrettslag forvist fra kjøpesenteret fordi de ikke har betalt plassleie. Butikkene her aksepterer kun at barna selger egne brukte leker eller noe de har laget. Alt av salg for kommersielle aktører krever betaling for standplass. 

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

⬇️

Ja? Jeg skrev jo at ikke bare de som elsker salg kan være oppegående. Også de som er nøytrale til salg og de som hater salg kan være oppegående. Er det noe du ikke forstår, så forklarer jeg gjerne. Men det ser ut som du har gått tom for ord og begynt å kommunisere ved hjelp av tegn. Tung dag? 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja? Jeg skrev jo at ikke bare de som elsker salg kan være oppegående. Også de som er nøytrale til salg og de som hater salg kan være oppegående. Er det noe du ikke forstår, så forklarer jeg gjerne. Men det ser ut som du har gått tom for ord og begynt å kommunisere ved hjelp av tegn. Tung dag? 

Søtt. 

Anonym bruker skrev (På 14.11.2022 den 13.21):

Nei, jeg er ufør.

Det er heller ikke loddbøker, det er digitale skrapelodd som koster 50 kr stk.

Hadde det vært loddbøker kunne jeg sendt de ut i nabolaget og solgt på dørene, men den tiden er forbi her ihvertfall.

Men jeg skjønner at klubben må ha inn penger, så jeg kjøper noen lodd selv, selger noen til nærmeste familie og legger ut linken på facebook i håp om at noen av foreldrene fra klassen e.l som er på vennelisten min vil bidra. Klarer ikke 20 lodd pr unge da, det er umulig for meg, så jeg håper noen andre lett klarer mer enn 20 så totalen for klubben bli ok.

Anonymkode: 29ee0...e9a

Har det noe å si? Ungene kan vel fint gå en runde i nabolaget og selge selv om loddene er digitale?

Anonymkode: 0549b...6a3

On 11/14/2022 at 12:40 PM, Anonym bruker said:

Hva? MÅ jeg selge kaker for klubben? Alternativet er å betale inn 1000 kroner til klubbens kontonummer, men da får jeg ingenting. Jenta mi på 8 år er ikke gammel nok til selge kakebokser selv, så dette faller på meg. Kan de tvinge meg til å selge kakebokser? 

Anonymkode: be8dc...aed

da får datteren din slutte da

Anonymkode: 3ddbc...101

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...