Gå til innhold

Tannregulering

Anbefalte innlegg

Skrevet

I disse tider der alt er dyrt ønsker man jo å få de rabatter man har rett på. Jeg hadde med meg datteren min til kjeveortoped i dag for første gang og behovet for regulering var alvorlig. Hun har halvsøsken som har hatt regulering og har enda, men jeg og barnefar bor ikke lengre sammen. Kjeveortopeden mente at jeg ikke hadde rett til søskenmoderasjon siden jeg mottok barnetrygd. Jeg spurte om hvor han hjemlet dette og har prøvd å finne det ut, men finner det ingen plasser. Er det noen kloke mennesker som kan forklare meg og evt sende link som definerer dette? Den definisjonen til Helse-Norge forklarer ikke godt. Må man bo sammen for å få søskenmoderasjon? Dine, mine, våre… blir ikke klok

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke direkte svare deg på spørsmålet ditt, men ekstrautgifter som for eksempel regulering og konfirmasjon gjør at far må betale ekstra bidrag. Siden fra må betale ekstra i slike situasjoner samtidig som hans andre barn også har regulering burde dere får søsken moderasjon siden far SKAL være med å betale.

Hadde prøvd en gang til

Anonymkode: 5136a...a00

Skrevet

Dette vet jeg fordi jeg sto i samme greia selv. Man får søskenmoderasjon for barna man får barnetrygd for. 
da min mellomste trengte regulering bodde min eldste hos sin far. Dermed fikk jeg ikke moderasjon… 

Anonymkode: e6e54...258

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg kan ikke direkte svare deg på spørsmålet ditt, men ekstrautgifter som for eksempel regulering og konfirmasjon gjør at far må betale ekstra bidrag. Siden fra må betale ekstra i slike situasjoner samtidig som hans andre barn også har regulering burde dere får søsken moderasjon siden far SKAL være med å betale.

Hadde prøvd en gang til

Anonymkode: 5136a...a00

Far skal være med å betale halvparten. Vi har et godt samarbeid. Men retten til søskenmoderasjon burde jo gjelde uansett. Skal prøve på nytt

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Dette vet jeg fordi jeg sto i samme greia selv. Man får søskenmoderasjon for barna man får barnetrygd for. 
da min mellomste trengte regulering bodde min eldste hos sin far. Dermed fikk jeg ikke moderasjon… 

Vet hvor man finner den infoen?

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Vet du hvor jeg kan finne denne infoen?

Skrevet

Det er jo den som har barnet registrert på sin adresse i folkeregisteret som mottar barnetrygden, sikkert det tannlegen går etter. De gir søskenrabatt til barn som bor på samme sted i folkeregisteret.

Men ifølge helsenorge regnes barn som bor 50/50 som bosatt hos begge foreldrene, selv om bare den ene mottar barnetrygd, så jeg regner med du kan ta dette videre.

Tannlegen må jo bare vite at han får pengene igjen.

Søskenmoderasjonen omfatter søsken som bor fast sammen. Barn regnes som fast bosatt på den adressen der de til enhver tid er registrert i folkeregisteret. I de tilfellene der foreldre har avtalt delt bosted for barnet, regnes barnet som fast bosatt begge steder/med begge foreldrene. Søsken defineres som helsøsken og halvsøsken, stesøsken defineres utenfor. Fosterbarn regnes som søsken.

https://www.helsenorge.no/tannhelse/tannregulering-til-barn-og-unge/#soskenmoderasjon

Anonymkode: 3d514...32b

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

vet du hvor jeg kan finne denne informasjonen?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo den som har barnet registrert på sin adresse i folkeregisteret som mottar barnetrygden, sikkert det tannlegen går etter. De gir søskenrabatt til barn som bor på samme sted i folkeregisteret.

Men ifølge helsenorge regnes barn som bor 50/50 som bosatt hos begge foreldrene, selv om bare den ene mottar barnetrygd, så jeg regner med du kan ta dette videre.

Tannlegen må jo bare vite at han får pengene igjen.

Søskenmoderasjonen omfatter søsken som bor fast sammen. Barn regnes som fast bosatt på den adressen der de til enhver tid er registrert i folkeregisteret. I de tilfellene der foreldre har avtalt delt bosted for barnet, regnes barnet som fast bosatt begge steder/med begge foreldrene. Søsken defineres som helsøsken og halvsøsken, stesøsken defineres utenfor. Fosterbarn regnes som søsken.

https://www.helsenorge.no/tannhelse/tannregulering-til-barn-og-unge/#soskenmoderasjon

Så når eldste bror på 25 er flyttet ut for lengst  så får man ikke? Enhver tid? Vi har jo bodd sammen. 

Skrevet
annemi77 skrev (4 minutter siden):

Så når eldste bror på 25 er flyttet ut for lengst  så får man ikke? Enhver tid? Vi har jo bodd sammen. 

Jeg vet ikke.

Tannlegen bør jo vite det da, det er han/hun som skal sende inn skjemaene og få igjen pengene dere får i rabatt. Men når tannlegen ikke vet noe mer enn du skrev i hovedinnlegget her er det kanskje greit å sjekke det opp. 

Kanskje du kan spørre på helsenorge, eller nav. Hvem dekker det vi slipper å betale, er det nav?

Mine to med regulering er det bare 6 år mellom, eldste og yngste, så det var liksom ikke noe problem å få.

Skrevet
annemi77 skrev (1 time siden):

Vet du hvor jeg kan finne denne infoen?

Nei dessverre. Men det var beskjeden vi fikk da mellomste skulle ha. Eldste har jeg med en annen far, så mannen min spurte. Men da var svaret at de gir moderasjon for de man får barnetrygd for. Så siden jeg ikke fikk det for henne så fikk ikke broren rabatt 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...