Gå til innhold

Nattevåk, tidlige morgener og fordeling🥵

Anbefalte innlegg

Vi har to små barn, som er endel våkne om nettene. Vi har til nå fordelt det slik at jeg tar nettene, og så har han stått opp med dem. I natt har den minste styrt siden fem, og det endte opp med at mannen stod opp kl seks, sur som en pødde. Jeg sover aldri lenger enn to timer i strekk, en time halvannen er mer vanlig. Da er det oppvåkning og ofte litt pupp og soving igjen, eller bare litt stryking på. I dag tidlig så mente han at vi fikk stå opp begge to, siden begge barna var våkne, og han hadde tross alt også vært våken kl fem. Jeg mener at hvis ikke jeg kan få sove litt lenger på morgenen, så får han også bidra på nettene. Dette synes han er helt urimelig selvsagt, for han våkner jo innimellom han også. 
Jeg er rett og slett forbanna, og kjenner at det er så urimelig! Og jeg tenker absolutt å vekke han i natt så han kan få kjenne litt på det. For noen netter siden hadde vi egentlig en grei natt med bare en oppvåkning (mellom halv to og seks), men den var mer høylydt enn vanlig. Da hadde han også våknet og ikke sovnet like fort som vanlig, og var helt utslitt. Jeg måtte nesten flire da, siden jeg hadde sovet hele to timer sammenhengende den natta, og kjente på en mer uthvilthet enn vanlig. Dette har han visst glemt🥵

Jeg vil ikke noe spesielt med dette innlegget annet enn å syte å klage🤬

Anonymkode: 8f82e...acc

Fortsetter under...

Det er lov å klage litt, den perioden der er skikkelig slitsom, underskudd på søvn kan være beintøft. 

Vi rigget oss som dere, en tok natt og en morgen. Ble enige om ett tidspunkt, jeg sov på eget rom sammen med minste som jeg ammet. Slitsomt hvis en skal kjegle om det i tillegg, for det er mer enn nok å gå med underskudd over tid. Plutselig passerer det, heldigvis 😅

Anonymkode: 32c6a...04d

Snakk med han utpå dagen når dere begge er våkne. Det er lite konstruktivt som kommer av diskusjoner kl 6 om morgenen. Spør om hva han tenker om å aldri få mer enn 2 t søvn sammenhengende. Og om han virkelig sidestiller det å våkne med å våkne OG måtte ta seg av de små. Ev kan dere ta hvert sitt barn om natten, du må jo nødvendigvis ta deg av barnet som dier, men han kan ta de/det andre. 

Anonymkode: fc53b...fc1

Dere må snakke om dette når begge er (etter forholdene…) opplagte. Legg en plan som begge er enige om og som er gjennomførbar og evaluér etter noen dager - om den ikke funker så godt kan dere endre taktikken/oppgavene.

det er en veldig krevende periode der man blir helt «zombie» og fort oppfører seg urimelig.. Men det blir bedre, hold ut!!

Anonymkode: 757ff...269

Husker da jeg hadde tre barn under tre år. Det var tøft. Ikke gå i fella med å tenke hevn og å vekke han fordi han skal få kjenne på det. Snakk om det midt på dagen når stemningen er god. ♥️

Anonymkode: f3141...aa9

Det er lov å kjenne seg frustrert og sliten i dag, men enig med forrige taler i at man ikke må gå inn i en negativ spiral med hevntanker osv.

Noen ganger blir det litt urettferdig fordi vi kvinner har ammingen, mannen får ikke ammet midt på natten. Men det går seg gjerne til.

Mine unger er ferdig med amming for lengst, og nå er det mannen som tar mest faktisk. Han synes morgenstunden med ungene er veldig koselig. Ofte står jeg opp og finner de med et brettspill e.l.

Jeg hadde definitivt mest når de var babyer, men det var en liten periode.

Har du permisjon enda kanskje? Du må prøve å hvile når du kan. Vet det er vanskelig å legge seg ned midt på dagen når det er allverdens i huset som skal gjøres, men av og til må man bare prioritere sånn.

Så snakker dere sammen når dere begge er våkne og minst irritable, og kommer frem til en løsning som begge er tilfreds med. Ikke glem at mannen også kan trenge en morgen av og til, også må ikke han glemme at du trenger en natt av og til.

Anonymkode: f0216...305

Annonse

Jeg er egentlig ferdig med permisjon, men tar ut noen feriedager før han begynner sin permisjon. Denne helga skal jeg på jobb for første gang etter permisjonen, med kveldsvakt i kveld, og dagvakt i morgen. Vi var enige, om at siden jeg tar nettene så tar han morgenene. Men tydeligvis var vi ikke enige lenger i dag. Storesøster får også litt pupp om natten av og til, men det er ikke et problem siden vi samsover. Det er likevel noe han kritiserer når han er sur. All kritikken gjør meg nedstemt (og helt sikkert motsatt også), og gjør at jeg ikke vil få sove så fort om jeg hadde fått prøve. I affekt tenker jeg henvntanker, men jeg vet også at jeg ikke kommer til å gjennomføre de når det kommer til stykke, så han kommer nok til å få sove i natt også. Og selv om det er bra så tar jeg meg i å irritere meg over at jeg ikke kommer til å gjennomføre heller🙈 Han har også mye lettere for å sovne. Han sovner i det han legger hode på puta, og han kan sove på sofaen om han får fem min, eller på gulvet mens ungene leker rundt. Jeg trenger mye mer ro, eller egentlig bare visshet om at det er greit og at jeg får tid. 

Kan det være en ide å sove på hver sitt soverom? Da får han sove hele natten, og det er kanskje ikke like krise å måtte stå veldig tidlig opp. Vi gjorde det faktisk sånn i flere år med minste, for at de som kunne skulle få sove selv om det ble en del oppvåkninger i løpet av natten. Fungerer sikkert ikke for alle, men gjorde det for oss iallefall.

Anonymkode: a24d9...51a

Det er fort gjort å bli sur og urimelig uten søvn. 

Sov på hvert deres rom, sånn at den som "har vakt" ikke spolerer den andre sin søvn. 

Vi gjorde det også sånn, at jeg tok natta og mannen morgenen. 

Det er en tøff periode, men heldigvis blir det bedre. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er egentlig ferdig med permisjon, men tar ut noen feriedager før han begynner sin permisjon. Denne helga skal jeg på jobb for første gang etter permisjonen, med kveldsvakt i kveld, og dagvakt i morgen. Vi var enige, om at siden jeg tar nettene så tar han morgenene. Men tydeligvis var vi ikke enige lenger i dag. Storesøster får også litt pupp om natten av og til, men det er ikke et problem siden vi samsover. Det er likevel noe han kritiserer når han er sur. All kritikken gjør meg nedstemt (og helt sikkert motsatt også), og gjør at jeg ikke vil få sove så fort om jeg hadde fått prøve. I affekt tenker jeg henvntanker, men jeg vet også at jeg ikke kommer til å gjennomføre de når det kommer til stykke, så han kommer nok til å få sove i natt også. Og selv om det er bra så tar jeg meg i å irritere meg over at jeg ikke kommer til å gjennomføre heller🙈 Han har også mye lettere for å sovne. Han sovner i det han legger hode på puta, og han kan sove på sofaen om han får fem min, eller på gulvet mens ungene leker rundt. Jeg trenger mye mer ro, eller egentlig bare visshet om at det er greit og at jeg får tid. 

Bare et lite innspill litt på siden av diskusjonen. Du sier at han har lett for å sovne. Det å sovne så lett og så fort er et tegn på søvnmangel. De fleste som sovner så lett som mannen din sover alt for lite eller har for dårlig kvalitet på søvnen og er dermed veldig trøtt. Det skal nemlig litt til å sovne på dagtid, spesielt om det skjer noe rundt. Det kan dermed være at mannen din er mye mindre uthvilt enn de du hadde vært med lik menge/mulighet for søvn og at han er en del trøttere enn det du tror han er. 

Anonymkode: 8be0a...5f1

Hva med å få ungene på egne rom istedenfor samsoving som tydeligvis ikke fungerer? Avvenn eldste med pupp på natta, hvor gammel er hun?

Dere må se på soverutinene hos dere, kanskje bruke en liten periode med innsats for å lære ungene til å sove hele natta (jeg er imot skrikekur, men gode rutiner må innføres)

Så må dere begge legger dere mye tidligere på kvelden. Man kan ikke bli overrasket HVER dag at ungene våkner tidlig. 

Anonymkode: 16fde...10b

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Bare et lite innspill litt på siden av diskusjonen. Du sier at han har lett for å sovne. Det å sovne så lett og så fort er et tegn på søvnmangel. De fleste som sovner så lett som mannen din sover alt for lite eller har for dårlig kvalitet på søvnen og er dermed veldig trøtt. Det skal nemlig litt til å sovne på dagtid, spesielt om det skjer noe rundt. Det kan dermed være at mannen din er mye mindre uthvilt enn de du hadde vært med lik menge/mulighet for søvn og at han er en del trøttere enn det du tror han er. 

Anonymkode: 8be0a...5f1

Det kan godt være han har dårlig kvalitet på nattesøvnen,  men han klarer likevel ofte å prioritere å se serier på Netflix når jeg legger meg. Han kan også velge bort å sove når ungene sover fordi han da heller vil ha «alenetid» og slappe av. Jeg føler ikke selv at jeg kan bortprioritere mulighetene for søvn når de er der.

Jeg har alltid trengt mye søvn, han har alltid sagt han har trengt lite. Før vi fikk barn la han seg også senere enn meg og var oppe mye tidligere. Likevel føler jeg nå, naturlig nok, at jeg får så mye mindre enn han. Og aldri lenger enn ca to timer sammenhengende. 

Uff, jeg hører jeg syter, men han vet jeg sliter med å klare å slappe av når han hakker og kritiserer, og mener likevel det er min egen feil når ikke jeg bare tar meg en lur på 10 min. I dag kjenner jeg at jeg unner han å være skikkelig på overskudd, selv om det er begrenset hva bare en dårlig morgen kan gjøre. Vi kunne jo ha sovet på skift som vi har gjort før, men det er visst ikke godt nok i dag.

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hva med å få ungene på egne rom istedenfor samsoving som tydeligvis ikke fungerer? Avvenn eldste med pupp på natta, hvor gammel er hun?

Dere må se på soverutinene hos dere, kanskje bruke en liten periode med innsats for å lære ungene til å sove hele natta (jeg er imot skrikekur, men gode rutiner må innføres)

Så må dere begge legger dere mye tidligere på kvelden. Man kan ikke bli overrasket HVER dag at ungene våkner tidlig. 

Jeg legger meg gjerne rundt halv ti, han mellom halv ett og ett. Samsoving fungerer, men yngste har en slitsom periode akkurat nå. Vi har i utgangspunktet ikke flere ledige rom, men vi har et rom vi kan bruke som en slags midlertidig løsning.

Så lenge mannen jobbet, så tok jeg nettene. Jeg hadde mulighet til å sove da minstemann sov. Byttet på i helgene. Da jeg begynte å jobbe, byttet vi plass i senga, slik at han lå ved siden av babyen og dermed fikk han ansvaret på natta.

Anonymkode: 0f13d...df1

Anonym bruker skrev (På 5.11.2022 den 11.15):

Helt 100% enig👆

Anonymkode: d3ee8...96f

Anonym bruker skrev (På 5.11.2022 den 11.18):

Jeg legger meg gjerne rundt halv ti, han mellom halv ett og ett. Samsoving fungerer, men yngste har en slitsom periode akkurat nå. Vi har i utgangspunktet ikke flere ledige rom, men vi har et rom vi kan bruke som en slags midlertidig løsning.

Ok, ikke flere ledige rom? Så da skal dere samsove til ungene en gang flytter ut eller? 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Ok, ikke flere ledige rom? Så da skal dere samsove til ungene en gang flytter ut eller? 

Neida, etterhvert vil det ordne seg med flere rom😅

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Kos deg med baby/småbarnstiden, for det blir verre😉

Anonymkode: 2c8eb...6b1

Nei, det blir det virkelig ikke! Mine barn er nå 13, 15, 18 og 20 år, og jeg synes fortsatt baby- og småbarnstiden var det mest slitsomme. Det har egentlig bare blitt lettere jo eldre de ble. 

Anonymkode: cee71...0c2

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Nei, det blir det virkelig ikke! Mine barn er nå 13, 15, 18 og 20 år, og jeg synes fortsatt baby- og småbarnstiden var det mest slitsomme. Det har egentlig bare blitt lettere jo eldre de ble. 

Da har du vært heldig. 

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Da har du vært heldig. 

Spørs det. To av dem har TS, adhd, angst og perioder med skolevegring, så jeg tør påstå at vi har mange flere utfordringer enn de fleste tenåringsforeldre opplever. Likevel synes jeg det er enklere enn da de var små fordi jeg takler denne typen belastning bedre enn mangel på søvn og pauser. Nå rekker jeg å hente meg inn mellom slagene, man kan gi dem oppgaver i hjemmet som reduserer belastningen, og sove bra de fleste netter, det klarte jeg ikke da de var små og det gikk i ett kjør.

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Spørs det. To av dem har TS, adhd, angst og perioder med skolevegring, så jeg tør påstå at vi har mange flere utfordringer enn de fleste tenåringsforeldre opplever. Likevel synes jeg det er enklere enn da de var små fordi jeg takler denne typen belastning bedre enn mangel på søvn og pauser. Nå rekker jeg å hente meg inn mellom slagene, man kan gi dem oppgaver i hjemmet som reduserer belastningen, og sove bra de fleste netter, det klarte jeg ikke da de var små og det gikk i ett kjør.

Mine to har dessverre også alt det der, minus TS. I tillegg er det nå bekymring for at ene tenåringen er på vei til å utvikle personlighetsforstyrrelse. Jeg takler perioder med dårlig søvn bedre enn evig tankekjør. Så det er vel bare at vi er forskjellig skrudd sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...