Gå til innhold

Hvor mye er det anbefalt å ha i buffer?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Skal vi se, den ene artikkelen er datert januar 22, den andre juli 22. Ikke helt nylige artikler i min verden, men pytt pytt. Det er jo ikke så viktig.

Til mitt innlegg («Nå er det lite som tilsier at vi er på vei inn i en økonomisk kollaps, så de fleste kommer nok til å beholde både båter, hytter og hus»), så spør du meg om det er lenge siden jeg har lest Finansavisen. Da antar jo jeg at du har lest noe i Finansavisen som tilsier at jeg tar feil, og at det faktisk ER slik at vi er på vei inn i en økonomisk kollaps som tilsier at de fleste IKKE kommer til å beholde båt, hytte og hus. Men det har du kanskje ikke?

Nei, jeg kan dessverre ikke sende deg noen «up to date» (eller dagsaktuelle, som vi gjerne sier på norsk) artikler om hvordan folk under pandemien forutser sin personlige økonomi eller hvordan båtsalget er i juli. Bakgrunnsdataen mangler, kan du si. Men det er jo uansett ikke så relevant, da det ikke var dette vi snakket om i utgangspunktet.

Anonymkode: 72085...373

Det er jo helt klart at bufferkontoen er relevant i nedgangstider, det er jo der vi er nå.

Forøvrig, legger jeg inn en artikkel https://www.finansavisen.no/nyheter/bolig/2022/11/01/7954949/obos-prisene-falt, så kan du jo selv reflektere over hva som først ryker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mrs Remington skrev (10 minutter siden):

Det er jo helt klart at bufferkontoen er relevant i nedgangstider, det er jo der vi er nå.

Forøvrig, legger jeg inn en artikkel https://www.finansavisen.no/nyheter/bolig/2022/11/01/7954949/obos-prisene-falt, så kan du jo selv reflektere over hva som først ryker.

Men dette er jo ikke et svar til det jeg spør deg om. Er det ting som tyder på at vi er på vei inn i en økonomisk kollaps som tilsier at de fleste vil måtte kvitte seg med båt, hytte og hus, eller er det ikke? Hva spesifikt i Finansavisen er det du mener jeg ikke har fått med meg som er relevant for dette spørsmålet?

At et hittil fullstendig spinnvilt boligmarked nå «roer seg ned» (direkte sitat fra artikkelen du linket til) gir ikke MEG noen indikasjon på vi styrer mot en økonomisk kollaps som innebærer at folk må selge båt, hytte og hus i hvert fall…

Anonymkode: 72085...373

Skrevet
Mrs Remington skrev (2 timer siden):

Men da har du sikkert fått med deg at selv om antall konkurser er på vei opp, er allikevel antallet ikke høyere enn normalår som 2019?

Denne lavkonjunkturen ganske så forventet, enda godt minst 25 % av befolkningen forventet at de skulle få dårligere råd. Litt skummelt om alle tror det skal gå oppover, nullrente og varm pengepresse gir sjelden en god landing. 

Uansett, buffer handler om å kunne stille likvide midler til disposisjon på kort sikt, ved behov. 

Anonymkode: f19f6...047

Skrevet
Mrs Remington skrev (8 timer siden):

Jeg er ikke her for å fortelle om min formue. Jeg er finansrådgiver og forsøker å spre forskjellen mellom buffer og sparekonto. Det er jo ikke ulovlig å tappe bufferen for å kjøpe nytt kjøkken. Jeg sier bare at innen finansverden så er bufferen ment til å benyttes til uforutsette utgifter.

Helt flott at du kan klare å skaffe til veie femsifret beløp på minuttet. Men jeg tror ikke at Hi egentlig lurte på hva du klarer å fikse.......

Du er ikke mer finansrådgiver enn jeg er julenissen. Ikke skap deg.

Anonymkode: 65c1f...5a4

Skrevet
On 11/3/2022 at 10:49 PM, Anonym bruker said:

Hvor mye har dere? 

Anonymkode: 15634...f07

har 150.000 der nå,men det er krisepenger, og brukes kun ved kriser

Anonymkode: f0ee8...994

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Du er ikke mer finansrådgiver enn jeg er julenissen. Ikke skap deg.

Anonymkode: 65c1f...5a4

?

Skrevet
Mrs Remington skrev (36 minutter siden):

?

Hva var det du ikke skjønte med den posten da? Den var jo ganske rett frem og selvforklarende. 

Anonymkode: 5f180...759

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hva var det du ikke skjønte med den posten da? Den var jo ganske rett frem og selvforklarende. 

Anonymkode: 5f180...759

Nei - den var ikke det. Du tror tydeligvis at du vet ting om meg - noe du ikke gjør, dermed er den jo ikke selvforklarende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...