Gå til innhold

Kjøreopplæring


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du må ha det obligatoriske pluss trinnvurderingene, også er det vanlig å ha en oppvarmingstime før oppkjøringen så man kjører av seg litt av nervøsiteten før man begynner.

Jeg har to stykker som har tatt lappen og ingen av dem hadde kjøretimer utover det.

Altså startet de hele opplæringen med en dobbeltime for å sjekke hvordan de lå an før kjøreskolelæreren meldte de opp til det obligatoriske og avsluttet med en enkelttime før oppkjøring. Husker ikke hvor mange trinnvurderinger det var, men kanskje et par ganger?

Anonymkode: 4cd24...513

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Du må ha det obligatoriske pluss trinnvurderingene, også er det vanlig å ha en oppvarmingstime før oppkjøringen så man kjører av seg litt av nervøsiteten før man begynner.

Jeg har to stykker som har tatt lappen og ingen av dem hadde kjøretimer utover det.

Altså startet de hele opplæringen med en dobbeltime for å sjekke hvordan de lå an før kjøreskolelæreren meldte de opp til det obligatoriske og avsluttet med en enkelttime før oppkjøring. Husker ikke hvor mange trinnvurderinger det var, men kanskje et par ganger?

Anonymkode: 4cd24...513

Dette er absolutt ikke normalen. Det er mange faktorer som avgjør, noen trenger mer tid/øving enn andre, mengden/muligheten til privat øvelseskjøring varierer og andre ting. De som bare har obligatorisk opplæring må da i utgangspunktet kunne alt før de starter på en trafikkskole, da ingen av de obligatoriske delene innebærer nyinnlæring av kunnskap/ferdighet.

Vanlig med 3-5 dobbeltimer i tillegg til obligatorisk, men heller ikke unormalt med 10. Alt må tilpasses individuelt.

For å få litt innsikt i hva som kreves, er denne fin å lese litt i https://www.vegvesen.no/globalassets/fag/handboker/hb-v851.pdf

Anonymkode: f3538...7d1

Våre eldste hadde grunnpakken med noen kjøretimer (10?), det obligatoriske og oppvarming til oppkjøringen. Nå må det sies at vi øvelseskjøre mye(!) med dem, da. Én ting var nå at de skulle klare oppkjøringen, en annen at vi skulle føle oss trygge på dem når de skulle ut på veien alene. Jeg tror jeg/vi er mye strengere enn sensor der 😅 Begge sto på oppkjøringen uten noen feil da, så det gikk jo bra.

En venninne av meg som ikke hadde mulighet til å øvelseskjøre noe særlig privat, hadde rundt 30-35 timer utenom det obligatoriske. 

Anonymkode: dbbcd...416

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dette er absolutt ikke normalen. Det er mange faktorer som avgjør, noen trenger mer tid/øving enn andre, mengden/muligheten til privat øvelseskjøring varierer og andre ting. De som bare har obligatorisk opplæring må da i utgangspunktet kunne alt før de starter på en trafikkskole, da ingen av de obligatoriske delene innebærer nyinnlæring av kunnskap/ferdighet.

Vanlig med 3-5 dobbeltimer i tillegg til obligatorisk, men heller ikke unormalt med 10. Alt må tilpasses individuelt.

For å få litt innsikt i hva som kreves, er denne fin å lese litt i https://www.vegvesen.no/globalassets/fag/handboker/hb-v851.pdf

Anonymkode: f3538...7d1

Du skriver jo akkurat det samme som meg...

Vanlig med 3-5 dobbelttimer skriver du. Jeg skriver at de startet med en dobbelttime for å sjekke hvordan de lå an, pluss at de hadde et par trinnvurderinger som jo også er kjøretimer.

Sistemann som tok lappen her tok den i januar i år, og totalkostnaden inkl pengene til vegvesenet for teori og oppkjøring ble på mellom 20 og 25.000 (uten at jeg har regnet helt nøyaktig).

Anonymkode: 4cd24...513

Annonse

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Du skriver jo akkurat det samme som meg...

Vanlig med 3-5 dobbelttimer skriver du. Jeg skriver at de startet med en dobbelttime for å sjekke hvordan de lå an, pluss at de hadde et par trinnvurderinger som jo også er kjøretimer.

Sistemann som tok lappen her tok den i januar i år, og totalkostnaden inkl pengene til vegvesenet for teori og oppkjøring ble på mellom 20 og 25.000 (uten at jeg har regnet helt nøyaktig).

Anonymkode: 4cd24...513

Trinnvurderingene er som navnet tilsier vurderingstimer, de inngår forøvrig i de obligatoriske timene. Her skal det vurderes om nivået er godt nok til å gå videre til neste trinn i opplæringa, dvs ingen innlæring/øving. En dobbeltime i tillegg til obligatorisk er fortsatt ikke normalen.

Anonymkode: f3538...7d1

Eldste her tok lappen nå, har kun hatt det obligatoriske pluss en «prøvetime» før hun starta. Har til gjengjeld kjørt omtrent daglig i 2 år, samt langturer på 80 mil 5 ganger så hun hadde god trening 

Anonymkode: 7ee0a...95b

Er vanlig med 10+ kjøretimer dersom man ikke har mulighet til å øvelseskjøre mye privat. Jeg kjørte masse med pappa, men brukte ca 10 timer hos kjøreskole. Da terpet vi på ting jeg syntes var skummelt eller vanskelig. Hadde bl.a 2 dobbelttimer med bare rundkjøringer, for det stresset livet av meg. 

Halvbroren til sønnen min fylte 18 i år og har vel ikke vært bak rattet enda. Pappaen tør/vil ikke (vet ikke helt grunnen) ikke øvelseskjøre, så han har fått 40 000 kr til førerkort i 18-års gave. 

Anonymkode: e3a92...3f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...