Gå til innhold

For meg er det ingen forskjell på å operere øyelokk og å bruke masse penger på alskens hudpleie/behandling.

Anbefalte innlegg

Diskusjon. En slektning har operert øyelokk. Hun er helt åpen og ærlig og har sagt det var både pga det estetiske og at sidesynet begynte å bli dårlig. 
Hun er forholdsvis ung så jeg skjønner at veldig tunge øyelokk kan være kjipt.

Så sitter da søster til denne slektningen og rakker ned på å ta plastiske operasjoner av forfengelighet. Man skal eldes med verdighet, akseptere at man blir eldre, får rynker osv.

Jeg er enig i tankegangen på generelt grunnlag, samtidig så tenker jeg at det et ikke snakk om ekstreme greier å fikse øyelokk som faktisk er tunge. 
Denne slektningen som mener man får være som man er har i alle år brukt mye penger på hudpleie og behandlinger. Hun har brukt strøm, blitt kjemisk peelet,  slipt hud (man kan slipe ned arr) osv. Så jeg tar henne på det faktum at hun selv ikke aksepterer å se eldre ut og at hun i like stor grad fikser på utseendet. Da sier hun, der tar du helt feil kirurgi er ikke det samme som behandling. Jeg påpeker at vi diskuterer det faktum å eldes med verdighet. Ikke hva som er mer ekstremt. Forfengelig er forfengelig. Dette er min mening om hva som er å eldes med verdighet. Både du og søsteren din ønsker å ta dere best mulig ut og søker forskjellige løsninger. Om du mente man skal eldes med verdighet så bruker du ikke tusenvis på alle disse behandlingene. Det er snakk om opp mot 2 000,- per behandling.

Hun ble selvsagt drit fornærmet. Og jeg kjenner jeg er drittlei hennes meninger og måten hun alltid skal arrestere sin egen søster for å være sånn eller slik. 

Så nå spør jeg her. OmJEG mener at det er like forfengelig å bruke masse penger regelmessig på behandlinger for å sinke aldringsprosessen som å utføre ett enkelt inngrep på øyne så kan jeg faktisk mene det??

Anonymkode: 37761...5bd

Fortsetter under...

Selvsagt kan du mene det. Og hvem bryr seg om slike som denne søsteren egentlig? Ikke jeg iallefall. Hilsen en annen som har operert tunge øyelokk.

Anonymkode: 15c04...78b

Virker som denne søsteren eeeeeer drit redd for å eldes. Derfor hun blir så fornærmet. 

Enig med deg HI. 

Å operere øyelokk, i dette tilfelle, er jo rett og slett fordi man skal se bedre. 

Og ett løft av øyelokket, ser man jo yngre ut. Hun er kanskje missunnelig også. 

La det gå inn det ene øret og ut det andre. Ikke gi diskusjonen næring og energi. 

Anonymkode: 13687...0d4

Det er forskjell på å operere av medisinske årsaker og av kosmetiske. Medisinske tilbud finnes i det offentlige helsevesenet. Opererer man øyelokkene fordi de er tunge så er dette medisinsk.  Opererer man nesen fordi den er skjevstilt slik at man puster dårligere er dette medisinsk. Opererer man nesen fordi man ønsker en mindre nesetipp fordi man synes dette ser bedre ut så er det kosmetisk. Har man hatt brystkreft og fjernet brystet og deretter får det rekonstruert er dette medisinsk. Legger man inn silikon fordi man ønsker struttende bryster i større størrelse er dette kosmetisk. Skal man diskutere kosmetiske operasjoner må man klare å skille ut hva som er medisinsk og hva som er kosmetisk.

Denne søsteren klarer tydeligvis ikke å se forskjellen. Dere kommer muligens lengre med å forklarer dette enn å trekke inn hudpleien hun selv gjør. Hudpleie er heller ikke det samme som kosmetiske operasjoner. Regner med det å diskutere alt dette i en mølje og beskylde hverandre bare fører til krangel. Hver gang hun forteller at søsteren gjorde en kosmetisk operasjon er det bare å parkere diskusjonen med å si at dette var medisinsk. Hun må gjerne diskutere kosmetiske operasjoner, men dette er ikke et eksempel på det. 

Anonymkode: 8a2a1...c78

Selvfølgelig kan du mene det. Søsteren kan også mene hva hun vil og jeg kan mene hva jeg vil. 

Så har vi heldigvis disse magiske filtrene i ett samfunn, for ingen går rundt å forteller hva de mener hele tiden. Godt er det, for det ville blitt mye unødvendig støy. Noen liker å legge ut da, uten tanke om mål og mening, bare for å vise verden at dette mener jeg. Akkurat denne situasjonen er ett eksempel på det, ingen har spurt om meningen og den er ikke særlig nyttig heller. Da er det faktisk lov å si det også. Jeg er ikke så interessert i å høre hva du mener om det. 

Anonymkode: dba07...da3

Annonse

Jeg er født med såkalt tunge øyelokk, både øyeskygge og eyeliner er helt bortkasta siden huden over legger seg oppå. 

Det er og blir et kosmetisk problem, og operasjonen blir det samme som ansiktsløftning ellers.

Personlig forstår jeg ikke meg på kosmetiske inngrep, men hver sin lyst.

Anonymkode: fabf4...83f

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er forskjell på å operere av medisinske årsaker og av kosmetiske. Medisinske tilbud finnes i det offentlige helsevesenet. Opererer man øyelokkene fordi de er tunge så er dette medisinsk.  Opererer man nesen fordi den er skjevstilt slik at man puster dårligere er dette medisinsk. Opererer man nesen fordi man ønsker en mindre nesetipp fordi man synes dette ser bedre ut så er det kosmetisk. Har man hatt brystkreft og fjernet brystet og deretter får det rekonstruert er dette medisinsk. Legger man inn silikon fordi man ønsker struttende bryster i større størrelse er dette kosmetisk. Skal man diskutere kosmetiske operasjoner må man klare å skille ut hva som er medisinsk og hva som er kosmetisk.

Denne søsteren klarer tydeligvis ikke å se forskjellen. Dere kommer muligens lengre med å forklarer dette enn å trekke inn hudpleien hun selv gjør. Hudpleie er heller ikke det samme som kosmetiske operasjoner. Regner med det å diskutere alt dette i en mølje og beskylde hverandre bare fører til krangel. Hver gang hun forteller at søsteren gjorde en kosmetisk operasjon er det bare å parkere diskusjonen med å si at dette var medisinsk. Hun må gjerne diskutere kosmetiske operasjoner, men dette er ikke et eksempel på det. 

Men vil det ha noe betydning hva gjelder at de rundt skal mene noe om det? Om det er kosmetisk eller medisinsk? 

Selv har jeg silikon, det er ingen rekonstruering av bryst etter kreft eller noen medisinsk årsak til det. Jeg fikk barn tidlig, satt igjen med hud til en D-cup og ingenting naturlig fyll, det plaget meg såpass at jeg fikset de tilbake til slik de var. De er skikkelig fine nå, om jeg skal si det selv, veldig fornøyd med proposjoner som passer. Uansett, det har jeg betalt for selv, ingen andre, det er min kropp, ingen andres. Hvorfor skal noen mene noe om mine pupper da egentlig? 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men vil det ha noe betydning hva gjelder at de rundt skal mene noe om det? Om det er kosmetisk eller medisinsk? 

Selv har jeg silikon, det er ingen rekonstruering av bryst etter kreft eller noen medisinsk årsak til det. Jeg fikk barn tidlig, satt igjen med hud til en D-cup og ingenting naturlig fyll, det plaget meg såpass at jeg fikset de tilbake til slik de var. De er skikkelig fine nå, om jeg skal si det selv, veldig fornøyd med proposjoner som passer. Uansett, det har jeg betalt for selv, ingen andre, det er min kropp, ingen andres. Hvorfor skal noen mene noe om mine pupper da egentlig? 

Omformulerer den siste der, mening om det må de gjerne ha, men hvorfor skal det være nødvendig å fortelle hva en mener om det når ingen har spurt? Er det da nødvendig hvis det er kirurgisk, men ikke medisinsk? 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er født med såkalt tunge øyelokk, både øyeskygge og eyeliner er helt bortkasta siden huden over legger seg oppå. 

Det er og blir et kosmetisk problem, og operasjonen blir det samme som ansiktsløftning ellers.

Personlig forstår jeg ikke meg på kosmetiske inngrep, men hver sin lyst.

Anonymkode: fabf4...83f

Det er et medisinsk problem hvis det skjermer for synet.

Anonymkode: f077f...864

Å operere øyelokk er like dumt som å ta fillers og botox. Bortsett fra at man ser ikke forskjell. 

Anonymkode: 7be87...501

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Å operere øyelokk er like dumt som å ta fillers og botox. Bortsett fra at man ser ikke forskjell. 

Så du mener det å operere øyelokkene så du har normalt sidesyn er like dumt som å fylle leppene så du ser ut som du har nebb? Virkelig tunge øyelokk kan faktisk gjøre at du ikke har lov å kjøre bil fordi synsfeltet blir for smalt. Øyelokkene kan også etterhvert legge seg ned å øyevippene og på den måten skygge for synet også når du ser rett frem og i verste fall begynne å irritere hornhinnen. Så ille var det sikkert ikke hos hun HI beskriver, men det er ingen grunn til å vente til problemet blir så stort.

Anonymkode: b53e4...a82

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Du skrev omtrent akkurat det jeg tenkte skrive.

Det er stor forskjell på å operere av medisinske årsaker og kosmetiske årsaker. At en operasjon av medisinsk årsak gjør at man ev. blir mer fornøyd kosmetisk, det er i så fall bare en heldig tilfeldighet.

En venninne av meg fikk godkjent en stor operasjon et annet sted på kroppen. For henne var det i utgangspunktet et ønske om en kosmetisk bedring, men grunnen til at hun fikk det innvilget i det offentlige var medisinsk. For legene så at dette påvirket funksjon og at det trolig var årsak til store fysiske problemer og smerter hun slet med. Og de sa at dette var noe de burde ha fanget opp mange år tidligere. Hun var så vant med å leve med store smerter at hun ikke var klar over at det som skulle opereres også ga henne smerter og funksjonsnedsettelse. Heldigvis møtte hun spesialister som forstod dette. Før operasjonen fokuserte hun bare på det kosmetiske. Det hun setter pris på etter operasjonen, det er det at operasjonen ga henne et nytt liv med bedre funksjon og bare en brøkdel av smertene hun hadde hatt. Spør noen henne nå om hun setter pris på det kosmetiske ved operasjonen så er den siden helt fjern for henne, for hun er så glad for å ha fått "et nytt liv" (som hun sier).

Når synet begynner å bli innskrenket så er en øyelokkoperasjon medisinsk, det er det ingen tvil om.

Jeg har ikke noe ønske om å foreta kosmetiske operasjoner. Begynner å få øyelokk som er tunge, og jeg forstår at det gjør at jeg blir mer sliten og noe hodepine. Men foreløpig er det slik at jeg kan leve med det, for det. Innser imidlertid at jeg trolig må til pers en gang, men håper å utsette det i en god del år. Ender det med at jeg tar det så vil det være pga. synsinnskrekninger eller andre problemer pga. dette (f.eks. kronisk sterk hodepine).

I HIs tilfelle tenker jeg også at det er meningsløst å diskutere dette uten å definere hva som er hva av medisinske og kosmetiske operasjoner. Det er også ganske tydelig at denne søsteren trolig ikke er fornøyd med eget utseende, siden hun bruker så enormt mye penger på hudbehandling. Men har hun råd til å holde på med det så er det jo greit for henne.

Anonymkode: 0183b...866

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Så uvitende kan man altså være.....

Anonymkode: f077f...864

Håiii, så dum kan kan man altså være. 

Ingen fan av filler/botox, men at det er det samme som å operere øyelokk er jo ikke sant. 

Og at man ikke ser forskjell på før og etter? Har du sett et før-/etterbilde? 

Takk for svar. 😊

Altså. Diskusjonen var på et nivå der kirurgi eller ikke kirurgi ikke var temaet. Temaet var å eldes med verdighet. Hva nå det er. 
Min slektning valgte å operere øyne nå fremfor å vente fire/fem år. Det var kun ett øye som kvalifiserte til å bli operert så hun måtte vente om offentlig skulle ta  det. 
Så hun sier selv det var litt forfengelighet og litt medisinsk, komme det medisinske i forkjøpet. 
Jeg mener at å bruke penger på utseende er forfengelig. En god hudpleie rutine er helt normalt. Hudpleie et par ganger i året er normalt. Men å behandles med strøm og slipe huden er over grensa. 
Jeg bryr meg ikke om det ene eller dry andre, jeg ville bare poengtere at å jakte på et yngre utseende ikke er å eldes med verdighet. 😊

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Takk for svar. 😊

Altså. Diskusjonen var på et nivå der kirurgi eller ikke kirurgi ikke var temaet. Temaet var å eldes med verdighet. Hva nå det er. 
Min slektning valgte å operere øyne nå fremfor å vente fire/fem år. Det var kun ett øye som kvalifiserte til å bli operert så hun måtte vente om offentlig skulle ta  det. 
Så hun sier selv det var litt forfengelighet og litt medisinsk, komme det medisinske i forkjøpet. 
Jeg mener at å bruke penger på utseende er forfengelig. En god hudpleie rutine er helt normalt. Hudpleie et par ganger i året er normalt. Men å behandles med strøm og slipe huden er over grensa. 
Jeg bryr meg ikke om det ene eller dry andre, jeg ville bare poengtere at å jakte på et yngre utseende ikke er å eldes med verdighet. 😊

Det er for så vidt ett litt finurlig uttrykk, eldes med verdighet. Hva ligger egentlig i ordet verdighet? Jakte på ett yngre utseende kan så klart defineres som ett valg eller handling som ikke bygger opp selvrespekt. Men verden er ikke fullt så sort/hvit, så retten til eget valg og egen opplevelse av nettopp selvrespekt kan komme av så mangt 🤔

Alt som handler om å forbedre utseende er i utgangspunktet forfengelig. Vi har bare mange måter å være forfengelig på. Det er ikke godkjent å være det, derfor bruker vi ofte vår innebygde snusfornuft til å forklare våre valg. Jeg trener for å beholde helsa er langt mer innafor enn å si enn jeg trener for å være slank. Å bruke penger på å fjerne arr og solskader, er ikke like innafor som å fjerne del av et øyelokk. Utover det, mener jeg det blir dårlig stemning å diskutere slikt i utgangspunktet. Men skjønner at hi snakket rett fra levra her. Hun irettesatt nok en person med et stort ønske om å hevde alle sine meninger, alltid. Sånne kan det være en stor tilfredsstillelse å stoppe munnen på😀

Å operere øyelokk handler for mange om sidesyn. Jeg ser skygger av mine øyelokk og skal operere. Men må få ut fingeren å bestille time hos fastlegen for henvisning. Jeg får det dekket av det offentlige nettopp for at det er medisinsk og ikke kosmetisk. Mange uvitende fjols som uttaler seg om altmulig som de ikke har greie på...

Anonymkode: fde77...045

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det er for så vidt ett litt finurlig uttrykk, eldes med verdighet. Hva ligger egentlig i ordet verdighet? Jakte på ett yngre utseende kan så klart defineres som ett valg eller handling som ikke bygger opp selvrespekt. Men verden er ikke fullt så sort/hvit, så retten til eget valg og egen opplevelse av nettopp selvrespekt kan komme av så mangt 🤔

Helt enig. Verden er ikke så enkel. Og jeg tenker folk får gjøre hva som er best for seg selv. 
Når jeg observerer et resonnement som ikke henger på greip, og jeg ofte har oppleve at den ene alltid hakker på den andre så måtte jeg bare pirke borti det faktum at hun argumenterte mot egne handlinger. Jeg gidder ikke rangere hva som er mer forfengelig. Men kan man ikke bare si at man er det? Jeg også steller godt med meg selv fordi jeg ønsker å se fresh ut. Det har ikke kommet dit at jeg tenker jeg trenger hjelp. Men om den dag kommer at tunge øyelokk plager meg så kommer jeg faktisk til å fikse på det. Det er jeg ikke flau over å si en gang. 

Helt enig. Verden er ikke så enkel. Og jeg tenker folk får gjøre hva som er best for seg selv. 
Når jeg observerer et resonnement som ikke henger på greip, og jeg ofte har oppleve at den ene alltid hakker på den andre så måtte jeg bare pirke borti det faktum at hun argumenterte mot egne handlinger. Jeg gidder ikke rangere hva som er mer forfengelig. Men kan man ikke bare si at man er det? Jeg også steller godt med meg selv fordi jeg ønsker å se fresh ut. Det har ikke kommet dit at jeg tenker jeg trenger hjelp. Men om den dag kommer at tunge øyelokk plager meg så kommer jeg faktisk til å fikse på det. Det er jeg ikke flau over å si en gang. 

Men det synes jeg var helt innafor, svare opp når hun tross alt var den som gikk hardt ut.

Lever litt etter kardemommeloven selv, man skal ikke plage andre blabla. Å operere øyelokk plager ingen, å rakke ned på noen plager andre. Jeg har liten forståelse for at noen har behov for å ytre en mening om det, så sant de ikke har fått regningen for jobben. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...