Gå til innhold

Skal det mye til for at et barn kan gå på melatomin?

Anbefalte innlegg

Nei det skulle ikke mye til. En samtale men legen der jeg og barnet var med å snakket om utfordringene. Mange ganger sovner han ikke før 23-23.30 pga tankekjør. Med melatonin sovner han innen 20 minutter.

Anonymkode: d2ca8...9e6

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Melatonin har man i kroppen. Noen produserer bare ikke nok av det. Det er helt ufarlig å bruke i små mengder, og det er enklere å prøve det hjemme først og se om det virker istedenfor å sette igang en lang utredning. Bupa er spesialisthelsetjeneste, det er ikke bare bare å komme inn der og hvertfall ikke for noe som kan løses i førstelinjetjenesten

Anonymkode: 4b04f...cff

Det står 18 års aldergrense på melatonin så det er absolutt ikke noe du skal gi ett lite barn uten å ha snakket med lege først!

At du velger å gjøre det på den måten får være ditt valg. Jeg hadde ikke gjort det. 
Fastlegen vår sa at ingen fastleger skriver ut melatonin uten at barnet har vært innom bup først. Tenker at det er en god grunn for det. 

Anonymkode: 72215...864

Det er jo bare tull! Her fikk sønnen min på 10 år melatonin etter en samtale. Aldri hatt med BUP å gjøre.

Snakk med legen din du, det skal ikke mye til, ganske uskyldig i forhold til mye annet. Vi går på melatonin med jevne mellomrom hele gjengen her, om så det er placebo, søvn er viktig. 

Anonymkode: 62aa0...085

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

At du velger å gjøre det på den måten får være ditt valg. Jeg hadde ikke gjort det. 
Fastlegen vår sa at ingen fastleger skriver ut melatonin uten at barnet har vært innom bup først. Tenker at det er en god grunn for det. 

Tull og tøys. 

Snakk selvfølgelig med legen, men resten du skriver her er bare tull. 

Anonymkode: 62aa0...085

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, men det er da vitterlig helt andre hormoner også. Det blir omtrent som å si "dere som synes det er greit å drikke et glass rødvinvin, synes dere det er greit å ta kokain og heroin også?". Det er rett og slett ikke det samme i det hele tatt, selv om alt er hormoner. Nå har jeg snakket mye med nevrologen på BUP, også om melatonin, så dette er jeg veldig trygg på.

Anonymkode: aac60...fe1

Helt enig når det er i samråd med legen. Andre hormoner tar man jo også i samråd med lege. Siktet mer til dem som selvmedisinerer og argumenterer med at der er null stress siden det er et hormon som allerede finnes i kroppen. Sammenligningen din med vin og heroin er forresten helt på viddene.

Anonymkode: dac11...036

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det står 18 års aldergrense på melatonin så det er absolutt ikke noe du skal gi ett lite barn uten å ha snakket med lege først!

Hvor står det at det er aldersgrense på det?

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Dette stemmer ikke. Vi fikk det med legen vår 

Anonymkode: 93637...c28

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Fastlegen vår sa at ingen fastleger skriver ut melatonin uten at barnet har vært innom bup først.

Det stemmer ikke.

Anonymkode: 2ff8d...e23

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvor står det at det er aldersgrense på det?

De på apoteket sa det. Men at barn kan  ta det i samråd med lege.

Eller nå må rette litt på mitt eget innlegg her,det er ikke aldersgrense på melatonin på apoteket,men det står på pakken at det ikke er anbefalt til barn under 18 år.

Screenshot_20221104-235157_Chrome.jpg

Screenshot_20221104-235157_Chrome.jpg

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

De på apoteket sa det. Men at barn kan  ta det i samråd med lege.

Det er _anbefalt_ at alle under 18 rådfører seg med lege. Det er ingen som nekter en 16 åring å kjøpe det 

Man får kjøpt melatonin i 1mg dosering overalt nå, nettopp fordi det ikke er en dosering som er farlig for noen 

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er _anbefalt_ at alle under 18 rådfører seg med lege. Det er ingen som nekter en 16 åring å kjøpe det 

Man får kjøpt melatonin i 1mg dosering overalt nå, nettopp fordi det ikke er en dosering som er farlig for noen 

Du misser jo galant poenget mitt. Poenget er jo at når de sier på apoteket at det ikke er anbefalt å bruke til barn under 18 år uten å snakke med lege først,så er det nok en god grunn til det. Derfor bør ikke folk bare kjøpe melatonin ukritisk til barnet uten å snakke med lege først. Som jeg har sagt tidligere i tråden så bruker mitt barn melatonin hver dag så jeg er absolutt ikke imot det,men vi var selvsagt hos lege først.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du misser jo galant poenget mitt. Poenget er jo at når de sier på apoteket at det ikke er anbefalt å bruke til barn under 18 år uten å snakke med lege først,så er det nok en god grunn til det. Derfor bør ikke folk bare kjøpe melatonin ukritisk til barnet uten å snakke med lege først. Som jeg har sagt tidligere i tråden så bruker mitt barn melatonin hver dag så jeg er absolutt ikke imot det,men vi var selvsagt hos lege først.

Sier ikke man skal bruke det ukritisk heller. Men selv testet jeg det hjemme, det ga umiddelbar effekt, og da dro vi til legen for å få resept. Jeg sier ikke at man ikke skal snakke med lege. Men det er ikke på noen måte skadelig å forsøke med små doser hjemme 

Min 12-åring har fått melatonin i flere år, etter at vi i ÅREVIS har roet ned, fjernet skjerm, lest for ham, sunget for ham og generelt lagt alt til rette for søvn. Han har hatt vanskelig innsovning hele sitt liv.

Jeg tror mange foreldre blir litt desperate etter hver, fordi de ser at for lite søvn går utover barnets fysiske og mentale helse. Da er det ok å velge feks melatonin i samråd med lege.

Mange barn med feks adhd eller tourette har problemer med søvn, og det er nevrologiske årsaker til det - og det er ofte ikke noe en varm dusj kan fikse. Vårt barn har det i alle fall mye bedre når han sover nok.

Anonymkode: d01ee...82e

Min 12-åring har fått melatonin i flere år, etter at vi i ÅREVIS har roet ned, fjernet skjerm, lest for ham, sunget for ham og generelt lagt alt til rette for søvn. Han har hatt vanskelig innsovning hele sitt liv.

Jeg tror mange foreldre blir litt desperate etter hver, fordi de ser at for lite søvn går utover barnets fysiske og mentale helse. Da er det ok å velge feks melatonin i samråd med lege.

Mange barn med feks adhd eller tourette har problemer med søvn, og det er nevrologiske årsaker til det - og det er ofte ikke noe en varm dusj kan fikse. Vårt barn har det i alle fall mye bedre når han sover nok.

Anonymkode: d01ee...82e

De fleste her er jo ikke imot melatonin til barn,vi bare påpeker at det bør være i samråd med lege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...