Gå til innhold

Er det vanlig å måtte kjøpe sin egen bursdags- og julegave?

Anbefalte innlegg

«Jeg vet ikke hva du mener. Det blir sikkert feil. Kjøp din egen gave, det er nok best.»

Er dette vanlig? Enda jeg spesifikt har fortalt han hva han kan kjøpe, ned i detalj hvor han finner den og hvordan den ser ut, sier han dette. Syns det er litt trist.

Anonymkode: 3fb76...494

Fortsetter under...

Nei, det tror jeg ikke. Men har du veldig spesifikke ønsker eller er han ute av stand til å finne på noe selv og det er derfor du må være spesifikk? Og om det gjelder alltid så er det trist, ja - en enkelt litt avansert og vanskelig gave kan jeg skjønne, men han er tydeligvis redd for å skuffe deg? Ligger det kun på ham eller også på deg, tror du?

Jeg har vært sammen med mannen min i 25 år, og det er slett ikke hvert år han klarer å finne på noe. Da får jeg penger og kan kjøpe det selv.

Men andre ganger finner han selv på noe, eller ringer søsteren min og får hjelp. Så helt hjelpeløs er han ikke 😉

Jeg har bursdag når det er høysesong på hans jobb og han har lite fritid og jobben fyller tankene hans 24/7, da er det nok en enkel løsning for han og si at jeg kan kjøpe meg noe pent selv.

Det er helt greit synes jeg.

Anonymkode: 43818...b3d

sug lut skrev (10 minutter siden):

Nei, det tror jeg ikke. Men har du veldig spesifikke ønsker eller er han ute av stand til å finne på noe selv og det er derfor du må være spesifikk? Og om det gjelder alltid så er det trist, ja - en enkelt litt avansert og vanskelig gave kan jeg skjønne, men han er tydeligvis redd for å skuffe deg? Ligger det kun på ham eller også på deg, tror du?

Jeg bryr meg ingenting om gaver til meg selv. Jeg blir glad for det meste. Likevel mener han at det er umulig å kjøpe gave til meg. Derfor har jeg kommet med noen forslag, f.eks et smykke eller et par deilige hansker, kanskje en god roman eller kveld sammen på teater. Men nei, han gjør ingenting med det. Til min forrige bursdag fikk jeg ingenting, og til jul i fjor fikk jeg gavekort på det lokale kjøpesenteret.

HI

Jeg vet at det er noen som kjøper seg en jakke, kjole osv og sier at det kan være julegaven fra mannen. Det er like uaktuelt for meg som å kjøpe oppvaskmaskin, bil eller hva det skal være og kalle det julegave til hverandre! Jeg trenger ikke mye og det trenger ikke å være dyrt, men det skal ha gavepapir på og ligge under juletre. Ellers kan det være det samme. 

Så om du ikke er supersær og vanskelig å gjøre fornøyd så må mannen skjerpe seg og dra på shopping. Eller handle på nett. 

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Jeg bryr meg ingenting om gaver til meg selv. Jeg blir glad for det meste. Likevel mener han at det er umulig å kjøpe gave til meg. Derfor har jeg kommet med noen forslag, f.eks et smykke eller et par deilige hansker, kanskje en god roman eller kveld sammen på teater. Men nei, han gjør ingenting med det. Til min forrige bursdag fikk jeg ingenting, og til jul i fjor fikk jeg gavekort på det lokale kjøpesenteret.

HI

Det er ikke godt. Sånn skal det ikke være. Har han fått høre det i klartekst?

Annonse

*Miss Marple* skrev (26 minutter siden):

Jeg vet at det er noen som kjøper seg en jakke, kjole osv og sier at det kan være julegaven fra mannen. Det er like uaktuelt for meg som å kjøpe oppvaskmaskin, bil eller hva det skal være og kalle det julegave til hverandre! Jeg trenger ikke mye og det trenger ikke å være dyrt, men det skal ha gavepapir på og ligge under juletre. Ellers kan det være det samme. 

Så om du ikke er supersær og vanskelig å gjøre fornøyd så må mannen skjerpe seg og dra på shopping. Eller handle på nett. 

Dette.

*Miss Marple* skrev (1 minutt siden):

Enig. Greia er at han sitter i sofaen og ser på biler på nettet i timesvis, tid han kunne brukt på å dra en kjapp tur bort på kjøpesenteret og ordnet en liten, enkel gave til meg. Når dagen så kommer unnskylder han seg med at han ikke visste hva han skulle kjøpe. Syns det er litt trist bare.

HI

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

HI

Har dere barn? Involver barna? 

Datter på 10 har alltid vært med far ut for å handle gave. Hun som har pekt ut mange av gavene. 

Anonymkode: 914fc...f95

Mannen min er litt slik han også. Noen ganger så «betaler han seg grundig ut» overfører 10 000,- på konto fordi han vet jeg hater det. 😂 

Men han har klinka til og kjøpt noen virkelig fine ting han har truffet blink med. Så han har utviklet mer selvtillit når det gjelder å kjøpe ting jeg liker. 
For jeg skjønner at det ikke er lav interesse men han vil virkelig kjøpe noe jeg liker. 

Anonymkode: eb764...617

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Enig. Greia er at han sitter i sofaen og ser på biler på nettet i timesvis, tid han kunne brukt på å dra en kjapp tur bort på kjøpesenteret og ordnet en liten, enkel gave til meg. Når dagen så kommer unnskylder han seg med at han ikke visste hva han skulle kjøpe. Syns det er litt trist bare.

HI

Da er det dessverre bare et navn på det: latskap. Han gidder ikke å anstrenge seg for å glede deg på bursdagen din. Du må ikke godta unnskyldningene hans. Du kan si rett ut at du blir så lei deg at et tamt unnskyld ikke hjelper, for du vet at det ikke handler om at han ikke kan, men at han ikke gidder. 

*Miss Marple* skrev (3 timer siden):

Enig! 

Jeg er en enkel sjel, det holder at tanken «Hmm, nå skal jeg gå og kjøpe noe til Leeloo fordi hun har bursdag og hun blir sikkert glad for en gave» entrer hodet hans. Bonus om gaven ikke er helt på tryne (typ en liter motorolje fra Shell når jeg har hverken bil eller førerkort, eller smykke, faktisk, fordi enhver som kjenner meg litt vet at jeg ikke bruker det).

Sist fikk jeg en bok og litt sjokolade, tipp topp 👍 Jeg tror menn ofte gjør det mye mer komplisert enn det trenger å være, og gir opp. De fleste damer er happy for å bli husket på (gjerne uten 20 hint og påminnelser i forkant, bruk kalenderen deres gutter, dere klarer det jo på jobb!!) og at du gjorde en bitteliten innsats. Og så skal vi ikke stikke under stol at det er en del high maintenance damer der ute som fucker det litt til for resten av oss (ja, jeg hadde faktisk blitt glad for en drill eller en ny støvsuger) 😂 

Jeg er også for å ha samme list for begge, så sant man ikke bare elsker å ta helt av uansett. De damene som blir like triste hvert år fordi de feirer mannen som en konge og selv får en blomsterkvast må kanskje innse at det er der lista ligger, et kort og en liten gave. 

Det er uansett helt innafor å forvente å: 

a) bli husket på

b) at han fikser noe selv, på eget initiativ (men penger er av og til helt ok om man faktisk ikke har peiling fordi kona stort sett bare trenger mer garn).

Annonse

Send gaveønsker med lenker til ulike nettbutikker. 

Klarer han å lese om bil og motor klarer han å handle gaver på nett. 
Han er lat og gidder ikke, hvis han ikke evner å finne noe til deg får du gi en geit til jul, da støtter du i det minste en god sak. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Mannen min er litt slik han også. Noen ganger så «betaler han seg grundig ut» overfører 10 000,- på konto fordi han vet jeg hater det. 😂 

Men han har klinka til og kjøpt noen virkelig fine ting han har truffet blink med. Så han har utviklet mer selvtillit når det gjelder å kjøpe ting jeg liker. 
For jeg skjønner at det ikke er lav interesse men han vil virkelig kjøpe noe jeg liker. 

Anonymkode: eb764...617

Jeg hadde blitt overlykkelig for ti tusen. Da hadde barns kunnet fortsette på slle fritidsaktiviteter etter jul. 
Den gaven får vi imidlertid ikke. 

Anonymkode: 31402...072

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Har dere barn? Involver barna? 

Datter på 10 har alltid vært med far ut for å handle gave. Hun som har pekt ut mange av gavene. 

Anonymkode: 914fc...f95

God idé. Jeg synes det er kjempevanskelig å kjøpe gave til mannen, ikke fordi han er utakknemlig eller noe, men fordi jeg får prestasjonsangst og føler meg dum hvis jeg ikke klarer å treffe på noe han liker kjempegodt.

Etter at jeg begynte å la sønnen vår være med å velge ut noe til pappa, så har det blitt mye lettere. Jeg har liksom lavere "krav" til ham enn til meg selv, så da kan jeg gå for idéer jeg umiddelbart hadde forkastet hvis jeg hadde kommet på dem selv. ;)

Anonymkode: 03a46...f48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...