Gå til innhold

Nå er plutselig min datter på 12 år lesbisk..

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å ha det klart, så har jeg absolutt ingenting i mot homofile, jeg bryr meg katta om hvem man er sammen med.

Men 12 år, hva veit de om kjærlighet da? Hun sa hun hadde en jentekjæreste, aldri møtt, blitt venn med på snap gjennom ei venninne som har møtt hun på tiktok. Altså, hallo. Hva driver de med? For det første så var kritetiene for at hun skulle få snap å bare være venner med folk hun kjenner, den har hun brutt nå. 

Jeg høres sikkert helt dust ut som skriver dette og dårlig mor. Men det er plutselig veldig in å være lesbisk. Dere som har barn som er homofile, hvor tidlig fant de ut av det? 

Anonymkode: 71648...b6c

Fortsetter under...

Skrevet

11-12 år. 

Anonymkode: 1b464...847

Skrevet

Min sønn fant ut i fjor at han er bifil. Da var han 8

bestevennen min er homofil og sier han skjønte det da han var rundt 9-10

Anonymkode: f69e6...4bc

Skrevet

Fikk en forklaring, hun har ei venninne som har hatt jentekjæreste og det så så koslig ut sa hun. Så da var hun plutselig kjæreste med ei hun aldri har møtt. Jaja..

Men de finner det ut så tidlig ja.

Takk for svar.

Hi

Skrevet

Det handler nok om å finne seg selv, samtidig som de lever i en annen tid enn vi vokste opp i. Når jeg var barn og tenåring, var homofil et skjellsord og noe jeg hadde hørt om. Jeg kjente ingen (som jeg vet om) som var homofil. I dag er det en mer åpenhet og folk flest støtter pride. Når mitt barn var 12, så hun at hun er bifil. Når jegsatt rundt et bord med 7 personer som jeg har kjent i nesten 10 år, tok jeg opp dette, og sa at jeg har en bifil datter. Da sa en av de andre, at hun er lesbisk. Vi har kjent hverandre i nesten 10 år og hun har holdt det hemmelig, fordi hun har vært redd for hvordan folk skal reagere.

Anonymkode: 31261...15e

Skrevet

Det er så umoderne med gutteluz.

Anonymkode: 7bd27...faa

Annonse

Skrevet

Du må nesten spør hva de gjør når de er sammen. 

Anonymkode: cd089...68c

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Min sønn fant ut i fjor at han er bifil. Da var han 8

Dette er bare tull. Han vet ikke hva bifil er engang. Det var som jeg sa til min mor da jeg var 6 år. At jeg og nabogutten hadde knullet, vi lå bare i sengen og klemte og kysset. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du må nesten spør hva de gjør når de er sammen. 

Les innlegget, hun har aldri møtt jenta, bor på andre kanten av landet. Kjenner henne ikke. Jeg tror det bare er litt in å være litt annerledes, kan egentlig ikke tenke meg at hun er det. Men om så, så gjør det ingenting. Syns bare det er så himla fokus på å være annerledes.

Hi

Skrevet

Slapp av. Det meste går over. Det er ikke annerledes enn at man en periode er pønker, Unge Høyre-medlem eller kristen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Les innlegget, hun har aldri møtt jenta, bor på andre kanten av landet. Kjenner henne ikke. Jeg tror det bare er litt in å være litt annerledes, kan egentlig ikke tenke meg at hun er det. Men om så, så gjør det ingenting. Syns bare det er så himla fokus på å være annerledes.

Hi

Det er veldig inn ja. Synd for de som faktisk er det, og ikke blir trodd, for det er blitt så populært så alle skal liksom være det . 

Anonymkode: 20864...172

Skrevet

Rundt ti når hun meldte selv at hun var bifil. Jeg legger meg ikke så mye opp i det, hun har vært betatt av både jenter og gutter. Tenker hun finner ut av det selv underveis. 

Det er in og jeg er nok ikke sikker på at alle vet hva det egentlig går i, så jeg lar det bare være, lite oppmerksomhet rundt det. Litt sånn, ja ok. 

Anonymkode: a8a78...bd1

Skrevet

Datteren min hadde noen pr hvor hun var usikker selv på om hun likte jenter eller gutter eller ikke-binære eller… mange muligheter 😊

Jeg trygget henne på at hun kan like den hun vil så lenge det er en god person.. 

Nå har hun falt ned på at hun liker gutter. Hun er ikke så opptatt av Pride lenger som hun var.. 

Det er mye mer tilgang på informasjon om ulike måter å leve livet på np, så det er naturlig at barn/ungdom søker litt i seg selv - men de ender på det som er riktig for dem. 

Anonymkode: 8a389...402

Annonse

Skrevet
4 minutes ago, Anonym bruker said:

Rundt ti når hun meldte selv at hun var bifil. Jeg legger meg ikke så mye opp i det, hun har vært betatt av både jenter og gutter. Tenker hun finner ut av det selv underveis. 

Det er in og jeg er nok ikke sikker på at alle vet hva det egentlig går i, så jeg lar det bare være, lite oppmerksomhet rundt det. Litt sånn, ja ok. 

Dette tror jeg er lurt. 

Når min sønn gikk i 5. Klasse var det noen foreldre som informerte om at ei jente i klassen var lesbisk. 

Mulig hun er det, og det er jo greit. Men hvis hun skulle bli i tvil er det kjedelig at det er blitt offentliggjort. 

Anonymkode: 04dbd...d96

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er veldig inn ja. Synd for de som faktisk er det, og ikke blir trodd, for det er blitt så populært så alle skal liksom være det . 

Anonymkode: 20864...172

Hva er det som egentlig er synd? Må man statuere hva man tror eller ikke? Jeg svarer bare, Okay, den er i orden. Er det meningen jeg skal sette meg ned, se inn i øya og si «jeg tror deg»? Hvorfor det egentlig? 

En får værra som er er da’n itte vart som en sku. Inni er vi like både je og du. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Dette er bare tull. Han vet ikke hva bifil er engang. Det var som jeg sa til min mor da jeg var 6 år. At jeg og nabogutten hadde knullet, vi lå bare i sengen og klemte og kysset. 

Han vet godt hva det er jo. Hvorfor tror du at du vet bedre enn meg hva han vet og ikke? Han har vært kjærste med en gutt i 4 mnd nå. Og hvis det skulle vise seg at han ikke er bifil så er ikke akkurat det noe krise heller? 
Når det er sagt, har jeg hatt mine tanker fra han var 3 år. Samme med søsteren min, jeg har trodd hun var lesbisk fra hun var 6. Hun kom ut av skapet som bifil for noen år siden

Anonymkode: f69e6...4bc

Skrevet

Dette tror jeg er lurt. 

Når min sønn gikk i 5. Klasse var det noen foreldre som informerte om at ei jente i klassen var lesbisk. 

Mulig hun er det, og det er jo greit. Men hvis hun skulle bli i tvil er det kjedelig at det er blitt offentliggjort. 

Anonymkode: 04dbd...d96

Jeg er veldig enig med 402 her, det viktigste er å trygge de på at det er ikke han, hun eller hen som betyr noe, men at personen er god mot deg, respekterer deg og bryr seg om deg. 

Å gå ut slik blir jo bare, huff, kleint? Hvorfor skal man informere om sånt? Det er en personlig preferanse, hva nå en lander på er jo helt ok og ingenting å lage en sak ut av. 
Jeg trodde vi var «over» det, men mulig jeg er litt for liberal der 😅

Skrevet

Takk for fine svar dere.

Som sagt så bryr jeg meg ikke om hva folk er, men det har bare blitt satt så fokus på så "alle" er det. Men ja, det er nok bare en periode der hun skal finne seg selv og det er ikke bare bare. Men siden det er så stort fokus på det, så blir det litt som at "hun jenta var pen, da er jeg nok lesbisk". Man kan jo syns det samme kjønn er pen uten at man er lesbisk. Syns dette har tatt helt av, det med Pride, hvorfor så stort fokus? Ingen blir mer homofoben om man har 1 mnd med Pride, tror det virker mot sin hensikt egentlig. Og igjen, kan ikke få sagt det nok, vær sammen med hvem du vil, men hvorfor gjøre så mye ut av det?

Sporet litt av her, ser det, men..

Hi

Skrevet

Takk for fine svar dere.

Som sagt så bryr jeg meg ikke om hva folk er, men det har bare blitt satt så fokus på så "alle" er det. Men ja, det er nok bare en periode der hun skal finne seg selv og det er ikke bare bare. Men siden det er så stort fokus på det, så blir det litt som at "hun jenta var pen, da er jeg nok lesbisk". Man kan jo syns det samme kjønn er pen uten at man er lesbisk. Syns dette har tatt helt av, det med Pride, hvorfor så stort fokus? Ingen blir mer homofoben om man har 1 mnd med Pride, tror det virker mot sin hensikt egentlig. Og igjen, kan ikke få sagt det nok, vær sammen med hvem du vil, men hvorfor gjøre så mye ut av det?

Hi

Man endrer ikke seksualitet av at det er satt fokus på det. Dersom hun ender med å bli sammen med en jente når hun er eldre, så er det fordi hun er lesbisk, bifil, panfil…

Det kan føre til eksperimentering i en periode hvor man søker etter identitet

Det som er flott med det er at de som er lesbiske, homofile osv. ikke behøver å gjemme seg bort eller skamme seg over det slik de har gjort i maaaange år ( selv om sikkert mange gjør det fortsatt) 

Anonymkode: 8a389...402

Skrevet

Vært oppi det samme med jenta mi. I klassen hennes var det plutselig 5 av 8 jenter som var bi- ikkebinære-lesbiske- og diverse andre retninger jeg aldri har hørt om en gang. Dette var siste året på barneskolen.
Nå går de i 9klasse og alle er tilbake til «normalen». Fullt mulig noen av dem er bi eller lesbiske men de har innsett at det ikke er en salgs hobby dette å være usikker på kjønn og seksualitet. De var «alt for opptatt» av dette for noen år siden. Alle skulle klippe av seg håret og være mest mulig maskuline eller ikke vise hvilket kjønn de hadde. Det var mye styr og dramatikk. 
jeg vet ikke jeg… jeg gav min jente bekreftelse på at jeg ikke bryr meg om hva hun ender opp som og at hun ikke trengte å finne ut av det som 10-12-åring. 
de blir utsatt for så utrolig mye informasjon og jeg tror det er veldig vanskelig for mange av dem å måtte «velge» hvem/hva man er. Jeg prøvde å legge vekt på at det ikke er et valg men noe man er og at man finner ut av det mens man er ungdom/blir voksen. 

Anonymkode: b755c...7c4

Skrevet

Tror bare jeg ville svart ok eller noe slikt. Det har ingen hensikt å diskutere.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

At du ikke hadde begrepsforståelse som liten betyr ikke at andre ikke kan ha det Husk at folk utvikler seg i ulikt tempo. Ikke alle er trege med språk og innsikt.

Anonymkode: 1b464...847

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Takk for fine svar dere.

Hi

Helt i orden det, det er jo ett viktig tema. Hvordan skal vi, som ble født i ett århundre hvor homofili var forbudt, forholde oss til dette? 

Målet er vel at dette ikke er noe vi må gå ut med? At det er like normalt som at jeg er heterofil? Jeg har jo aldri vært nødt til å komme ut med det. Pride og alt fokus kommer nok av at dette har vært en stor greie, folk har drevet med hets og det er knyttet mye vondt til dette. Vi kan jo bare anerkjenne at det som har skjedd har skjedd, fremover så velger vi veien. Den er forhåpentligvis ganske udramatisk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hi

Nettopp... 

Skrevet

De generasjonene som vokser opp nå har en "boks" for alt...

Jeg har snakket en del med jentene mine om det, for min 13-åring er ganske sikker på at hun er skeiv. Jeg tror at når plutselig 5 jenter i klassen sier de er skeive så er det en motesak, det er ikke statistisk mulig. Det er derimot helt normalt at man i løpet av oppveksten opplever å vare litt betatt, litt opphengt i, til og med forelsket i venninnen sin, uten at man ender opp som lesbisk som voksen. Men i dag skal ungene sette seg selv og hverandre i en boks så fort som mulig.

Jeg har sagt til mine jenter at det overhodet ikke spiller noen rolle hvem de blir forelsket i, hvem de etterhvert blir kjæreste med, flytter sammen med osv. Om det er gutt eller jente er helt uten betydning så lenge de har det bra og er lykkelige.

Men det er ikke nødvendig å annonsere sin legning før man har våknet seksuelt. Om man står frem som lesbisk i 6.klasse er det kanskje ikke så lett å få andre til å tro at du ikke er det likevel nå du går i 9.klasse. Man trenger ikke offentlig si noe om legningen sin før man er litt eldre og helt sikker, for å vingle litt når man er ung er helt normalt. De som føler seg skeive som 12 åringer trenger overhodet ikke bli det som 18 åringer.

Jeg tror den oppvoksende generasjonen likevel har et helt annet syn på dette enn det vi voksne har da, jeg tror det er helt greit med litt vingling der uten at boksen er låst, for det gjelder så mange.

Anonymkode: 298f8...0ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...