Gå til innhold

Strømregningen doblet denne måneden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fordi vi nesten ikke har fått strømstøtte - 240 kroner denne må eden mot 4.900 forrige måned på samme hovedbeløp.

Noen som har opplevd det samme? Mener å huske at noen har skrevet om denne problemstilingen før

Det er jo helt absurd

Glitre har vi - noen som kan anbefale et annet selskap? 

Anonymkode: a2541...8f0

Skrevet

Lavere pris gir mindre fradrag. Glitre har jo en god oversikt. 
Første er september siste er oktober til sammenligning. 

29648719-96EF-41F0-BD4C-EE8B1C6A95B8.jpeg

8C941E33-1FBE-4FFA-BF2D-7DE9F6F64C82.jpeg

Anonymkode: f184c...058

Skrevet

Jeg har Tibber, så jeg fikk en hyggelig strømregning denne mnd. Ikke så hyggelig forrige mnd. Denne mnd fikk jeg også nettleie på et par hundre. Strømprisene har vært lavere den soste tiden også

Anonymkode: 647f0...cb4

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Lavere pris gir mindre fradrag. Glitre har jo en god oversikt. 
Første er september siste er oktober til sammenligning. 

29648719-96EF-41F0-BD4C-EE8B1C6A95B8.jpeg

8C941E33-1FBE-4FFA-BF2D-7DE9F6F64C82.jpeg

Anonymkode: f184c...058

I orisoversikten er det ikke mye som skiller mellom de to månedene her vi bor. 

Å bare få 240 kroner i støtte kan umulig stemme.

Vi får ringe selskapet. Det er dobbel pris av den høyeste regningen vi har hatt tidligere

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

I orisoversikten er det ikke mye som skiller mellom de to månedene her vi bor. 

Å bare få 240 kroner i støtte kan umulig stemme.

Vi får ringe selskapet. Det er dobbel pris av den høyeste regningen vi har hatt tidligere

HI

Prisene har ligget mellom 599 øre jeg og 374 øre kWh 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Prisene har ligget mellom 599 øre jeg og 374 øre kWh 

Jeg ser at strømprisen har vært høy, og pris for nettleie har vært lav, og fratrekk er da gjort på nettleie - den høye summen kommer fra strømprisen.

Fatter ingenting, det er vel bare å betale og skru av all strøm. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jeg ser at strømprisen har vært høy, og pris for nettleie har vært lav, og fratrekk er da gjort på nettleie - den høye summen kommer fra strømprisen.

Fatter ingenting, det er vel bare å betale og skru av all strøm. 

HI

Nettleien påvirkes ikke av strømprisen (direkte). Kostnaden til strøm avgjøres av prisen, enten spottpris eller en form for fastpris. Strømstøtten avgjøres av spottprisen.

Hvis du har avtale med spottpris blir regningen lsvere ved lavere pris og samme forbruk. Hvis di derimot har en form for fastpris kan regningen totalt sett bli høyere ved lavere spottpris fordi strømstøtten da går ned, samtidig som fastprisavtalen gjør at du betaler mer like mye for strømmen.

Anonymkode: 458f8...63d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har Tibber, så jeg fikk en hyggelig strømregning denne mnd. Ikke så hyggelig forrige mnd. Denne mnd fikk jeg også nettleie på et par hundre. Strømprisene har vært lavere den soste tiden også

Anonymkode: 647f0...cb4

Vi også. Regningen er under 1/3 av forrige mnd, nå skyldes en del av det forskuddsfakturering fra Tibber, men estimatet for neste mnd reduseres jo også nå som prisene er lavere. 

Forrige mnd var den på over 7000 kr, nå var den 1300. De 1300 er forskuddet for første halvdel av november. 

Anonymkode: d9971...a2c

Skrevet

Høres ut som dere har det som kalles variabel pris. Bytt til spot med en gang! Strømstøtten baserer seg på gjennomsnittlig spotpris i området ditt. Den tar altså ikke hensyn til at har en mye høyere avtalepris. Du har fått høy regning fordi dere har en høy variabel pris (dårlig avtale) og får lite strømstøtte siden spotprisen for oktober var «lav».

Anonymkode: 41cc1...b66

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Høres ut som dere har det som kalles variabel pris. Bytt til spot med en gang! Strømstøtten baserer seg på gjennomsnittlig spotpris i området ditt. Den tar altså ikke hensyn til at har en mye høyere avtalepris. Du har fått høy regning fordi dere har en høy variabel pris (dårlig avtale) og får lite strømstøtte siden spotprisen for oktober var «lav».

Vi har det som heter Glitre forutsigbar som liksom skulle sikre oss som kunder.

Vi kommer til å se oss om etter et nytt selskap, så tar imot tips.

Man kan gjerne si at vi er dumme som har en slik avtale eller ikke skjønner opp og ned på dette. Men vi har aldri stusset på prisene før.

Det er vel flere som sliter med oversikten, og morn som tjener grovt på det.

Skrevet

Vi har tibber og er fornøyd med det. Har regning på 3200 i oktober 

Anonymkode: 6bdec...257

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Vi har tibber og er fornøyd med det. Har regning på 3200 i oktober 

Kommer jo litt an på hvor mye strøm dere har brukt og hvor dere bor også.. Vi bor på Østlandet og fikk nesten 11.000 i regning. Det meste vi har hatt tidligere er 5.500. Får det ikke til å stemme. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kommer jo litt an på hvor mye strøm dere har brukt og hvor dere bor også.. Vi bor på Østlandet og fikk nesten 11.000 i regning. Det meste vi har hatt tidligere er 5.500. Får det ikke til å stemme. 

HI

Bor på østlandet, brukte litt i overkant av 2000 kwt

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Bor på østlandet, brukte litt i overkant av 2000 kwt

Vi har brukt ca 2700 kWh 

vi må helt klart spare mer strøm. Kanskje dette bare er prisen da, reagerer bare på at det er så mye dyrere enn tidligere og at vi har fått så lite stønad

HI

Skrevet

Glitre Energi er en variabel avtale og er svindyr i forhold til dagens spot! Når man har variabel avtale er det kjempeviktig å følge med prisene (økningene varsles på forhånd) og bytter til spot.

2EB86AC9-EAB1-4EB6-B726-0365B3655E78.png

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Vi har brukt ca 2700 kWh 

vi må helt klart spare mer strøm. Kanskje dette bare er prisen da, reagerer bare på at det er så mye dyrere enn tidligere og at vi har fått så lite stønad

HI

Det er helt mulig at jeg ikke ser greia her, og at det er hos oss feilen ligger. 

Jeg anser meg selv som en relativt oppegående person som har klart meg greit gjennom studier - men strøm, det forstår jeg ikke. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Glitre Energi er en variabel avtale og er svindyr i forhold til dagens spot! Når man har variabel avtale er det kjempeviktig å følge med prisene (økningene varsles på forhånd) og bytter til spot.

2EB86AC9-EAB1-4EB6-B726-0365B3655E78.png

Ok, takk forvridd. Men er det ikke slik at vi skal få stønad for selve prisen på strømmen over 70 øre? Vi har kun fått fratrekk på nettleiebiten

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ok, takk forvridd. Men er det ikke slik at vi skal få stønad for selve prisen på strømmen over 70 øre? Vi har kun fått fratrekk på nettleiebiten

HI

Takk for svar, skulke det stå 😄😄

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Vi har brukt ca 2700 kWh 

HI

Stønaden baserer seg som sagt på spotprisen og ikke på deres personlige pris. Spotprisen for oktober var 164 øre https://www.los.no/dagens-strompris/historiske-strompriser/

Dermed var strømstøtten bare 69 øre. 

Dagens gjennomsnittlige spotpris er 53 øre. Du betaler 344 øre. Så langt i november er spotprisen godt under 87,5 øre som er grensen for strømstøtten. Det blir altså sannsynligvis ingen strømstøtte for november selv om du betaler 344 øre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

HI

Man får strømstøtte på det som overstiger gjennomsnittlig spotpris over 70 øre + moms, som vil si 90% av det over 87,5 øre. Men som sagt av gjennomsnittlig spotpris for ditt område, ikke på DIN personlige pris. Alle får samme strømstøtte uavhengig av avtale. Strømstøtten trekkes alltid fra nettleien.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Vi har brukt ca 2700 kWh 

HI

Strømstøtten trekkes fra på nettleien, men den gjelder alt.  
I tillegg til at avtalene er viktig slik at man ikke betaler for mye i strøm så hard et også noe å si når man bruker strøm også. Nettleien beregnes etter en ny modell etter 01. juli i år. Tanken er å få fordelt strømforbruket over døgnet.
Her er info fra BKK

Nettleie delt i to

Fra 1. juli 2022 vil nettleien for privatkundene bestå av to deler, et kapasitetsledd og et energiledd.

Kapasitetsleddet er et fast månedlig beløp basert på hvor mye strøm kunden bruker samtidig. Dersom du jevner ut strømforbruket gjennom døgnet, får du et lavere kapasitetsledd enn om du bruker mye strøm på én gang. For eksempel vil det lønne seg å lade elbil om natten.

For beregning av kapasitetsleddet er det laget en trappetrinnmodell. Gjennomsnittet av de tre timene med høyest forbruk, på tre ulike dager i måneden, vil avgjøre hva slags trinn du havner i. Tabellen viser trinnene og prisene (avrundet til nærmeste hele krone):

Kapasitetsledd inkl. mva

Trinn kW Kr/mnd Kr/år
Trinn 1 0-2 125 1500
Trinn 2 2-5 206 2475
Trinn 3 5-10 350 4200
Trinn 4 10-15 494 5925
Trinn 5 15-20 638 7650
Trinn 6 20-25 781 9375
  • 15 prosent av BKK Nett sine kunder vil aldri være over trinn 1.
  • 50 prosent av kundene er aldri over trinn 2.
  • 90 prosent av kundene er aldri over trinn 3.
  • Mange kunder vil være på et lavere trinn om sommeren enn om vinteren.

Energileddet bestemmes av hvor mye strøm du bruker totalt (antall kilowattimer), og når du bruker strømmen. Du betaler mindre per kilowattime om natten (22.00-06.00) og i helgen enn på dagtid hverdager.

Energiledd øre/kWh inkl. avgifter og mva
Dag Natt og helg  
49,90 39,90

Anonymkode: d4dfe...850

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Man får strømstøtte på det som overstiger gjennomsnittlig spotpris over 70 øre + moms, som vil si 90% av det over 87,5 øre. Men som sagt av gjennomsnittlig spotpris for ditt område, ikke på DIN personlige pris. Alle får samme strømstøtte uavhengig av avtale. Strømstøtten trekkes alltid fra nettleien.

Takk! Du fikk meg med få ord til å forstå det jeg ikke har forstått i jungelen av info!

Ringte til selskapet og ble møtt av en utrolig god service, så nå fikk jeg spotprisavtale.

Vi har jo fulgt med på topp og bunn, satt på vasken på riktig tid og alt.. men så har vi ikke forstått avtalen vår. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Fordi vi nesten ikke har fått strømstøtte - 240 kroner denne må eden mot 4.900 forrige måned på samme hovedbeløp.

Noen som har opplevd det samme? Mener å huske at noen har skrevet om denne problemstilingen før

Det er jo helt absurd

Glitre har vi - noen som kan anbefale et annet selskap? 

Los, har "aldri" vært billigere... 

Anonymkode: c612e...c91

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Takk! Du fikk meg med få ord til å forstå det jeg ikke har forstått i jungelen av info!

Ringte til selskapet og ble møtt av en utrolig god service, så nå fikk jeg spotprisavtale.

Vi har jo fulgt med på topp og bunn, satt på vasken på riktig tid og alt.. men så har vi ikke forstått avtalen vår. 

HI

Så bra. Strøm kan være veldig forvirrende når man ikke har satt seg inn i det. Jeg begynte å lese meg litt opp for ca ett år siden når strømmen begynte å stige sånn.

Skrevet

Aldri hatt lavere regning vi. Brukt under 1000 kWh.

Anonymkode: 5a7e8...929

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...