Gå til innhold

Amme spørsmål

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 mnd, 4mnd, 13 mnd og 15 mnd.

Har fire barn. De to første måtte jeg slutte å amme pga kronisk brystbetennelse, de to eldste sluttet av seg selv. 

Eller de sluttet å våkne om natten og sluttet be om brystet om dagen, så da sluttet vi.

Det tok et par måneder før melken var helt vekk.

Anonymkode: caae0...3a5

15 mnd 

12 mnd

9 mnd

Melka ble borte relativt fort siden det var naturlig nedtrapping. Eller, det kunne komme dråper melk lenge om brystene ble klemt. 

Personlig var amming med eldste for lenge. Synes det ble feil å amme et barn som gikk og snakket. 

Anonymkode: a4d83...fe7

Annonse

Jeg ammer fortsatt min på snart to år. De andre barna har jeg ammet til 13 mnd, 14 mnd og 2 1/2 år. Det har tatt en-to mnd før melken er borte, men jeg har da hatt en gradvis nedtrapping med kun en amming i døgnet før jeg sluttet. Planlegger å amme siste til 2 1/2 år hvis ikke barnet vil slutte før det.

Anonymkode: d5809...bc4

Den perfekte mor, påan igjen skrev (2 timer siden):

De to første ammet jeg ca 9 mnd. De to minste ammer jeg enda, den ene er 8 mnd, den andre 2,5 år. Da jeg sluttet å amme de eldste kunne jeg presse ut dråper i flere år etterpå.

Ligger de på hver så pupp å suger samtidig da?? 😂😂

Anonymkode: 77828...a72

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Ligger de på hver så pupp å suger samtidig da?? 😂😂

Anonymkode: 77828...a72

Det har skjedd, men vanligvis en av gangen. Hvordan det? Er tandemamming et ukjent begrep for deg?

On 11/10/2022 at 3:32 PM, Anonym bruker said:

Hvor lenge ammet dere? Jeg ammer enda, barnet mitt er er snart 28 mnd. 

Og hvor lang tid tok det før melkeproduksjonen stoppet etter ammeslutt? 

Anonymkode: b98c3...9e4

største til hn var nesten 5 år

mellomste til hn var nesten 3 år

nest yngste nesten 6 år

yngste ville ikke bli ammet,men tok flaske helt fra første stund.

Anonymkode: 188f5...e48

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

største til hn var nesten 5 år

mellomste til hn var nesten 3 år

nest yngste nesten 6 år

yngste ville ikke bli ammet,men tok flaske helt fra første stund.

Hvordan var det å amme så store barn? Tenker å amme min til 2 1/2, men synes det er leit å tenke på st det da bare er 1/2 år igjen. Hn koser seg så veldig med kvelds- og morgenpupp. Lurer på om jeg kanskje skulle amme til 3 år, men har en slags sperre mot å amme lengre enn til 2 1/2 år.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvordan var det å amme så store barn? Tenker å amme min til 2 1/2, men synes det er leit å tenke på st det da bare er 1/2 år igjen. Hn koser seg så veldig med kvelds- og morgenpupp. Lurer på om jeg kanskje skulle amme til 3 år, men har en slags sperre mot å amme lengre enn til 2 1/2 år.

Det er ingen grunn til å planlegge noen sluttdato for det. Om du vil slutte når ungen er 2,5 så gjør du det, fordi du vil. Om det viser seg at du har lyst til å amme lenger når ungen er 2,5, så gjør du det også. Dette er det bare du som trenger å mene noe om❤️

Den perfekte mor, påan igjen skrev (10 timer siden):

Det er ingen grunn til å planlegge noen sluttdato for det. Om du vil slutte når ungen er 2,5 så gjør du det, fordi du vil. Om det viser seg at du har lyst til å amme lenger når ungen er 2,5, så gjør du det også. Dette er det bare du som trenger å mene noe om❤️

Takk! Synes bare det er litt vanskelig siden andre har så sterke meninger om å amme store barn. Besteforeldre spør stadig om jeg har sluttet og når jeg har tenkt å slutte og i tillegg tenker jeg at det ville være litt ubehagelig hvis hn sa ute blant andre at hn vil ha pupp. Stort sett sier hn ikke det, men det kan skje hvis hn har slått seg, er syk eller trøtt. Hva tenker dere andre langtidsammere om det? (Sorry, ikke meningen å kuppe tråden). 

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Takk! Synes bare det er litt vanskelig siden andre har så sterke meninger om å amme store barn. Besteforeldre spør stadig om jeg har sluttet og når jeg har tenkt å slutte og i tillegg tenker jeg at det ville være litt ubehagelig hvis hn sa ute blant andre at hn vil ha pupp. Stort sett sier hn ikke det, men det kan skje hvis hn har slått seg, er syk eller trøtt. Hva tenker dere andre langtidsammere om det? (Sorry, ikke meningen å kuppe tråden). 

Jeg skjønner deg godt, men jeg skjønner ikke hvorfor andre legger seg opp i det😬 Det finnes ingen ulemper med amming, så du slutter når du selv kjenner på det. Eller så slutter lille helt på egenhånd når hn er klar❤️ Meld deg inn i amming uten grenser på fb, der kan du også få erfaringer👍🏻

On 11/12/2022 at 8:14 PM, Anonym bruker said:

veldig fint :) vi gjorde det kun hjemme da etter barna var 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...