Gå til innhold

Jeg hadde et håp om at folk hadde lært

Anbefalte innlegg

Jeg håpet at de hadde lært litt smittevern av den pandemien vi har opplevd, men neida. De samme kollegene på jobben som kom syke og spredde smitte før pandemien gjør det igjen nå. Avdelingslederen vår kom på jobb på mandag med feber, hoste og snørr. Hun satt på et møte med flere av oss med en boks Kleenex og nøs, hostet og snøt seg. En annen av de som setter sin ære i å aldri være borte fra jobb løp fram og tilbake på do en dag. Det var bare litt omgangssyke hun hadde fått av barnebarnet. Ikke noe å bry seg om, i følge henne. Nå er fem i avdelingen inkludert meg syke. To med omgangssyke og tre med feber og forkjølelse. Neppe tilfeldig. Jeg vet også hva som kommer i slutten av måneden. Da kommer det bekymring  fra avdelingsleder om at sykefraværet er for høyt. Er det noe rart? Er du en av "heltene" som har begynt å dra på jobben med feber, oppkast og annet igjen? I så fall, hvorfor?

Anonymkode: 0e495...568

Fortsetter under...

I et slikt møte ville jeg bedt leder over avdelingsleder om å være tilstede - og der tatt opp det med smittevern, og at en hovedårsak til hvorfor sykefraværet på jobb er så høyt er fordi mange velger å gå på jobb når de er syke, og så smitter andre. Og vis konkret til at det var to som var syke - så ble det plutselig syv etter at to smittet resten.

Anonymkode: 1811f...60e

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

I et slikt møte ville jeg bedt leder over avdelingsleder om å være tilstede - og der tatt opp det med smittevern, og at en hovedårsak til hvorfor sykefraværet på jobb er så høyt er fordi mange velger å gå på jobb når de er syke, og så smitter andre. Og vis konkret til at det var to som var syke - så ble det plutselig syv etter at to smittet resten.

Anonymkode: 1811f...60e

Verneombudet er på saken.

Det er vel kanskje det de har. Aldri har vi vel vært så syke som etter at landet åpnet etter lengre tids nedstengning. Den sunne fornuften vi hadde før er nå borte, og folk holder seg hjemme for en liten forkjølelse. Samfunnet har hverken råd til, eller kapasitet til, at folk skal bli hjemme uten at de er syke, selv om de begrunner med smittevern. Vi må få folks immunforsvar opp og gå igjen. 

Når det er sagt, det var også tidligere noen som virkelig ikke hadde peiling, og gikk på jobb med tilstander de virkelig ikke skulle ha vært blant folk med. Disse finnes nå også.

Er glad jeg jobber på en plass der det ikke er greit å komme med sykdom.  Jeg begynte å bli syk forrige helg og grus meg til å bli syk for jeg har ikke lyst til å være borte så tidlig i ny jobb, men heldigvis var det bare go gammeldags høst rusk i maskineriet. De gamle tingene jeg nesten hadde glemt kom tilbake, vond hals, litt vondt i øra, feberfølelse uten feber og så trøtt at jeg nesten sov ett døgn. Så var alt bra, før wiskey stemmen kom hver morgen med hosten. Den har vedvart en uke, noe som var helt normalt hver høst før coronaen. Så høres syk ut, men er ikke syk. Og ja, nå er skjerf og pannebånd funnet frem igjen, skjer jo hvert år med meg og ungene om vi er for trege med å ta det på oss. Minsta lo når hu så meg fredag forrige uke, nå var det hu som lo og kunne gni det inn at jeg skulle hørt på henne når hu sa det er tid for skjef og pannebånd igjen. Så dette vet jeg ikke er smittsomt og sa klart ifra at jeg kommer til å ha wiskey stemme en uke og hoste hver morgen, og det var helt greit for sjefene mine. 

Men det er null grense for sykdom på jobb. Blir formen vår pjusk i løpet av dagen skal vi dra hjem med en gang for å se ann. Da blir det minst mulig smitte på jobb og om formen bare var litt pjusk vil de heller ha oss på jobb dagen etter i vanlig form, enn litt redusert og sliten. De mener totalen blir at vi yter mer selv om vi går hjem pga pjusk form. 
Vi har jobbet litt overtid denne uka siden vi har hatt litt sykdom, klaffet litt dårlig siden vi har det mer hektisk enn det noen sinne har vært der, men såpass lite overtid at det har gått helt fint og vi føler oss ikke helt oversrbeidet. 

Anonymkode: df2c2...27b

Annonse

Omgangssyke er virkelig dårlig gjort å gå på jobb med. Men forkjølelse ser jeg ikke problemet med. Jeg kan være forkjølet i to uker, kan jo ikke være hjemme så lenge, ingen lege gir deg sykemelding for litt snufsing og hoste. Det er bra at folk tar sunn fornuft tilbake. Immunforsvaret blir ødelagt om man ikke utsettes for noe som helst av sykdommer. 

Anonymkode: 1c349...478

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Omgangssyke er virkelig dårlig gjort å gå på jobb med. Men forkjølelse ser jeg ikke problemet med. Jeg kan være forkjølet i to uker, kan jo ikke være hjemme så lenge, ingen lege gir deg sykemelding for litt snufsing og hoste. Det er bra at folk tar sunn fornuft tilbake. Immunforsvaret blir ødelagt om man ikke utsettes for noe som helst av sykdommer. 

Anonymkode: 1c349...478

Litt snufsing og hosting er greit, men ikke å sitte med feberblanke øyne, nese som renner i ett sett og hoste som høres ut som det er lungene som er på vei opp. Det var det avdelingslederen vår gjorde, og nå sitter jeg her med det samme som hun hadde. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Er glad jeg jobber på en plass der det ikke er greit å komme med sykdom.  Jeg begynte å bli syk forrige helg og grus meg til å bli syk for jeg har ikke lyst til å være borte så tidlig i ny jobb, men heldigvis var det bare go gammeldags høst rusk i maskineriet. De gamle tingene jeg nesten hadde glemt kom tilbake, vond hals, litt vondt i øra, feberfølelse uten feber og så trøtt at jeg nesten sov ett døgn. Så var alt bra, før wiskey stemmen kom hver morgen med hosten. Den har vedvart en uke, noe som var helt normalt hver høst før coronaen. Så høres syk ut, men er ikke syk. Og ja, nå er skjerf og pannebånd funnet frem igjen, skjer jo hvert år med meg og ungene om vi er for trege med å ta det på oss. Minsta lo når hu så meg fredag forrige uke, nå var det hu som lo og kunne gni det inn at jeg skulle hørt på henne når hu sa det er tid for skjef og pannebånd igjen. Så dette vet jeg ikke er smittsomt og sa klart ifra at jeg kommer til å ha wiskey stemme en uke og hoste hver morgen, og det var helt greit for sjefene mine. 

Men det er null grense for sykdom på jobb. Blir formen vår pjusk i løpet av dagen skal vi dra hjem med en gang for å se ann. Da blir det minst mulig smitte på jobb og om formen bare var litt pjusk vil de heller ha oss på jobb dagen etter i vanlig form, enn litt redusert og sliten. De mener totalen blir at vi yter mer selv om vi går hjem pga pjusk form. 
Vi har jobbet litt overtid denne uka siden vi har hatt litt sykdom, klaffet litt dårlig siden vi har det mer hektisk enn det noen sinne har vært der, men såpass lite overtid at det har gått helt fint og vi føler oss ikke helt oversrbeidet. 

Anonymkode: df2c2...27b

Er nok ikke bare kollegaene dine som ikke har lært. På min jobb, kommer kundene å kleiser seg oppi meg. Sier da pent at de må flytte seg å stå på fremsiden av disken! Så komme spørsmålet Hvorfor ? 🙈 

Anonymkode: 9c3ec...c5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...