Anonym bruker Skrevet 11. november 2022 #26 Skrevet 11. november 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Eller omvendt, blir det vel. I do not make sense 🤯🤯 Poenget er at jeg ikke har en av de avtalene som har gjort at folk har fått tilbake penger.. HI Anonymkode: 79749...526 Om man har fått tilbake eller ei kommer jo helt an på hvilken fastpris man har hatt… Anonymkode: 7bc03...73b
Anonym bruker Skrevet 11. november 2022 #27 Skrevet 11. november 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Om man har fått tilbake eller ei kommer jo helt an på hvilken fastpris man har hatt… Anonymkode: 7bc03...73b Vi har ikke fastpris. Prisen har økt og sunket jevnlig. Det er en forutsigbar-avtale vi har hatt. De solgte den in til oss for flere år siden som en trygghet mot økte priser, men den er ugunstig slik markedet er i dag. Det sa også kunderådgiver som jeg snakket med. HI Anonymkode: 79749...526
Rubella Skrevet 11. november 2022 #28 Skrevet 11. november 2022 Det dere har hatt kalles variabel avtale og anbefales egentlig bare dersom man følger nøye med prisjusteringene hele tiden. De begynner ofte lavt som et lokketilbud og stiger så som regel langt over spot ganske fort.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2022 #29 Skrevet 11. november 2022 Helt utrolig at dere har så lite kontroll. Jeg fikk regning nå på ca 1300. Anonymkode: 545d8...bc9
Anonym bruker Skrevet 11. november 2022 #30 Skrevet 11. november 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Helt utrolig at dere har så lite kontroll. Jeg fikk regning nå på ca 1300. Anonymkode: 545d8...bc9 Føler dette er litt som med skatten…. «Eæææ, fikk baksmell!!»… Anonymkode: 7bc03...73b
Anonym bruker Skrevet 11. november 2022 #31 Skrevet 11. november 2022 Rubella skrev (42 minutter siden): Det dere har hatt kalles variabel avtale og anbefales egentlig bare dersom man følger nøye med prisjusteringene hele tiden. De begynner ofte lavt som et lokketilbud og stiger så som regel langt over spot ganske fort. Ja, det er tydelig det vi har hatt. Jeg har slurvet på dette området fordi prisene ikke har vært noe å stusse på før.. Kjenner jeg skal ta en runde på flere områder. Bankrente (som jeg faktisk har fått senket en gang nylig), forsikringer, telefon, tv/nett osv. veldig store sjanser for at det er flere penger å spare. HI Anonymkode: 79749...526
Anonym bruker Skrevet 11. november 2022 #32 Skrevet 11. november 2022 Ikke føl deg dum, jeg har en meget smart venninne med doktorgrad i anvendt matematikk (av alle ting) som gjorde akkurat det samme. Hun (og den like smarte mannen) hadde hatt samme strømavtale i årevis og tenkte rett og slett ikke over at det ikke var en vanlig spotprisavtale. Vanligvis er jo forskjellen liten, før de plutselig fikk en kjemperegning nå i høst. Anonymkode: 724f6...f63
prekæs Skrevet 11. november 2022 #33 Skrevet 11. november 2022 Folk må skjønne snart at strømselskapene ikke driver veldedighet. Går de ut og tilbyr fastprisavtaler, er det fordi de tjener på det, ikke for å fungere som et sosialkontor. Samme med rente. Tør vedde for at mange binder renta på et ugunstig nivå, utelukkende for å få forutsigbarhet. Blir renten satt langt høyere en den vanlige renten, er det alltid butikk for utlånerne, aldri lånetager. Begynner å lure på hvor folk var i mattetimene noen ganger. Det er et enkelt regnestykke å regne ut hva strømstøtten gir. Den er en gavepakke og for egen del gir det såpass at jeg har ca det samme i strømregninger i år som i fjor.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2022 #34 Skrevet 11. november 2022 prekæs skrev (9 minutter siden): Folk må skjønne snart at strømselskapene ikke driver veldedighet. Går de ut og tilbyr fastprisavtaler, er det fordi de tjener på det, ikke for å fungere som et sosialkontor. Samme med rente. Tør vedde for at mange binder renta på et ugunstig nivå, utelukkende for å få forutsigbarhet. Blir renten satt langt høyere en den vanlige renten, er det alltid butikk for utlånerne, aldri lånetager. Begynner å lure på hvor folk var i mattetimene noen ganger. Det er et enkelt regnestykke å regne ut hva strømstøtten gir. Den er en gavepakke og for egen del gir det såpass at jeg har ca det samme i strømregninger i år som i fjor. Jeg ser hva du sier, men det er ingen tvil om at f.eks Los var litt uredelige i sin fremgangsmåte om Los forutsigbar for november og desember, det viser jo alle artiklene og informasjonen som har kommet frem. De hadde ikke opphevet avtalen hvis de ikke hadde vært det. Min eldre mamma som ikke har nett, kun følger med på nyheter på tv og ikke klarer å følge med like godt som før, fikk en sms om tilbud på 6,49., og under 2 dager svarfrist. Den sms-en sa ingenting om hverken risiko, angrerett eller noe som helst skikkelig info annet enn at dette var et godt tilbud. Man må huske på at ikke alle mennesker har de samme evnene til å følge med og forstå , enten de er unge eller gamle, spesielt etter å ha omtrent blitt podet i nyhetene om hvor ille strømprisene ville komme til å bli. Anonymkode: b8028...606
Anonym bruker Skrevet 11. november 2022 #35 Skrevet 11. november 2022 prekæs skrev (22 minutter siden): Folk må skjønne snart at strømselskapene ikke driver veldedighet. Går de ut og tilbyr fastprisavtaler, er det fordi de tjener på det, ikke for å fungere som et sosialkontor. Samme med rente. Tør vedde for at mange binder renta på et ugunstig nivå, utelukkende for å få forutsigbarhet. Blir renten satt langt høyere en den vanlige renten, er det alltid butikk for utlånerne, aldri lånetager. Begynner å lure på hvor folk var i mattetimene noen ganger. Det er et enkelt regnestykke å regne ut hva strømstøtten gir. Den er en gavepakke og for egen del gir det såpass at jeg har ca det samme i strømregninger i år som i fjor. Det går fint an å binde renten på lån og tjene på det. Jeg har gjort det på både boliglån og studielån. Men da har jeg bundet renten ikke for å få forutsigbarhet, men fordi jeg mente at tilbudet var godt og at markedet var slik at renten kom til å stige forbi fastrenten slik at jeg ville tjene på det. Jeg har også flere ganger latt være å binde lån fordi jeg mente at tilbudet var for dårlig og at slik jeg trodde renteutviklingen ville bli ville jeg tape på det. Jeg kjenner også folk som har bundet renten selv om de mente at tilbudet ikke var det beste fordi de ville heller betale litt for mye, men vite at dette var maks rente de ville måtte betale uansett hva som skjedde i fremtiden. Anonymkode: 79e23...527
Anonym bruker Skrevet 12. november 2022 #36 Skrevet 12. november 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det går fint an å binde renten på lån og tjene på det. Jeg har gjort det på både boliglån og studielån. Men da har jeg bundet renten ikke for å få forutsigbarhet, men fordi jeg mente at tilbudet var godt og at markedet var slik at renten kom til å stige forbi fastrenten slik at jeg ville tjene på det. Jeg har også flere ganger latt være å binde lån fordi jeg mente at tilbudet var for dårlig og at slik jeg trodde renteutviklingen ville bli ville jeg tape på det. Jeg kjenner også folk som har bundet renten selv om de mente at tilbudet ikke var det beste fordi de ville heller betale litt for mye, men vite at dette var maks rente de ville måtte betale uansett hva som skjedde i fremtiden. Anonymkode: 79e23...527 Akkurat, det er faktisk en viktig ting noen ganger det også. Enhver må se på sin økonomi og hva som er viktig. Om man vinner eller taper på det, er ikke det viktigste. Det viktigste er noen ganger forutsigbarheten. Vi bandt renta vår nettopp av den grunn, selv om vi visste at den muligens kunne gå enda litt lenger ned. Men vi visste at vi fint kunne leve med det vi bant den på, som vi anså som en god rente uansett. Pga sykdom med uvisst utfall og som kunne komme til å bety mye for økonomien vår, valgte vi å prioritere en rente vi fint kunne leve med, selv om vi har betalt litt for mye en stund nå. Nå er jo renta over det vi betaler igjen, så hvem vet, når fastrenta vår går ut, har vi antageligvis gått i null, eller til og med totalt tjent litt på det. Anonymkode: 43e5f...45e
prekæs Skrevet 12. november 2022 #37 Skrevet 12. november 2022 (endret) Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg ser hva du sier, men det er ingen tvil om at f.eks Los var litt uredelige i sin fremgangsmåte om Los forutsigbar for november og desember, det viser jo alle artiklene og informasjonen som har kommet frem. De hadde ikke opphevet avtalen hvis de ikke hadde vært det. Min eldre mamma som ikke har nett, kun følger med på nyheter på tv og ikke klarer å følge med like godt som før, fikk en sms om tilbud på 6,49., og under 2 dager svarfrist. Den sms-en sa ingenting om hverken risiko, angrerett eller noe som helst skikkelig info annet enn at dette var et godt tilbud. Man må huske på at ikke alle mennesker har de samme evnene til å følge med og forstå , enten de er unge eller gamle, spesielt etter å ha omtrent blitt podet i nyhetene om hvor ille strømprisene ville komme til å bli. Anonymkode: b8028...606 Det er nettopp det. Dette er bedrifter som bruker folks manglende evne til å sette seg inn i slik. Los utnytter en situasjon, media har skremt vett av folk, da helst for å skape klikksaker. Nå har media vært med å bidra til panikk og nå går de hard ut og forteller hvor store strømregninger folk har pådratt seg... og da er det regjeringens skyld. Jeg tenker det er lurt om vi som følger med i det minste kan si til "våre" som ikke skjønner. Sa for en stund siden til mine foreldre at "ikke gå på noen strømtilbud uten å snakke med oss først". Det hadde de ikke tenkt til heller, heldigvis, men mange eldre er opptatt av å klare seg selv og ikke være til bry. Så får vi huske at de ikke er dumme, de har bare levd et liv hvor kynismen hos strømselskaper var fraværende og man skulle gjøre opp for seg. Endret 12. november 2022 av prekæs
prekæs Skrevet 12. november 2022 #38 Skrevet 12. november 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Det går fint an å binde renten på lån og tjene på det. Jeg har gjort det på både boliglån og studielån. Men da har jeg bundet renten ikke for å få forutsigbarhet, men fordi jeg mente at tilbudet var godt og at markedet var slik at renten kom til å stige forbi fastrenten slik at jeg ville tjene på det. Jeg har også flere ganger latt være å binde lån fordi jeg mente at tilbudet var for dårlig og at slik jeg trodde renteutviklingen ville bli ville jeg tape på det. Jeg kjenner også folk som har bundet renten selv om de mente at tilbudet ikke var det beste fordi de ville heller betale litt for mye, men vite at dette var maks rente de ville måtte betale uansett hva som skjedde i fremtiden. Anonymkode: 79e23...527 Ja, det kan gi gode utslag. Selv kjenner jeg flere med gunstige fastprisavtaler på strøm, som knapt har betalt for strømmen i år. Så hører folk om det og tenker at da skal de ha fastpris og. Så får de en fastpris på 6 kr i stedet for eksempelvis 70 øre som de med gamle fastprisavtaler hadde. I går betalte ikke jeg for strømmen min, mens de som hadde fastpris på 70 øre må betale nettopp det. Denne måneden kan det brått bli slik at strømstøtte ikke betales i det hele tatt. Da må alle med fastpris betale etter avtale, mens jeg med spot følger dagens strømpris. Vi har hatt en merkelig lav rente. Det man skal gjøre ved så lav rente, er å betale mest mulig gjeld. Legge de pengene i rene avdrag, i stedet for i renter. Nå er jo i den situasjon at du vet og sette deg inn i ting før du tar valg. Dessverre er det mange som kaster seg på uten å sette opp regnestykke.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2022 #39 Skrevet 12. november 2022 Jeg skjønner ingenting av dette, men vet at jeg har spotpris og null i påslag. Da kan jeg ta det med ro eller? Anonymkode: 088a3...6d1
Anonym bruker Skrevet 12. november 2022 #40 Skrevet 12. november 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Jeg ser hva du sier, men det er ingen tvil om at f.eks Los var litt uredelige i sin fremgangsmåte om Los forutsigbar for november og desember, det viser jo alle artiklene og informasjonen som har kommet frem. De hadde ikke opphevet avtalen hvis de ikke hadde vært det. Min eldre mamma som ikke har nett, kun følger med på nyheter på tv og ikke klarer å følge med like godt som før, fikk en sms om tilbud på 6,49., og under 2 dager svarfrist. Den sms-en sa ingenting om hverken risiko, angrerett eller noe som helst skikkelig info annet enn at dette var et godt tilbud. Man må huske på at ikke alle mennesker har de samme evnene til å følge med og forstå , enten de er unge eller gamle, spesielt etter å ha omtrent blitt podet i nyhetene om hvor ille strømprisene ville komme til å bli. Anonymkode: b8028...606 Da burde man kanskje ha verge... Anonymkode: 545d8...bc9
Anonym bruker Skrevet 12. november 2022 #41 Skrevet 12. november 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Da burde man kanskje ha verge... Anonymkode: 545d8...bc9 Nei, selvfølgelig ikke. Anonymkode: b8028...606
Anonym bruker Skrevet 12. november 2022 #42 Skrevet 12. november 2022 Vi inngikk fastprisavtale i vinter på 88 øre- så på forrige regning med kjempehøy strømpris fikk vi 3000 kr tilbake fordi strømprisen følger spotprisen selv om vi fortsatt bare betalte 88 øre pr kWh. Nå når strømprisen kun er noen øre betaler vi fortsatt 88 øre og vil få høyere strømregning enn de som har spotpris. Anonymkode: b7400...bfc
Anonym bruker Skrevet 12. november 2022 #43 Skrevet 12. november 2022 prekæs skrev (11 timer siden): Folk må skjønne snart at strømselskapene ikke driver veldedighet. Går de ut og tilbyr fastprisavtaler, er det fordi de tjener på det, ikke for å fungere som et sosialkontor. Samme med rente. Tør vedde for at mange binder renta på et ugunstig nivå, utelukkende for å få forutsigbarhet. Blir renten satt langt høyere en den vanlige renten, er det alltid butikk for utlånerne, aldri lånetager. Begynner å lure på hvor folk var i mattetimene noen ganger. Det er et enkelt regnestykke å regne ut hva strømstøtten gir. Den er en gavepakke og for egen del gir det såpass at jeg har ca det samme i strømregninger i år som i fjor. Det er sjelden en vanlig forbruker klarer å slå ett team analytikere. Men det skjer, noen ganger grunnet flaks, andre ganger grunnet ett smart hode. Kjenner flere som bandt renten i fjor og de kan glede seg over en rente godt under 2% nå. Noen var flaks, noen var bevisst. Finnes også analytikere som trodde vi skulle ha nullrente for evig og alltid, så alle kan ta feil, ikke bare bestemor. Det er på en måte forståelig at en mister oversikt i alt vi skal følge med på om dagen, vi er forskjellige som individer. Alt fra de som våkner opp og kun tenker på at de har mat på bordet i dag og da er allting bra, til prepperen som graver seg ned i enhver potensiell fare. Det er mye å holde styr på, ikke bare strøm. Lån, vilkår i forsikring (hvor mange har ikke dårligere dekning og høyere egenandel enn de er klar over fordi noen var «snille» og ga de ett «godt» tilbud?) Skattemeldingen skal du kunne, ethvert skjema til nav skal du ha stålkontroll på. Oversikt på skolene til ungene, personalhåndbok og rutiner på jobb, for ikke å snakke om faget man ofte jobber innen. Har ikke tall på hvor mange endringer og nye forskrifter vi får tredd nedover hodet støtt og stadig med tilhørende kontrollhandlinger. For ikke å snakke om alle reglene rundt korona vi har hatt siste årene. Så har vi alt fra Olga svindel til direktørsvindel. Kan slenge på tidenes største løgn, jeg har lest og akseptert vilkårene, som ville tatt oss ca 2 år av livet om vi faktisk leste de 😅 Summa summarum tenker jeg at det er bra det nå settes fokus på unødig mange og kompliserte pakker hos strømselskapene. Det er samme strømmen i stikkontakten, vi trenger ikke 20 forskjellige pakker for å hente ut den. Jeg håper de blir klistret opp i avisene og ettergått i sømmene, de som har valgt strategien å sko seg på det her. Anonymkode: d9bf7...1a4
Anonym bruker Skrevet 12. november 2022 #44 Skrevet 12. november 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi inngikk fastprisavtale i vinter på 88 øre- så på forrige regning med kjempehøy strømpris fikk vi 3000 kr tilbake fordi strømprisen følger spotprisen selv om vi fortsatt bare betalte 88 øre pr kWh. Nå når strømprisen kun er noen øre betaler vi fortsatt 88 øre og vil få høyere strømregning enn de som har spotpris. Anonymkode: b7400...bfc Da har dere ko uansett en gunstig fastprisavtale.. Problemet vårt har vært at prisene har økt, og har ligget på 4-6 kroner likt med eller høyere enn spotpris. Når spotprisen blir ekstremt lav har strømselskapene beholdt den høye prisen og vi endre med monsterregning. Vår avtale har vært helt grei tidligere, men i den situasjonen vi nå er i har den vært elendig. Derfor byttet vi over til spotpris dagen etter fikk siste regning. På grunn av den klagen slipper vi å betale den høye regningen, og fremover følger vi spotprisen. Det vil sørge for at vi får strømstøtte når spotprisen går opp, og at vi ikke sitter og betaler i dyre dommer til strømselskapet selv om spotpris er lav. HI Anonymkode: 79749...526
Anonym bruker Skrevet 12. november 2022 #45 Skrevet 12. november 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Da har dere ko uansett en gunstig fastprisavtale.. Problemet vårt har vært at prisene har økt, og har ligget på 4-6 kroner likt med eller høyere enn spotpris. Når spotprisen blir ekstremt lav har strømselskapene beholdt den høye prisen og vi endre med monsterregning. Vår avtale har vært helt grei tidligere, men i den situasjonen vi nå er i har den vært elendig. Derfor byttet vi over til spotpris dagen etter fikk siste regning. På grunn av den klagen slipper vi å betale den høye regningen, og fremover følger vi spotprisen. Det vil sørge for at vi får strømstøtte når spotprisen går opp, og at vi ikke sitter og betaler i dyre dommer til strømselskapet selv om spotpris er lav. HI Anonymkode: 79749...526 Du slipper å betale strømregningen? Eh, du har ikke misforstått noe her da? Jeg har vanskelig for å forstå at strømselskapet har gitt deg gratis strøm i en måned.. 😊😅 Anonymkode: b1a57...d7e
Anonym bruker Skrevet 12. november 2022 #46 Skrevet 12. november 2022 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Du slipper å betale strømregningen? Eh, du har ikke misforstått noe her da? Jeg har vanskelig for å forstå at strømselskapet har gitt deg gratis strøm i en måned.. 😊😅 Anonymkode: b1a57...d7e Jeg slipper ikke å betale strømregningen. Jeg betaler den men får redusert pris fra neste regning. Går litt fort i svingene her, siden jeg har et liv utenom strømdiskusjonen og jeg er dårlig på å multitaske 😅 HI Anonymkode: 79749...526
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå