Gå til innhold

Jula "sørpå"

Anbefalte innlegg

Jeg er fra Nord-Norge, og mørketida er like om hjørnet. Det er en helt fantastisk tid med magisk lys. Det er nydelig blått lys som skaper vanvittig julestemning. Min søster bor utenfor Oslo og har invitert oss til å feire jul der, men vi har sagt nei.  Kunne ALDRI tenkt meg å "ødelegge" jula med å være et sted der du kan risikere solskinn på julaften! DET hadde ødelagt hele julestemninga for min del. Min søster er litt fornærmet for at vi ikke kommer, samtidig som hun innrømmer at det er ikke skikkelig julestemning uten mørketid slik vi er så priviligerte å ha her i nord. 

Min mor maser nå på oss at vi bør dra likevel slik at ikke min søster (med mann og 2 barn) må være "alene" i jula. Vi er lærere og har "langfri" ifb jul. Kjenner det litt i samvittigheten, men jeg vil virkelig ikke. Er det såå dårlig gjort?

Anonymkode: 12285...5c4

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435572-jula-s%C3%B8rp%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Nesten godt gjort å lage et innlegg der du er nordlending, lærer, og egoistisk på en gang. Der traff du mange provokatører på en gang😜

Anonymkode: 6269c...ad5

....altså....HÆ???

Hvem vet? Kanskje det blir bra det også? 🙂 Så finner dere ut da om det var noe å fortsette med annet hvert år eller noe. Prøv iallefall. Jula er så mye mer enn bare været. Selv om jeg skjønner deg også. 

Anonymkode: 04af9...11f

Annonse

HvittHus skrev (3 minutter siden):

For meg er det viktigste med jula samværet med menneskene jeg er glad i og ikke hvorvidt det er blåtime, snø eller sol ute. Så jeg forstår ikke tankegangen deres. 

Det forstår ikke jeg heller, sikkert fordi vi bor "sørpå"🤪

Anonymkode: 5fc2b...46e

Skjønner deg for så vidt. Jeg er fra et snøhøl i Trøndelag, og har flyttet sør for Oslo. De fleste år er det lite klimamessig som minner om jul, men du må vurdere hva som er viktigst for deg dette ene året; familie eller mørketid. Vil tro dere får med dere mørket i adventstiden også. 

Anonymkode: e4369...542

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er fra Nord-Norge, og mørketida er like om hjørnet. Det er en helt fantastisk tid med magisk lys. Det er nydelig blått lys som skaper vanvittig julestemning. Min søster bor utenfor Oslo og har invitert oss til å feire jul der, men vi har sagt nei.  Kunne ALDRI tenkt meg å "ødelegge" jula med å være et sted der du kan risikere solskinn på julaften! DET hadde ødelagt hele julestemninga for min del. Min søster er litt fornærmet for at vi ikke kommer, samtidig som hun innrømmer at det er ikke skikkelig julestemning uten mørketid slik vi er så priviligerte å ha her i nord. 

Min mor maser nå på oss at vi bør dra likevel slik at ikke min søster (med mann og 2 barn) må være "alene" i jula. Vi er lærere og har "langfri" ifb jul. Kjenner det litt i samvittigheten, men jeg vil virkelig ikke. Er det såå dårlig gjort?

Altså, det blir mørkt typ 1530 på julaften her sørpå, så når du skal maule i deg ribba og kaste deg over gavene, skal du se det er omtrent helt det samme som å feire i nord.

Anonymkode: 00510...d86

Kan ikke skjønne annet enn at dette er for å provosere. Jeg feirer annenhvert år i Vadsø/Oslo. 
Synes ikke at mørketiden er så himla spesiell egentlig. 
Det viktigste er å ha DE MAN ER GLAD I rundt seg på julaften. Lyset ute er ikke så viktig. 
Enten er du et troll eller du liker ikke søstra di og hennes familie. 

Anonymkode: 7a95b...833

Annonse

Oi, jeg er glad jeg ikke prioriterer lyset utendørs foran samvær med familie i jula. For meg er det absolutt viktigste i jula å være sammen. Men kos deg der oppe i nord med pent lys mens familien er samlet i Oslo med kvalitetstid, julestemning og god mat.🤷🏻‍♀️🙄

Anonymkode: 7cffb...2ad

Man kan slumpe til å få snø og skikkelig jul på Østlandet altså, og det er selvsagt helt topp. Men som voksen synes jeg er rart å legge så mye vekt på ytre omstendigheter som snø og lys, så mye at ikke feiring med familien veier opp tilstrekkelig på vektskåla? Selv har jeg feiret jul med familie som har bodd lenger sør i Europa flere ganger, og det går helt utmerket det altså - også uten snø eller mørketid.

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Altså, det blir mørkt typ 1530 på julaften her sørpå, så når du skal maule i deg ribba og kaste deg over gavene, skal du se det er omtrent helt det samme som å feire i nord.

Anonymkode: 00510...d86

Bortsett fra den bitende kulda og snøen de har i nord. Glad jeg slipper det. 

Anonymkode: 5fc2b...46e

Har ikke lyst å feire jul i det hele tatt, men vi skal kjøre rolige 12 timer lillejulaften for å tilbringe julaften med familien til mannen, for så å kjøre 12 timer hjem igjen 1.juledag... Så ja. Nei... Har du langfri, så kom deg sørover og kos deg med familien!

Anonymkode: 1a561...dbb

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Har ikke lyst å feire jul i det hele tatt, men vi skal kjøre rolige 12 timer lillejulaften for å tilbringe julaften med familien til mannen, for så å kjøre 12 timer hjem igjen 1.juledag... Så ja. Nei... Har du langfri, så kom deg sørover og kos deg med familien!

Anonymkode: 1a561...dbb

Men det er jo bare idioti og ikke noe du kan klage over. 

Anonymkode: 49f51...d94

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Joda, vi har jumestemning vi også. For noe tull! 

Så du setter været foran familien på julaften?! Sier myyyyye om deg! 

Anonymkode: c35ba...221

Hvis dere foretrekker julen hjemme blir dere hjemme. Om dere vil ha besøk kan dere invitere, så får andre gjøre det som passer for dem.

Foreldrene dine kan jo reise til søsteren din om det er så viktig, eller søsteren din kan reise nordover.

Anonymkode: b315b...c19

Jeg er så heldig at jeg har bodd i nord og bor i sør. Så har opplevd flere juler både her og der. 

Det er noe eget med mørketida, blåtime, klar stjernehimmel og nordlys, det gir en helt egen stemning for meg. Og det er helt magisk fra 22.des-1.januar.

Men jeg er ikke så begeistret for det resten av vinteren. Derfor syns jeg jul sørpå er minst like god. For menneskene jeg er sammen med, er jo de samme; dog litt flere sørpå. 

Høydepunktet mitt i jula (foruten selve julaften) er 1. juledagbrunsjen hos min tante. Der samles hele familien. Totalt er vi 10 voksne og 6 barn. 

Syns dere skal dra, jeg. Tenk, kanskje får dere en fantastisk jul sørpå. Om ikke, kommer dere til å syns neste jul er den beste noensinne. 

Jøss, så lyset ute og været er viktigere enn familien?

Det var spesielt.

Er dette et sånt omvendt innlegg hvor du egentlig er søsteren i Oslo som er skuffet over at søsteren din ikke kommer?

Jeg vil tro det er en unnskyldning, for å slippe reise med pakkenelliker og julestyr over halve landet for å feire, de ønsker en roligere feiring hjemme og kommer heller på besøk en annen helg.

Anonymkode: f561d...f21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...