Anonym bruker Skrevet 4. november 2022 #1 Skrevet 4. november 2022 Naboen min har kennel, og driver oppdrett av to hunderaser, så jeg håper jo at de vet hva de driver med. Hundene deres har stått og bjeffet i hundegård de siste årene. Dette er til irritasjon for andre naboer, da det også er på nattestid, hver gang noe rører seg utenfor. Jeg har mer enn en gang vært bekymret for hvordan disse hundene har det. Vet at de har 5 voksne og har hatt oppi 20 valper samtidig, fordelt på 2 hundegårder som ikke har allverden med plass. Jeg har meldt bekymring til mattilsynet, da hundene virker stressa, etter det fikk de opp litt mer skjerming mot veien, og det hjalp. Jeg har også gitt beskjed til naboen at hundene holder oss våkne. Nå de siste ukene har en av hundene stått og ult/grått(?) I hundegården i ujevne intervaller dag og natt. Slik som nå regner det mye, og jeg hører klynkingen, og det river i hjertet. Jeg tror at hunden har hundehus, jeg vet at naboen er hjemme, jeg er heller ikke nærmeste nabo. Jeg kan veldig lite om hunder, er dette normalt? Bør jeg gjøre noe, eller melde bekymring til noen, eller er jeg en tanke hysterisk? Anonymkode: dd31c...84e
Anonym bruker Skrevet 4. november 2022 #2 Skrevet 4. november 2022 Meld bekymring, står han og hyler i timesvis, så har han det ikke bra, stakkars hund. Anonymkode: bfa6f...f1c
Anonym bruker Skrevet 4. november 2022 #3 Skrevet 4. november 2022 Meld bekymring. Høres mer ut som en valpefabrikk enn en seriøs oppdretter, dessverre.... Anonymkode: b467f...5e4
Anonym bruker Skrevet 4. november 2022 #4 Skrevet 4. november 2022 Uff, det er det jeg er redd for, men er det da politi eller matilsynet jeg skal mede til? Anonymkode: dd31c...84e
Anonym bruker Skrevet 5. november 2022 #5 Skrevet 5. november 2022 Vil tro mattilsynet. Men er det mye støy på nattestid, kanskje politiet? Anonymkode: b467f...5e4
Anonym bruker Skrevet 5. november 2022 #6 Skrevet 5. november 2022 Det høres ikke ut som disse hundene har det bra. Jeg ville meldt både til politi og mattilsyn. Politi for støy på nattestid, mattilsyn for bekymring om dyrevelferd. Hvis begge instanser får melding er det større sannsynlighet for at noe skjer. Når det gjelder politi ville jeg tatt kontakt hver gang det er støy på nattestid, så de ble klar over omfanget av støyproblemet. Anonymkode: 3fddf...19f
Anonym bruker Skrevet 5. november 2022 #7 Skrevet 5. november 2022 Tusen takk for svar, skal gjøre begge deler. Var rolig resren av natta, men i gang igjen i morges. Sendte da mld til eier om å gjøre noe med det. Har vært stille siden, men sist gang holdt det vel en uke før det var igang igjen. Mattilsynet burde uansett ta seg en sjekk der. Anonymkode: dd31c...84e
Anonym bruker Skrevet 6. november 2022 #8 Skrevet 6. november 2022 Anonym bruker skrev (På 5.11.2022 den 14.43): Tusen takk for svar, skal gjøre begge deler. Var rolig resren av natta, men i gang igjen i morges. Sendte da mld til eier om å gjøre noe med det. Har vært stille siden, men sist gang holdt det vel en uke før det var igang igjen. Mattilsynet burde uansett ta seg en sjekk der. Anonymkode: dd31c...84e Sliter med samme problemstilling her vi bor. Et dusin hunder hos naboen som aldri får tur eller noen form for aktivitet. Det eneste livet deres består av et å bjeffe på alt og ingenting, og plage vettet av hverandre og alle naboene. Forferdelig trist og meningsløs tilværelse... Kan ikke du oppdatere om du melder det enten til mattilsynet eller politi? Jeg vurderer å gjøre det samme, men er usikker på hvordan og hva som er best. Orker ikke inngå i en større konflikt med slike mennesker... Anonymkode: f3ff3...d35
Anonym bruker Skrevet 6. november 2022 #9 Skrevet 6. november 2022 On 11/5/2022 at 12:34 AM, Anonym bruker said: Naboen min har kennel, og driver oppdrett av to hunderaser, så jeg håper jo at de vet hva de driver med. Hundene deres har stått og bjeffet i hundegård de siste årene. Dette er til irritasjon for andre naboer, da det også er på nattestid, hver gang noe rører seg utenfor. Jeg har mer enn en gang vært bekymret for hvordan disse hundene har det. Vet at de har 5 voksne og har hatt oppi 20 valper samtidig, fordelt på 2 hundegårder som ikke har allverden med plass. Jeg har meldt bekymring til mattilsynet, da hundene virker stressa, etter det fikk de opp litt mer skjerming mot veien, og det hjalp. Jeg har også gitt beskjed til naboen at hundene holder oss våkne. Nå de siste ukene har en av hundene stått og ult/grått(?) I hundegården i ujevne intervaller dag og natt. Slik som nå regner det mye, og jeg hører klynkingen, og det river i hjertet. Jeg tror at hunden har hundehus, jeg vet at naboen er hjemme, jeg er heller ikke nærmeste nabo. Jeg kan veldig lite om hunder, er dette normalt? Bør jeg gjøre noe, eller melde bekymring til noen, eller er jeg en tanke hysterisk? Anonymkode: dd31c...84e du er hysterisk... har du vert inne der og sett hvordan de har det? Anonymkode: f4347...11b
Anonym bruker Skrevet 6. november 2022 #10 Skrevet 6. november 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): du er hysterisk... har du vert inne der og sett hvordan de har det? Anonymkode: f4347...11b Hva mener du med at hun er hysterisk? Anonymkode: f3ff3...d35
Anonym bruker Skrevet 6. november 2022 #11 Skrevet 6. november 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): du er hysterisk... har du vert inne der og sett hvordan de har det? Anonymkode: f4347...11b Har du? Anonymkode: bfa6f...f1c
Anonym bruker Skrevet 6. november 2022 #12 Skrevet 6. november 2022 Det kan være ein hann hund som uler om det er ei tispe med løpetid der eller i nærheten 😅 snakk med dei før du melder til politi eller mattilsyn . Kankje får du svar på det du lurer på , og kankje tar dei meir hensyn om du starter å prate med dei før du kobler inn andre instanser . Trur ikkje du kjem så langt med klagene uannsett om du melder inn desverre. Anonymkode: d282b...235
Anonym bruker Skrevet 7. november 2022 #13 Skrevet 7. november 2022 Jeg har vært nærmere og sett. Det er valper som hyler. De står ute i regn dag og natt, så vil si at det er grunn til bekymring. Jeg har meldt bekymringsmelding til mattilsynet, og snakket med politiet. Der fikk jeg beskjed om at jeg gjorde det riktige, og at de håpet at mattilsynet hadde mulighet til å undersøke. Fikk også beskjed om å ringe igjen om det ble mye støy. Nå har de laget sak på det, sånn i tilfelle de får henvendelse fra flere naboer. Det er visst straffbart å ha hund som støyer på dette nivået. Selv om jeg personlig er mest bekymret for velværet til hundene. Anonymkode: dd31c...84e
Anonym bruker Skrevet 7. november 2022 #14 Skrevet 7. november 2022 Og til deg som mener jeg skal snakke med dem. Jeg har prøvd å gi beskjed flere ganger. Ingenting skjer. Anonymkode: dd31c...84e
Anonym bruker Skrevet 7. november 2022 #15 Skrevet 7. november 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg har vært nærmere og sett. Det er valper som hyler. De står ute i regn dag og natt, så vil si at det er grunn til bekymring. Jeg har meldt bekymringsmelding til mattilsynet, og snakket med politiet. Der fikk jeg beskjed om at jeg gjorde det riktige, og at de håpet at mattilsynet hadde mulighet til å undersøke. Fikk også beskjed om å ringe igjen om det ble mye støy. Nå har de laget sak på det, sånn i tilfelle de får henvendelse fra flere naboer. Det er visst straffbart å ha hund som støyer på dette nivået. Selv om jeg personlig er mest bekymret for velværet til hundene. Anonymkode: dd31c...84e Det er bra at det finnes mennesker som deg som ikke bare ignorerer det. Meld igjen og igjen. Anonymkode: bfa6f...f1c
Anonym bruker Skrevet 7. november 2022 #16 Skrevet 7. november 2022 Noen hunderaser lager med støy enn andre, men det er ikke sånn at hunder står å hyler året rundt om de har det bra. Drar du til en gård hvor de driver med trekkhunder vil det være en del støy fra hundene, særlig når de girer seg opp og gleder seg til tur. Drar du til noen som har et par selskapshunder inne i stua bjeffer de kanskje litt akkurat når du kommer inn, men så gir de seg igjen. Hundene på nabotomten din høres det ikke ut som har det noe bra i det hele tatt, så fint du varsler noen som kan sjekke det opp synes jeg. Er det en typisk valpefabrikk går det nok mot dårligere tider nå som etterspørselen på valper synker, men de bør absolutt få besøk av mattilsyn/politi synes jeg. Anonymkode: 0d282...1a1
Anonym bruker Skrevet 7. november 2022 #17 Skrevet 7. november 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg har vært nærmere og sett. Det er valper som hyler. De står ute i regn dag og natt, så vil si at det er grunn til bekymring. Jeg har meldt bekymringsmelding til mattilsynet, og snakket med politiet. Der fikk jeg beskjed om at jeg gjorde det riktige, og at de håpet at mattilsynet hadde mulighet til å undersøke. Fikk også beskjed om å ringe igjen om det ble mye støy. Nå har de laget sak på det, sånn i tilfelle de får henvendelse fra flere naboer. Det er visst straffbart å ha hund som støyer på dette nivået. Selv om jeg personlig er mest bekymret for velværet til hundene. Anonymkode: dd31c...84e Så bra at du tok affære! Det er tydelig at det ikke er mange andre som gidder å bry seg nok til at de melder. Kan jeg spørre hvordan du meldte til mattilsynet? Og da du snakket med politiet, måtte du anmelde eller lage en sak med ditt navn? Anonymkode: f3ff3...d35
Anonym bruker Skrevet 7. november 2022 #18 Skrevet 7. november 2022 Mattilsynet har elektronisk skjema hvor man kan melde bekymring på nettsiden. Der kan du være anonym. Til politiet oppgav jeg alt. Jeg har allerede sendt flere meldinger til eier, under fullt navn, så jeg har ingen grunn til å være anonym. Jeg har ikke levert anmeldelse, men de skrev en sak på det. Jeg har lenge sittet på gjerdet og ikke villet starte en konflikt pga. støy, men når jeg er bekymret for dyrene, så får det heller stå til, og de får bare bli sure på meg. Anonymkode: dd31c...84e
Anonym bruker Skrevet 7. november 2022 #19 Skrevet 7. november 2022 Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Mattilsynet har elektronisk skjema hvor man kan melde bekymring på nettsiden. Der kan du være anonym. Til politiet oppgav jeg alt. Jeg har allerede sendt flere meldinger til eier, under fullt navn, så jeg har ingen grunn til å være anonym. Jeg har ikke levert anmeldelse, men de skrev en sak på det. Jeg har lenge sittet på gjerdet og ikke villet starte en konflikt pga. støy, men når jeg er bekymret for dyrene, så får det heller stå til, og de får bare bli sure på meg. Anonymkode: dd31c...84e Kudos til deg hi, for at du tok affære!!! 👏🏻 Anonymkode: d941f...ac0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå