Gå til innhold

Jula "sørpå"

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

LillaGorilla♥♥ skrev (2 timer siden):

Og jeg hadde glatt tatt en jul på Granka om så var, så lenge jeg får feire med dem jeg er glad i. 

Jeg er helt enig med deg. Akkurat nå er jeg veldig redd det er få feiringer igjen hvor vi er hele familien, så de vi får skal jeg verne om med alt jeg kan. 

Anonymkode: a6306...103

Jeg bor på Innlandet, og vi har stort sett hvit jul, og skikkelig julestemning. Folk bruker spark utendørs. Men sola kan godt titte fram litt midt på dagen. Selve julaften starter jo etter mørkers frembrudd uansett, solnedgang er vel 15:30 eller noe.

Men alt er hva man er vant til. For min fra et annet europeisk land har julestemning ingenting med snø å gjøre. Men for meg har der det.

Men forstå at dette er veldig subjektivt

Anonymkode: 9b852...a70

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Glad jeg slipper snø og mørketid. Bodde ett år i nord, aldri mer møkkasommer. 

Anonymkode: 5fc2b...46e

Men det er jo overhode ikke relevant for his innlegg.

Personlig synes jeg folk ikke skal la seg styre av dårlig samvittighet. Søstra er voksen og bør kunne stelle i stand en hyggelig jul for sine nærmeste uten at hi og familien skal måtte være et sted de ikke ønsker å være i jula.  

Hva hvis dere hadde invitert søsteren din og familien nordover hi, hadde de kommet?

Anonymkode: 71d4d...13e

Her var det mange fornærmede «søringer».

Bor på Østlandet selv. Merker at jul fra jeg var liten til nå har endret seg. Ikke noe som er mindre koselig enn en julaften med regn og 10 grader. Men tror ikke jeg hadde likt snø og -20 heller…

Anonymkode: 2feaf...c85

Annonse

Den var ny. Julen ringes inn kl 17 og da er det like mørkt som om det var natt uansett hvor langt sør i Norge du bor. Bor du i nærheten av marka i Oslo så er sjansen også ganske god for snø på julaften. Jeg synes det er godt å rusle en tur i dagslys på dagtid i julen jeg da. 

Blir på ingen måte fornærmet, men jeg er evig takknemlig for at jeg ikke bor i nord helt uten dagslys. Er mer enn nok mørke timer som det er på vinteren i sør/øst- Norge. 

Anonymkode: b40af...f59

Frem til eldste barn var 10 år reiste vi alltid i jula. Pakket bil med pakker, klær og unger og kjørte 8 timer. Jeg jobber i helse og har aldri lang juleferie. Var helt utslitt etter advent og jul. Tilslutt orket jeg ikke lenger. I jula er jeg hjemme. Alle som vil er velkommen hit, men jeg orker ikke reise.

Hvordan været er ute bryr jeg meg ikke om.

Anonymkode: 07a4b...186

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Her var det mange fornærmede «søringer».

Bor på Østlandet selv. Merker at jul fra jeg var liten til nå har endret seg. Ikke noe som er mindre koselig enn en julaften med regn og 10 grader. Men tror ikke jeg hadde likt snø og -20 heller…

Den har endret seg for oss som har bodd her hele tiden også. Det er mildere og mer nedbør nå enn før. Klimaet har også endret seg noe. Før var det skiføre hvert år, mens nå blir skigruppa stadig avlyst siden vi mangler snø. Vi må lengre opp på fjellet for skiføre. 

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Den var ny. Julen ringes inn kl 17 og da er det like mørkt som om det var natt uansett hvor langt sør i Norge du bor. Bor du i nærheten av marka i Oslo så er sjansen også ganske god for snø på julaften. Jeg synes det er godt å rusle en tur i dagslys på dagtid i julen jeg da. 

Blir på ingen måte fornærmet, men jeg er evig takknemlig for at jeg ikke bor i nord helt uten dagslys. Er mer enn nok mørke timer som det er på vinteren i sør/øst- Norge. 

Men hvorfor tenker du at hvor du ønsker å bo er relevant for his innlegg…? HUN ønsker å være hjemme i jula hvor hun finner julestemningen, og etterspør vår mening om det er egoistisk av henne. Da er det jo ikke relevant i det hele tatt at du ikke ønsker å bo i Nord-Norge? 
Hvorfor må alltid fornærmede «søringer» påpeke hvor lite de ønsker å bo nordpå hver gang en nordlending drister seg til å si at han/hun trives best i nord? Jeg er Oslo-jente selv, men blir helt flau av denne  «hvis du ikke liker det sentrale Østlandet best så fortjener du virkelig å høre hvor grusomt det er i din landsdel!» Er det ikke bare bra at folk trives med å bo i hele dette langstrakte landet?

Og selv om jula offisielt ringes inn klokka 17 julaften så et vi mange som synes det er stas med julestemning både før jul, i jula og i romjula.

prekæs skrev (8 minutter siden):

Samme som meg bare omvendt. Lykken er lav desembersol sørpå, samtidig som at vi har blåtimer i massevis. Føler meg heldig som slipper å dra nordover.

Men det er jo ikke svar på his problemstilling?

Dersom du hadde ønsket å feire julen sørpå, hvor du trives med lav desembersol og blåtimer, men søstera di ønsket gjerne at du og familien skulle besøke dem nordpå i jula. Hadde du hatt samvittighet til å bli hjemme i jula?

Om dette er en reell problemstilling ser jeg ikke for meg at det er mange som har denne prioriteringen. De fleste som har normale familieforhold vil sette det å møtes høyere enn været på utsiden av vinduet. Klart det er hyggelig med det været /klimaet man forbinder med julefølelsen, men jeg tror ikke de fleste vekter dette høyere enn familien. I tillegg er det jo i dette tilfellet været man har de fleste andre år og før og etter at man reiser. 

Når det er snakk om så store avstander så kan jeg forstå at det blir for dyrt å reise så langt. Er man i en vanlig stilling kan jeg også forstå at det blir vanskelig med ferie i år da det er knapt med fridager i julen og man kanskje har brukt opp ferien. Men å takke nei til å være med familie fordi jeg heller vil ha klimaet jeg er vant med hadde jeg ikke gjort (i tillegg er det jo ikke sikkert det blir noe bra vær). Og jeg hadde ikke takket ja av dårlig samvittighet eller fordi jeg følte meg tvunget, men fordi jeg oppriktig har lyst til å feire jul med familien.  

Anonymkode: 61046...b8c

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men hvorfor tenker du at hvor du ønsker å bo er relevant for his innlegg…? HUN ønsker å være hjemme i jula hvor hun finner julestemningen, og etterspør vår mening om det er egoistisk av henne. Da er det jo ikke relevant i det hele tatt at du ikke ønsker å bo i Nord-Norge? 
Hvorfor må alltid fornærmede «søringer» påpeke hvor lite de ønsker å bo nordpå hver gang en nordlending drister seg til å si at han/hun trives best i nord? Jeg er Oslo-jente selv, men blir helt flau av denne  «hvis du ikke liker det sentrale Østlandet best så fortjener du virkelig å høre hvor grusomt det er i din landsdel!» Er det ikke bare bra at folk trives med å bo i hele dette langstrakte landet?

Og selv om jula offisielt ringes inn klokka 17 julaften så et vi mange som synes det er stas med julestemning både før jul, i jula og i romjula.

Jeg skriver at julekvelden starter kl 17, da er det mørkt. Det virker derfor ganske meningsløst å sutre over at vi har noen timer dagslys på dagen på julaften. Blåtime er det i sør- Norge også. Om hi ikke gidder å bruke tid og penger på å reise sørover i julen har jeg full forståelse for, men å komme med noe vås om at mørket i nord er bedre enn mørket i sør blir bare for dumt. 

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Jeg skriver at julekvelden starter kl 17, da er det mørkt. Det virker derfor ganske meningsløst å sutre over at vi har noen timer dagslys på dagen på julaften. Blåtime er det i sør- Norge også. Om hi ikke gidder å bruke tid og penger på å reise sørover i julen har jeg full forståelse for, men å komme med noe vås om at mørket i nord er bedre enn mørket i sør blir bare for dumt. 

Synes du hun «sutrer»…?

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Synes du hun «sutrer»…?

Hi skriver teksten under. Sutring er kanskje feil ord, men minner jo hvertfall om en bortskjemt, selvsentrert tenåring, ikke et voksent menneske. 

Kunne ALDRI tenkt meg å "ødelegge" jula med å være et sted der du kan risikere solskinn på julaften! DET hadde ødelagt hele julestemninga for min del

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hi skriver teksten under. Sutring er kanskje feil ord, men minner jo hvertfall om en bortskjemt, selvsentrert tenåring, ikke et voksent menneske. 

Kunne ALDRI tenkt meg å "ødelegge" jula med å være et sted der du kan risikere solskinn på julaften! DET hadde ødelagt hele julestemninga for min del

Men du sutrer vel du og da, når du skriver «men jeg er evig takknemlig for at jeg ikke bor i nord helt uten dagslys. Er mer enn nok mørke timer som det er på vinteren i sør/øst- Norge.»?

Hi kunne ikke tenkt seg å feire jul sørpå fordi hun mener det er for lyst (lite julestemning), du er «evig takknemlig» for at du ikke bort nordpå fordi det er for mørkt for deg. Så hva er egentlig forskjellen på dere to?

Hadde du uten videre reist til familie nordpå for å feire jul, bare fordi du ble invitert? Er man bortskjemt og selvsentrert om man feirer julen der en selv ønsker? Er man forplikta til å reise langt i jula for å besøke familie altså? 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men du sutrer vel du og da, når du skriver «men jeg er evig takknemlig for at jeg ikke bor i nord helt uten dagslys. Er mer enn nok mørke timer som det er på vinteren i sør/øst- Norge.»?

Hi kunne ikke tenkt seg å feire jul sørpå fordi hun mener det er for lyst (lite julestemning), du er «evig takknemlig» for at du ikke bort nordpå fordi det er for mørkt for deg. Så hva er egentlig forskjellen på dere to?

Hadde du uten videre reist til familie nordpå for å feire jul, bare fordi du ble invitert? Er man bortskjemt og selvsentrert om man feirer julen der en selv ønsker? Er man forplikta til å reise langt i jula for å besøke familie altså? 

Ja, det er litt av poenget med det jeg skriver; voksne mennesker bestemmer vel ikke hvor man feirer julen utifra litt lys på himmelen? Det er jo menneskene som er viktig her? Også prøvde jeg å få frem at det er mørkt store deler av døgnet uansett hvor du er i Norge. 

Jeg gjør mange ting i julen som ikke er for min egen skyld. Jeg har reist langt i julen for å besøke familie ja (mannens familie til og med). Det er jo ikke noe å lure på, julen er til for å glede andre. Da bryr jeg meg ikke om det er regn, vind, tre timer dagslys eller lutefisk istedet for ribbe. Det er hyggelig med familie og de man er glad i uansett. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ja, det er litt av poenget med det jeg skriver; voksne mennesker bestemmer vel ikke hvor man feirer julen utifra litt lys på himmelen? Det er jo menneskene som er viktig her? Også prøvde jeg å få frem at det er mørkt store deler av døgnet uansett hvor du er i Norge. 

Jeg gjør mange ting i julen som ikke er for min egen skyld. Jeg har reist langt i julen for å besøke familie ja (mannens familie til og med). Det er jo ikke noe å lure på, julen er til for å glede andre. Da bryr jeg meg ikke om det er regn, vind, tre timer dagslys eller lutefisk istedet for ribbe. Det er hyggelig med familie og de man er glad i uansett. 

Ok. Vi tillater oss å feire jul slik vår lille familie ønsker det. Min søsters familie reiser ofte på hytta på fjellet i jula - bare de fire - uten å se annen familie. De elsker å være på fjellet i jula, med hvit snø, stjerneklar himmel og skiturer. Det er det som gir DEM julestemning. Kunne ikke falt meg inn å kalle dem bortskjemte og selvsentrerte fordi de feirer jul slik DE vil i stedet for å komme til oss i jula. Tvert imot hadde jeg følt meg bortskjemt og selvsentrert om jeg hadde tillatt meg å bli fornærma om søstra mi, eller andre i familien, foretrakk å være hos andre enn oss i jula.

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Den har endret seg for oss som har bodd her hele tiden også. Det er mildere og mer nedbør nå enn før. Klimaet har også endret seg noe. Før var det skiføre hvert år, mens nå blir skigruppa stadig avlyst siden vi mangler snø. Vi må lengre opp på fjellet for skiføre. 

Ja, det er jo det jeg sier. At det har forandret seg fra jeg bar liten og til nå. Vi laget snølykter på verandaen på julaften nesten hvert år da jeg var liten. Nå regner det og er mildt ofte

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Ja, det er jo det jeg sier. At det har forandret seg fra jeg bar liten og til nå. Vi laget snølykter på verandaen på julaften nesten hvert år da jeg var liten. Nå regner det og er mildt ofte

😅 Sorry, aner ikke hvorfor, men leste litt raskt og fikk for meg at du var tilflytter 🙈

I dag er det jammen meg meldt 15 grader midt på dagen 😬 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

😅 Sorry, aner ikke hvorfor, men leste litt raskt og fikk for meg at du var tilflytter 🙈

I dag er det jammen meg meldt 15 grader midt på dagen 😬 

Og sol! Jeg husker november som mørk og regntung fra jeg var barn, så ikke så mye endring der bortsett fra temperaturene som er en del høyere. 

Å ikke ville reise er jo en real ting, men å skylde på at det er for lyst er jo litt spesielt. Hele poenget er jo om du vil feire jul med søster eller ikke. Det er snakk om én jul i et forhåpentligvis langt liv, det går an å jenke seg om det ellers hadde vært positivt å feire sammen. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og sol! Jeg husker november som mørk og regntung fra jeg var barn, så ikke så mye endring der bortsett fra temperaturene som er en del høyere. 

Blir nok kaffe i solveggen nå 😎 Kanskje jeg får i meg litt D-vitamin slik at jeg evner å lese litt bedre hva jeg svarer på også 😅

Jeg feirer hvor som helst med flokken min. Jul blir det uansett. Det viktigste bør da være de man er sammen med og ikke lokasjon eller vær? Har selv feiret på alt fra høyfjellshotell til tradisjonell jul hos bestemor. Alt var bra på hver sin måte. Hadde jeg blitt lei meg hvis mine ikke ville feire sammen med oss på grunn av vær og føre? Ja! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...