Anonym bruker Skrevet 6. november 2022 #1 Skrevet 6. november 2022 Hvordan gjøres arbeidsdelingen hjemme i de tusen hjem? Er det å forvente at den som kommer til dekket bord tar initiativ til å rydde av og ta oppvasken, eller er det for mye å forvente? Har en mann som som går som en magnet til sofaen etter middag, og er jeg som står for lagingen 9 av 10 dager. Man går jo da litt lei over at jeg 9 av 10 dager også må ta oppvasken. Han ser på middagslaging/oppvask som en samlet ting som jeg tydeligvis har ansvar for, mens han kjører bil og vasker den... Anonymkode: 0628b...49a
Anonym bruker Skrevet 6. november 2022 #2 Skrevet 6. november 2022 Her lager jeg middag, og han rydder og vasker etter middagen. Jeg vasker og henger opp tøy også, og han bretter og legger på plass Anonymkode: 726f0...433
the amazing spidermamma Skrevet 6. november 2022 #3 Skrevet 6. november 2022 Han slipper billig unna, hvorfor sier du ikke at han må bidra? Med mindre han vasker bilen daglig kan det jo ikke sammenliknes.
the amazing spidermamma Skrevet 6. november 2022 #4 Skrevet 6. november 2022 Hos oss bytter vi på, men den som ikke lager middagen må gjerne kutte grønnsaker, dekke på osv. Og alle må rydde etterpå.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2022 #5 Skrevet 6. november 2022 Her kommer jeg til dekket bord nesten hver dag, da mannen er hjemme først. Men da har jeg allerede planlagt og handlet maten, rydde bordet gjør vi alle 4 etter oss selv. Varierer hvem som tar kasseroller ol. Han vasker klær, jeg legger sammen og legger i skap Anonymkode: 1f5cf...14c
☆☆☆ Skrevet 6. november 2022 #6 Skrevet 6. november 2022 Nei, for faen. Eg vil heller vaske opp når det er eg som har laga maten, så kan han rydde opp etter seg.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2022 #7 Skrevet 6. november 2022 Det er jo mange måter å gjøre det på. I mine forhold har vi alltid vekslet på eller delt på det. En som jeg bare var kjærest med en periode, han var helt bestemt på at den som laget middag også tok oppvasken og opprydding etterpå - men, han tok også ansvar for å ta sin del av middagslaging, så selv om jeg synes det er kjekkest at man hjelper hverandre etterpå, så satte jeg pris på de dagene jeg slapp å gjøre noe, da jeg var med ham. Men i forhold har det variert, ganske jevnt fordelt, delt på arbeid, noen ganger har en tatt alt så har den andre tatt alt andre perioder (der en f.eks. har jobbet mye ekstra, har hatt annet viktig som den har gjort, vært syk e.l.). Saken er at dere to ikke har kommunisert nok om dette to funnet en løsning som fungerer for begge to. Nå er det bare mannen din som er fornøyd, du er misfornøyd. Da må dere finne en ny løsning. Du kan jo for morsomhets skyld si at de neste to ukene foreslår du at dere bytter - du kjører bil og vasker bilen, han tar alt med middagslaging og oppvask og opprydding (og ev. handling også, om det ellers er du som står for det også), og at han de to ukene må lage samme type middager som dere ellers har, sunne måltider, ikke ta lettvindte løsninger bare for å slippe normalt arbeid med oppvask og rydding etter måltid. Anonymkode: 0cd8c...c66
Anonym bruker Skrevet 6. november 2022 #8 Skrevet 6. november 2022 Vi har oppvaskmaskin, så det er ikke så mye oppvask å ta.... Alle bærer sin asjett til kjøkkenet, jeg setter inn mens mannen bærer inn resten og vips er det meste tatt. Så vi tar det vel sammen, siden han rydder av og bærer til kjøkkenet og jeg setter det inn. Eneste vi ikke tar i oppvaskmaskinen er stekepannen. Er som regel jeg som tørker av benken og bordet og legger på duk, blomst eller hva vi nå har der for tiden da. Men det tar ikke mye tid. Anonymkode: abbf2...f2b
Anonym bruker Skrevet 6. november 2022 #9 Skrevet 6. november 2022 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Hvordan gjøres arbeidsdelingen hjemme i de tusen hjem? Er det å forvente at den som kommer til dekket bord tar initiativ til å rydde av og ta oppvasken, eller er det for mye å forvente? Har en mann som som går som en magnet til sofaen etter middag, og er jeg som står for lagingen 9 av 10 dager. Man går jo da litt lei over at jeg 9 av 10 dager også må ta oppvasken. Han ser på middagslaging/oppvask som en samlet ting som jeg tydeligvis har ansvar for, mens han kjører bil og vasker den... Anonymkode: 0628b...49a Aldri i verden om jeg rydder av bord og kjøkken etter andre. Den som lager mat tar opprydding og oppvask. Det ER for meg en samlet ting, absolutt! Anonymkode: 84cea...000
Anonym bruker Skrevet 6. november 2022 #10 Skrevet 6. november 2022 alle tar sitt ut på kjøkkenet, skyller og setter inn i opp oppvaskmaskina. Jeg og mannen samarbeider om å rydde resten. Dersom noen forsøker å gå uten p rydde etter seg, roper jeg de tilbake: «hey, du glemte noe»!! Anonymkode: 19dce...c6b
Anonym bruker Skrevet 6. november 2022 #11 Skrevet 6. november 2022 Her Er det stort sett jeg som lager maten, alt anna deler vi på. Ikke noe fast hvem som gjør hva, tar det som det passer seg. Middagen rydder vi som regel opp sammen. Anonymkode: 3e736...1e0
Anonym bruker Skrevet 6. november 2022 #12 Skrevet 6. november 2022 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Hvordan gjøres arbeidsdelingen hjemme i de tusen hjem? Er det å forvente at den som kommer til dekket bord tar initiativ til å rydde av og ta oppvasken, eller er det for mye å forvente? Har en mann som som går som en magnet til sofaen etter middag, og er jeg som står for lagingen 9 av 10 dager. Man går jo da litt lei over at jeg 9 av 10 dager også må ta oppvasken. Han ser på middagslaging/oppvask som en samlet ting som jeg tydeligvis har ansvar for, mens han kjører bil og vasker den... Anonymkode: 0628b...49a Det samme her. Han er flink til å støvsuge og ordne en del annet da. Vi venter på ny oppvaskmaskin som skal leveres. Anonymkode: f7c77...54d
Anonym bruker Skrevet 6. november 2022 #13 Skrevet 6. november 2022 Siden jeg er ufør og hjemme stort sett hver ukedag, lager jeg stort sett alle middager. Unntaket er grilling, og hvis han har fri og jeg har planer. Å ta av bordet og putte i oppvaskmaskinen gjør tenåringen i huset. Mannen slipper egentlig billig unna, men det skulle vel bare mangle siden jeg går hjemme. Litt irriterende at jeg står for husarbeid og matlaging også i helgene. Anonymkode: c2d22...8e3
*Miss Marple* Skrevet 6. november 2022 #14 Skrevet 6. november 2022 Jeg lager så og si alle måltider og mannen rydder alltid. Super fordeling, det er mye kjekkere å rote enn å rydde.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2022 #15 Skrevet 6. november 2022 1 hour ago, Anonym bruker said: Hvordan gjøres arbeidsdelingen hjemme i de tusen hjem? Er det å forvente at den som kommer til dekket bord tar initiativ til å rydde av og ta oppvasken, eller er det for mye å forvente? Har en mann som som går som en magnet til sofaen etter middag, og er jeg som står for lagingen 9 av 10 dager. Man går jo da litt lei over at jeg 9 av 10 dager også må ta oppvasken. Han ser på middagslaging/oppvask som en samlet ting som jeg tydeligvis har ansvar for, mens han kjører bil og vasker den... Anonymkode: 0628b...49a jeg gjør 97% han 3% , helt greit. så slipper jeg en grinete gubbe Anonymkode: 24f97...f62
Anonym bruker Skrevet 6. november 2022 #16 Skrevet 6. november 2022 Jeg handler og lager middag, han rydder og tar ut søppel. Ferdig 😄 Anonymkode: 79198...55a
Anonym bruker Skrevet 6. november 2022 #17 Skrevet 6. november 2022 Her har vi ingen fastsatt arbeidsfordeling, og har egentlig aldri hatt det heller. Men for det meste så lager jeg mat og han rydder og tar oppvasken. Han støvsuger og vasker, jeg vasker tøy. Noen ganger er det den samme som lager mat som rydder etterpå, det kommer helt an på hva som passer seg der og da. Anonymkode: cf760...ccc
Anonym bruker Skrevet 6. november 2022 #18 Skrevet 6. november 2022 Jeg er en stolt voksen kvinne med stor k. Tar selvsagt alt av kvinnearbeid. Mannen tar mannearbeid. Anonymkode: db3a8...830
Anonym bruker Skrevet 6. november 2022 #19 Skrevet 6. november 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg er en stolt voksen kvinne med stor k. Tar selvsagt alt av kvinnearbeid. Mannen tar mannearbeid. Anonymkode: db3a8...830 Med stor k? Anonymkode: f88fb...669
Anonym bruker Skrevet 6. november 2022 #21 Skrevet 6. november 2022 Jeg lager maten, han rydder. Skulle bare mangle. Anonymkode: 9a78b...52e
FruGa Skrevet 6. november 2022 #22 Skrevet 6. november 2022 Jeg rydder samtidig som jeg lager mat. Mannen roter mye når han lager mat, men rydder etterpå. Alle rydder sine egne tallerkner etter måltidet. Annenhver uke er det stedatter som har ansvar for kjøkkenet. Ta inn og ut av oppvaskmaskin, vaske kjeler etc. En jobb hun har valgt selv for å få ukelønn.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2022 #23 Skrevet 6. november 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Aldri i verden om jeg rydder av bord og kjøkken etter andre. Den som lager mat tar opprydding og oppvask. Det ER for meg en samlet ting, absolutt! Anonymkode: 84cea...000 Så da er det greit å sitte på ræva 9 av 10 ganger? Anonymkode: d4a0c...717
Anonym bruker Skrevet 6. november 2022 #24 Skrevet 6. november 2022 Matlaging og rydding/oppvask hører sammen her også. Det har ingenting å gjøre med mengde husarbeid hver av oss gjør. Anonymkode: 8127b...d6b
Anonym bruker Skrevet 6. november 2022 #25 Skrevet 6. november 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Så da er det greit å sitte på ræva 9 av 10 ganger? Anonymkode: d4a0c...717 Nei, de burde jo bytte på. Men mannen roter så voldsomt når han lager mat at han rydder i 30 minutter ettermiddag, det orker ikke jeg rydde. Jeg rydder mens jeg laget mat, så er jo bare å poppe det inn i oppvaskmaskin og kjøleskap. Man må nesten bli enige om fordeling da. Anonymkode: 84cea...000
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå