Gå til innhold

Sukk, far nekter å betale bidrag siden barna ikke er hans :(

Anbefalte innlegg

Vi prøvde lenge å få barn, så viste det seg at samboer ikke kunne få barn.
Etter det fikk vi 2 gutter som nå er 5 og 7 år med hjelp av donor.

Etter vi fikk siste, og på første gang på flere år kunne tenke på noe annet enn det å få barn viste det seg at mye av dette hadde ødelagt forholdet vårt.
Vi har prøvd utrolig lenge med å finne tilbake til hverandre, men har nå innsett at det ikke går og flyttet fra hverandre.

Nå har han kommet frem til at han verken skal ha samvær eller betale bidrag siden guttene teknisk sett ikke er hans...

Jeg kommer til å ta det gjennom NAV, men er redd han kommer til å prøve å lage et helvete :(

Anonymkode: a2244...796

Fortsetter under...

Uff, så lei situasjon, særlig for barna...

Han står vel som pappa i papirene og kan ikke uten videre skeive fra seg det, så penger får du nok via nav.

Men samvær kan man jo ikke tvinge frem, man vil jo ikke sende barna til noen som ikke vil ha dem heller.

Medfølelse får du herfra ❤️

Anonymkode: 443f2...336

Dette må seriøst være tull ellers er han en kronidiot! Han slipper selvsagt ikke så unna å betale bidrag ellers vil jeg si at ungene jo har det bedre uten samvær med en person som har en slik innstilling til dem.

Å ikke ville ha samvær med barn han har vært pappa til i 7 og 5 år, det er så drittsekk-oppførsel at jeg ikke har ord. 

Men uten samvær kan han vente seg stort barnebidrag.. 

Anonymkode: 1ea36...095

Han har vært faren deres i 5 og 7 år! Han ER faren. Veldig rart at han plutselig ikke skal ha noe kontakt med barna sine. Helt sykt. Det ødelegger jo barna. Tenk dem da! Pappa har alltid vært der, men plutselig en dag så skal de ikke sees mer.. Tragisk. 

Anonymkode: c486e...1b6

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Å ikke ville ha samvær med barn han har vært pappa til i 7 og 5 år, det er så drittsekk-oppførsel at jeg ikke har ord. 

Men uten samvær kan han vente seg stort barnebidrag.. 

Anonymkode: 1ea36...095

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Han har vært faren deres i 5 og 7 år! Han ER faren. Veldig rart at han plutselig ikke skal ha noe kontakt med barna sine. Helt sykt. Det ødelegger jo barna. Tenk dem da! Pappa har alltid vært der, men plutselig en dag så skal de ikke sees mer.. Tragisk. 

Anonymkode: c486e...1b6

Han har vært ganske "fraværende" de siste par årene selv om han har bodd med dem.
Tror det har noe med at han flyttet rett inn med elskerinnen på den andre siden av landet med en gang.
Han har hatt veldig mye "forretningsreiser" dit de siste 1,5 årene.

Annonse

Står han som far er ikke barnebidrag noe han kan velge å betale eller ikke betale.

Han er rimelig avstumpet om han ikke lenger vil være far til guttene. Drittsekk er jo et ord som dukker opp.

Anonymkode: 9ae51...de3

Hva sier egentlig loven i et slikt tilfelle? Det er dette som gjør alle mulige former for å få barn skummelt. Det er noe med at biologi ligger langt inne i oss. 

Selvsagt forkastelig oppførsel av mannen, men ble dere fulgt opp på alle plan i prosessen? Det er klart det er tungt for en mann å innse at han ikke kan bli far, og at kona skal befruktes av en annen. 

Anonymkode: 9c0b7...6d1

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hva sier egentlig loven i et slikt tilfelle? Det er dette som gjør alle mulige former for å få barn skummelt. Det er noe med at biologi ligger langt inne i oss. 

Selvsagt forkastelig oppførsel av mannen, men ble dere fulgt opp på alle plan i prosessen? Det er klart det er tungt for en mann å innse at han ikke kan bli far, og at kona skal befruktes av en annen. 

Anonymkode: 9c0b7...6d1

Oi, her var det mange personlige meninger - hun ba ikke om moralske perspektiver rundt bruk av donor, men om råd knyttet til en far som har reist fra familien sin for godt.

HI: far er far, juridisk og sosialt. Han må betale. 

Anonymkode: 1072b...0be

For en dusteoppførsel :(

De fleste som oppfører seg dårlig (slik han gjør) har det ikke bra med seg selv. Ikke at det er noen unnskyldning! Har han vært med på prosessen og står registrert som far skal han betale bidrag

Anonymkode: ef2d7...8d8

Siden dere "bare" var samboere da dere fikk barn, så må han jo ha påtatt seg farskapet for barna, noe som gjøres med en erklæring enten skriftlig eller digitalt.

Når han har påtatt seg farskapet så er jo dette gyldig, han valgte selv å bli far til disse barna.

Om han vil gå til rettssak for å forsøke å heve farsskapet han selv påtok seg for donorbarna, så tenker jeg han vil få utrolig mye oppmerksomhet i landets media - og jeg antar han vil tape saken så det synger etter.

Kanskje naturen akkurat i hans tilfelle visste at han ikke var en som burde være far...

Kontakt Nav, HI, og ev. advokat for å få skriftlig hva som gjelder her. Dette er jo en noenlunde ny problemstilling mtp. lovverket.

Kan aldri tenke meg at han kan få fraskrevet seg farskapet siden han fra begynnelsen ville gå gjennom donorprosessen, få barn, erklærte seg som far til barna. Barn kommer ikke med angrerett...

Ikke med min beste vilje kan jeg fatte at hans nye dame hæler å ta i ham med en ildtang en gang...! En så avstumpet mann kan man aldri få et godt liv med.

Anonymkode: feafe...835

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi prøvde lenge å få barn, så viste det seg at samboer ikke kunne få barn.
Etter det fikk vi 2 gutter som nå er 5 og 7 år med hjelp av donor.

Etter vi fikk siste, og på første gang på flere år kunne tenke på noe annet enn det å få barn viste det seg at mye av dette hadde ødelagt forholdet vårt.
Vi har prøvd utrolig lenge med å finne tilbake til hverandre, men har nå innsett at det ikke går og flyttet fra hverandre.

Nå har han kommet frem til at han verken skal ha samvær eller betale bidrag siden guttene teknisk sett ikke er hans...

Jeg kommer til å ta det gjennom NAV, men er redd han kommer til å prøve å lage et helvete :(

Er du seriøs? Bidraget er jo det minste problemet her?!

Anonymkode: 25c20...529

Min eks gjorde akkurat det samme, så jeg føler med deg. Juridisk sett er han far dersom han står på fødselsattesten. Da kan han ikke snike seg unna barnebidrag. Stå på ditt og vit at du ikke er alene, dessverre. 

Anonymkode: e2110...b7c

Uff stakkars deg, håper det ordner seg. En venninne går gjennom noe av det samme, de prøvde å få barn nummer 2, i over 4 år, mange, mange prøverør forsøk som ikke var vellykket. Ble endelig gravide med hjelp av donor. Når babyen endelig kom, så stakk mannen, flyttet langt vekk, ville ikke ha mer med de å gjøre, er ufør så han betaler ingenting . 

Anonymkode: feb40...77a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...