Gå til innhold

Strøm - pass på at dere har spotpris-avtale så lenge det finnes strømstøtte

Anbefalte innlegg

Jeg skrev inn her om en helt enorm strømregning. Jeg vet at andre har gjort det før meg.

En klok sjel her inne fikk meg til å forstå det jeg ikke har klart å forstå gjennom å forsøke å prosessere all info om strøm som har kommet - at strømstøtte kun tar utgangspunkt i spotpris.

Så når spotpris er høy får man mye støtte, men når den blir lav, og man fortsatt er bundet av fastprisavtaler så får man ingen støtte. 

For oss førte det til en økning fra 5.000 til 11.000. Heldigvis møtte jeg en utrolig fin og god kundeveileder i strømselskapet som hjalp oss.

Så om dere har surret det til som meg - ring strømselskapet og sikre at du er omfattet av strømstøtten

Forbrukerrådet er på saken etter flere klager fra kunder 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kEwAxA/naa-faar-flere-stroemsjokk-erik-forventet-regning-paa-2900-fikk-faktura-paa-7992

Anonymkode: 79749...526

Fortsetter under...

Forstår ikke en dritt jeg. Har spotpris. Fikk en regning på ca 1100 kr pluss nettleie på 200 kr nå. Forrige mnd fikk jeg regning på ca 2000 kr pluss nettleie på minus 900 kr, dvs totalen blir ca det samme. Brukte mer kwt på den siste regningen. 

Ser at mange har fått sjokkregninger, men jeg fikk litt bakoversveis når jeg så det lave beløpet på min regning. Føler det kan gå begge veier. Enten latterlig billig eller 7000 kr neste mnd. Forstår ikke en dritt. 

Anonymkode: 84d5b...ff7

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Forstår ikke en dritt jeg. Har spotpris. Fikk en regning på ca 1100 kr pluss nettleie på 200 kr nå. Forrige mnd fikk jeg regning på ca 2000 kr pluss nettleie på minus 900 kr, dvs totalen blir ca det samme. Brukte mer kwt på den siste regningen. 

Ser at mange har fått sjokkregninger, men jeg fikk litt bakoversveis når jeg så det lave beløpet på min regning. Føler det kan gå begge veier. Enten latterlig billig eller 7000 kr neste mnd. Forstår ikke en dritt. 

Spotpris er jo billig nå. De som har fastpris skjønner ikke bæret

Anonymkode: 7bc03...73b

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er fordi spotprisen har vært så lav forrige måned. Og da får man nesten ingen støtte.

Tidligere har spotpris vært tilnærmet lik den prisen vi har betalt gjennom vår avtale, så da har halve beløpet blitt dekket av stønaden, og jeg har derfor trodd at vi hadde en god avtale. 

Hvis spotprisen nå blir høy igjen - 4-6 kroner kWh så vil vi få mye støtte når vi nå har spotpris avtale.

ifølge Forbrukerrådet, så vidt jeg leser i saken jeg la ved, så har det ikke vært tydelig nok info om dette 

Det var en her inne som opplevde det samme som oss.. skrev om det forrige uke mener jeg. Hun fikk beskjed om at regningen var korrekt - og det var den jo. Hun burde også blitt fortalt at hun burde inngå en spotprisavtale, men det tror jeg ikke hun fikk råd om.

Den kundeveilederen jeg ringte ga utrolig god informasjon, og satte oss over på den spotprisavtalen som passer best til vårt forbruk. 

HI

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Spotpris er jo billig nå. De som har fastpris skjønner ikke bæret

De som har fastpris - eller avtaler som har vært gunstig tidligere som forutsigbar, har ikke fått god nok informasjon i mange tilfeller. 

Det er så mange endringer og frem og tilbake i informasjon nå - i tillegg til en ny utregningsmodell for kostnad for strømforbruk - at folk faller av i svingene. Det burde formuleres med klarspråk:

«Fastprisavtale er ikke gunstig fir forbrukerne nå når det er strømstøtte - bytt til spotpris»

HI

Når man inngår en fastprisavtale; om det er på strøm eller lån, må man vite hva man gjør. Noen velger fastprisavtaler, spesielt på lån, fordi det gir trygghet. Da vet man hva man skal betale på lånet og man vet at man ikke får høyere utgifter enn dette. 

På lån er det mer forutsigbart da prisen endrer seg mye saktere i tillegg til at det ikke inneholder støtteordninger som slår variabelt inn. På strøm som kan varierer mye og det kan det få store utslag. I tillegg vil de som tilbyr fastpris legge på en sikkerhetsmargin slik at sjansene er mindre for at de selv taper på det. Man må dermed sette seg inn i hva man forventer skjer fremover før man går inn på en slik avtale. Hadde det blitt en bitende kald vinter over hele Europa med ingen nedbør ville de med fastprisavtaler kommer godt ut da de hadde hatt en lavere pris enn sport-pris og fått strømstøtte etter spot-prisen. Men sjansene for at dette skulle skje er liten. Tradisjonelt sett er det en del nedbør nå på høsten og det skal dermed mye til for at disse fastprisavtalene lønner seg om høsten. 

Anonymkode: 79e23...527

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Når man inngår en fastprisavtale; om det er på strøm eller lån, må man vite hva man gjør. Noen velger fastprisavtaler, spesielt på lån, fordi det gir trygghet. Da vet man hva man skal betale på lånet og man vet at man ikke får høyere utgifter enn dette. 

På lån er det mer forutsigbart da prisen endrer seg mye saktere i tillegg til at det ikke inneholder støtteordninger som slår variabelt inn. På strøm som kan varierer mye og det kan det få store utslag. I tillegg vil de som tilbyr fastpris legge på en sikkerhetsmargin slik at sjansene er mindre for at de selv taper på det. Man må dermed sette seg inn i hva man forventer skjer fremover før man går inn på en slik avtale. Hadde det blitt en bitende kald vinter over hele Europa med ingen nedbør ville de med fastprisavtaler kommer godt ut da de hadde hatt en lavere pris enn sport-pris og fått strømstøtte etter spot-prisen. Men sjansene for at dette skulle skje er liten. Tradisjonelt sett er det en del nedbør nå på høsten og det skal dermed mye til for at disse fastprisavtalene lønner seg om høsten. 

* bitende kald høst mente jeg. 

Det samme er forøvrig gjeldene med fastpris på lån. Man har størst sjanse for å inngå gode avtaler om man setter seg inn i det og har en mening om hva som skjer, Når det gjelder lån er det enklere å se på markedene hva som vil skje med renten, (selv om det selvsagt også kan endres plutselig ved en naturkatastrofe eller en krig). Når man ikke har god kunnskap slik at man kan beregne/gi et godt tipp på fremtiden har man det stor sett best med uten fastprisavtaler. Prisene  svinger mer, men i totalen kommer man som regel bedre ut grunnet sikkerhetsmarginen tilbyderne legger inn i sitt fastrentetilbud.  

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det stemmer - i ordinære tider - og derfor har vi inngått en forutsigbar-avtale.

Men når strømkrisen nå kom, og stønad beregnes ut fra spotpris så er det ikke en gunstig avtale lengre - og absolutt ikke forutsigbart

Så da bytter vi til spotpris. Problemet var bare at jeg måtte få den informasjonen på et mammaforum for å skjønne det - da er det noe som skurrer. Heldigvis fikk jeg som sagt kjempegod hjelp fra selskapet når jeg ringte dem. 

Jeg har levd i troen på at vi var omfattet av stønaden, men det har kun virket slik fordi spotpris har vært tilnærmet lik den prisen vi betaler til selskapet gjennom avtalen. Når spotpris ble lav, og stønad likeså så ble vår regning skyhøy fordi vi fortsatt betalte høy pris per kWh - typ 3-5 kroner høyere enn spotpris. 

Kall meg gjerne dum, men jeg syns det er kjempevanskelig å navigere i dette landskapet. 

HI

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

De som har fastpris - eller avtaler som har vært gunstig tidligere som forutsigbar, har ikke fått god nok informasjon i mange tilfeller. 

Det er så mange endringer og frem og tilbake i informasjon nå - i tillegg til en ny utregningsmodell for kostnad for strømforbruk - at folk faller av i svingene. Det burde formuleres med klarspråk:

«Fastprisavtale er ikke gunstig fir forbrukerne nå når det er strømstøtte - bytt til spotpris»

HI

Det er en god del som inngikk fastprisavtale for å spekulere i høy spittpris og dermed mer eller mindre gratis strøm. De færreste er faktisk så uopplyste at de ikke fikk med seg at strømstøtten fulgte spottprisen. 

Anonymkode: d1285...f8c

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er en god del som inngikk fastprisavtale for å spekulere i høy spittpris og dermed mer eller mindre gratis strøm. De færreste er faktisk så uopplyste at de ikke fikk med seg at strømstøtten fulgte spottprisen. 

Tidligere kanskje, men tviler på at så mange av de som bandt det på høye priser ifor november og desember gjorde det.  For strømprisen skal veldig høyt opp for å kunne tjene noe særlig på det når man har  bindt den så høyt som mange gjorde, som f.eks ved Los forutsigbar på 6,49.

Anonymkode: b8028...606

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Tidligere kanskje, men tviler på at så mange av de som bandt det på høye priser ifor november og desember gjorde det.  For strømprisen skal veldig høyt opp for å kunne tjene noe særlig på det når man har  bindt den så høyt som mange gjorde, som f.eks ved Los forutsigbar på 6,49.

Anonymkode: b8028...606

Hvis du ikke trodde du skulle tjene på avtalen, hvorfor inngikk du den da? 

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Vi er ikke blant spekulantene, bare de stokk dumme.

Forutsigbar-avtalen har vi forøvrig hatt i flere år. Det er kun under situasjonen med strømkrise og strømstøtte at vi har kommet veldig uheldig ut.

Det er en del saker ute om dette nå - så vi er nok ikke dumme alene, en mager trøst, men dog.. 

https://www.nrk.no/norge/fortum-solgte-fastpris-til-5_72-kroner-_-lar-kundene-ga-ut-av-avtalen-1.16175833

HI

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Forutsigbar-avtalen har vi forøvrig hatt i flere år. Det er kun under situasjonen med strømkrise og strømstøtte at vi har kommet veldig uheldig ut.

Det er en del saker ute om dette nå - så vi er nok ikke dumme alene, en mager trøst, men dog.. 

https://www.nrk.no/norge/fortum-solgte-fastpris-til-5_72-kroner-_-lar-kundene-ga-ut-av-avtalen-1.16175833

HI

Dere er nok ikke dumme, men med så mye det har vært skrevet om dette er det imponerende å ikke ha fått det ned seg.

Annonse

Jeg skrev en tråd tidligere i uka om min sjokkregning på over 9500 kr. Jeg var faktisk ikke klar over at jeg hadde en fastpris-liknende avtale (Fjordkraft kalte det garantistrøm-avtale eller noe sånt). Jeg fikk overført strømmen til meg da jeg overtok huset og ble alene for noen år siden. Denne avtalen har aldri gitt slike utslag - før nå. Dama på tlf fra Fjordkraft var hyggelig, selv om jeg nok bar både frustrert, lei meg og litt sint da jeg snakket med henne.Hun satt meg over på spotpris-avtale med en gang. Lastet ned appen, og fikk sjokk da jeg så at jeg hadde brukt over 500 kr i strøm på 1 dag forrige helg (pga den elendige avtale). Nå som spotpris-avtalen gjelder, er jeg nede i pluss/minus 15 kr i forbruk på en dag…!

Anonymkode: 21a2f...5e5

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

HI

Men, hvorfor har dere ikke hatt tilsvarende høye strømregninger tidligere? Om dere har hatt samme avtale i flere år?

Anonymkode: c74ce...0b2

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Dere er nok ikke dumme, men med så mye det har vært skrevet om dette er det imponerende å ikke ha fått det ned seg.

Problemet har egentlig vært mengden av informasjon.. 

HI

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Det stemmer - i ordinære tider - og derfor har vi inngått en forutsigbar-avtale.

Men når strømkrisen nå kom, og stønad beregnes ut fra spotpris så er det ikke en gunstig avtale lengre - og absolutt ikke forutsigbart

Så da bytter vi til spotpris. Problemet var bare at jeg måtte få den informasjonen på et mammaforum for å skjønne det - da er det noe som skurrer. Heldigvis fikk jeg som sagt kjempegod hjelp fra selskapet når jeg ringte dem. 

Jeg har levd i troen på at vi var omfattet av stønaden, men det har kun virket slik fordi spotpris har vært tilnærmet lik den prisen vi betaler til selskapet gjennom avtalen. Når spotpris ble lav, og stønad likeså så ble vår regning skyhøy fordi vi fortsatt betalte høy pris per kWh - typ 3-5 kroner høyere enn spotpris. 

Kall meg gjerne dum, men jeg syns det er kjempevanskelig å navigere i dette landskapet. 

HI

Vet du, du er ikke den eneste som har gått på den smellen og det er mange som ikke har forstått avtalen. Til deres forsvar er det hundreogørten pakker og ordninger, gjerne presentert av en smørblid selger over telefonen. Det er klart at strømselskapet vet hva de gjør, som har ett team analytikere. 

Liten hjelp at man kan logge inn for å sjekke hva avtalen er, mange ikke digitale i dette land, vi har tross alt passert en million pensjonister nå. Jeg synes det er skammelig at selskapene driver dårlig veiledning, uansett om det er lån, strøm eller forsikring. Rådgivning skal gjøres til kundens beste. Kanskje på tide å innføre autorisasjonsordning her også, slik seriøse banker og forsikringsselskap har, fremfor å pushe salg på provisjonslønn. 

Anonymkode: d9bf7...1a4

Jeg forstår godt at det er lett å la seg lure og tenke at alt man får servert er uten liten skrift. Men når man har en fastpris på 5 kr kWh og bruker 1500 kWh så kan man liksom ikke bli sååå forundra over at regninga er på 7500 kroner 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

HI

Dette stemmer i alle tider, ikke bare ordinære tider. Mekanismene er de samme, men i uforutsigbare tider er det mye viktigere å vite hva man begir seg ut på. Da er det vanskeligere å finne en god fastprisavtalen i det tidsrommet man har inngått den er, spesielt for avtaler der prisen settes for så kort tid av gangen.

I tider der prisene svinger mindre får det gjerne mindre utslag da prisen i avtalen er ganske lik spotprisen. Det er når prisen svinger mye det er viktig å velge riktig fordi man kan tape så mye på å velge feil. I et slikt marked er det også mulig å spare mye om man inngår en gunstig avtale, men da skal man kjenne markedet godt samt være litt heldig ettersom det er vanskelig å forutse været. I markedet som er nå er det ikke en gang sikkert det finnes en gunstig fastprisavtale ettersom selskapene opererer med en del sikkerhetsmargin.    

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Jeg skrev en tråd tidligere i uka om min sjokkregning på over 9500 kr. Jeg var faktisk ikke klar over at jeg hadde en fastpris-liknende avtale (Fjordkraft kalte det garantistrøm-avtale eller noe sånt). Jeg fikk overført strømmen til meg da jeg overtok huset og ble alene for noen år siden. Denne avtalen har aldri gitt slike utslag - før nå. Dama på tlf fra Fjordkraft var hyggelig, selv om jeg nok bar både frustrert, lei meg og litt sint da jeg snakket med henne.Hun satt meg over på spotpris-avtale med en gang. Lastet ned appen, og fikk sjokk da jeg så at jeg hadde brukt over 500 kr i strøm på 1 dag forrige helg (pga den elendige avtale). Nå som spotpris-avtalen gjelder, er jeg nede i pluss/minus 15 kr i forbruk på en dag…!

Anonymkode: 21a2f...5e5

Helt lik historie som min - bortsett fra det med å bli alene, her er vi to som ikke har skjønt tegninga.

Vi gikk inn i en forutsigbart avtale fordi selskapet overbeviste oss om at det var en trygg avtale som ville sikre uheldige overraskelser. Den gangen var jo prisen bare 70 øre eller noe per kWh.

Så kom strømkrisen med økende priser. Ukentlige e-poster med info om prisjusteringer. Og vi har fått god dekning fra strømstøtten, så jeg har tenkt at vi var sikret av den selv om prisene gikk oppover. Men nå når spotprisen ble lav skjønte jeg at noe skurret.

Istedenfor hundre e-post om prisjusteringer kunne de sendt én e-post med en setning:

Vi anbefaler deg som kunde å gå over på spotpris-avtale for å sikre at du omfattes av strømstøtten. 

Selskapene sier selv at informasjonen har vært for dårlig

Supert at det ordnet seg for deg også! 

HI

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Jeg forstår godt at det er lett å la seg lure og tenke at alt man får servert er uten liten skrift. Men når man har en fastpris på 5 kr kWh og bruker 1500 kWh så kan man liksom ikke bli sååå forundra over at regninga er på 7500 kroner 

Det jeg ikke har skjønt er at jeg måtte ha spotprisavtale for å sikres strømstøtte.. 

HI

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det jeg ikke har skjønt er at jeg måtte ha spotprisavtale for å sikres strømstøtte.. 

HI

Du får like stor strømstøtte uansett, men med fastprisavtale følger den ikke det du betaler. Da spottprisen var høy fikk du mer enn andre i forhold til hva du betalte for strømmen. Med lav spottpris får du mindre i støtte i forhold til hva du betaler. Du tjente sannsynlig vis på avtalen i august og september og så raper du på avtalen i oktober.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du får like stor strømstøtte uansett, men med fastprisavtale følger den ikke det du betaler. Da spottprisen var høy fikk du mer enn andre i forhold til hva du betalte for strømmen. Med lav spottpris får du mindre i støtte i forhold til hva du betaler. Du tjente sannsynlig vis på avtalen i august og september og så raper du på avtalen i oktober.

Ja, jeg formulerte meg feil. Jeg skjønte ikke at strømstøtten kun dekket spotpris..

HI

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg bor i et område hvor spotpris ikke har vært lavere enn avtalepris, så jeg har ikke tjent på den. Det er ikke en fastprisavtale i den forstand, prisene har økt jevnlig og har hele tiden ligget høyere enn spotpris. Men jeg har fått dekket inn ca halve beløpet på de høyeste regningene. Har likevel hatt en høy månedspris. 

HI

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg bor i et område hvor spotpris ikke har vært lavere enn avtalepris, så jeg har ikke tjent på den. Det er ikke en fastprisavtale i den forstand, prisene har økt jevnlig og har hele tiden ligget høyere enn spotpris. Men jeg har fått dekket inn ca halve beløpet på de høyeste regningene. Har likevel hatt en høy månedspris. 

HI

Eller omvendt, blir det vel. I do not make sense 🤯🤯

Poenget er at jeg ikke har en av de avtalene som har gjort at folk har fått tilbake penger.. 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...