Gå til innhold

Litt stygt å mistenke noen?

Anbefalte innlegg

Litt usikker om hvordan jeg skal forholde meg til noe ei venninne sa i går. Jeg har ei søster som er gift med en utlending. Han har ett egen rørlegger firma. Min venninne har nettopp kjøpt seg leilighet. Hun pusser opp badet.  Min søsters mann og bror ga henne en billigere pris for å fikse det hun trengte å gjøre på badet. De jobbet 3 dager på badet i mens hun var på reise. Hun ble veldig fornøyd med jobben. 

I går var jeg og venninne ute å spiste da hun sier : passet mitt er borte. Finner det ikke etter jeg flyttet. Jeg begynner å lure på om noen har tatt det. Noen som har vært hjemme hos meg.  Jeg spurte ikke rett ut om hun mente min svoger. Ingen andre har vært hjemme hos henne uten at hun var hjemme. 

Burde jeg spørre henne rett ut om hva  hun mente ? 

Anonymkode: 3f3b6...5af

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435429-litt-stygt-%C3%A5-mistenke-noen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hva har det å si at han er utlending? 

Og nei, hva skal du si det for?

Anonymkode: 07d62...a1e

Dette lurer jeg på og. Hvorfor er det relevant ar han er fra utlandet?

Anonymkode: c4a2b...df6

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Mange tror at alle utlendinger er kriminelle 

«Mange»? Hvit mange, og hvor har du tallene fra? Mistenker du venninna di for å være fordomsfull mot utlendinger her nå…?

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

«Mange»? Hvit mange, og hvor har du tallene fra? Mistenker du venninna di for å være fordomsfull mot utlendinger her nå…?

Hun har hatt noen kommentarer om utlendinger før ja 

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Mange tror at alle utlendinger er kriminelle 

De er veldig ofte det, så det er en helt reel tanke. Fornuftig tankegang kalles det om noen er i tvil. 

Anonymkode: 75dfa...f78

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

De er veldig ofte det, så det er en helt reel tanke. Fornuftig tankegang kalles det om noen er i tvil. 

Anonymkode: 75dfa...f78

Utlendinger er veldig ofte kriminelle?!? Det er virkelig ikke mer sannsynlig å være kriminell om du er født i Danmark..

Kan det tenkes at det du mener er at du selv er av den oppfatningen at kriminell adferd øker i takt med melanininnholdet i huden? Og at du er såpass sneversynt at du mener at folk med mørkere hudfarge enn deg selv er fra dette mystiske Utlandet der alle er kriminelle? 

Hvorfor spurte du ikke hvem hun mente da? Kanskje hun mente noen andre som har vært hjemme hos henne?

Hvis du vil si noe kan du jo spørre om hun fant passet og hvis ikke, hva hun tror har skjedd med det. Hvis hun mener noen har tatt det spør du hvem det kunne vært. Ikke verre. Og ikke nødvendig å mistenke hverdagsrasisme med mindre hun sier det. Hun har jo faktisk ikke sagt noe mot svogeren din. 

Og det er vel uansett ikke verre om hun mistenker svogeren din enn om hun mistenker den etnisk norske naboen som var innom en dag…?

Hvis jeg hadde mistet passet mitt fra boligen og kun EN ukjent person hadde vært hos meg, så hadde jeg jo lurt på om denne personen kunne ha tatt passet. Norsk eller ikke norsk. Det er vel ganske naturlig…?

Om jeg hadde hatt håndverkere inne og passet mitt plutselig var borte hadde jeg nok mistenkt dem. Dette fordi passet mitt alltid har en fast plass. Hadde jeg flyttet ville viktige papirer og pass vært i en egen kasse og jeg hadde visst når denne var pakket opp. Men det hadde jo ikke betydd noe hvor håndverkerne var fra. Jeg synes det er litt merkelig av deg å tenke at det er pga. at mannen er utlending og ikke det at han var alene med passet og at det nå er borte. 

Anonymkode: 7f1d8...588

Annonse

Litt naturlig å mistenke de hun vet faktisk har vært i huset, men hun kan fint ha forlagt det selv og glemt det. Synes ikke du trenger å gjøre noe, la henne foreta seg det hun føler hun trenger å gjøre. Du skal i allefall ikke si noe til din søster og mannen hennes, for det er bedre å la henne dumme seg ut selv. Mest sannsynlig er jo fyren uskyldig. 

Anonymkode: b63f9...184

Hjelp, her er det mye skuling og murring. Det er vel ikke uvanlig å mistenke håndverkerne hvis de er de eneste som har vært der? Det der med utlandet skjønte jeg lite av. Og hvorfor snakker dere ikke vanlig sammen? 

Anonymkode: c2ff0...4a6

Jeg synes du på generelt grunnlag skal be henne melde det mistet/stjålet om hun da ikke hadde det med seg på reise.  Da vil passet bli gjort ugyldig. 

Ellers så må jeg si at det sitter en del her som skyter fra hoften. HI sa ingenting om at han var mørkhudet, for alt vi vet så kunne han ha vært polakk. 

Dessverre så er innvandrer overrepresentert i kriminal saker. Utklippet nedenfor er hentet fra denne siden til ssb. Det er ganske navit å ikke ville tro på de tallene, det er viktigere å erkjenne at dette stemmer og finne ut hvorfor og hvordan Norge kan forebygge. 

Screenshot_20221106_124414_com.android.chrome.jpg

Anonymkode: d4971...f22

Jeg hengte meg også opp i det at hun akkurat har flyttet - det er ganske vanlig å ikke finne igjen noe rett etter flytting...

Om det er slik at hun er sikker på at passet lå et bestemt sted, hun husker å ha lagt det der etter hun flyttet inn i ny leilighet og hun vet at det lå der før hun reiste bort, og det var borte da hun kom hjem - da bør hun jo gå til politiet og melde fra om at passet hennes er forsvunnet.

Om hun ikke egentlig har sett passet siden hun hadde flyttet, da bør hun virkelig gå gjennom alt hun har, for å være 100 % sikker på at passet er borte.

Lik det eller ei, norske pass er populære blant utenlandske kriminelle, og de betales nok ganske bra for.

En annen ting er jo at hvis hun er 100 % sikker på at passet lå et bestemt sted før hun dro, men er borte nå - da bør hun fortelle politiet om dette og fortelle at det var flere fagpersoner som jobbet i leiligheten mens hun var borte. For du, HI, skriver jo at "de" jobbet der da hun var borte, ergo var det flere der. Hvis din svoger har andre til å jobbe for seg, så er det jo i hans interesse også å ikke ha utro tjenere til å jobbe for seg, for om det begynner å gå rykter om at ting forsvinner etter at firmaet hans har gjort en jobb, da er det begynnelsen på slutten for ham. Så han bør i så fall også være svært interessert i å hjelpe til med å løse denne saken, hvis det er slik at en av hans ansatte har stjålet et pass.

Iflg. passlovens § 6 er enhver forpliktet å oppbevare pass på en trygg måte:

"...Det skal oppbevares på en betryggende måte. Dersom det kommer bort, skal passinnehaver straks gi melding til passmyndigheten..." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-06-19-82

Så hun må absolutt lete gjennom alt for å finne passet, og melde fra til politiet med det samme om hun er sikker på at det har forsvunnet.

Anonymkode: 976a6...7cf

Love my kidz skrev (3 timer siden):

"Hun finner ikke passet etter å ha flyttet". Ikke uvanlig at ting er vanskelig å finne etter flytting. Hun har helt sikkert bare rotet det bort selv. Det er dermed ganske arrogant å automatisk mistenke andre. 

Hun husker ikke om hun har sett passet etter hun flyttet. Men hun sa at hun hadde pakket det ned før flytting, så hun var sikker på at det ble med på flyttelasset 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...