Gå til innhold

Hvor mye er det anbefalt å ha i buffer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det der med 3x månedslønn synes jeg er en veldig rar anbefaling. Det kommer helt an på hva man tjener, og hva slags uforutsette utgifter som kan dukke opp. Vi har svært god lønn (synes jeg, men sikkert ikke iflg DIB-standarden), med rundt 140k utbetalt i mnd. Vi har felles økonomi. 

Vi har ikke 420k stående på bufferkonto.
Jeg kan ikke se for meg hvilke uforutsette hendelser som kunne inntreffe med behov for penger tilgjengelig umiddelbart og koste oss så mye penger?

Vi har ikke en gang en egen bufferkonto.
Vi har noen faste trekk til fond og ferie, som er de eneste sparekonti vi har.
På regningskonto står det et «overskudd» på 40-60k til enhver tid, i tilfelle bilene  trenger service eller vaskemaskinen ryker. Skjer det større ting, som behov for å bytte tak og vinduer på hytta, eller pusse opp badet hjemme, så låner vi enten penger i banken eller henter fra fond, om vi har nok der. 

Anonymkode: e7fef...bfb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det der med 3x månedslønn synes jeg er en veldig rar anbefaling. Det kommer helt an på hva man tjener, og hva slags uforutsette utgifter som kan dukke opp. Vi har svært god lønn (synes jeg, men sikkert ikke iflg DIB-standarden), med rundt 140k utbetalt i mnd. Vi har felles økonomi. 

Jeg kan ikke se for meg hvilke uforutsette hendelser som kunne inntreffe med behov for penger tilgjengelig umiddelbart og koste oss så mye penger?

På regningskonto står det et «overskudd» på 40-60k til enhver tid, i tilfelle bilene  trenger service eller vaskemaskinen ryker. Skjer det større ting, som behov for å bytte tak og vinduer på hytta, eller pusse opp badet hjemme, så låner vi enten penger i banken eller henter fra fond, om vi har nok der. 

Fond er jo en buffer. Det samme med rammelån o.l. Å ha buffer er ikke det samme som å ha pengene på konto. Det handler om å kunne tilgjengeliggjøre midler i løpet av kort tid.

Anonymkode: 79d81...d52

Skrevet

Har ca 390 000. 

Men vurderer å selge båten og sette pengene inn på sparekonto. Bedre med penger på konto enn penger i båt akkurat nå...

Få i allefall ikke solgt om ting skulle blitt verre enn det det er nå. Og da er det ingen verdi i det heletatt...

Anonymkode: 5d226...a95

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Har ca 390 000. 

Men vurderer å selge båten og sette pengene inn på sparekonto. Bedre med penger på konto enn penger i båt akkurat nå...

Få i allefall ikke solgt om ting skulle blitt verre enn det det er nå. Og da er det ingen verdi i det heletatt...

Selge båt i november er vel ikke det letteste og heller ikke det som er lettest å få solgt i nedgangstider.

Verdi er det jo om man liker sjølivet selv om det ikke er verdier som er lett å omsette.

Anonymkode: 4750a...3fd

Skrevet

Har 1,8 mill tilgjengelig på rammelån og 240 000 på en sparekonto. 

Anonymkode: 6da28...913

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg har 0. Har forsøkt å spare flere ganger, men ender alltid opp med å måtte bruke den. Har 10 000 i fond da… det hjelper noe.

Det er vel anbefalt å ha to buffere? En til uforutsette utgifter og en til uforutsette hendelser. Begge på 3 månedslønner 

Anonymkode: 9d52d...746

Anbefalt med 2  buffere, det har jeg aldri hørt før. Hva er forskjellen på uforutsette utgifter og uforutsette hendelser da?

Jeg har ca 40 000 på buffer nå, men nå må bilen på verksted for å se om de kan finne ut av et problem med den, så da kan den bli en god del mindre. Men det er vel nesten første gang jeg faktisk har penger  tilgjengelig når det kommer noe uforutsett, så jeg er veldig glad for det, det er en god følelse å faktisk ha penger tilgjengelig når det går noe galt. (Jeg har endelig fått spart litt etter å ha ryddet opp i en rotete økonomi)

Anonymkode: 4efe8...bb9

Skrevet

Jeg har en månedslønn (28 000), og mannen har en månedslønn (47 000). Utgiftene våre stemmer jo greit overens med inntektene, så det får være bra. 

Anonymkode: eb0e8...b6f

Skrevet

Dere med ekstreme summer på bufferkonto er, har dere sjekket renta der? Det siste året har inflasjonen vært på rundt 5%, dette betyr at dere bør ha en rente på 5% eller høyere for å ikke tape penger. 

Skrevet
TheWitch skrev (30 minutter siden):

Dere med ekstreme summer på bufferkonto er, har dere sjekket renta der? Det siste året har inflasjonen vært på rundt 5%, dette betyr at dere bør ha en rente på 5% eller høyere for å ikke tape penger. 

Ja, vi har kontroll over både rente og avkastning i fond.

Anonymkode: c6cdd...ac7

Skrevet
TheWitch skrev (22 timer siden):

Jeg har 10000 på en konto som er lett tilgjengelig, vil ikke ha mere enn det heller for da blir det jo spist opp av inflasjonen. 

Har litt i fond og litt i aksje som jeg kan løse ut om det virkelig kniper.  Her er avkastningen mye bedre enn nå en vanlig konto. 

Skulle det skje at jeg mister jobben og må gå på dagen, så skal jeg klare å holde meg flytende en stund til jeg får nødhjelp hos nav eller feriepenger kommer. 

Bare vær obs på at du ikke får nødhjelp eller annen sosialhjelp hos NAV så lenge du har penger på konto, i fond eller aksjer. 

Anonymkode: e1810...d94

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Bare vær obs på at du ikke får nødhjelp eller annen sosialhjelp hos NAV så lenge du har penger på konto, i fond eller aksjer. 

Og hvorfor skulle man i det hele tatt søke om nødhjelp hos Nav hvis man har penger på konto, i fond eller aksjer?

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Selge båt i november er vel ikke det letteste og heller ikke det som er lettest å få solgt i nedgangstider.

Verdi er det jo om man liker sjølivet selv om det ikke er verdier som er lett å omsette.

Anonymkode: 4750a...3fd

Vi skal ikke selge nå, men vurderer å legge den ut for salg til våren. 

Absolutt en verdi i for av opplevelser, men det hjelper oss lite om denne krigen utarter seg og ting skulle blitt enda verre enn det det er nå. 

Ikke lett å selge i nedgangstider nei, men båten er verdt ca 250 000, så markedet er der. Vi får i allefall ikke solgt om vi ikke prøver.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Vi skal ikke selge nå, men vurderer å legge den ut for salg til våren. 

Absolutt en verdi i for av opplevelser, men det hjelper oss lite om denne krigen utarter seg og ting skulle blitt enda verre enn det det er nå. 

Ikke lett å selge i nedgangstider nei, men båten er verdt ca 250 000, så markedet er der. Vi får i allefall ikke solgt om vi ikke prøver.

Blir nok mange båter til salgs til våren. 

Først selges båten, deretter hytta og tilslutt huset.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Det er ikke vanlig at folk søker nødhjelp, altså. 

Anonymkode: 5f180...759

Skrevet
Mrs Remington skrev (8 minutter siden):

Blir nok mange båter til salgs til våren. 

Først selges båten, deretter hytta og tilslutt huset.

Nå er det lite som tilsier at vi er på vei inn i en økonomisk kollaps, så de fleste kommer nok til å beholde både båter, hytter og hus.

Anonymkode: 72085...373

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Anbefalt med 2  buffere, det har jeg aldri hørt før. Hva er forskjellen på uforutsette utgifter og uforutsette hendelser da?

Jeg har ca 40 000 på buffer nå, men nå må bilen på verksted for å se om de kan finne ut av et problem med den, så da kan den bli en god del mindre. Men det er vel nesten første gang jeg faktisk har penger  tilgjengelig når det kommer noe uforutsett, så jeg er veldig glad for det, det er en god følelse å faktisk ha penger tilgjengelig når det går noe galt. (Jeg har endelig fått spart litt etter å ha ryddet opp i en rotete økonomi)

Uforutsette utgifter er om bilen eller kjøleskapet ryker. Uforutsette hendelser er om du brått skulle miste jobben og ende opp med 60% av lønnen i flere mnd

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Uforutsette utgifter er om bilen eller kjøleskapet ryker. Uforutsette hendelser er om du brått skulle miste jobben og ende opp med 60% av lønnen i flere mnd

Og til det trenger man hver sin konto? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Og til det trenger man hver sin konto? 

Hvorfor ikke? Men spiller det noen rolle om det er en eller to konti?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor ikke? Men spiller det noen rolle om det er en eller to konti?

Renten beregnes etter hvor mye som står på hver konto, så litt rolle spiller det om det er noen summer å snakke om, ja. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Renten beregnes etter hvor mye som står på hver konto, så litt rolle spiller det om det er noen summer å snakke om, ja. 

Ok

Skrevet
Mrs Remington skrev (På 3.11.2022 den 22.54):

Buffer er jo ment til å være til uforutsette utgifter og ikke til oppussing. Dette betyr at dere bør fylle på bufferen straks. Og ja, 3 måneders inntekt er nok det anbefalte.

I all verden. Det var da en belærende tone. 😂

HI. Jeg har ca 250 000,- Tre månedslønner er vel rådet. Ble gjeldfri i 2015 så har spart endel siden det. 

Anonymkode: 97e27...0cf

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 4.11.2022 den 10.00):

Nettopp. Hvis en har en lønn over 100 000 ut samlet, og faste utgifter på 30 000 i mnd trenger man virkelig ikke 300 000 i buffer. En som tjener 35 000 og har 30 000 i faste trenger samme buffer som den som tjener 100 000, etter min mening. 

Personlig er målet 6 mnd med faste utgifter, har opplevd at det gikk over 4 mnd for å behandle sykepenger, så 3 mnd synes jeg er litt snaut. Jeg vil kunne betjene huslån og ha mat på bordet i en slik situasjon, men det er ikke da jeg prioriterer langhelg på dyrt spa liksom. 

Anonymkode: f19f6...047

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

I all verden. Det var da en belærende tone. 😂

HI. Jeg har ca 250 000,- Tre månedslønner er vel rådet. Ble gjeldfri i 2015 så har spart endel siden det. 

Anonymkode: 97e27...0cf

Muligens det var belærende men det var riktig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Men jeg trenger ikke det heller så lenge jeg har penger jeg kan løse ut. 

Skrevet
Mrs Remington skrev (51 minutter siden):

Muligens det var belærende men det var riktig. 

Det er jo ikke riktig for alle, som du ser av svarene over. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...