Gå til innhold

Jobbsøknad - kan jeg ringe og spørre om dette?

Anbefalte innlegg

Jeg kikket på hjemmesiden og så at en person for tiden fungerer i den stillingen som lyses ut. Jeg regner da med at de har tenkt å ansette denne personen, men at de er pliktig til å lyse den ut (offentlig stilling).

Hvis den som har stillingen nå søker, gidder ikek jeg å bruke tid på å søke, for da vet jeg jo at jeg ikke kommer til å få den. Så jeg lurer på o jeg skal ringe og forhøre meg litt, og på en eller annen måte få spurt om hvorfor den lyses ut eller noe, så jeg kan få rede på om denne personen kommer til å søke.
For jeg kan vel ikke spørre direkte om det?

Anonymkode: 095d4...524

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg kikket på hjemmesiden og så at en person for tiden fungerer i den stillingen som lyses ut. Jeg regner da med at de har tenkt å ansette denne personen, men at de er pliktig til å lyse den ut (offentlig stilling).

Hvis den som har stillingen nå søker, gidder ikek jeg å bruke tid på å søke, for da vet jeg jo at jeg ikke kommer til å få den. Så jeg lurer på o jeg skal ringe og forhøre meg litt, og på en eller annen måte få spurt om hvorfor den lyses ut eller noe, så jeg kan få rede på om denne personen kommer til å søke.
For jeg kan vel ikke spørre direkte om det?

Jo hvorfor ikke spørre.

Samtidig har de ikke lov til å ansette personen som er i stillingen nå hvis andre er objektivt bedre kvalifisert 

Anonymkode: c2d57...fd3

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jo hvorfor ikke spørre.

Samtidig har de ikke lov til å ansette personen som er i stillingen nå hvis andre er objektivt bedre kvalifisert 

Og hvem tenker du skal være objektiv...? Kollegaene?

Anonymkode: bd6b2...5a5

Det kan jo også være en person som har sagt opp eller ikke ønsker å være i denne stillingen. Eller ikke funker i den for den saks skyld. Men ring og spør👍🏻

Ehh… mulig jeg ikke skjønner innlegget ditt men det er vel så enkelt som at den personen som har stillingen idag, (som du ser på hjemmesiden), skal slutte i stillingen sin?

Hvis jeg hadde sagt opp jobben min og stillingen ble utlyst ville jeg jo fortsatt ligge på hjemmesiden vår i hele oppsigelsestiden, 3 mnd. Og i denne tidsperioden ville det være en stillingsannonse ute. 

Anonymkode: 78e5c...155

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Intervju gjøres ikke av kollegaer. Det gjøres av ledere som selvsagt vil ha den beste til jobben. Og tillitsvalgt skal være tilstede for å sørge for at det går etter regelverket. Hvis det er en seriøs bedrift da.. 

Anonymkode: 4357d...4e6

Annonse

Ikke vits å ringe og spørre om det, fordi det ikke er lov med proforma utlysninger.. Og det kan vel også hende at de får en stilling ledig hvis personen fortsetter i ny stilling 

Anonymkode: 33370...bf0

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Ehh… mulig jeg ikke skjønner innlegget ditt men det er vel så enkelt som at den personen som har stillingen idag, (som du ser på hjemmesiden), skal slutte i stillingen sin?

Hvis jeg hadde sagt opp jobben min og stillingen ble utlyst ville jeg jo fortsatt ligge på hjemmesiden vår i hele oppsigelsestiden, 3 mnd. Og i denne tidsperioden ville det være en stillingsannonse ute. 

Det står at personen er «fungerende» i den stillingen, altså tyder det på at den som egentlig hadde denne stillingen er sluttet eller syk og skal slutte, og at denne personen holder fortet til de får ansatt noen fast. Det er jo da også veldig sannsynlig at han/hun søker på den, og siden vedkommende allerede fungerer i stillingene er hen jo også svært godt kvalifisert og vil trolig kunne danke ut de fleste andre søkere.

hi

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det står at personen er «fungerende» i den stillingen, altså tyder det på at den som egentlig hadde denne stillingen er sluttet eller syk og skal slutte, og at denne personen holder fortet til de får ansatt noen fast. Det er jo da også veldig sannsynlig at han/hun søker på den, og siden vedkommende allerede fungerer i stillingene er hen jo også svært godt kvalifisert og vil trolig kunne danke ut de fleste andre søkere.

hi

Det er mange sannsynlige scenarier her:

- Vedkommende står som fungerende, og søker stillingen med ønske om fast.

- Vedkommende står som fungerende, men har egentlig andre oppgaver og gleder seg til å slippe dobbelt ansvarsområde.

- Vedkommende står som fungerende i oppsigelsestiden, men er på vei videre til nye oppgaver et annet sted.

- Vedkommende fungerer midlertidig i stillingen, men ledelsen ønsker søkere med riktig kompetanse for å besette stillingen permanent.

Og sikkert en haug med andre muligheter.

Jeg hadde aldri ringt og spurt om de har utlyst en proforma stilling med plan om å gjøre en intern ansettelse. Det er ikke lov, og ville uansett ikke blitt innrømmet. 

Så mye jobb er det ikke å skrive en søknad. Kunne du tenke deg jobben så søker du. Og hvis du har spørsmål om stillingen så ring og spør om det er noe du lurer på.

Anonymkode: b07bb...112

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det er mange sannsynlige scenarier her:

- Vedkommende står som fungerende, og søker stillingen med ønske om fast.

- Vedkommende står som fungerende, men har egentlig andre oppgaver og gleder seg til å slippe dobbelt ansvarsområde.

- Vedkommende står som fungerende i oppsigelsestiden, men er på vei videre til nye oppgaver et annet sted.

- Vedkommende fungerer midlertidig i stillingen, men ledelsen ønsker søkere med riktig kompetanse for å besette stillingen permanent.

Og sikkert en haug med andre muligheter.

Jeg hadde aldri ringt og spurt om de har utlyst en proforma stilling med plan om å gjøre en intern ansettelse. Det er ikke lov, og ville uansett ikke blitt innrømmet. 

Så mye jobb er det ikke å skrive en søknad. Kunne du tenke deg jobben så søker du. Og hvis du har spørsmål om stillingen så ring og spør om det er noe du lurer på.

Anonymkode: b07bb...112

Ja. Fornuftig svar. Takk til deg og alle andre som har svart.

hi

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

hi

Aha, da skjønner jeg.

Sier som en annen her; det er ikke lov, (men skjer hele tiden!), og de vil uansett ikke innrømme det om du spør.

Å søke jobb tar lang tid. Så jeg skjønner hva du mener med at man ikke vil kaste bort tiden sin. Men ikke ring å spør, bare søk. Lykke til👍

Der jeg jobber i staten er det nå tre lederstillinger der vi har fungerende ledere. Men vi vil gjerne ansette noen til disse stillingene slik at de som er fungerende kan gå tilbake til sin vanlige jobb som er det de helst ønsker. 

Anonymkode: e561a...e3f

Annonse

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Dessuten lyses stillinger ut internt først. Dermed hadde vedkommende hatt mulighet til å søke stillingen permanent før den i det hele tatt lyses ut offentlig. 

Anonymkode: e561a...e3f

Hm, ja da får jeg vel bare søke.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Intervju gjøres ikke av kollegaer. Det gjøres av ledere som selvsagt vil ha den beste til jobben. Og tillitsvalgt skal være tilstede for å sørge for at det går etter regelverket. Hvis det er en seriøs bedrift da.. 

Så en leder er ikke kollega? 

Jeg er ikke leder, og har vært med på mange intervjuer. Når vi lyser ut stillinger noen andre allerede fyller så lyser vi de ut fordi vi må. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så en leder er ikke kollega? 

Jeg er ikke leder, og har vært med på mange intervjuer. Når vi lyser ut stillinger noen andre allerede fyller så lyser vi de ut fordi vi må. 

Jeg skiller mellom leder og kollega. Og min erfaring er at ledere må ta avgjørelser som er mindre preget av følelser og mer preget av fornuft. Mange ganger kan det gå på tvers av følelsene de sitter med, og kan være upopulært blant medarbeiderne.

Det er en av grunnene til at jeg ikke ønsker å være leder selv, fordi jeg trives bedre i komegafellesskap enn i ledergruppe. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skiller mellom leder og kollega. Og min erfaring er at ledere må ta avgjørelser som er mindre preget av følelser og mer preget av fornuft. Mange ganger kan det gå på tvers av følelsene de sitter med, og kan være upopulært blant medarbeiderne.

Det er en av grunnene til at jeg ikke ønsker å være leder selv, fordi jeg trives bedre i komegafellesskap enn i ledergruppe. 

Joda, men i mange tilfeller er også andre med på intervjuer. 
Jeg opplevde en gang at en person søkte på en stilling. På papiret var det en stjernekandidat, men min leder likte ikke vedkommende. Da tok øverste leder affære og intervjuet vedkommende på nytt, og bestemte at ansettelsen skulle finne sted. Så nå er jeg stuck med en kollega ingen liker… så ikke alltid det er best å ansatte den som objektivt sett er best kvalifisert 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hun skriver at det er en offentlig stilling, så vurderingene som gjøres underveis og innstillingen blir vurdert av personer som ikke har vært med på intervjurunden. De kan overstyre den beslutningen som er tatt om de kommer frem til at det ikke er den best kvalifiserte som er innstilt som nummer 1.

Skremmende hvor lite mange vet om kvalitetssikring av ansettelsesprosessen og om ansettelser i offentlig sektor her 

https://www.kommunal-rapport.no/kronikk/hvordan-ansette-i-henhold-til-regelverket/138259!/

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Joda, men i mange tilfeller er også andre med på intervjuer. 
Jeg opplevde en gang at en person søkte på en stilling. På papiret var det en stjernekandidat, men min leder likte ikke vedkommende. Da tok øverste leder affære og intervjuet vedkommende på nytt, og bestemte at ansettelsen skulle finne sted. Så nå er jeg stuck med en kollega ingen liker… så ikke alltid det er best å ansatte den som objektivt sett er best kvalifisert 

Kanskje kollegaen gjør en utmerket jobb.

Hvis ikke vedkommende er en belastning for arbeidsmiljøet, så er det ikke noe du bør mene så mye om. 

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

hi

Jeg synes du har konkludert veldig bastant her – jeg tenker egentlig det er like sannsynlig at vedkommende ikke søker på jobben. Ser f.eks. for meg at en person har sluttet og at en annen har måttet ta over oppgavene. Kan hende vedkommende er overarbeidet nå og bare lengter etter at de ansetter en ny.

Jeg tror jeg hadde gått all inn på søknaden og vært nøye med å ikke anta noe. Lykke til! 

Anonymkode: b5981...436

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Kanskje kollegaen gjør en utmerket jobb.

Hvis ikke vedkommende er en belastning for arbeidsmiljøet, så er det ikke noe du bør mene så mye om. 

Jeg mener meget om en kollega jeg må samarbeide med på store prosjekter. Men det var ikke poenget her. Poenget er at ofte lyses stillinger ut selv om de ikke har til hensikt å ansette noen. Det betyr ikke at det er tilfelle for HI, men jeg tror ikke man får et ærlig svar om man spør 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...