Gå til innhold

Ville du feiret jul med fremmede?

Anbefalte innlegg

Min bror har funnet seg en dame. De har vært sammen 1 år nå og har invitert våre foreldre, hennes foreldre og hennes bror til jul. Bare voksne. De sa at vi også kunne komme om vi hadde lyst. Vi har tre barn under 12 år, så nå er jeg litt usikker om vi skal takke ja eller være hjemme. Har ikke vært hjemme på julaften på mange mange år. 

Er redd det blir mye alkohol osv siden det blir mest «voksenjul» og hennes foreldre er veldig glad i å nyte alkohol. Blir heller ingen andre barn enn våre. 

Hva hadde dere valgt? Er det stusselig å være hjemme «alene»? Vi er jo 5 stk så tenker kanskje det hadde vært avslappende også. 

Anonymkode: 17b33...d0c

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435421-ville-du-feiret-jul-med-fremmede/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Ja, jeg kunne fint ha feiret jul med fremmede, men ikke om jeg visste at det ble en fyllefest.  Og det helt uavhengig av om jeg hadde unger eller ikke. En god øl og en akevitt til julematen er helt i orden, og kanskje en likør til kaffen utpå kvelden - uansett om det er barn eller ikke tilstede. Men min julaften skal ikke ødelegges av fyll uansett. 

Anonymkode: e495b...5fe

Jeg feirer jul hjemme og har "åpent" hus her. Jeg trives best når vi ikke er alt for mange julaften, så kunne godt feiret kun vi fire i familien. Jeg har likevel sagt ja til at min svigerinne kunne ta med både broren og moren som jeg kun hadde møtt et par ganger, så tilnærmet fremmede. 

Anonymkode: 8bf61...d3b

Har hatt kollega av mamma på besøk på julaften, bare koselig det.

Her velger vi å være alene bare vi 4, enn å feire med min bror og hans barn. Vi vil ha en koselig julefeiring og det blir det sjelden sammen med hans barn.

Anonymkode: 9a71a...3a5

Jeg har hatt julegjest som jeg kun hadde hilst på et par ganger før. Det var hyggelig, men litt rart siden det viste seg å være et menneske som hadde veldig sterke meninger om hvordan ting skulle foregå hos folk hun egentlig ikke kjente. I deres tilfelle ville jeg kanskje valgt å bli hjemme om du vet at det blir fyll. 

Annonse

Jeg hadde blitt hjemme, selv om jeg ikke har problemer med å feire med ukjente. Jeg er oppvokst med at det nytes alkohol, men at det faktisk holder med ett glass. Dette har også mine barn vokst opp med og de har fortalt at de syns jeg har ett godt forhold til alkohol og vist det ovenfor de også. Nå har mine barn blitt store og de har snakket litt rundt dette da de har kommet hjem til venner er foreldrene ikke bare har nøyd seg med ett glass eller to. Jeg må si at når mine unger kommer hjem og sier de synes synd på vennene sine som opplever dette selv om foreldrene ikke er alkoholikere så sier det mye om hvor kye barn får med seg. 

Anonymkode: 8f793...bca

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Takk for alle svar. Har takket nei, og fikk stor forståelse for det. Tror det kan bli koselig med oss 5, bare uvant å være bare oss. 

Anonymkode: 17b33...d0c

Vi hadde vår aller første jul "alene" for to år siden. Før det har vi alltid vært mange, noen år altfor mange, men dødsfall i den eldste generasjonen gjorde at grupperingene endret seg litt og plutselig var vi uten gjester.

Det var litt spesielt, barna våre var da fra 10 år og oppover, og hadde aldri feiret jul alene før. Men det ble veldig koselig.

Vi pyntet bordet, laget god mat og koste oss veldig.

Nå fortsetter vi nok å være alene frem til barna våre evt får familie tenker jeg, og det er helt greit.

Anonymkode: b4e8a...ba7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...