Gå til innhold

Hvor mye er det anbefalt å ha i buffer?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det er jo ikke riktig for alle, som du ser av svarene over. 

Anonymkode: 5f180...759

Meningen med buffer er å ha til uforutsette kostnader og ikke til oppussing. Det var det jeg svarte på. Behovet for buffer varierer selvsagt utifra hvilke kostnader en husstand har. Lave faste kostnader er lik lavt behov for buffer. Dersom man leier en møblert leilighet, vil man ha mindre behov for buffer og dersom man eier bolig, trenger man mer på bufferkontoen. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mrs Remington skrev (9 timer siden):

Muligens det var belærende men det var riktig. 

Riktig? Du sier at de pengene de brukte på oppussing ikke kunne tas fra en bufferkonto. Likevel var det altså det de gjorde. 

Anonymkode: 97e27...0cf

Skrevet
Mrs Remington skrev (8 timer siden):

Meningen med buffer er å ha til uforutsette kostnader og ikke til oppussing. Det var det jeg svarte på. Behovet for buffer varierer selvsagt utifra hvilke kostnader en husstand har. Lave faste kostnader er lik lavt behov for buffer. Dersom man leier en møblert leilighet, vil man ha mindre behov for buffer og dersom man eier bolig, trenger man mer på bufferkontoen. 

Man bestemmer jo selv hva man bruker pengene til og hva man kaller det 😝

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Man bestemmer jo selv hva man bruker pengene til og hva man kaller det 😝

Når Hi spør om buffer, så regner jeg med hn er ute etter svaret for hva buffer faktisk er. Sparekonto er jo noe annet enn buffer. Buffer er i finansverden - en konto som man benytter til uforutsette utgifter. Oppussing av kjøkken er ikke en uforutsett utgift, slik som vaskemaskin er - dersom den ryker. Man kan ikke selv definere hva bufferkonto er selv om man kan velge hva kontoen brukes til. Man kan selvsagt benytte bufferkonto til kjøkken men da har man benyttet pengene til noe annet enn definisjonen buffer er. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Nå er det lite som tilsier at vi er på vei inn i en økonomisk kollaps, så de fleste kommer nok til å beholde både båter, hytter og hus.

Anonymkode: 72085...373

Det er kanskje lenge siden du leste Finansavisen?

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3.11.2022 den 23.11):

Vi har ikke buffer, vi har formue.  

Formue kan jo defineres på flere måter. Dersom dere has hus uten gjeld, så har dere formue. Dere vil likevel trenge en buffer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 4.11.2022 den 10.03):

Fond er jo en buffer. Det samme med rammelån o.l. Å ha buffer er ikke det samme som å ha pengene på konto. Det handler om å kunne tilgjengeliggjøre midler i løpet av kort tid.

Anonymkode: 79d81...d52

Det kommer jo litt an på om du har høyrentefond eller aksjefond. Aksjefond blir ikke definert eller klassifisert som "buffer".

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Riktig? Du sier at de pengene de brukte på oppussing ikke kunne tas fra en bufferkonto. Likevel var det altså det de gjorde. 

Anonymkode: 97e27...0cf

Det er din tolkning, ikke noe jeg har sagt. Isåfall må du referere meg, noe du ikke har gjort.

Skrevet
Mrs Remington skrev (8 minutter siden):

Formue kan jo defineres på flere måter. Dersom dere has hus uten gjeld, så har dere formue. Dere vil likevel trenge en buffer.

Formue kan egentlig ikke defineres på så mange måter, likt begrepet buffer som du har henvist til. Vi har altså formue og trenger ingen buffer. 

Formue er verdien av alt en privatperson eller et selskap/juridisk person eier. Formuen inkluderer både fysiske eiendeler (som hus, bil og produksjonsutstyr), finansielle eiendeler, og rettigheter og andre immaterielle eiendeler, som f.eks. lisenser, konsesjoner og patenter. Vanligvis viser formue til nettoformue: formuen minus den eventuelle gjelden (de økonomiske forpliktelsene).

Skrevet
Mrs Remington skrev (11 minutter siden):

Det er kanskje lenge siden du leste Finansavisen?

Neida, jeg leste Finansavisen senest i sta, takk som spør. Var det noen bestemt artikkel du sikter til som skulle tilsi at folk snart må selge båt, hytte og hus?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Formue kan egentlig ikke defineres på så mange måter, likt begrepet buffer som du har henvist til. Vi har altså formue og trenger ingen buffer. 

Formue er verdien av alt en privatperson eller et selskap/juridisk person eier. Formuen inkluderer både fysiske eiendeler (som hus, bil og produksjonsutstyr), finansielle eiendeler, og rettigheter og andre immaterielle eiendeler, som f.eks. lisenser, konsesjoner og patenter. Vanligvis viser formue til nettoformue: formuen minus den eventuelle gjelden (de økonomiske forpliktelsene).

Ja, såvisst, jeg har da også formue, men jeg har likevel buffer. I tillegg har jeg kontanter. Av og til kan det jo være vanskelig å benytte formuen sin til å betale uforutsette regninger :)

Skrevet
Mrs Remington skrev (Akkurat nå):

Ja, såvisst, jeg har da også formue, men jeg har likevel buffer. I tillegg har jeg kontanter. Av og til kan det jo være vanskelig å benytte formuen sin til å betale uforutsette regninger :)

Da har du ikke stor nok formue 😅jeg kan da skaffe tilveie femsifret beløp på minuttet, og mer trenger jeg ikke. Kontanter har jeg lite av, da. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Da har du ikke stor nok formue 😅jeg kan da skaffe tilveie femsifret beløp på minuttet, og mer trenger jeg ikke. Kontanter har jeg lite av, da. 

Er det pissekonkuranse dere driver med eller.

Anonymkode: 4efe8...bb9

Skrevet

Jeg mente sekssifret, beklager. 

Skrevet

Er det pissekonkuranse dere driver med eller.

Nei. Jeg reagerer bare på påstanden om at man alltid må ha buffer, den faller jo på sin egen urimelighet. Buffer er for de utgiftene man ellers hadde strevd med å betjene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Neida, jeg leste Finansavisen senest i sta, takk som spør. Var det noen bestemt artikkel du sikter til som skulle tilsi at folk snart må selge båt, hytte og hus?

Ja, jeg tenkte litt på disse:

https://www.finansavisen.no/nyheter/naeringsliv/2022/10/06/7941298/690-selskaper-konkurs-pa-90-dager

https://www.finansavisen.no/nyheter/personlig-okonomi/2022/01/01/7796414/en-av-fire-venter-darligere-okonomi-i-2022

https://www.finansavisen.no/leder/2022/07/20/7902527/vanlige-folk-selger-baten

Trenger du flere henvisninger?

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er ikke her for å fortelle om min formue. Jeg er finansrådgiver og forsøker å spre forskjellen mellom buffer og sparekonto. Det er jo ikke ulovlig å tappe bufferen for å kjøpe nytt kjøkken. Jeg sier bare at innen finansverden så er bufferen ment til å benyttes til uforutsette utgifter.

Helt flott at du kan klare å skaffe til veie femsifret beløp på minuttet. Men jeg tror ikke at Hi egentlig lurte på hva du klarer å fikse.......

Skrevet
Mrs Remington skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke her for å fortelle om min formue. Jeg er finansrådgiver og forsøker å spre forskjellen mellom buffer og sparekonto. Det er jo ikke ulovlig å tappe bufferen for å kjøpe nytt kjøkken. Jeg sier bare at innen finansverden så er bufferen ment til å benyttes til uforutsette utgifter.

Helt flott at du kan klare å skaffe til veie femsifret beløp på minuttet. Men jeg tror ikke at Hi egentlig lurte på hva du klarer å fikse.......

Du er ikke finansrådgiver 😂men kjør på med det, du. 

Jeg tror heller ikke at hi bryr seg om min formue, men du hevdet at man uansett må ha buffer. En merkelig påstand fra en finansrådgiver, syns jeg ;) 

Skrevet

Du er ikke finansrådgiver 😂men kjør på med det, du. 

Jeg tror heller ikke at hi bryr seg om min formue, men du hevdet at man uansett må ha buffer. En merkelig påstand fra en finansrådgiver, syns jeg ;) 

Du kan jo tro hva du vil, men alle trenger en buffer konto, jo høyere formue, jo høyere buffer.

Skrevet
Mrs Remington skrev (10 minutter siden):

Finansrådgiver ja, den var god du 😆

Skrevet

Finansrådgiver ja, den var god du 😆

Hvorfor det? 

Skrevet
Mrs Remington skrev (16 minutter siden):

Å, jeg trodde du mente nylige artikler, ettersom du spurte om det var lenge siden jeg hadde lest Finansavisen.

At ca. 25% av befolkningen forventet en svakere økonomi i det kommende året, midt i en pandemi (artikkelen er fra januar), tilsier ikke akkurat at folk må slenge båt, hytte og hus. Ei heller at en del bedrifter går konkurs pga høye strømpriser - strømstøtten til bedrifter er jo elendig. At en del bytter ut båten med hotellopphold er vel heller ikke superdramarisk.

At folk må regne med høyere utgifter er det vel ingen som krangler på, men jeg lurte altså på hva det er som tilsier at vi er på vei inn i en økonomisk kollaps som innebærer at folk må slenge båt, hytte og hus?

Skrevet
Mrs Remington skrev (10 minutter siden):

Du kan jo tro hva du vil, men alle trenger en buffer konto, jo høyere formue, jo høyere buffer.

Haha, okay, vi får si det slik da. Røkke har nok en imponerende bufferkonto. 

Skrevet

Å, jeg trodde du mente nylige artikler, ettersom du spurte om det var lenge siden jeg hadde lest Finansavisen.

At ca. 25% av befolkningen forventet en svakere økonomi i det kommende året, midt i en pandemi (artikkelen er fra januar), tilsier ikke akkurat at folk må slenge båt, hytte og hus. Ei heller at en del bedrifter går konkurs pga høye strømpriser - strømstøtten til bedrifter er jo elendig. At en del bytter ut båten med hotellopphold er vel heller ikke superdramarisk.

At folk må regne med høyere utgifter er det vel ingen som krangler på, men jeg lurte altså på hva det er som tilsier at vi er på vei inn i en økonomisk kollaps som innebærer at folk må slenge båt, hytte og hus?

Artiklene jeg sendte deg er alle up to date. Du kan gjerne sende artikler tilbake til meg som er mer up to date? Makro økonomi er jo gjerne litt slik at de tar for seg det store bildet, så setter pris på om du kan korrigere bildet.

Skrevet
Mrs Remington skrev (2 minutter siden):

Artiklene jeg sendte deg er alle up to date. Du kan gjerne sende artikler tilbake til meg som er mer up to date? Makro økonomi er jo gjerne litt slik at de tar for seg det store bildet, så setter pris på om du kan korrigere bildet.

Skal vi se, den ene artikkelen er datert januar 22, den andre juli 22. Ikke helt nylige artikler i min verden, men pytt pytt. Det er jo ikke så viktig.

Til mitt innlegg («Nå er det lite som tilsier at vi er på vei inn i en økonomisk kollaps, så de fleste kommer nok til å beholde både båter, hytter og hus»), så spør du meg om det er lenge siden jeg har lest Finansavisen. Da antar jo jeg at du har lest noe i Finansavisen som tilsier at jeg tar feil, og at det faktisk ER slik at vi er på vei inn i en økonomisk kollaps som tilsier at de fleste IKKE kommer til å beholde båt, hytte og hus. Men det har du kanskje ikke?

Nei, jeg kan dessverre ikke sende deg noen «up to date» (eller dagsaktuelle, som vi gjerne sier på norsk) artikler om hvordan folk under pandemien forutser sin personlige økonomi eller hvordan båtsalget er i juli. Bakgrunnsdataen mangler, kan du si. Men det er jo uansett ikke så relevant, da det ikke var dette vi snakket om i utgangspunktet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...