Anonym bruker Skrevet 8. november 2022 #1 Del Skrevet 8. november 2022 Jeg begynner å bli rimelig frustrert. Vi har to tenåringer i hus, og har knapt med plass. De har hvert sitt soverom, og vi sover i kjelleren i et rom som ikke er godkjent som soverom. Den har vist seg lite egnet til det formålet, og det er mye fukt og klær innerst i skapet lukter muggent. Stuen vår er også liten, og vi har lite tumleplass for barn som er store. Vi har også bare ett, knøttlite bad. Ingen gjesterom. Selvsagt er det ikke umulig å leve videre sånn. Men vi har råd til å få en bedre og mer egnet bolig. Og både jeg og ungene vil finne et større hus i samme område som vi bor nå. Det er masse ute på Finn i vår prisklasse. Men mannen nekter. Han ser ikke behovet, orker ikke flytte, vil ikke ha mer lån. Jeg synes det er så urettferdig at han bare tenker at han skal bestemme dette. Jeg er så lei av å krangle, diskutere, argumentere.. Når resten av familien vil. Når jeg vil. Når vi har råd. Så hva gjør man? Skal jeg bare gi opp, leve trangt og med mugg resten av livet? 😥 Anonymkode: 7c223...8d1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435516-mannen-min-lukker-all-dialog-om-flytting/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. november 2022 #2 Del Skrevet 8. november 2022 Du kan kjøpe noe større alene. Du kan jo ikke tvinge han til å ta opp mer lån. Hva med å fikse rommet i kjelleren så det blir godkjent som soverom? Kanskje lage flere rom i kjelleren så dere får bedre plass? Anonymkode: 194b5...b41 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435516-mannen-min-lukker-all-dialog-om-flytting/#findComment-149867521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. november 2022 #3 Del Skrevet 8. november 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du kan kjøpe noe større alene. Du kan jo ikke tvinge han til å ta opp mer lån. Hva med å fikse rommet i kjelleren så det blir godkjent som soverom? Kanskje lage flere rom i kjelleren så dere får bedre plass? Anonymkode: 194b5...b41 Hvordan kjøper man noe større alene dersom man allerede eier noe sammen? Anonymkode: 75540...423 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435516-mannen-min-lukker-all-dialog-om-flytting/#findComment-149867524 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. november 2022 #4 Del Skrevet 8. november 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hvordan kjøper man noe større alene dersom man allerede eier noe sammen? Anonymkode: 75540...423 Han får kjøpe henne ut da. Det er uansett dumt å forsøke å tvinge noen til noe de ikke vil. Og om noen få år er barna blitt så store at de flyttet ut, og de får for stor plass og ønsker å kjøpe noe mindre igjen Anonymkode: 194b5...b41 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435516-mannen-min-lukker-all-dialog-om-flytting/#findComment-149867526 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. november 2022 #5 Del Skrevet 8. november 2022 Synes mannen din er lite fleksibel, sparing i bolig er dessuten ofte lønnsomt. Du bør ikke ha skap tett inntil en kald kjellervegg, trekk det litt ut for luftsirkulasjon. Anonymkode: 83a8a...338 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435516-mannen-min-lukker-all-dialog-om-flytting/#findComment-149867538 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. november 2022 #6 Del Skrevet 8. november 2022 Det er jo bare dumt å fortsette å bo der dere bor nå, slik det er der. Du og mannen utsetter dere for fare ved å sove på et som som ikke er godkjent som soverom. Blir det f.eks. brann, så risikerer dere at ungene ser dere brenne inne... Og hvis noe slikt skulle skje, så er det langt fra sikkert at ungene ville fått ev. livsforsikring for dere utbetalt, i hvert fall ikke fullt ut, siden dere sov på ikke-godkjent soverom. Du og mannen utsetter dere også for ganske heftig helserisiko når dere sover med mugg i rommet. Jeg har familiemedlemmer som ble så akutt alvorlig syk av slik mugg at de akuttinnlagt på sykehus, ene var de ikke sikker på om ville overleve fordi hun fikk allergisjokk. Den andre kom aldri tilbake i jobb, begge fikk langvarige plager etterpå. Det at det er fukt og mugg i kjelleren tyder dessuten på at dere trenger å drenere rundt huset også, antar jeg. Og gjør dere ikke noe med det heller, så vil skadene på huset bli større. Jeg hadde sagt helt saklig til mannen at jeg ikke lenger aksepterer å bo på et ikke-godkjent soverom som i tillegg er helsefarlig, at mannen må komme opp med en løsning om han nekter å bli med og kjøpe et annet sted å bo. Jeg hadde også gjort det tydelig for ham at han ikke er den eneste som kan bestemme over hele familien, at dere er to i dette forholdet og fire i familien. Jeg hadde mistet respekten for en mann som bryr seg så lite om sikkerheten deres og helsen deres. Blir dere boende der dere er må dere uansett drenere og gjøre noe med fukten og sanere mtp muggen og ta grep for å få rommet nede godkjent. Så hvorfor legge ut så mye penger og skaffe seg så mye arbeid for et sted som likevel egentlig er (for) lite til dere? Om mannen din ikke har vært så steil tidligere, og ikke hatt så lite ork og energi tidligere - da vil jeg anta at han kanskje er den som er mest påvirket av muggen dere sover i. Første symptomene de i familien min fikk var at de ikke lenger hadde energi, orket ikke, irritasjon, så kom stadig diffuse helseplager (hodepine, stadig småsnufsete, irriterte slimhinner +++) - før det plutselig ble akutt alvorlig. Så ta dette på alvor! Anonymkode: 64a91...14a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435516-mannen-min-lukker-all-dialog-om-flytting/#findComment-149867555 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. november 2022 #7 Del Skrevet 8. november 2022 Du får bestille time hos en tredjepart (parterapeut eller lignende) og kreve at dere prater om dette temaet, og finner en løsning som dere kan enes om. - Dere kan ikke sove på et rom uten godkjent rømningsvei (tenk om dere skulle brenne inne). - Dere kan ikke på et rom hvor klær i klesskapet lukter mugg. Da puster dere også inn skadelige muggsporer som kn skade helsen for livet. Disse to punktene er ikke åpne for diskusjon. Dere må bli enige om løsninger. - Dere opplever behov for større plass. - Dere hadde satt pris på et ekstra bad. Dette er ikke absolutt nødvendige krav. Her kan dere finne kompromisser. Vet mannen din at mer lån = mer verdifull bolig = bedre livskvalitet OG større verdiøkning? Det er jo mange gode grunner til å bo bedre… Si til mannen din hvilke problemer dere må løse og hvilke ønsker som ikke er absolutt nødvendige, men som vil gi økt livskvalitet for alle. Spør ham Se på ulike muligheter: - Selge og kjøpe noe større? - Sette inn vinduer/rømningsvei på soverommet, og utbedre fukt/mugg? - Bygge ut eksisterende bolig med ekstra soverom, bad og oppholdsrom, samt utbedre fukt i kjeller, for eksempel ved drenering? - Andre løsninger? Leie ut eksisterende bolig, slik at leieinntekter dekker utgiftene, kjøp en bolig til som dere vil bo i selv? Anonymkode: 2ccb0...dc3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435516-mannen-min-lukker-all-dialog-om-flytting/#findComment-149867557 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. november 2022 #8 Del Skrevet 8. november 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Du kan kjøpe noe større alene Kan ikke det vet du. Anonymkode: 3ea15...1a9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435516-mannen-min-lukker-all-dialog-om-flytting/#findComment-149867577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. november 2022 #9 Del Skrevet 9. november 2022 Takk for mange gode svar. Litt oppklaring: soverommet har rømningsvei, men det er svært lavt under taket, derfor ikke godkjent. Det er det dessverre ikke mulig å endre på. Vi har drenert, uten at det hjalp. Dette handler om at huset ikke puster, vi har det samme problemet i resten av huset, men verst i kjelleren. Mannen vil nå vurdere å gjøre noe med ventilering (som vi har snakket om i årevis). Jeg mener at dette er mye penger investert i en bolig som jeg synes uansett er altfor liten og upraktisk for oss. Kanskje jeg er for steil her, at jeg burde være villig til å inngå kompromiss? Men jeg tror hovedsaken for meg er størrelsen på huset. Anonymkode: 7c223...8d1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435516-mannen-min-lukker-all-dialog-om-flytting/#findComment-149867581 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. november 2022 #10 Del Skrevet 9. november 2022 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Takk for mange gode svar. Litt oppklaring: soverommet har rømningsvei, men det er svært lavt under taket, derfor ikke godkjent. Det er det dessverre ikke mulig å endre på. Vi har drenert, uten at det hjalp. Dette handler om at huset ikke puster, vi har det samme problemet i resten av huset, men verst i kjelleren. Mannen vil nå vurdere å gjøre noe med ventilering (som vi har snakket om i årevis). Jeg mener at dette er mye penger investert i en bolig som jeg synes uansett er altfor liten og upraktisk for oss. Kanskje jeg er for steil her, at jeg burde være villig til å inngå kompromiss? Men jeg tror hovedsaken for meg er størrelsen på huset. Anonymkode: 7c223...8d1 Dere må jo gjøre mer for å bli kvitt muggen enn å gå inn for proff ventilering, ellers blir det jo rester av mugg igjen der. Hvorfor er mannen din villig til å bruke mye penger på et hus som resten av familien ikke trives godt nok i? Hvorfor mener han at hans ønsker skal trumfe restens ønsker? Hadde vært noe helt annet om dere ikke hadde råd, ungene måtte ut av skolekrets de trivdes i og lignende. Men her virker det jo som om det kun er fordeler med å flytte. Tror jeg hadde fått ham med i parterapi ang. dette. Det har tydeligvis vært et tema i årevis for dere, og da er det på tide å rydde opp i dette en gang for alle - for nå har jo mannen din fått sin vilje i mange år og han har også trenert det med ventilasjon, nektet å snakke om ting. Godt dere har rømningsvei på soverommet dere bruker. Men det er likevel helseskadelig siden dere har så mye fukt at det er mugg der. Anonymkode: 64a91...14a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435516-mannen-min-lukker-all-dialog-om-flytting/#findComment-149867583 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. november 2022 #11 Del Skrevet 9. november 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Takk for mange gode svar. Litt oppklaring: soverommet har rømningsvei, men det er svært lavt under taket, derfor ikke godkjent. Det er det dessverre ikke mulig å endre på. Vi har drenert, uten at det hjalp. Dette handler om at huset ikke puster, vi har det samme problemet i resten av huset, men verst i kjelleren. Mannen vil nå vurdere å gjøre noe med ventilering (som vi har snakket om i årevis). Jeg mener at dette er mye penger investert i en bolig som jeg synes uansett er altfor liten og upraktisk for oss. Kanskje jeg er for steil her, at jeg burde være villig til å inngå kompromiss? Men jeg tror hovedsaken for meg er størrelsen på huset. Anonymkode: 7c223...8d1 Hvis dere har mugg i hele huset, så er det jo tilnærmet tapsprosjekt å selge det om dere ikke har veldig lavt lån. Anonymkode: 194b5...b41 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435516-mannen-min-lukker-all-dialog-om-flytting/#findComment-149867588 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. november 2022 #12 Del Skrevet 9. november 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Dere må jo gjøre mer for å bli kvitt muggen enn å gå inn for proff ventilering, ellers blir det jo rester av mugg igjen der. Hvorfor er mannen din villig til å bruke mye penger på et hus som resten av familien ikke trives godt nok i? Hvorfor mener han at hans ønsker skal trumfe restens ønsker? Hadde vært noe helt annet om dere ikke hadde råd, ungene måtte ut av skolekrets de trivdes i og lignende. Men her virker det jo som om det kun er fordeler med å flytte. Tror jeg hadde fått ham med i parterapi ang. dette. Det har tydeligvis vært et tema i årevis for dere, og da er det på tide å rydde opp i dette en gang for alle - for nå har jo mannen din fått sin vilje i mange år og han har også trenert det med ventilasjon, nektet å snakke om ting. Godt dere har rømningsvei på soverommet dere bruker. Men det er likevel helseskadelig siden dere har så mye fukt at det er mugg der. Anonymkode: 64a91...14a Men hvorfor er det gitt at hi skal få viljen sin? Og hvorfor terapi? Skal terapeuten ta stilling til om de skal flytte eller ikke, og prøve å overtale den av partene som et uenig med terapeuten? Anonymkode: d49ff...6fd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435516-mannen-min-lukker-all-dialog-om-flytting/#findComment-149867625 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. november 2022 #13 Del Skrevet 9. november 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Men hvorfor er det gitt at hi skal få viljen sin? Og hvorfor terapi? Skal terapeuten ta stilling til om de skal flytte eller ikke, og prøve å overtale den av partene som et uenig med terapeuten? Anonymkode: d49ff...6fd Jeg tror ikke at du helt har innsikt i hva terapi gjelder. Anonymkode: 6d07c...c01 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435516-mannen-min-lukker-all-dialog-om-flytting/#findComment-149867670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. november 2022 #14 Del Skrevet 9. november 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Men hvorfor er det gitt at hi skal få viljen sin? Og hvorfor terapi? Skal terapeuten ta stilling til om de skal flytte eller ikke, og prøve å overtale den av partene som et uenig med terapeuten? Anonymkode: d49ff...6fd En terapeut kan hjelpe til med å komme til bunns i hvorfor mannen er så imot å flytte. Er det angst for høyere lån? Er det jobben med å flytte (det kan jo ts og tenåringene gjøre, selv om det er dumt å ikke hjelpe til)? Er det det å bli fortalt hva han skal gjøre (enkelte går helt i lås når noe ikke er deres idé). Kanskje er han redd for at dere ikke får solgt når det er så mye galt (en legitim bekymring, spesielt nå). Hvorfor er han villig til å bruke mye penger på et uegnet hus heller enn å investere i noe større? Han har bodd under en stein om han ikke har fått med seg at mugg kan gi store helseplager. Jeg hadde flyttet selv må jeg innrømme, om ikke annet så til en leilighet uten mugg, er dårlig på å tolerere sta mannfolk, men jeg antar målet er å flytte sammen 😄 Anonymkode: 918d7...fd0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435516-mannen-min-lukker-all-dialog-om-flytting/#findComment-149867673 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå