Gå til innhold

ADHD utredning barn

Anbefalte innlegg

Har skjønt at henvisning til BUP tas gjennom fastlege. Men hva innebærer utredning? Er det mye tester og observasjon og møter involvert? 

Vi mistenker at barnet vårt har ADHD men er usikre. Er det bedre å gjøre det og evt få bekreftet eller utelukket at det er det, eller er dette unmdvendig stressende og belastende for barnet om det skulle vise seg at det ikke er ADHD? 

Barnet har allerede fått påvist dysleksi, men det virker ikke som tilrettelegging der løser utfordringene barnet har, selv om det ikke har gått så lenge med tiltak enda. Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 14792...508

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435524-adhd-utredning-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil jo tro at du har gode grunner til mistanken? Har du sett over listen av de 18 typiske kjennetegnene, og passer barnet inn der på de fleste punktene i mye større grad enn andre barn? I så fall er det absolutt grunn til å utrede. Det er også lurt å ha god dialog med skolen og spørre hva de observerer og mener. Siden barnet har påvist dysleksi har kanskje PPT vært inni bildet? Hva sier de? 

Grunnen til at jeg spør, er at BUP har lite ressurser, så de gir gjerne avslag hvis ikke mistanken er godt fundert. En uttalelse fra PPT vil hjelpe, og du/dere bør spesifisere tydelig hva som gjør at dere mistenker adhd.

Selve utredningen er ikke så belastende for barnet, da mye skjer uten barnet. Det er foresatte og lærere som må fylle ut skjemaer, BUP observerer barnet på skolen osv., barnet selv må bare igjennom noen få tester som de på BUP som regel får til å bli morsomme for barnet. Begge mine to med adhd elsket å være på BUP og gledet seg til timer der. For oss foreldre var det derimot en krevende og tung prosess, men verdt det fordi det var viktig å få svar.

Anonymkode: fbe8d...b67

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vil jo tro at du har gode grunner til mistanken? Har du sett over listen av de 18 typiske kjennetegnene, og passer barnet inn der på de fleste punktene i mye større grad enn andre barn? I så fall er det absolutt grunn til å utrede. Det er også lurt å ha god dialog med skolen og spørre hva de observerer og mener. Siden barnet har påvist dysleksi har kanskje PPT vært inni bildet? Hva sier de? 

Grunnen til at jeg spør, er at BUP har lite ressurser, så de gir gjerne avslag hvis ikke mistanken er godt fundert. En uttalelse fra PPT vil hjelpe, og du/dere bør spesifisere tydelig hva som gjør at dere mistenker adhd.

Selve utredningen er ikke så belastende for barnet, da mye skjer uten barnet. Det er foresatte og lærere som må fylle ut skjemaer, BUP observerer barnet på skolen osv., barnet selv må bare igjennom noen få tester som de på BUP som regel får til å bli morsomme for barnet. Begge mine to med adhd elsket å være på BUP og gledet seg til timer der. For oss foreldre var det derimot en krevende og tung prosess, men verdt det fordi det var viktig å få svar.

Ja, har lest endel og nesten alt, kanskje bortsett fra hyperaktivitet, min er mer rastløs ikke så hyper, passer. Men leser jo at mye av dette også kan skyldes dysleksi. Hvor finnes listen med 18 kjennetegn?

Læreren synes vi bør utrede. PPT sa det var opp til oss, de hadde ikke vurdert annet enn dysleksi. Men første tanken deres var å vente å se om dysleksitiltak hjalp. Og jeg synes ikke de gjør det. Ikke vet jeg om tiltak er bra nok heller, for kan jo så lite om dette og vet ikke hva vi har krav på. 

Ok, greit å vite at det ikke er belastende for barnet, det er viktigst. 

Annonse

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Ja, har lest endel og nesten alt, kanskje bortsett fra hyperaktivitet, min er mer rastløs ikke så hyper, passer. Men leser jo at mye av dette også kan skyldes dysleksi. Hvor finnes listen med 18 kjennetegn?

Læreren synes vi bør utrede. PPT sa det var opp til oss, de hadde ikke vurdert annet enn dysleksi. Men første tanken deres var å vente å se om dysleksitiltak hjalp. Og jeg synes ikke de gjør det. Ikke vet jeg om tiltak er bra nok heller, for kan jo så lite om dette og vet ikke hva vi har krav på. 

Ok, greit å vite at det ikke er belastende for barnet, det er viktigst. 

Du kan f.eks. se her https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/adhd/adhd-symptomer-og-tegn/

Mange samtaler med dere foreldre + barn, barnet alene og dere foreldre alene. Dere må fylle inn et langt skjema, det samme må skolen. Det tas evnetest, legeundersøkelse og tilslutt en egen ADHD test. Alt tar flere måneder.

Anonymkode: 20e0e...71c

Vår sønn ble utredet sist høst. Det var skjemaer å fylle ut for foreldre og skole, samtaler med oss og evnetest.

De fant ikke holdepunkter for diagnosen, og avsluttet etter en form for første fase i utredningen - det var lagt en plan for evt. full utredning som da ble avlyst.

Vi er enige i BUP sin konklusjon. Utredning kom fordi han har tourettes, og det var konkrete grunner til å undersøke om han hadde adhd i tillegg, noe som er veldig vanlig. 

Anonymkode: db25e...e5f

Anonym bruker skrev (På 9.11.2022 den 17.23):

9 år, 4 klasse

Jeg vet ikke akkurat hvorfor det er mistanken, men 9 år gammel er fortsatt et veldig lite barn. Mange barn på den alderen, og veldig mange har det vanskelig å følge med og sitte stille altfor lenge. Hvis barnet har dysleksi kan det være også grunnen til at han ikke orker å følge med, fordi det blir rett og slett slitsomt. Samme hvis barnet er vant til mye utelek og fysisk aktivitet. Hvis det ikke er noen store grunner til utredningen, hvis barnet fungerer ganske greit så lenge, så ville jeg ha ventet med utredningen. Noen ganger er det skolen som presser, for å få extra ressurser. Jeg ville ha vært forsiktig med å stille diagnoser på den alderen også. Men dere kjenner situasjonen best. Da min gutt, nå 7 år gammel gikk i barnehagen, var han veldig aktiv og i tillegg snakket sent. Og det var mye frem og tilbake med møter, men jeg hadde ingen tvil om at dette skulle ordne seg, og det har ordnet seg helt fint. Gutten min er blitt rolig, snakker fint og er flink på skolen. Lignende situasjon med venninnen, skolen ønsket utredning, hun nektet, og i løpet av ett år gutten modnet og roet seg (mellom første og andre klasse).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...