Anonym bruker Skrevet 5. november 2022 #1 Del Skrevet 5. november 2022 Da ene barnet mitt er under utredning for adhd har jeg selv blitt oppmerksom på at mye passer på meg også, men dette med organiseringsvansker sliter jeg litt med å få grep på. Ulike kilder jeg har lest på, altså fagsider, bøker ol., ser ut for å ha litt ulik oppfatning, eller at det er ulike måter å ha dette, spesielt for voksne. En forfatter framstiller det som at man f.eks. knapt klarer å komme seg ut døren, bruker timer på å handle fordi man vimser rundt, ikke klarer å holde noe ryddig noensinne osv. En annen legger mer vekt på at oppgaver som er ukjente kan framstå som overveldende fordi man ikke klarer å dele dem opp og derfor ikke kommer i gang i det hele tatt. Andre igjen knytter det sterkt sammen med tid og at man derfor alltid er sen, ikke klarer å holde tidsfrister osv. Jeg får altså ikke helt grep om dette og blir veldig usikker. Selv klarer jeg utmerket å gjøre alt som er vaner/rutiner, altså stå opp, dusje, komme meg ut døren i tide. Jeg har gått fra å være ekstremt rotete til å ha nærmest pinlig orden og system på det jeg forholder meg mest til (pulten min på jobb er som regel ryddig, stuen og kjøkkenet hjemme er noenlunde ryddige), og jeg klarer å beregne tid til å komme tidsnok til legetime ol. uten problemer, og holder tidsfrister, men det er gjerne i siste liten. Derimot er det kaos på kontoret, i boden og skuffene på badet, jeg er helt avhengig av kalender med alarmer for å huske alt som ikke er faste rutiner. Altså jeg husker, stort sett, at det er fotball hver tirsdag klokken 17, men ikke timen på BUP en tilfeldig torsdag. Jeg støvsuger og vasker klær på faste dager og tider og får jo sånn sett gjort min del av husarbeidet uten særlig problemer, men jeg får aldri vasket de listene eller vinduene, jeg klarer ikke å komme i gang. Jeg går turer der jeg er kjent, men da mannen ga meg kartbok ble den lagt bort. Ikke fordi jeg ikke vil gå andre steder, men jeg vet ikke hvordan. Det er for overveldende å forholde seg til å både finne ut av parkering, hvor det er osv. Jeg ønsker å reise og se verden, men klarer ikke å bestille fly og hotell fordi jeg blir helt stresset og overveldet over alt som må gjøres, så det blir med tanken. Jeg ville gjerne stå på ski med barna da de var yngre, men det er ikke mulig akkurat her vi bor, da må man kjøre et sted, og bare tanken på hvordan dette skulle ordnes stoppet meg. Er dette også organiseringsvansker? Eller misforstår jeg? Anonymkode: 61981...402 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435420-hva-mener-man-egentlig-med-organiseringsvansker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. november 2022 #2 Del Skrevet 5. november 2022 Min datter med ADHD kan ikke gjøre noe på faste dager. Rutiner funker ikke. Måtte passe på alt hele tiden når hun skulle rekke noe. Brukte 2 timer hjem fra skolen. Hun har ingen evne til å organisere noe. Ikke tid, ikke fysisk orden, ikke kaste ting, ikke organisert i tankene. Hun kan ha 4 forskjellige samtaler med med på like mange minutter, og hun forventer at jeg skal henge med på alt Slik du beskriver deg selv, så vil jeg ikke tenke at det er ADHD, men at du har vært litt rotete av deg, og derfor gitt deg selv rutiner for at det ikke skal bli sånn igjen. Men jeg vet ikke Anonymkode: 9940a...c0c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435420-hva-mener-man-egentlig-med-organiseringsvansker/#findComment-149865916 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. november 2022 #3 Del Skrevet 5. november 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Min datter med ADHD kan ikke gjøre noe på faste dager. Rutiner funker ikke. Måtte passe på alt hele tiden når hun skulle rekke noe. Brukte 2 timer hjem fra skolen. Hun har ingen evne til å organisere noe. Ikke tid, ikke fysisk orden, ikke kaste ting, ikke organisert i tankene. Hun kan ha 4 forskjellige samtaler med med på like mange minutter, og hun forventer at jeg skal henge med på alt Slik du beskriver deg selv, så vil jeg ikke tenke at det er ADHD, men at du har vært litt rotete av deg, og derfor gitt deg selv rutiner for at det ikke skal bli sånn igjen. Men jeg vet ikke Anonymkode: 9940a...c0c Min datter derimot er avhengig av faste rutiner og forutsigbarhet, og hun får med all sannsynlighet diagnosen om noen uker (de har indirekte sagt at hun har adhd). Hun er rask og effektiv når hun er "på" og klarer fint å holde orden på en del ting og noe tid, men må ha hjelp til andre ting. Det høres jo ut som om de er ulike de to også. HI Anonymkode: 61981...402 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435420-hva-mener-man-egentlig-med-organiseringsvansker/#findComment-149865920 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iiiiik Skrevet 5. november 2022 #4 Del Skrevet 5. november 2022 Slik jeg forstår det handler organiseringsvansker om problemer med å skaffe oversikt over en oppgave, og gjennomføre. Et barn med organsieringsvansker vil f.eks ikke klare å lese gjennom oppgaveteksten først, og finne ut hva som skal gjøres i leksa. I stedet vil barnet f.eks hoppe mellom oppgaveleddene og teksten det skal lese, og gi opp fordi det oppleves overveldende. På samme måte vil beskjeden om «kan du gå i fryseren og hente en pakke kjøttdeig og komme opp med dem før du går opp og rydder på rommet ditt, for du må finne fotballdrakta di før du begynner med lekser» være for vanskelig, og barnet klarer ikke å gjennomføre alt uten å miste oversikt. En del av det du beskriver kan være dine kompenserende tiltak for å overvinne dine organiseringsvansker. Det å etablere rutiner f.eks kan være gode tiltak for å få gjort det nødvendige, og ikke miste oversikten. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435420-hva-mener-man-egentlig-med-organiseringsvansker/#findComment-149865921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. november 2022 #5 Del Skrevet 5. november 2022 Iiiiik skrev (3 minutter siden): Slik jeg forstår det handler organiseringsvansker om problemer med å skaffe oversikt over en oppgave, og gjennomføre. Et barn med organsieringsvansker vil f.eks ikke klare å lese gjennom oppgaveteksten først, og finne ut hva som skal gjøres i leksa. I stedet vil barnet f.eks hoppe mellom oppgaveleddene og teksten det skal lese, og gi opp fordi det oppleves overveldende. På samme måte vil beskjeden om «kan du gå i fryseren og hente en pakke kjøttdeig og komme opp med dem før du går opp og rydder på rommet ditt, for du må finne fotballdrakta di før du begynner med lekser» være for vanskelig, og barnet klarer ikke å gjennomføre alt uten å miste oversikt. En del av det du beskriver kan være dine kompenserende tiltak for å overvinne dine organiseringsvansker. Det å etablere rutiner f.eks kan være gode tiltak for å få gjort det nødvendige, og ikke miste oversikten. Ja, det høres jo ut som en grei forklaring. Problemet mitt i så måte er at jeg ikke husker hvordan dette var for meg da jeg var barn. Jeg husker at jeg ofte ble kalt vimsete og svimete (og klumsete), men jeg klarte meg ganske godt på skolen. Så du mener at noe av det jeg beskriver mot slutten er organiseringsvansker? For det er i hvert fall overveldet jeg føler meg, over ting jeg har inntrykk av at folk flest synes er enkle oppgaver. HI Anonymkode: 61981...402 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435420-hva-mener-man-egentlig-med-organiseringsvansker/#findComment-149865926 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iiiiik Skrevet 5. november 2022 #6 Del Skrevet 5. november 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja, det høres jo ut som en grei forklaring. Problemet mitt i så måte er at jeg ikke husker hvordan dette var for meg da jeg var barn. Jeg husker at jeg ofte ble kalt vimsete og svimete (og klumsete), men jeg klarte meg ganske godt på skolen. Så du mener at noe av det jeg beskriver mot slutten er organiseringsvansker? For det er i hvert fall overveldet jeg føler meg, over ting jeg har inntrykk av at folk flest synes er enkle oppgaver. HI Anonymkode: 61981...402 Ja, jeg tenker at noe av det du beskriver mot slutten er organsieringsvansker ja. Men det kan jo også hende at du har litt lav kapasitet, og planlegger mer enn du har forutsetninger for å klare. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435420-hva-mener-man-egentlig-med-organiseringsvansker/#findComment-149865929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. november 2022 #7 Del Skrevet 5. november 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Min datter derimot er avhengig av faste rutiner og forutsigbarhet, og hun får med all sannsynlighet diagnosen om noen uker (de har indirekte sagt at hun har adhd). Hun er rask og effektiv når hun er "på" og klarer fint å holde orden på en del ting og noe tid, men må ha hjelp til andre ting. Det høres jo ut som om de er ulike de to også. HI Anonymkode: 61981...402 Men ingen barn meg ADHD er like. Det er viktig å huske på. De har likhetstrekk, men hadde de alle vært helt like, så hadde man ikke trengt flere uker med utredning. Min har det de kalte «høy tilstedeværelse av diagnosen», altså er hun «hardt rammet» de brukte ca 5 uker fra oppstart til diagnosen var på plass Anonymkode: 9940a...c0c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435420-hva-mener-man-egentlig-med-organiseringsvansker/#findComment-149865932 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. november 2022 #8 Del Skrevet 5. november 2022 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Da ene barnet mitt er under utredning for adhd har jeg selv blitt oppmerksom på at mye passer på meg også, men dette med organiseringsvansker sliter jeg litt med å få grep på. Ulike kilder jeg har lest på, altså fagsider, bøker ol., ser ut for å ha litt ulik oppfatning, eller at det er ulike måter å ha dette, spesielt for voksne. En forfatter framstiller det som at man f.eks. knapt klarer å komme seg ut døren, bruker timer på å handle fordi man vimser rundt, ikke klarer å holde noe ryddig noensinne osv. En annen legger mer vekt på at oppgaver som er ukjente kan framstå som overveldende fordi man ikke klarer å dele dem opp og derfor ikke kommer i gang i det hele tatt. Andre igjen knytter det sterkt sammen med tid og at man derfor alltid er sen, ikke klarer å holde tidsfrister osv. Jeg får altså ikke helt grep om dette og blir veldig usikker. Selv klarer jeg utmerket å gjøre alt som er vaner/rutiner, altså stå opp, dusje, komme meg ut døren i tide. Jeg har gått fra å være ekstremt rotete til å ha nærmest pinlig orden og system på det jeg forholder meg mest til (pulten min på jobb er som regel ryddig, stuen og kjøkkenet hjemme er noenlunde ryddige), og jeg klarer å beregne tid til å komme tidsnok til legetime ol. uten problemer, og holder tidsfrister, men det er gjerne i siste liten. Derimot er det kaos på kontoret, i boden og skuffene på badet, jeg er helt avhengig av kalender med alarmer for å huske alt som ikke er faste rutiner. Altså jeg husker, stort sett, at det er fotball hver tirsdag klokken 17, men ikke timen på BUP en tilfeldig torsdag. Jeg støvsuger og vasker klær på faste dager og tider og får jo sånn sett gjort min del av husarbeidet uten særlig problemer, men jeg får aldri vasket de listene eller vinduene, jeg klarer ikke å komme i gang. Jeg går turer der jeg er kjent, men da mannen ga meg kartbok ble den lagt bort. Ikke fordi jeg ikke vil gå andre steder, men jeg vet ikke hvordan. Det er for overveldende å forholde seg til å både finne ut av parkering, hvor det er osv. Jeg ønsker å reise og se verden, men klarer ikke å bestille fly og hotell fordi jeg blir helt stresset og overveldet over alt som må gjøres, så det blir med tanken. Jeg ville gjerne stå på ski med barna da de var yngre, men det er ikke mulig akkurat her vi bor, da må man kjøre et sted, og bare tanken på hvordan dette skulle ordnes stoppet meg. Er dette også organiseringsvansker? Eller misforstår jeg? Anonymkode: 61981...402 Ja, det høres sånn ut for meg. Det at du fungerer i vanlige gjøremål er kanskje fordi du har organisert og strukturert dagen slik at det fungerer bra på tross. Det kan være vansker med å komme i gang, slik du beskriver, for mange er det også vanskelig å avslutte. Anonymkode: 5f218...e1d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435420-hva-mener-man-egentlig-med-organiseringsvansker/#findComment-149865933 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. november 2022 #9 Del Skrevet 5. november 2022 Iiiiik skrev (6 minutter siden): Ja, jeg tenker at noe av det du beskriver mot slutten er organsieringsvansker ja. Men det kan jo også hende at du har litt lav kapasitet, og planlegger mer enn du har forutsetninger for å klare. Kanskje, men jeg tror egentlig ikke det. Jeg kan holde på i evigheter når jeg bare liker det jeg gjør eller vet hvordan jeg skal gjøre det, og jeg får ofte høre at jeg effektiv og energisk, men det stopper helt opp for meg i møte med en en del oppgaver som er nye/ukjente fordi jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne/klarer å begynne. HI Anonymkode: 61981...402 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435420-hva-mener-man-egentlig-med-organiseringsvansker/#findComment-149865936 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. november 2022 #10 Del Skrevet 5. november 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Ja, det høres sånn ut for meg. Det at du fungerer i vanlige gjøremål er kanskje fordi du har organisert og strukturert dagen slik at det fungerer bra på tross. Det kan være vansker med å komme i gang, slik du beskriver, for mange er det også vanskelig å avslutte. Anonymkode: 5f218...e1d Ja, jeg får det problemet også hvis jeg kommer skikkelig i gang med noe gøy, men det er vel kanskje mer vanlig? HI Anonymkode: 61981...402 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435420-hva-mener-man-egentlig-med-organiseringsvansker/#findComment-149865939 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. november 2022 #11 Del Skrevet 6. november 2022 Anonym bruker skrev (På 5.11.2022 den 11.21): Men ingen barn meg ADHD er like. Det er viktig å huske på. De har likhetstrekk, men hadde de alle vært helt like, så hadde man ikke trengt flere uker med utredning. Min har det de kalte «høy tilstedeværelse av diagnosen», altså er hun «hardt rammet» de brukte ca 5 uker fra oppstart til diagnosen var på plass Anonymkode: 9940a...c0c Ja, det er sant. Her har vi holdt på i tre måneder og hatt ekstra utredning, men nå ser det ut for ar de har bestemt seg. HI Anonymkode: 61981...402 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144435420-hva-mener-man-egentlig-med-organiseringsvansker/#findComment-149866651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå