Anonym bruker Skrevet 10. november 2022 #1 Skrevet 10. november 2022 Jeg er fremdeles rystet etter en hendelse hos venninnen min i går. Vi satt på kjøkkenet hennes da vi hørte mannen kjøre opp i innkjørselen. Jeg kjenner han ikke så godt, har hilst på han noen ganger, men stort sett er vi sammen når han er borte på jobb. Jeg så at hun rykket litt til da vi hørte døren smelle og hastige skritt i singelen. Så slår han døren opp og brøler ute i gangen. Bilen hennes var parkert skjevt, noe som gjorde det vanskelig for han å komme inn på gårdsplassen. Hun løp ut i gangen, sikkert for å fortelle at jeg var der har jeg tenkt i ettertid. Der jeg sitter på kjøkkenet ser jeg dem i gangen gjennom stuen, han kan ikke se meg uten han snur seg helt rundt. Så, før jeg rekker å reagere så fiker han til henne med baksiden av hånden så hun smeller i veggen og faller. Han løfter henne opp etter håret og da har jeg snappet ut av sjokket og stormer ut. Han ble jo helt månebedotten av at jeg plutselig stormer inn i rommet og prøver å få det til å se ut som han hjelper henne etter at hun falt. Jeg skriker at jeg så hva som skjedde, hva i helxxxte er det du gjør og nå skal venninnen bli med meg. Etter en stund roer situasjonen seg, han ber om unnskyldning (🤢) for at han overreagerte (🤮), hun glatter over og nekter å bli med meg. Det hadde aldri skjedd før og han kunne ikke skjønne at han kunne være så grusom mot henne. Kinnet hennes ble mer rødt og hovent og jeg tipper det er en saftig blåveis der i dag. Nå skjønner jeg litt mer av den kraftige sminken hun til tider har (har aldri reflektert over om det er mer sminke når han har friperiode). Til slutt måtte jeg gå, hun nektet å bli med. Vi har meldt litt i går kveld og natt, men jeg mistenker at han sjekker korrespondansen vår for det er kun bortforklaring og forsikring om at dette aldri har skjedd før. Anmeldese er helt uaktuelt, han var jo bare sliten og overreagerte. Jeg har ikke sovet i natt og lurer sånn på hva jeg skal gjøre. Kan jeg anmelde han mot hennes vilje? Jeg kommer ikke til å ta kontakt før han reiser igjen, jeg er redd for å gjøre ting verre? Anonymkode: 95694...957
Anonym bruker Skrevet 10. november 2022 #2 Skrevet 10. november 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg er fremdeles rystet etter en hendelse hos venninnen min i går. Vi satt på kjøkkenet hennes da vi hørte mannen kjøre opp i innkjørselen. Jeg kjenner han ikke så godt, har hilst på han noen ganger, men stort sett er vi sammen når han er borte på jobb. Jeg så at hun rykket litt til da vi hørte døren smelle og hastige skritt i singelen. Så slår han døren opp og brøler ute i gangen. Bilen hennes var parkert skjevt, noe som gjorde det vanskelig for han å komme inn på gårdsplassen. Hun løp ut i gangen, sikkert for å fortelle at jeg var der har jeg tenkt i ettertid. Der jeg sitter på kjøkkenet ser jeg dem i gangen gjennom stuen, han kan ikke se meg uten han snur seg helt rundt. Så, før jeg rekker å reagere så fiker han til henne med baksiden av hånden så hun smeller i veggen og faller. Han løfter henne opp etter håret og da har jeg snappet ut av sjokket og stormer ut. Han ble jo helt månebedotten av at jeg plutselig stormer inn i rommet og prøver å få det til å se ut som han hjelper henne etter at hun falt. Jeg skriker at jeg så hva som skjedde, hva i helxxxte er det du gjør og nå skal venninnen bli med meg. Etter en stund roer situasjonen seg, han ber om unnskyldning (🤢) for at han overreagerte (🤮), hun glatter over og nekter å bli med meg. Det hadde aldri skjedd før og han kunne ikke skjønne at han kunne være så grusom mot henne. Kinnet hennes ble mer rødt og hovent og jeg tipper det er en saftig blåveis der i dag. Nå skjønner jeg litt mer av den kraftige sminken hun til tider har (har aldri reflektert over om det er mer sminke når han har friperiode). Til slutt måtte jeg gå, hun nektet å bli med. Vi har meldt litt i går kveld og natt, men jeg mistenker at han sjekker korrespondansen vår for det er kun bortforklaring og forsikring om at dette aldri har skjedd før. Anmeldese er helt uaktuelt, han var jo bare sliten og overreagerte. Jeg har ikke sovet i natt og lurer sånn på hva jeg skal gjøre. Kan jeg anmelde han mot hennes vilje? Jeg kommer ikke til å ta kontakt før han reiser igjen, jeg er redd for å gjøre ting verre? Anonymkode: 95694...957 Ja, man kan anmelde. Ville også meldt bekymring til fastlegen hennes. Anonymkode: 3e047...b91
Østerdølen Skrevet 10. november 2022 #3 Skrevet 10. november 2022 Ja, du kan anmelde en voldshandling, uansett tilknytning til saken. Men jeg regner med at det blir henlangt fordi hun kommer til å beskytte han. Og da er spørsmålet om du kommer til å få besøke henne noe mer. (jeg regner med at hun får klar beskjed om å ikke omgå deg mer). Hadde jeg vært deg, hadde jeg likevel anmeldt, og jeg hadde spredd hva du har opplevd til alle rundt henne, slik at de er klar over hva som skjer. Jeg hadde også vært veldig klar overfor mannen, at jeg ikke kjøper forklaringen hans, at jeg ikke stoler på han og at jeg kommer til å lage et helvette om jeg ser at han legger hånden på henne flere ganger.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2022 #4 Skrevet 10. november 2022 Jeg ville også anmeldt. Dersom hun senere en dag ønsker å anmelde han for videre vold og overgrep, står hun sterkere når han har blitt anmeldt før for det samme av en annen. Har de barn? I tilfelle ville jeg også sendt bekymringsmelding til barnevernet! Anonymkode: b5f1d...171
Anonym bruker Skrevet 10. november 2022 #5 Skrevet 10. november 2022 Ja, det kan du. Politiet kan i saker med mistanke om vold i nære relasjoner opprette etterforskning uavhengig av den utsattes samarbeid. Men det er klart, de kommer oftest ikke langt med dette om hun benekter alt i avhør. Anonymkode: 35e6f...eaa
Anonym bruker Skrevet 10. november 2022 #6 Skrevet 10. november 2022 Ja, ikke bare kan du, men du bør. Anonymkode: 0e310...ab9
celodi Skrevet 10. november 2022 #7 Skrevet 10. november 2022 Huff,så trist og lese. Jeg hadde nok tatt mere kontakt selv om han er hjemme. Dra dit uten noen forvarsel og forlang og få se henne om han åpner døra. Se etter flere merker. Dette har nok skjedd tidligere ja.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2022 #8 Skrevet 10. november 2022 Dette er selvsagt en enormt kompleks situasjon som du aldri vil kunne fikse, og jeg skjønner at det er veldig vanskelig siden venninnen din tydeligvis prøver å glatte over. Men jeg mener likevel at du bør melde fra. Snakk med politiet, de vet neste steg. La de rette instansene bestemme veien videre. Se her: https://www.politiet.no/rad/vold-i-nare-relasjoner/er-du-utsatt-for-vold/ Anonymkode: d59d6...29e
Anonym bruker Skrevet 10. november 2022 #9 Skrevet 10. november 2022 Ja, det kan du absolutt Saken blir nok henlagt, men det er viktig å ha den i papirene hos politiet. Kommer hun til legen en gang og de mistenker vold anmelder de også uten hennes samtykke og til sammen blir det etterhvert en hel mappe på han. Velger hun til slutt å melde han selv, eller gå fra han, har hun en mye sterkere sak om det allerede ligger flere anmeldelser av han der fra før. Meld først, si fra til henne at du har gjort det etterpå, så hun ikke klarer snakke deg fra det Og hold øye med henne, ikke la han, gjennom henne, dytte deg vekk. Anonymkode: 7825e...c4c
Anonym bruker Skrevet 10. november 2022 #10 Skrevet 10. november 2022 Det er klart du skal anmelde. Du må også presisere ovenfor din venninne at du nå vet hva som foregår og at du er der den dagen hun ønsker å snakke eller få hjelp til å gå. Minn henne på at vold alltid eskalerer, så selv om det var første gang nå (noen ingen tror på), så kommer det til å skje igjen. Anonymkode: 4157f...41f
Anonym bruker Skrevet 10. november 2022 #11 Skrevet 10. november 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, man kan anmelde. Ville også meldt bekymring til fastlegen hennes. Anonymkode: 3e047...b91 Dette Anonymkode: f6b63...3c5
Anonym bruker Skrevet 10. november 2022 #12 Skrevet 10. november 2022 Du bør anmelde ja. I dag. Sånne menn kan virkelig bli farlige når de mister ansiktet.. Jeg ville passet på min egen sikkerhet også. Har du folk i huset? Anonymkode: 0d382...4fe
Anonym bruker Skrevet 10. november 2022 #13 Skrevet 10. november 2022 Jeg håper du gikk til politiet i dag og anmeldte dette som vold i nære relasjoner. Det sier seg selv, en mann som aldri har vært voldelig tidligere, han druser ikke pluteslig til kona fordi kona har parkert bilen litt skjevt slik at han ikke kan kjøre rett inn i oppkjørselen. En normal mann kunne sikkert på en dårlig dag for ham kommet med en irritert kommentar om at kona får passe på hvordan hun parkerer - men de fleste menn vil selv på dårlige dager bare si fra på en ordentlig måte at han ikke fikk kjørt rett inn, så hun må passe bedre på hvordan hun parkerer bilen. Denne mannen valgte å slå og å slå så hardt i ansiktet at kona falt om og fikk merker etter slaget og han var rasende. Han fortsatte med å dra henne opp etter håret - og det viser at han hadde planer om å være mer voldelig mot henne... og så kom du, Hi, og ødela det for ham... Dette er helt tydelig en mann som har en lengre voldshistorikk, og det vil også si at han i øyeblikket (når han er blitt avslørt) er en meget farlig mann for kona og ev. barna. En normal mann, som aldri hadde vært voldelig tidligere, som hadde gjort noe slikt ville blitt så forskrekket av egen oppførsel at han umiddelbart ville bedt om helsehjelp for å finne ut hva som skjer med ham. Din venninnes mann dikter heller opp en patetisk unnskyldning om at han ikke kan forstå hva han gjorde og forsøker å glatte over. Dette er en svært farlig mann! Politi i morgen om du ikke gjorde det i dag, HI?! Anonymkode: 1e286...286
Anonym bruker Skrevet 10. november 2022 #14 Skrevet 10. november 2022 Det bør absolutt registreres hos politiet at det har vært familievold i dette huset. Det gjør de hakket mer på alerten neste gang hun selv eller en nabo ringer. Du må ikke nøle med å melde. Anonymkode: 7825e...c4c
Anonym bruker Skrevet 10. november 2022 #15 Skrevet 10. november 2022 Hun kommer til å kutte kontakten med deg til hun en dag er ute av forholdet. Du må likevel anmelde. Du har mistet henne uansett. Anonymkode: 0d8ed...ad8
Anonym bruker Skrevet 10. november 2022 #16 Skrevet 10. november 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hun kommer til å kutte kontakten med deg til hun en dag er ute av forholdet. Du må likevel anmelde. Du har mistet henne uansett. Anonymkode: 0d8ed...ad8 Dette. Og har de unger så må du melde barnevernet også. Anonymkode: 0dc2c...b3e
Anonym bruker Skrevet 11. november 2022 #17 Skrevet 11. november 2022 Jeg har anmeldt og hun er sint på meg. Det står jeg i og har sagt at uansett om det stemmer så er ett slag ett for mye. Saken blir nok henlagt og om det aldri skjer igjen er ingen skade skjedd. Jeg har også sagt at jeg er her for henne om hun trenger meg. Hi Anonymkode: 95694...957
prekæs Skrevet 11. november 2022 #18 Skrevet 11. november 2022 Er det noe du kan informere hennes foreldre/familie om? Jeg ville satt stor pris på å få en slik beskjed hvis mitt barn var utsatt for noe lignende. De fleste foreldre ville satt himmel og jord i bevegelse, hvis de fikk vite noe slikt.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 11. november 2022 #19 Skrevet 11. november 2022 prekæs skrev (57 minutter siden): Er det noe du kan informere hennes foreldre/familie om? Jeg ville satt stor pris på å få en slik beskjed hvis mitt barn var utsatt for noe lignende. De fleste foreldre ville satt himmel og jord i bevegelse, hvis de fikk vite noe slikt. Enig. Jeg ville fortalt om dette til hennes nærmeste hvis jeg kunne, og gjerne til fastlegen hennes også. Er det barn inne i bildet bør barnevernet også informeres. Jo flere som vet om og kan støtte henne den dagen hun klarer å komme seg vekk, jo bedre.
frk Nilsen Skrevet 11. november 2022 #20 Skrevet 11. november 2022 (endret) Bra du har anmeldt dette, mulig hun er sur nå. Men om/når hun bestemmer seg for å gå så vet hun at du er der, du har vist henne at du ikke aksepterer vold og er der for henne. Støtter det prekæs sier her, hvis du ikke har informert familien er det på tide at du tar kontakt og forteller hva som skjedde mens du var på besøk. Meld også bekymring til barnevernet om det er barn inne i bildet. Ingen barn skal bo med en så voldelig far. Endret 11. november 2022 av frk Nilsen
Anonym bruker Skrevet 11. november 2022 #21 Skrevet 11. november 2022 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Ja, det kan du absolutt Saken blir nok henlagt, men det er viktig å ha den i papirene hos politiet. Kommer hun til legen en gang og de mistenker vold anmelder de også uten hennes samtykke og til sammen blir det etterhvert en hel mappe på han. Velger hun til slutt å melde han selv, eller gå fra han, har hun en mye sterkere sak om det allerede ligger flere anmeldelser av han der fra før. Meld først, si fra til henne at du har gjort det etterpå, så hun ikke klarer snakke deg fra det Og hold øye med henne, ikke la han, gjennom henne, dytte deg vekk. Anonymkode: 7825e...c4c Det stemmer ikke at legen melder uten samtykke! Det har de ikke lov til. De kan bare melde til barnevernet om det er barn involvert, men de kan ikke melde til politiet på grunn av mistanke om vold, de bryter da taushetsplikten. Anonymkode: 7beb1...b3e
Anonym bruker Skrevet 11. november 2022 #22 Skrevet 11. november 2022 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Det stemmer ikke at legen melder uten samtykke! Det har de ikke lov til. De kan bare melde til barnevernet om det er barn involvert, men de kan ikke melde til politiet på grunn av mistanke om vold, de bryter da taushetsplikten. Anonymkode: 7beb1...b3e Er du sikker? Jeg skjønner at det er forskjell både på yrkene og voksen/barn, men det er noe som heter meldeplikt også. Som lærer har jeg taushetsplikt hvis en av elevene mine betror ting til meg, men dersom det eleven betror er bekymringsverdige forhold blir taushetsplikten min overstyrt av meldeplikt. Da skal jeg melde videre. HI: Så flott at du anmeldte! Anonymkode: 0e310...ab9
Anonym bruker Skrevet 11. november 2022 #23 Skrevet 11. november 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg har anmeldt og hun er sint på meg. Det står jeg i og har sagt at uansett om det stemmer så er ett slag ett for mye. Saken blir nok henlagt og om det aldri skjer igjen er ingen skade skjedd. Jeg har også sagt at jeg er her for henne om hun trenger meg. Hi Anonymkode: 95694...957 Helt riktig av deg, det er nok dessverre mye mulig hun ikke vil ha kontakt med deg fremover så lenge han har kontroll. Men, hun vet du er der, selv om hun ikke kan vise det akkurat nå. Håper du får den telefonen en dag hvor hun er klar for å komme seg ut av det. Da kan krisesenteret hjelpe dere. Kan være en telefon dit kan gjøre deg litt forberedt på hva som kan vente, når slikt skjer, er det gjerne litt dramatisk og sjokkpreget. Da kan det å ha en plan for hva, hvordan og hvor være nyttig. Støtter de andre her i å kontakte familien, hvis hun har oppegående foreldre/søsken. Anonymkode: 73333...fa5
Anonym bruker Skrevet 11. november 2022 #24 Skrevet 11. november 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg har anmeldt og hun er sint på meg. Det står jeg i og har sagt at uansett om det stemmer så er ett slag ett for mye. Saken blir nok henlagt og om det aldri skjer igjen er ingen skade skjedd. Jeg har også sagt at jeg er her for henne om hun trenger meg. Hi Anonymkode: 95694...957 Du gjorde et vanskelig, men riktig valg. Du er en god person! Anonymkode: d59d6...29e
Anonym bruker Skrevet 11. november 2022 #25 Skrevet 11. november 2022 Anonym bruker skrev (59 minutter siden): Det stemmer ikke at legen melder uten samtykke! Det har de ikke lov til. De kan bare melde til barnevernet om det er barn involvert, men de kan ikke melde til politiet på grunn av mistanke om vold, de bryter da taushetsplikten. Anonymkode: 7beb1...b3e Jo, det gjør de. Kommer du til legevakten med skader hvor de mistenker vold melder de uten ditt samtykke. De har meldeplikt til barnevern og politi. Du kan si at du ikke ønsker å anmelde, men saken vil gå sin gang uavhengig av ditt samtykke. Bare søk opp meldeplikt fra lege/legevakt så ser du. Står om det på politiets nettsider også. Alle har meldeplikt når det kommer til vold, både privatpersoner og profesjonelle. Anonymkode: 7825e...c4c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå