Anonym bruker Skrevet 8. november 2022 #1 Skrevet 8. november 2022 Hun går i 9.klasse. På skolen har de totalforbud mot mobil i friminutter. De kan få høre på musikk i enkelte timer (her mener jeg de da snakker mot seg). Hun har da hatt med seg mobilen. Først fikk hun en anmerkning for mobilbruk (i en time de sikkert ikke kunne høre på musik), fikk da beskjed om å la den telefonen bli hjemme. Hun brydde seg ikke sa hun...så var jeg inne på vigilo for å titte forrige uke og da har hun igjen fått anmerkning for mobilbruk. Da har hun tatt med seg mobilen uten lov. Hadde da en prat igjen om at nå er det nok, den mobilen blir hjemme. Bryr seg ikke igjen sier hun. Vel, nå har hun tatt den med seg igjen. Vi drar på jobb før de drar av gårde. Trodde virkelig at hun skjønte det nå, men neida. Er så dritt lei den mobilbruken på ungdommen, klarer pokker meg ikke å leve uten den. Så og at hun fikk anmerkning for glemt sko til gymmen i går, selv om jeg la de oppi bagen. Fader, hva er det med henne? Sier hun ikke har plass oppi dayabagen til skolesaker og gymtøy, da tar man vel for pokker med seg egen bag til gymtøy. Jeg blir helt matt, føler hun gir blanke i skolen, heller sitte på den mobilen og være med venner enn å øve til prøver osv. Hvordan håndtere dette? Hva gjør dere? Føler jeg har snakket ihjel om alt dette, blitt sint osv. Men nei... Anonymkode: d2e1b...7a9
Anonym bruker Skrevet 8. november 2022 #2 Skrevet 8. november 2022 Du er ikke alene. Min ungdom klarer å legge fra seg telefonen, men bare på oppfordring. Alt glemmes eller rotes vekk. Frister for skolearbeid glemmes rett som det er. Plutselig er hun for sen til trening osv. Man kan bli smått tullete. Jeg tror min ungdom bruker ekstremt mye energi på det sosiale «spillet» og dermed brukes kapasiteten opp på det. Hun er søt og snill og intet ondt i henne. Det er bare hodet som er under ombygging. Jeg misunner henne ikke. Ungdomsskolen for min egen del var et eget lite helvete - så jeg graver dypt i tålmodigheten min og prøver å hjelpe mot selvstendighet på best mulig måte. Anonymkode: 3c254...1a3
Anonym bruker Skrevet 8. november 2022 #3 Skrevet 8. november 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Du er ikke alene. Min ungdom klarer å legge fra seg telefonen, men bare på oppfordring. Alt glemmes eller rotes vekk. Frister for skolearbeid glemmes rett som det er. Plutselig er hun for sen til trening osv. Man kan bli smått tullete. Jeg tror min ungdom bruker ekstremt mye energi på det sosiale «spillet» og dermed brukes kapasiteten opp på det. Hun er søt og snill og intet ondt i henne. Det er bare hodet som er under ombygging. Jeg misunner henne ikke. Ungdomsskolen for min egen del var et eget lite helvete - så jeg graver dypt i tålmodigheten min og prøver å hjelpe mot selvstendighet på best mulig måte. Anonymkode: 3c254...1a3 Så "godt" at vi er flere. De soms sier at småbarnstiden er tøff, veit ikke jeg, syns dette er hakke tøffere. Min er og søt og snill og god, men jeg blir sprø av dette. Jeg var ikke sånn sel, men så var det ikke så utbredt med mobile enda heller (jeg er født i 85), men jeg glemte aldri noe, hadde stålkontroll på alt, satt og leste/øvde til prøver osv, men er allikevel ingen 6 kandidat, men jeg gjorde en innsats, her er den laber kan man si. Denne uken har hun 2 prøver, og da har hun fått beskjed om å sitte litt hver dag og øve, det syns hun er tull for hun har hatt om det på skolen og kan det...men hun må, får ikke lov til å fly ut med venner hver dag hvis hun ikke begynner å gjøre en innsats nå. Kanskje vi er strenge, men hadde vi ikke sagt noe så hadde det ikke blitt gjort heller. Hi Anonymkode: d2e1b...7a9
Anonym bruker Skrevet 8. november 2022 #4 Skrevet 8. november 2022 Sånn er min eldste og. Nå er hun 18, insisterte på å gå påbygg istedenfor lærlingtid. Har strøket på samtlige prøver og kommer ikke til å stå. Mobilen er det viktigste i livet hennes, jeg ser på snapkart at hun er logga på _konstant_ og hun skjønner ikke viktigheten av å følge med. Vil heller jobbe enn å holde på med skole, så jobber 3-4 dager i uka samt trener (for det er viktigere enn skole), bruker penger som en full sjømann, driter i alle oppgaver knytta til å være en del av en familie... Ja nei, jeg har lyst å hive henne ut noen ganger Jeg håper du får tatt tak i det så fort som mulig og snur trenden, ellers kommer det bare til å bite henne i ræva. Dessverre så ser hun ikke det selv, så da får du bare være kjip og streng. Det er jobben vår Anonymkode: a9237...04b
Anonym bruker Skrevet 8. november 2022 #5 Skrevet 8. november 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Sånn er min eldste og. Nå er hun 18, insisterte på å gå påbygg istedenfor lærlingtid. Har strøket på samtlige prøver og kommer ikke til å stå. Mobilen er det viktigste i livet hennes, jeg ser på snapkart at hun er logga på _konstant_ og hun skjønner ikke viktigheten av å følge med. Vil heller jobbe enn å holde på med skole, så jobber 3-4 dager i uka samt trener (for det er viktigere enn skole), bruker penger som en full sjømann, driter i alle oppgaver knytta til å være en del av en familie... Ja nei, jeg har lyst å hive henne ut noen ganger Jeg håper du får tatt tak i det så fort som mulig og snur trenden, ellers kommer det bare til å bite henne i ræva. Dessverre så ser hun ikke det selv, så da får du bare være kjip og streng. Det er jobben vår Anonymkode: a9237...04b Takk for svar. Bra å høre at man burde være kjip og streng, her inne får man omtrent kjeft hvis man setter grenser for barn/ungdom og tar fra de mobilen osv, så "kviet" meg litt til å skrive dette her. Håper det løser seg med datteren din. Hi Anonymkode: d2e1b...7a9
Anonym bruker Skrevet 8. november 2022 #6 Skrevet 8. november 2022 Nå har vi bare 10åring. Men når han har med mobilen på skolen så låser vi den via familylink når han er på skolen. Kan gjøres fra din egen mobil via app. Anonymkode: fd4ae...c3a
Anonym bruker Skrevet 8. november 2022 #7 Skrevet 8. november 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hun går i 9.klasse. På skolen har de totalforbud mot mobil i friminutter. De kan få høre på musikk i enkelte timer (her mener jeg de da snakker mot seg). Hun har da hatt med seg mobilen. Først fikk hun en anmerkning for mobilbruk (i en time de sikkert ikke kunne høre på musik), fikk da beskjed om å la den telefonen bli hjemme. Hun brydde seg ikke sa hun...så var jeg inne på vigilo for å titte forrige uke og da har hun igjen fått anmerkning for mobilbruk. Da har hun tatt med seg mobilen uten lov. Hadde da en prat igjen om at nå er det nok, den mobilen blir hjemme. Bryr seg ikke igjen sier hun. Vel, nå har hun tatt den med seg igjen. Vi drar på jobb før de drar av gårde. Trodde virkelig at hun skjønte det nå, men neida. Er så dritt lei den mobilbruken på ungdommen, klarer pokker meg ikke å leve uten den. Så og at hun fikk anmerkning for glemt sko til gymmen i går, selv om jeg la de oppi bagen. Fader, hva er det med henne? Sier hun ikke har plass oppi dayabagen til skolesaker og gymtøy, da tar man vel for pokker med seg egen bag til gymtøy. Jeg blir helt matt, føler hun gir blanke i skolen, heller sitte på den mobilen og være med venner enn å øve til prøver osv. Hvordan håndtere dette? Hva gjør dere? Føler jeg har snakket ihjel om alt dette, blitt sint osv. Men nei... Anonymkode: d2e1b...7a9 Opplever hun utestenging eller mobbing på skolen? Eller har hun mange venner Anonymkode: 580c8...0bf
Anonym bruker Skrevet 8. november 2022 #8 Skrevet 8. november 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Opplever hun utestenging eller mobbing på skolen? Eller har hun mange venner Anonymkode: 580c8...0bf Mange venner, ikke noe utestenging, alltid noen å være sammen med. Var litt i 8.klasse, men det har endret seg. Hi Anonymkode: d2e1b...7a9
Anonym bruker Skrevet 8. november 2022 #9 Skrevet 8. november 2022 Dette med mobil på skolen er noe de bare må lære på den harde måten. Selvfølgelig ønsker tenåringene all sin underholdning tilgjengelig hele tiden, men de må lære når det passer seg, og når det ikke passer seg. Vi hjemme må jobbe med det, og de på skolen må jobbe med det. Mobilhotell er ikke et krav, de på skolen kan ikke ta fra elevene mobilen. Men de kan oppfordre til det, og gi anmerkning om den blir brukt når det ikke er lov. Jeg har fire barn, yngste er nå 13 og går i 8.klasse. Alle har fått anmerkning på skolen for mobilbruk, men ingen har fått nedsatt karakter. De må rett og slett føye seg etter regelverket på skolen, og det finner de ut når de har fått et par anmerkninger. Hjemme er det mobilfritt ved spisebordet og når vi har samtaler ellers, det må de bare innfinne seg med. Plutselig bruker de mobilen på skolen, de har en kahoot, får høre på musikk e.l. Det må de også kunne takle. De er i ferd med å bli voksne, de skal ta egne avgjørelser og selv finne ut av hva som er greit, bra for dem, lov osv. Vi må gi de litt frihet under ansvar, men vi kan ikke slutte å oppdra de enda. Generasjonen som vokser opp nå er spesiell, de trenger aldri noen gang å kjede seg, for de har allverdens underholdning tilgjengelig 24/7. Vettig bruk av den underholdningen blir en blanding av egen erfaring, foreldre og skoles mas og regler, venners forventninger o.l. Anonymkode: 7c425...d86
Anonym bruker Skrevet 8. november 2022 #10 Skrevet 8. november 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hun går i 9.klasse. På skolen har de totalforbud mot mobil i friminutter. De kan få høre på musikk i enkelte timer (her mener jeg de da snakker mot seg). Hun har da hatt med seg mobilen. Først fikk hun en anmerkning for mobilbruk (i en time de sikkert ikke kunne høre på musik), fikk da beskjed om å la den telefonen bli hjemme. Hun brydde seg ikke sa hun...så var jeg inne på vigilo for å titte forrige uke og da har hun igjen fått anmerkning for mobilbruk. Da har hun tatt med seg mobilen uten lov. Hadde da en prat igjen om at nå er det nok, den mobilen blir hjemme. Bryr seg ikke igjen sier hun. Vel, nå har hun tatt den med seg igjen. Vi drar på jobb før de drar av gårde. Trodde virkelig at hun skjønte det nå, men neida. Er så dritt lei den mobilbruken på ungdommen, klarer pokker meg ikke å leve uten den. Så og at hun fikk anmerkning for glemt sko til gymmen i går, selv om jeg la de oppi bagen. Fader, hva er det med henne? Sier hun ikke har plass oppi dayabagen til skolesaker og gymtøy, da tar man vel for pokker med seg egen bag til gymtøy. Jeg blir helt matt, føler hun gir blanke i skolen, heller sitte på den mobilen og være med venner enn å øve til prøver osv. Hvordan håndtere dette? Hva gjør dere? Føler jeg har snakket ihjel om alt dette, blitt sint osv. Men nei... Anonymkode: d2e1b...7a9 Jeg klarer å oppdra barna mine i motsetning til deg og alle andre her. Anonymkode: 56360...9fa
Anonym bruker Skrevet 8. november 2022 #11 Skrevet 8. november 2022 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Jeg klarer å oppdra barna mine i motsetning til deg og alle andre her. Anonymkode: 56360...9fa Kom gjerne med oppskriften, tar gjerne i mot råd? Hi Anonymkode: d2e1b...7a9
Anonym bruker Skrevet 8. november 2022 #12 Skrevet 8. november 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Kom gjerne med oppskriften, tar gjerne i mot råd? Hi Anonymkode: d2e1b...7a9 Er litt sent nå, men du kan begynne med å gi henne konsekvenser. Anonymkode: 56360...9fa
Anonym bruker Skrevet 8. november 2022 #13 Skrevet 8. november 2022 Vis meg den tenåring som ikke irriterer og du skal få medalje av meg. Når det er sagt så er anmerkninger uakseptabelt, klarer hun ikke å la mobilen være må dere ta den med på jobb når dere drar. Mas går inn det ene øret og ut det andre, det er handling som må til. Anonymkode: d5eb6...eaf
Anonym bruker Skrevet 8. november 2022 #14 Skrevet 8. november 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Er litt sent nå, men du kan begynne med å gi henne konsekvenser. Anonymkode: 56360...9fa Man kan ikke gi konsekvenser, men man kan gi straff. Og det er ikke for sent med en 9. klassing. Anonymkode: d5eb6...eaf
Anonym bruker Skrevet 8. november 2022 #15 Skrevet 8. november 2022 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Er litt sent nå, men du kan begynne med å gi henne konsekvenser. Anonymkode: 56360...9fa Vel, det har vi gjort hele tiden du. Straff og, men ikke alltid det hjelper. Hi Anonymkode: d2e1b...7a9
Anonym bruker Skrevet 8. november 2022 #16 Skrevet 8. november 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Vel, det har vi gjort hele tiden du. Straff og, men ikke alltid det hjelper. Hi Anonymkode: d2e1b...7a9 Det kan du ikke ha gjort for da burde hun ikke hatt tilgang til mobilen. Om mobilen misbrukes og hun ikke endrer seg må du inndra den. Da tenker jeg hun fort kommer på andre tanker. Om hun glemmer gymsko og gymtøy ( og hvorfor i alle dager er det du som legger dem i bagen??) fordi bagen er for liten får bagen ligge hjemme og hun må begynne med sekk og gympose om hun ikke følger med. Man kan tillate dårlige karakterer i hva som helst så lenge de gjør sitt beste, men anmerkninger på oppførsel og orden blir raskt slått ned på her. Anonymkode: fc2fd...670
Anonym bruker Skrevet 8. november 2022 #17 Skrevet 8. november 2022 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Vel, det har vi gjort hele tiden du. Straff og, men ikke alltid det hjelper. Hi Anonymkode: d2e1b...7a9 Da gjør du ikke nok. Anonymkode: 56360...9fa
Anonym bruker Skrevet 8. november 2022 #18 Skrevet 8. november 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Da gjør du ikke nok. Anonymkode: 56360...9fa Elsker sånne foreldre som har barn med verdens enkleste temperament🤩 Det er en fryd å se hvor enkelt de tror resten av verden fungerer Anonymkode: 08e4c...91a
Anonym bruker Skrevet 8. november 2022 #19 Skrevet 8. november 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det kan du ikke ha gjort for da burde hun ikke hatt tilgang til mobilen. Om mobilen misbrukes og hun ikke endrer seg må du inndra den. Da tenker jeg hun fort kommer på andre tanker. Om hun glemmer gymsko og gymtøy ( og hvorfor i alle dager er det du som legger dem i bagen??) fordi bagen er for liten får bagen ligge hjemme og hun må begynne med sekk og gympose om hun ikke følger med. Man kan tillate dårlige karakterer i hva som helst så lenge de gjør sitt beste, men anmerkninger på oppførsel og orden blir raskt slått ned på her. Anonymkode: fc2fd...670 Vi har tatt fra henne telefonen i flere dager, men det hjelper ikke. Kan jo ikke ta den fra henne for evig heller.? Jeg pakket ikke gymskoa, men stod ved siden av når hun skulle dra, sa sa jeg at de skoa skal vel være med?? Vært på foreldresamtale nå og hun sier selv at hun syns skolen er kjedelig og har ikke motivasjon. Så hvordan motivere? Hi Anonymkode: d2e1b...7a9
Anonym bruker Skrevet 8. november 2022 #20 Skrevet 8. november 2022 Anonym bruker skrev (57 minutter siden): Elsker sånne foreldre som har barn med verdens enkleste temperament🤩 Det er en fryd å se hvor enkelt de tror resten av verden fungerer Anonymkode: 08e4c...91a Er vel heller ute etter å provosere tenker jeg. Men godt du forstår hva jeg mener😊 Hi Anonymkode: d2e1b...7a9
Anonym bruker Skrevet 8. november 2022 #21 Skrevet 8. november 2022 Foreslå at skolen innfører mobilhotell. Da kan elevene ha mobilen med til skolen, men den er innelåst når de ikke har lov til å bruke den. Da slipper ungdomen å bli fristet samtidig kan de bruke den på skoleveien ol. Ellers foreslår jeg at du snakker med læreren. Hvis datteren din er skikkelig skolelei kan det hende de kan finne en løsning som fungerer bedre enn vanlig skole. Her finnes det for eksempel en veldig bra skole med mer voksenkontakt og mer praktisk arbeid. Der blomstrer mange elever som sliter ellers. Anonymkode: 9e628...b7a
Anonym bruker Skrevet 8. november 2022 #22 Skrevet 8. november 2022 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Foreslå at skolen innfører mobilhotell. Da kan elevene ha mobilen med til skolen, men den er innelåst når de ikke har lov til å bruke den. Da slipper ungdomen å bli fristet samtidig kan de bruke den på skoleveien ol. Ellers foreslår jeg at du snakker med læreren. Hvis datteren din er skikkelig skolelei kan det hende de kan finne en løsning som fungerer bedre enn vanlig skole. Her finnes det for eksempel en veldig bra skole med mer voksenkontakt og mer praktisk arbeid. Der blomstrer mange elever som sliter ellers. Anonymkode: 9e628...b7a De har ikke lov til å ha mobilhotell, for de har ikke lov til å ta fra de mobilene.... Har snakket med lærer i dag og jenta mi, så får vi se om det endres nå. Takk for svar. Hi Anonymkode: d2e1b...7a9
Anonym bruker Skrevet 8. november 2022 #23 Skrevet 8. november 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): De har ikke lov til å ha mobilhotell, for de har ikke lov til å ta fra de mobilene.... Har snakket med lærer i dag og jenta mi, så får vi se om det endres nå. Takk for svar. Hi Anonymkode: d2e1b...7a9 Så lenge foreldrene skriver under på det skal det være ok. Det gjorde de her og det fungerte fint, selv om ungdommene klagde fælt de første par ukene. Anonymkode: 9e628...b7a
Anonym bruker Skrevet 8. november 2022 #24 Skrevet 8. november 2022 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Så lenge foreldrene skriver under på det skal det være ok. Det gjorde de her og det fungerte fint, selv om ungdommene klagde fælt de første par ukene. Anonymkode: 9e628...b7a Fikk ikke det alternativet her. De vil ikke gjøre forskjell på hele trinnet, 6 klasser. Hi Anonymkode: d2e1b...7a9
Anonym bruker Skrevet 8. november 2022 #25 Skrevet 8. november 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): De har ikke lov til å ha mobilhotell, for de har ikke lov til å ta fra de mobilene.... Har snakket med lærer i dag og jenta mi, så får vi se om det endres nå. Takk for svar. Hi Anonymkode: d2e1b...7a9 De har lov til å ha mobilhotell, men det er frivillig å legge telefonen der... Her sier de at enten må mobilen være avslått i lommen/sekken, eller ligge i mobilhotellet. Mange legger det i hotellet, og resten har de lysløst/avslått på seg. Så får de anmerkning om den blir brukt. Anonymkode: 7c425...d86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå