Gå til innhold

Jula "sørpå"

Anbefalte innlegg

Tenk så dum du føler deg om du dropper å reise til søstra di, og så blir det tåke, sludd og grått på julaften der du bor i stedet for "nydelig blått lys som skaper vanvittig julestemning". Da blir det jo ikke julestemning på deg uansett, og da kunne du like gjerne vært i Oslo. Jeg er jaggu glad for at det ikke er været som styrer min julestemning.

Fortsetter under...

Her er det veldig mange svar fra fornærmede "søringer"  som aldri har opplevd mørketidslyset! Det handler ikke om "julaften etter kl 1700" eller "regn og tåke så man ikke ser lyset" (tåke finnes for øvrig ikke på vinterstid her i Troms). Du må vel sikkert ha opplevd det for å forstå... Jul sørpå ville faktisk ødelagt jula helt!

Anonymkode: 12285...5c4

nordlending

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Her er det veldig mange svar fra fornærmede "søringer"  som aldri har opplevd mørketidslyset! Det handler ikke om "julaften etter kl 1700" eller "regn og tåke så man ikke ser lyset" (tåke finnes for øvrig ikke på vinterstid her i Troms). Du må vel sikkert ha opplevd det for å forstå... Jul sørpå ville faktisk ødelagt jula helt!

Kom det fra en butthurt nordlending,

Anonymkode: 6bfb9...701

Det handler vel mer om at mange gir beng i hvor de er så lenge de har familien rundt seg. For ordens skyld så har jeg feiret jul i Tromsø og den julen var like fin som den i Italia. Det fordi vi var samlet.

Annonse

Du blir snurt fordi folk ikke er enig med deg, og mener du er sær.

Pussige konklusjoner... Tenker nok at sannheten er stikk motsatt: fornærmede søringer fordi jeg påpeker at jul sørpå ikke er noe særlig 😂

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Pussige konklusjoner... Tenker nok at sannheten er stikk motsatt: fornærmede søringer fordi jeg påpeker at jul sørpå ikke er noe særlig 😂

Det er pga sånne kommentarer at du fremstår snurt, noe du helt tydelig er.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, du har visst enda ikke forstått hva de fleste forsøker å si.. De fleste som bor i sør- Norge er ikke så opptatt av bostedet sitt at de blir fornærmet over at noen kommenterer på vær og lys. Vi fokuserer på andre ting. 

Anonymkode: b40af...f59

mamma til adhd gutt<3 skrev (29 minutter siden):

Det handler vel mer om at mange gir beng i hvor de er så lenge de har familien rundt seg. For ordens skyld så har jeg feiret jul i Tromsø og den julen var like fin som den i Italia. Det fordi vi var samlet.

Noen av oss er så glade i familien at vi har bosatt oss på samme sted. Da er det ikke så viktig å være sammen akkurat julaften.

Anonymkode: b315b...c19

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nei, du har visst enda ikke forstått hva de fleste forsøker å si.. De fleste som bor i sør- Norge er ikke så opptatt av bostedet sitt at de blir fornærmet over at noen kommenterer på vær og lys. Vi fokuserer på andre ting. 

Anonymkode: b40af...f59

Hehehehe.....noe denne tråden jo er et bevis på? Eller....😂

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Det er pga sånne kommentarer at du fremstår snurt, noe du helt tydelig er.

Hun virker ikke mer snurt enn alle dere som synes hun er teit som ikke vil feire sørpå. Du fremstår like «butthurt» som hun du kritiserer.

Ps. Er ikke nordlending og ikke østlending. Og ikke «butthurt».

Anonymkode: 07a4b...186

Annonse

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Noen av oss er så glade i familien at vi har bosatt oss på samme sted. Da er det ikke så viktig å være sammen akkurat julaften.

Noen av oss har familie spredd over hele verden uten at det sier noe om hvor glade eller ikke glade vi er i hverandre.😊

mamma til adhd gutt<3 skrev (17 minutter siden):

Noen av oss har familie spredd over hele verden uten at det sier noe om hvor glade eller ikke glade vi er i hverandre.😊

Jo, det tror jeg sier ganske mye om hvor glad dere er i hverandre.

On 11/11/2022 at 12:24 PM, Anonym bruker said:

Jeg er fra Nord-Norge, og mørketida er like om hjørnet. Det er en helt fantastisk tid med magisk lys. Det er nydelig blått lys som skaper vanvittig julestemning. Min søster bor utenfor Oslo og har invitert oss til å feire jul der, men vi har sagt nei.  Kunne ALDRI tenkt meg å "ødelegge" jula med å være et sted der du kan risikere solskinn på julaften! DET hadde ødelagt hele julestemninga for min del. Min søster er litt fornærmet for at vi ikke kommer, samtidig som hun innrømmer at det er ikke skikkelig julestemning uten mørketid slik vi er så priviligerte å ha her i nord. 

Min mor maser nå på oss at vi bør dra likevel slik at ikke min søster (med mann og 2 barn) må være "alene" i jula. Vi er lærere og har "langfri" ifb jul. Kjenner det litt i samvittigheten, men jeg vil virkelig ikke. Er det såå dårlig gjort?

en gang kan du godt besøke din søster i oslo, snø er vel ikke så viktig eller det blå lyset, kun ett år liksom

Anonymkode: 33f3d...6d9

mamma til adhd gutt<3 skrev (9 timer siden):

Men hi skal da ha familie rundt seg, hun skal jo ikke sitte alene oppi Troms tenker jeg. Er du sammen med absolutt alle i din familie hver eneste jul? Etterhvert som man finner seg en partner og får barn så er det ganske vanlig å ikke feire hver jul sammen med absolutt alle i familien, da man gjerne må spre seg til svigerfamilier osv. 

Hadde du reist hele landet på langs for å feire jul hos en søster hvis du egentlig ønsket å feire et annet sted?

Det er jo heller ikke sånn at jula er den eneste gangen i året det går an å være sammen med familie.

Er det ikke best at folk feirer jul slik det passer for dem? Eller skal jeg være fornærma på svigerinna mi som, etter at hun og mannen kjøpte seg leilighet i Frankrike, feirer hver eneste jul i utlandet, uten å se annen familien i det hele tatt? De foretrekker også Frankrike pga klima forresten…

Anonymkode: 71d4d...13e

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Men hvordan vet du at vår jul ikke er noe særlig? Det syns jeg er ganske freidig å hevde, faktisk. 

Anonymkode: 49f51...d94

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Men hi skal da ha familie rundt seg, hun skal jo ikke sitte alene oppi Troms tenker jeg. Er du sammen med absolutt alle i din familie hver eneste jul? Etterhvert som man finner seg en partner og får barn så er det ganske vanlig å ikke feire hver jul sammen med absolutt alle i familien, da man gjerne må spre seg til svigerfamilier osv. 

Hadde du reist hele landet på langs for å feire jul hos en søster hvis du egentlig ønsket å feire et annet sted?

Det er jo heller ikke sånn at jula er den eneste gangen i året det går an å være sammen med familie.

Er det ikke best at folk feirer jul slik det passer for dem? Eller skal jeg være fornærma på svigerinna mi som, etter at hun og mannen kjøpte seg leilighet i Frankrike, feirer hver eneste jul i utlandet, uten å se annen familien i det hele tatt? De foretrekker også Frankrike pga klima forresten…

Poenget mitt er at det er spesielt å velge å ikke feire jul med familien pga været. Jul burde det da bli uansett. Som noen poengterer ; de hadde reist til Gran Canaria om så var. 

Om jeg hadde reist for å feire jul med en søster hvis hun bodde langt unna? Ja, det hadde jeg. Fordi det hadde vært viktigere å feire med henne enn hvor jeg feiret. Det betyr i grunn fint lite hvor jeg feirer altså, så lenge jeg er sammen med mennesker jeg er glad i. 

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Er man fornærmet hvis en mener å feire med familien trumfer været? Klarer ikke relatere til hverken stolthet eller fornærmelser knyttet opp mot vær, det er ikke som at jeg er Gud og styrer det akkurat 😅

Men uansett, det må da være mulig å få til begge deler her hvis en har lang nok ferie? Det er jo noe i at gjester er hyggelig i inntil tre dager. 

Anonymkode: a6306...103

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Nettopp. Bli for guds skyld... og familien sørpå sin skyld, hjemme. Altså mørketiden har jeg sett på bilder. Hadde den på noen måte fristet å oppsøke, hadde jeg oppsøkt den for lengst. 

Endret av prekæs
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden):

Poenget mitt er at det er spesielt å velge å ikke feire jul med familien pga været. Jul burde det da bli uansett. Som noen poengterer ; de hadde reist til Gran Canaria om så var. 

Om jeg hadde reist for å feire jul med en søster hvis hun bodde langt unna? Ja, det hadde jeg. Fordi det hadde vært viktigere å feire med henne enn hvor jeg feiret. Det betyr i grunn fint lite hvor jeg feirer altså, så lenge jeg er sammen med mennesker jeg er glad i. 

Hvordan henger det sammen? Du har tidligere skrevet at du og mannen feirer hver andre jul, når guttene ikke er med dere, på hotell på fjellet. Samtidig har du bestemor på sykehjem og familie spredd rundt omkring. Hvorfor feirer du ikke med dem?

prekæs skrev (8 timer siden):

Nettopp. Bli for guds skyld... og familien sørpå sin skyld, hjemme. Altså mørketiden har jeg sett på bilder. Hadde den på noen måte fristet å oppsøke, hadde jeg oppsøkt den for lengst. 

Så da hadde du ikke reist nordover for å feire jul?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...