Anonym bruker Skrevet 11. november 2022 #1 Skrevet 11. november 2022 Hvorfor har dere ikke tatt det? Jeg bor et sted helt uten kollektiv transport bortsett fra skolebuss og det å ikke ha sertifikat og bil er et stort minus. Men min datter som bor sentralt utenfor en stor by og har alt i nærheten i tillegg til et godt utbygd kollektivtilbud kjenner ikke på samme behovet. Likevel vil det jo være situasjoner det man trenger bil, det være seg å få tyngre ting hjem, når man får barn og de skal rundt om osv. Anonymkode: 68665...7c7
Anonym bruker Skrevet 11. november 2022 #2 Skrevet 11. november 2022 Jeg får ikke ha lappen av medisinske grunner, og klarer meg helt fint uten. De fleste butikker tilbyr kjøring for en ekstra sum, det går busser, og man kan betale for taxi. Sistnevnte er også det som brukes om barnet trenger å hentes en plass f.eks. Ellers bruker han beina, sykler eller sparkesykler (velger stort sett å gjøre det selvom tilbudet om taxi står). Mange tenker «men taxi er jo så dyrt», og det er forsåvidt sant. Likevel bruker jeg ikke i nærheten av samme sum på det som om jeg hadde hatt bil. Billån, drivstoff/lading, forsikring, eu-godkjenning og service er jo utgifter jeg ikke har. Anonymkode: 92c83...dc0
Anonym bruker Skrevet 11. november 2022 #3 Skrevet 11. november 2022 Man kan da få levert alt hjem, man må ikke ha bil hvis man bor sentralt Anonymkode: 06911...113
Anonym bruker Skrevet 11. november 2022 #4 Skrevet 11. november 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Man kan da få levert alt hjem, man må ikke ha bil hvis man bor sentralt Anonymkode: 06911...113 Mine svigerforeldre som bor på bygda kan ikke få alt levert hjem. Anonymkode: d4cbe...89f
Anonym bruker Skrevet 11. november 2022 #5 Skrevet 11. november 2022 Nå har jeg førerkort, men ikke bil. Siden jeg bor sentralt. Og vi kan jo få levert alt på døra, er jo mye mer praktisk enn å ordne selv. Er ikke lenge siden jeg måtte ha ny vaskemaskin, da kommer de og leverer den nye, og tar med seg den gamle. Mat, medisiner og alt annet kan jeg og få levert på døra. Anonymkode: b37ef...535
Anonym bruker Skrevet 11. november 2022 #6 Skrevet 11. november 2022 Tunge ting er helt uproblematisk. Når jeg kjøpte nytt kjøleskap før sommeren bestilte jeg jo med levering og henting av det gamle. Kom to hyggelige karer som leverte, pakket ut og installerte det nye og tok med seg det gamle. Så deilig å slippe styre med det selv Nå har jeg lappen da, og synes det er praktisk med tanke på levering og henting på fritidsaktiviteter, enkle ting som å levere kake til juleavslutning og slike ting, men det går helt greit uten også. Jeg var av medisinske grunner uten førerkort i 6 mnd og det var ikke noe problem. Litt mer planlegging, men ikke noe stort problem. Enda jeg bor i utkanten av en mindre by, så har går det buss to ganger i timen på dagtid og en gang i timen på kvelden. Anonymkode: 35d50...906
Anonym bruker Skrevet 11. november 2022 #7 Skrevet 11. november 2022 1 hour ago, Anonym bruker said: Mange tenker «men taxi er jo så dyrt», og det er forsåvidt sant. Likevel bruker jeg ikke i nærheten av samme sum på det som om jeg hadde hatt bil. Billån, drivstoff/lading, forsikring, eu-godkjenning og service er jo utgifter jeg ikke har. Jeg fyller for over 900 per tank nå så det er jammen sant.. Jeg klarte meg helt fint uten bil i storby. Uten barn var det nesten uproblematisk. Litt styr hvis vi skulle på tur Med 2 små barn i bygda ville det vært ekstremt tungvindt, særlig for barna. Anonymkode: 88b6b...3c2
Anonym bruker Skrevet 11. november 2022 #8 Skrevet 11. november 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Mine svigerforeldre som bor på bygda kan ikke få alt levert hjem. Anonymkode: d4cbe...89f Men da bor de jo heller ikke sentralt, leste du ferdig før du svarte? Anonymkode: 06911...113
Anonym bruker Skrevet 11. november 2022 #9 Skrevet 11. november 2022 Jeg var i en alvorlig trafikkulykke. Sliter med hukommelse, synsforstyrrelser og reaksjonstid. Jeg bor veldig sentralt. 50 meter til butikker. Ellers sykler jeg endel. Anonymkode: bc32e...b93
Anonym bruker Skrevet 11. november 2022 #10 Skrevet 11. november 2022 Hverken jeg eller mannen hadde lappen da vi ble sammen. Hadde lite penger og prioriterte bare at en av oss skulle ta den. Han ville, og var inneforstått med at han da ble sjåfør for hele familien. Jeg kunne tatt den nå, men ingen av oss synes det er verdt det, det er ikke så mye kjøring vi har behov for uansett. Har bare ett barn, og selv sykler jeg eller tar buss hvis det bare er jeg som skal noe. Anonymkode: b8c8a...4a6
Anonym bruker Skrevet 11. november 2022 #11 Skrevet 11. november 2022 Jeg ble påkjørt av en narkoman like før jeg hadde oppkjøring, etter dette har jeg ikke likt å sitte i en bil alene. Selv nå etter 22år liker jeg ikke å sitte i pasasjersetet om sjofører bare skal hente noe. Ulykken var igrunn helt grei, men det var min reaksjon som jeg ikke likte. Og jeg mener jeg ikke har noe på veien å gjøre når jeg ikke føler meg vel i en bil alene. Jeg hadde samboer før som kjørte bil så var ikke noe problem med ting og tang da. Så ble jeg alene med ungene og det ble ikke noe problem da heller, ungene var uansett vant til å sykle til alt. Vi bor så sentralt at de har måtte sykle/gå til det de skal på selv om det har vært noen hjemme som kunne ha kjørt. Det tar igrunn lengre tid å kjøre dit vi pleier å være enn å sykle, selv til byen som er litt lengre unna går det raskere å sykle. Når jeg flytta var det ikke noe problem da heller, pappa som da hadde lastebil kjørte. Det hadde han gjort om jeg hadde hatt lappen også. Han liker å gjøre slike ting og for meg mer praktisk siden det blir færre turer. En kompis av meg var med for å hente vaskemaskin og kjøleskap jeg kjøpte. Han hjalp meg gladelig, jeg hjelper han når han spør om hjelp så hjelpen går alle veier. Nå har ene datter fått lappen og bil, hun irriterer seg over at jeg ikke spør om å bli kjørt steder. Tror jeg satt på en gang det første halve åreg hun hadde bil. Jeg sykler dit jeg skal og får fraktet det jeg skal på sykkel som oftes, er jo ikke ofte jeg kjøper vaskemaskin osv. Det går greit med busser her, men jeg kan også ta litt taxi uten at det blir for dyrt. Regner en litt på det så kan en ta endel taxi hver mnd for samme pris det koster bare å eie en bil hver mnd. Men har vel bare brukt det noen få ganger etter noen sykehusbesø der jeg ikke orket å vente på buss eller høre lyden av mange mennesker. Ungene har tatt taxi hjem noen få ganger når de har vært sent ute og jeg ikke ville de skulle sykle hjem fra kino eller lignende. Veldig sjeldent, men en hel grei løsning tenker jeg. Anonymkode: c48df...336
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå