Gå til innhold

Samtale med helsesykepleier

Anbefalte innlegg

Barnet på 7 år kommer hjem fra skolen i dag og forteller at hun har vært to ganger på kontoret til helsesykepleier på skolen for å «snakke om Norges lover». Jeg begynner å spørre hvorfor det, hva mer de snakket om, og om det var noe alle i klassen skulle. Nei, det var bare henne. Og så sier hun at det var fordi pappa kneip henne, og helsesykepleier sier at da har han brutt norges lover. Dette vet jeg er bare tull, faren hennes har aldri knipt henne med vilje, vi bor sammen og ingen av oss har noen gang lagt hånd på ungene.

Barnet kan innimellom være litt dramatisk i oppførsel, så det er godt mulig hun kan ha sagt noe slikt på bakgrunn av at pappa har tatt hardere bort henne enn han mente, ikke fordi han var sint, men for feks å få henne med seg. 

Men hjelp, ble helt dårlig her jeg, selv om jeg vet med hånda på hjertet at vi aldri har gjort noe sånt. Kan helsesykepleier ha flere slike samtaler med barn uten å involvere oss? De må jo vite at barn snakker, hadde dette vært hold i så kunne jo foreldre lett ha truet barnet til å ikke snakke mer. Så jeg tør jo ikke å si noe til barnet, i frykt for at det skal bli sagt til helsesykepleier og ende opp med å bli brukt mot oss.

Trasig å oppdage dette på en fredag ettermiddag, og måtte vente helt til mandag med å snakke med noen, hadde det vært skolens åpningstid så hadde keg selvsagt ringt de med en gang.

Anonymkode: e6ce4...231

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435580-samtale-med-helsesykepleier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sykepleiere kan til og med ringe barnevernet og få barnevernet til å overta omsorgen med en gang mens de operer på barnet, vet jeg. Så ja det er mye sykt som sykepleiere får lov til. På grunn av barnevernet.

Anonymkode: 06dd6...c24

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Sykepleiere kan til og med ringe barnevernet og få barnevernet til å overta omsorgen med en gang mens de operer på barnet, vet jeg. Så ja det er mye sykt som sykepleiere får lov til. På grunn av barnevernet.

Vil vel ikke akkurat karakterisere min sak som syk, det er jo bra de følger opp, og rekner ikke med barnevernet står på døra mi med det første.

Men bekymret blir man jo, visst man skal ende opp med å få grunnløse mistanker mot seg. 

Vil helst ikke at dette skal bli noe debatt om barnevernet, var mest interessert i å høre om noen har opplevd noe lignende.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Sykepleiere opererer vel neppe barnet.

Anonymkode: d8b16...fe7

Dersom helsesykepleieren mener at det er noe hen må snakke med dere om, så får dere nok beskjed.  Og selvfølgelig kan hen ha slike samtaler med barna uten å involvere dere, barna skal vite at det er trygt å komme til helsesykepleier om det er noe. De kan jo ikke si til barn som kommer og vil snakke om noe at de må spørre mamma og pappa først om å få lov.

Når det er sagt, er nok de fleste helsesykepleiere både kloke og oppegående, så det skal nok mer til enn at "pappa kløyp meg" for å få alarmen til å gå. 

Anonymkode: ddba6...7db

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dersom helsesykepleieren mener at det er noe hen må snakke med dere om, så får dere nok beskjed.  Og selvfølgelig kan hen ha slike samtaler med barna uten å involvere dere, barna skal vite at det er trygt å komme til helsesykepleier om det er noe. De kan jo ikke si til barn som kommer og vil snakke om noe at de må spørre mamma og pappa først om å få lov.

Når det er sagt, er nok de fleste helsesykepleiere både kloke og oppegående, så det skal nok mer til enn at "pappa kløyp meg" for å få alarmen til å gå. 

Skjønner at de kan ha samtaler, og at de ikke skal spørre om lov, men når barnet har snakket med henne både i går og i dag, ville jo jeg tenkt at det var lurt å ta en telefon til oss nå før helgen, om så bare for å nevne at de har snakket om det. Barn prater jo.

Men ja, du har sikkert rett mtp at de fleste er kloke og oppegående. Kommer uansett til å ta en telefon på mandag og høre tror jeg, dette orker jeg ikke å gå å spekulere på dersom de ikke skulle ta kontakt.

Annonse

Begge jentene mine har snakket med helsesykepleier uten min godkjenning 

Kontoret deres skal være åpent for alle som ønsker å snakke. Om det gjelder mobbing, selvskading, angst og slike alvorlige ting, men også når barna bare er litt triste, ønsket litt voksen oppmerksomhet eller hva som helst egentlig 

De er vant til både dramaqueens og litt av hvert fra før, så jeg tror ikke du skal engste deg for dette.

Anonymkode: e4c60...cb6

Når helsesykepleier snakker med barnet to dager på rad så høres det ut som hun prøver å snoke opp i hvor reele ordene hennes var. Hadde det vært alvorlig hadde ting skjedd samme dag og det hadde ikke bsre vært samtale med barnet dagen etter. 

Men helsesykepleier skal ta det alvorlig, men hun må også finne ut om barnet ordlegger seg litt feil i slike sammenhenger eller om det faktisk er alvorlig. Hadde det skjedd noe som ikke burde skjedd hjemme hos dere så hadde det blitt veldig feil å informere dere med engang, for da kunne dere ha truet barnet slik at de ikke kunne sporet opp litt. Ja, det er kjipt om det blir en sak og det ikke skjer noe galt hos dere, men jeg tenker det er bedre at de er litt for ivrige enn at de lukker øyne for de som faktisk blir utsatt for alvorlige ting. 

Anonymkode: 4411d...352

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Skjønner at de kan ha samtaler, og at de ikke skal spørre om lov, men når barnet har snakket med henne både i går og i dag, ville jo jeg tenkt at det var lurt å ta en telefon til oss nå før helgen, om så bare for å nevne at de har snakket om det. Barn prater jo.

Men ja, du har sikkert rett mtp at de fleste er kloke og oppegående. Kommer uansett til å ta en telefon på mandag og høre tror jeg, dette orker jeg ikke å gå å spekulere på dersom de ikke skulle ta kontakt.

Jeg tror hun reagerer mer om du ringer for å komme med en forsvarstale, for å konfrontere eller spørre ut rundt samtalene. Hvorfor skulle helsesykepleieren ringe deg? Hennes lojalitet ligger hos datteren din, det er hennes tillit hun etter beste evne skal unngå å ødelegge. Vær heller glad for at hun sitter stille i båten og forsøker å skaffe seg oversikt før hun gjør noe mer overilt.

Jeg vet at min datter også går til samtaler hos helsesykesøster (hun har fortalt det selv). Jeg aner ikke hva de snakker om, og det kunne ikke falt meg inn å spørre og grave om det heller. Dette er et tilbud min datter har valgt å benytte seg av, og jeg synes det bare er supert hvis hun får noe ut av disse samtalene. Dette er noe jeg ikke har noe med.

Helsesykepleieren ringe meg faktisk en gang ang en «fysisk plage» datteren min hadde fortalt om, og ga meg litt veiledning rundt det. Hun nevnte ikke noe mer om samtalene, og jeg spurte heller ikke. Profesjonell og hyggelig dame!

Anonymkode: cbf7c...aac

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Jeg tror hun reagerer mer om du ringer for å komme med en forsvarstale, for å konfrontere eller spørre ut rundt samtalene. Hvorfor skulle helsesykepleieren ringe deg? Hennes lojalitet ligger hos datteren din, det er hennes tillit hun etter beste evne skal unngå å ødelegge. Vær heller glad for at hun sitter stille i båten og forsøker å skaffe seg oversikt før hun gjør noe mer overilt.

Jeg vet at min datter også går til samtaler hos helsesykesøster (hun har fortalt det selv). Jeg aner ikke hva de snakker om, og det kunne ikke falt meg inn å spørre og grave om det heller. Dette er et tilbud min datter har valgt å benytte seg av, og jeg synes det bare er supert hvis hun får noe ut av disse samtalene. Dette er noe jeg ikke har noe med.

Helsesykepleieren ringe meg faktisk en gang ang en «fysisk plage» datteren min hadde fortalt om, og ga meg litt veiledning rundt det. Hun nevnte ikke noe mer om samtalene, og jeg spurte heller ikke. Profesjonell og hyggelig dame!

Forsvarstale var selvsagt ikke tanken. Jenta er som sagt bare 7 år, så det er bare bruddstykker som blir gjenfortalt og da blir det jo vanskelig å få hele bildet. Vil jo det beste for barnet mitt, men føles ganske håpløst når man ikke helt forstår hva hun prøver å si heller. Er jo greit for oss å vite hvordan vi skal forholde oss til dette også. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Forsvarstale var selvsagt ikke tanken. Jenta er som sagt bare 7 år, så det er bare bruddstykker som blir gjenfortalt og da blir det jo vanskelig å få hele bildet. Vil jo det beste for barnet mitt, men føles ganske håpløst når man ikke helt forstår hva hun prøver å si heller. Er jo greit for oss å vite hvordan vi skal forholde oss til dette også. 

Men det er ikke du som skal ha «hele bildet». Dette er konfidensielle samtaler mellom datteren din og en helsesykepleier hvis jobb er å samtale med barn og unge som trenger en voksen (som ikke er mamma eller pappa) til å prate med og søke råd fra. Helsetjenesten tar kontakt med deg dersom de mener det er behov for det. Ellers ikke.

Det viktigste nå er at du ikke gir datteren din dårlig samvittighet eller spør og graver rundt dette. Da mister hun tilliten til helsesykepleieren og slutter å gå dit - selv om hun tydeligvis har behov for det.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Når helsesykepleier snakker med barnet to dager på rad så høres det ut som hun prøver å snoke opp i hvor reele ordene hennes var. Hadde det vært alvorlig hadde ting skjedd samme dag og det hadde ikke bsre vært samtale med barnet dagen etter. 

Men helsesykepleier skal ta det alvorlig, men hun må også finne ut om barnet ordlegger seg litt feil i slike sammenhenger eller om det faktisk er alvorlig. Hadde det skjedd noe som ikke burde skjedd hjemme hos dere så hadde det blitt veldig feil å informere dere med engang, for da kunne dere ha truet barnet slik at de ikke kunne sporet opp litt. Ja, det er kjipt om det blir en sak og det ikke skjer noe galt hos dere, men jeg tenker det er bedre at de er litt for ivrige enn at de lukker øyne for de som faktisk blir utsatt for alvorlige ting. 

Anonymkode: 4411d...352

Det trenger ikke å være helsesykepleier som vil snakke med barnet to dager på rad. Det kan likegodt, og antageligvis, være barnet som vil snakke med helsesøster. Så det er langt fra sikkert at det er helsesøster som vil høre mer. Det kan være det selvfølgelig, men det kan like godt være jenta i seg selv som synes det er kjekt å gå å snakke med helsesøster. Enten fordi hun har behov for å snakke, for oppmerksomheten eller rett og slett for å slippe litt ut av klasserommet. Det går litt i perioder også det med å gå til helsesøster. Plutselig har "alle" i 3b ting de må snakke med helsesøster om liksom. 

HI, jeg synes ikke at du skal kontakte helsesøster. Ikke fordi hun blir mistenksom overfor deg om du gjør det, men fordi jenta skal få lov til å ha disse samtalene eller pausene fra skolen om man kan kalle det det. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det trenger ikke å være helsesykepleier som vil snakke med barnet to dager på rad. Det kan likegodt, og antageligvis, være barnet som vil snakke med helsesøster. Så det er langt fra sikkert at det er helsesøster som vil høre mer. Det kan være det selvfølgelig, men det kan like godt være jenta i seg selv som synes det er kjekt å gå å snakke med helsesøster. Enten fordi hun har behov for å snakke, for oppmerksomheten eller rett og slett for å slippe litt ut av klasserommet. Det går litt i perioder også det med å gå til helsesøster. Plutselig har "alle" i 3b ting de må snakke med helsesøster om liksom. 

HI, jeg synes ikke at du skal kontakte helsesøster. Ikke fordi hun blir mistenksom overfor deg om du gjør det, men fordi jenta skal få lov til å ha disse samtalene eller pausene fra skolen om man kan kalle det det. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Barnet på 7 år kommer hjem fra skolen i dag og forteller at hun har vært to ganger på kontoret til helsesykepleier på skolen for å «snakke om Norges lover». Jeg begynner å spørre hvorfor det, hva mer de snakket om, og om det var noe alle i klassen skulle. Nei, det var bare henne. Og så sier hun at det var fordi pappa kneip henne, og helsesykepleier sier at da har han brutt norges lover.

Det var sykepleieren som mente at faren brøt Norges Lover. Les HIs innlegg en gang til.

Annonse

Man blir jo helt kokko av å prøve å gjøre det rette. Når man hører noe av dette gjenfortalt i bruddstykker av en syvåring, så føler jeg meg iallfall som en dårlig mor om jeg ikke følger opp, så jeg håper de kontakter meg uansett.

Når det er sagt, så er det ikke barnet som har oppsøkt helsesøster på eget initiativ, hun ble sendt inn til helsesøster av en lærer på bakgrunn av noe hun sa i klassen.

Har snakket såpass med barnet at hun vet at det er helt greit å snakke med helsesøster, og at hun ikke har gjort noe feil. Det meste har hun fortalt på eget initiativ, men det hun ikke helt får forklart blir hun veldig frustrert over at jeg ikke forstår. Så det er ikke helt lett å vite hva man skal gjøre.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det var sykepleieren som mente at faren brøt Norges Lover. Les HIs innlegg en gang til.

Dumt formulert av meg, tror ikke helsesykepleier sa at far har brutt norges lover, men at en slik handling er et brudd på norges lover. Som sagt, har ikke lyst at dette skal ende med en debatt om barnevernet.

Men takk for alle saklige svar, føler meg tryggere på at dette ikke ender opp som noen «stor sak» nå 😊

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Man blir jo helt kokko av å prøve å gjøre det rette. Når man hører noe av dette gjenfortalt i bruddstykker av en syvåring, så føler jeg meg iallfall som en dårlig mor om jeg ikke følger opp, så jeg håper de kontakter meg uansett.

Når det er sagt, så er det ikke barnet som har oppsøkt helsesøster på eget initiativ, hun ble sendt inn til helsesøster av en lærer på bakgrunn av noe hun sa i klassen.

Har snakket såpass med barnet at hun vet at det er helt greit å snakke med helsesøster, og at hun ikke har gjort noe feil. Det meste har hun fortalt på eget initiativ, men det hun ikke helt får forklart blir hun veldig frustrert over at jeg ikke forstår. Så det er ikke helt lett å vite hva man skal gjøre.

Når dere har hatt en så god samtale, så synes jeg godt at du kan kontakte helsesykepleier og fortelle om samtalen dere har hatt og at barnet blir frustrert fordi du ikke forstår, og be om råd. Eventuelt spørre barnet om hun vil at du skal snakke med helsesykepleier. Det eneste er at om barnet da sier nei, så må du jo forholde deg til det. 

Enkelte sykepleiere går faktisk over streken noen ganger og går rundt til elever for å prøve å fiske til seg innformasjon. Og dette har vi selv opplevdt desverre. Har ei som sliter på skolen, i timene mestring av oppgavene samt vennene. Her fikk vi plutselig tlf fra sykepleieren om at de mistenkte omsorgsvikt hjemme for at hu var så sint og lei. Og det medførte til at det ble sendt bekymringsmelding på oss. De fraskriver seg ansvaret på skolen og følger ikke opp barnet der de har problemer med. Hun har ikke lyst å gå på skolen da hun får det ikke til å lærere skjønner ikke problemet. Pga av alt styret helsesykepleieren laget så har hun mistet all tillitt til dem. 
vi har snakket om problemet til læreren men til ingen nytte. Det er så mye bråk i klassen, og hun sliter med å konsentrere seg, selv om det hviskes. 
hun ble henvist til BUP og det resulterte at de sendte henne på sinnemesttings kurs. Skylder på hormoner. 

BV hadde ingenting på oss og pga alt dette styret så resulterte det til at hun har mistet all tillitt til systemet og å åpne seg. Vi skal igjen søke henne inn på BUP for dette er ikke greit å hun må få hjelp til seg selv og i skolen

Anonymkode: fcc83...654

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Les innlegget før du kommer med en så brutal uttalelse! Herregud for ett svar

Barnet oppfatter tydeligvis far som voldelig. Barnet har ifølge HI både sagt noe i klassen og til helsesykepleier som gjør at de velger å følge dette opp

Anonymkode: 5f780...ed8

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Barnet oppfatter tydeligvis far som voldelig. Barnet har ifølge HI både sagt noe i klassen og til helsesykepleier som gjør at de velger å følge dette opp

Anonymkode: 5f780...ed8

Er jo ikke rart det når barn blir fortalt at foreldre ikke får røre barnet. Jeg kan tippe at de fleste foreldrene har tatt tak i armen til ungen minst en gang for barnet ikke hører etter eller nekter å gå osv. å bruke ordet voldelig pga dette er rent galskap. Barn er ikke noen porselen dukker 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...