Gå til innhold

Kjenner at ungdommen irriterer meg..

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

De har lov til å ha mobilhotell, men det er frivillig å legge telefonen der...

Her sier de at enten må mobilen være avslått i lommen/sekken, eller ligge i mobilhotellet. Mange legger det i hotellet, og resten har de lysløst/avslått på seg.

Så får de anmerkning om den blir brukt.

Anonymkode: 7c425...d86

Ikke på denne skolen har de det. Ble tatt opp på foreldremøte i 8.klasse. De har nok lov, men gjør det ikke da de ikke kan tvinge ungene til å legge den der.

Hi

Anonymkode: d2e1b...7a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne her kjente jeg at jeg trengte akkuratt nå! 
har hatt diskusjon/krangel med datteren min i kveld på 15 år om skole, lekser osv. hun har slitt på skolen siden hun startet på ungdomskolen. Konsentrasjon problemer, krangel utesetnging av venner, depresjon osv. Hun gir opp fort og alt er bare drit. Jeg sa til henne at hun blir ikke bedre hvis hun ikke øver å gjør det beste hun kan, det er godt nok. Men nei hvorfor skulle hun det? Det ble jo ikke bedre uannsett.. hun var jo bare dum, idiot osv. så spurte jeg henne, hvem er det som sier det? Alle. Alle hvem? Nei da sa hun jo men hun er jo det. Då måtte jeg ta en snakk med henne.. at den eneste personen som sier det er kun hun selv. Ingen andre. At hun er dum osv stemmer overhode ikke, og at hun måtte slutte å si det til seg selv. Jeg hadde det ikke så bra i ungsomstiden jeg heller med venner, men fytti som de sliter nå i dag. er helt skremmende! 

Anonymkode: b6dab...ccf

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Denne her kjente jeg at jeg trengte akkuratt nå! 
har hatt diskusjon/krangel med datteren min i kveld på 15 år om skole, lekser osv. hun har slitt på skolen siden hun startet på ungdomskolen. Konsentrasjon problemer, krangel utesetnging av venner, depresjon osv. Hun gir opp fort og alt er bare drit. Jeg sa til henne at hun blir ikke bedre hvis hun ikke øver å gjør det beste hun kan, det er godt nok. Men nei hvorfor skulle hun det? Det ble jo ikke bedre uannsett.. hun var jo bare dum, idiot osv. så spurte jeg henne, hvem er det som sier det? Alle. Alle hvem? Nei da sa hun jo men hun er jo det. Då måtte jeg ta en snakk med henne.. at den eneste personen som sier det er kun hun selv. Ingen andre. At hun er dum osv stemmer overhode ikke, og at hun måtte slutte å si det til seg selv. Jeg hadde det ikke så bra i ungsomstiden jeg heller med venner, men fytti som de sliter nå i dag. er helt skremmende! 

Så "godt" å vite at vi er flere. Her inne er det jo bare perfekte barn som hører hva som blir sagt og gjør ikke feilen flere ganger osv. Synd å høre om datteren din, håper virkelig at hun får det bedre. Min er ikke helt der med at hun sier hun er dum osv, men har tydligvis ikke motivasjon og syns skole er kjedelig. 

Her ødelegger mobilen mye, hun klarer ikke å legge den fra seg uten at vi sier i fra og da blir hun sur. Jeg virkelig hater mobil og sosiale medier for tiden. 

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Så "godt" å vite at vi er flere. Her inne er det jo bare perfekte barn som hører hva som blir sagt og gjør ikke feilen flere ganger osv. Synd å høre om datteren din, håper virkelig at hun får det bedre. Min er ikke helt der med at hun sier hun er dum osv, men har tydligvis ikke motivasjon og syns skole er kjedelig. 

Her ødelegger mobilen mye, hun klarer ikke å legge den fra seg uten at vi sier i fra og da blir hun sur. Jeg virkelig hater mobil og sosiale medier for tiden. 

Hi

Det er fascinerende at du tror at det er de som fikser problemene det er noe feil med…

Anonymkode: fc2fd...670

Skrevet

Hi

Ja ikke sant, er visst veldig enkelt å hs tenåringsbarn tydligvis..

jeg skjønner det veldig godt, ser bare på skolen her, hvor utrolig mange som sliter med alt, veldig trist.

ja her ødelegger mobilen veldig mye her også. Jeg er ofte veldig syk og har desverre latt de bruke tlf mye da, enkel løsning.. tar vi tlf så raser de helt sammen, som om det sto mellom liv og død. Her sliter hun også med leksene og jeg prøver å hjelpe men hun stritter imot. Vil ikke ha hjelp. Sliter med å sovne før 12 tiden også, jeg og min datter går på melatonin og jeg har tilbud henne å ta det for en liten periode for å få henne mer i rytme, nekter der også. Så jeg vet snart ikke hva jeg skal gjør, kjenner jeg får en slik uro i kroppen av å tenke på dette og det gjør så vondt. Var hos fastlegen sist uke for ville få litt hjelp til henne med å snakke med noen.. hub ønsker ikke det heller. Alt er bare drit

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Det er fascinerende at du tror at det er de som fikser problemene det er noe feil med…

Fikser problemene? Du vet vell at ingen er like og selv om en ting fungerte på den ene så gjør det nødvendigvis ikke med den andre? Hadde det vært så enkelt så hadde livet vært mye enklere. Hva med å vise litt mer forståelse og respekt for foreldre som gjør så godt. At du sitter her inne å skriver nedlatende hjelper ingen.  Medmenneskelighet kalles det

Skrevet

Mange kommuner har en egen helssesstasjon for ungdom med psykologer som kan  brukes gratis og nesten uten ventetid. Det er et  veeldig godt tilbud til  ungdom som sliter.

Anonymkode: 9e628...b7a

Skrevet

Det er "godt" å se at vi er flere som ser dette. 

Anonymkode: 56360...9fa

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Fascinerende at du tror alle med ungdommer som strever har feilet i oppdragelsen.

Anonymkode: 3c254...1a3

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hvor mange tenåringer har du?

Ungdommer som sliter får det ikke bedre med strikte foreldre som avviser alle "rop om hjelp" og utagerende oppførsel med straff. 

Jeg har fire barn, 13-20 år, og to av dem har det vært 100% uproblematisk å oppdra. De har det bra, føyer seg etter regler og tilsnakk, trenger ikke være i opposisjon. Men de to andre er helt annerledes, strever og har ikke hatt det så lett hele tiden. Det er ikke oppdragelsen sin feil at det streves med angst, tilhørighet, usikkerhet når det kommer til legning, motivasjon på skolen osv osv.

Du må forstå at det som virket på ditt barn ikke virker på alle barn.

Skrevet

Fascinerende at du tror alle med ungdommer som strever har feilet i oppdragelsen.

Anonymkode: 3c254...1a3

Det tror jeg absolutt ikke, men om du som voksen ikke kan kontrollere mobilbruken når den er ødeleggende, da har du er problem. Et problem du antakelig skapte for mange år siden. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvor mange tenåringer har du?

Ungdommer som sliter får det ikke bedre med strikte foreldre som avviser alle "rop om hjelp" og utagerende oppførsel med straff. 

Jeg har fire barn, 13-20 år, og to av dem har det vært 100% uproblematisk å oppdra. De har det bra, føyer seg etter regler og tilsnakk, trenger ikke være i opposisjon. Men de to andre er helt annerledes, strever og har ikke hatt det så lett hele tiden. Det er ikke oppdragelsen sin feil at det streves med angst, tilhørighet, usikkerhet når det kommer til legning, motivasjon på skolen osv osv.

Du må forstå at det som virket på ditt barn ikke virker på alle barn.

Jeg har akkurat likt som deg, omtrent, fire barn fra 14-21. Dette du nevner er jo noe helt annet enn det som er HI sin utfordring. Utfordringene du nevner har ikke noe med din oppdragelse eller omgang med ungdommene å gjøre, HI derimot, som blir forbannet fordi hun hsr oppdratt en mobilavhengig ungdom har redd opp sin egen seng og må ligge i den..

Skrevet

Jeg har akkurat likt som deg, omtrent, fire barn fra 14-21. Dette du nevner er jo noe helt annet enn det som er HI sin utfordring. Utfordringene du nevner har ikke noe med din oppdragelse eller omgang med ungdommene å gjøre, HI derimot, som blir forbannet fordi hun hsr oppdratt en mobilavhengig ungdom har redd opp sin egen seng og må ligge i den..

Syns det er så fint med alle dere som har fasiten på andres oppdragelse og at dere gjør det helt riktig og har englebarn osv. Het har det ikke vært fri bruk av mobil i det hele tatt, vi har vel vært av de siste foreldrene som lot ungene få mobil og fulgt aldersgrense på sosiale medier. Hatt skjermtid osv. Nå som hun er så gammel har vi prøvd å la hun få bruke den litt som hun vill da så og si alt av det sosiale skjer der, men hun klarer ikke å begrense seg selv. 

Skrev et innlegg her tidligere om mobil og overnatting der jeg vurderte å be de legge mobilen i stua når de skulle legge seg, men da var jeg dust, dum og kjip, for den måtte de jo selvfølgelig få lov til å ha...vel, endte med at jeg måtte gå inn kl 04 eller noe og be de legge  den fra seg. Så for noen ungdommer er det vanskelig å legge den fra seg, behøver ikke å feila i oppdragelsen forde.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Fascinerende at du tror at alle barn er like og at du sitter på fasiten...

Hi

Skrevet

Syns det er så fint med alle dere som har fasiten på andres oppdragelse og at dere gjør det helt riktig og har englebarn osv. Het har det ikke vært fri bruk av mobil i det hele tatt, vi har vel vært av de siste foreldrene som lot ungene få mobil og fulgt aldersgrense på sosiale medier. Hatt skjermtid osv. Nå som hun er så gammel har vi prøvd å la hun få bruke den litt som hun vill da så og si alt av det sosiale skjer der, men hun klarer ikke å begrense seg selv. 

Skrev et innlegg her tidligere om mobil og overnatting der jeg vurderte å be de legge mobilen i stua når de skulle legge seg, men da var jeg dust, dum og kjip, for den måtte de jo selvfølgelig få lov til å ha...vel, endte med at jeg måtte gå inn kl 04 eller noe og be de legge  den fra seg. Så for noen ungdommer er det vanskelig å legge den fra seg, behøver ikke å feila i oppdragelsen forde.

Hi

Du sitter jo på fasiten! Du skriver at hun ikke klarer å begrense seg selv! Da er det din jobb som forelder å begrense henne. Det er akkurat så lett og så vanskelig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Du sitter jo på fasiten! Du skriver at hun ikke klarer å begrense seg selv! Da er det din jobb som forelder å begrense henne. Det er akkurat så lett og så vanskelig. 

Ja,men da får man jo beskjed om at oppdragelsen har feilet her inne når man har unger dom ikke er a4! Selvfølgelig jobber vi med å begrense. Man føler seg bare nedtrykt her inne når man spør om noe, da har man feilet som mor når man har barn som ikke hører etter osv. Skjønner ikke greia med å trykke ned noen. Sikter ikke til deg her altså.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Ja,men da får man jo beskjed om at oppdragelsen har feilet her inne når man har unger dom ikke er a4! Selvfølgelig jobber vi med å begrense. Man føler seg bare nedtrykt her inne når man spør om noe, da har man feilet som mor når man har barn som ikke hører etter osv. Skjønner ikke greia med å trykke ned noen. Sikter ikke til deg her altså.

Hi

Men jeg skjønner ikke hvorfor dere må jobbe med å begrense eller hvorfor det er så farlig om du er "dust og teit" fordi tlf må legges i stua om natta. 

Å begrense er bare å gjøre det, når tiden er brukt opp tas telefonen bort. Også oppfordrer jeg ALLE foreldre til å stole mer på seg selv og sine avgjørelser. Drit i å spørre vilt fremmede på nett om det er ok å be ungdommen legge tlf i stua om natta. Innfør husregler rundt bruk av mobil og følg dem. "Sånn er det i vårt hjem". 

Anonymkode: 169d3...45f

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Så lett er det ikke da.

Ungdommen må jo lære seg å regulere dette selv også.

Det er ikke sånn at vi skal sitte på mobilen til ungene, og tillate litt bruk av og til, til de blir 18 år, også er det fritt frem.

Da har jo ikke ungdommen lært noen ting om selvregulering.

Noen unger/ungdommer klarer helt fint å regulere nærmest av seg selv fra de går på barneskolen, andre klarer tilnærmet aldri å regulere selv. Jobben med de som sliter med å regulere er ikke å nekte de bruk til de blir 18 altså, da har man virkelig ikke gjort jobben sin som forelder.

At det koster frustrasjon, grå hår osv å sakte, sakte, sakte gå skrittene med frihet under ansvar med ungdommer som ikke mestrer selvregulering er selvsagt. Hi har en tenåring som sliter, og skal både holde tømmene, og lære barnet å bli selvstendig og regulere selv, samtidig, det er ikke lett, og en fasit passer ikke alle barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...