Gå til innhold

Hvor mye er det anbefalt å ha i buffer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tre månedslønner er vel det anbefalte.

Vi har vel ca  100.000 akkurat nå, men vi driver å pusser opp vaskerommet så når regningen kommer fra fliselegger osv der så blir det veldig mye mindre gitt.

Anonymkode: 34e52...162

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Tre månedslønner er vel det anbefalte.

Vi har vel ca  100.000 akkurat nå, men vi driver å pusser opp vaskerommet så når regningen kommer fra fliselegger osv der så blir det veldig mye mindre gitt.

Buffer er jo ment til å være til uforutsette utgifter og ikke til oppussing. Dette betyr at dere bør fylle på bufferen straks. Og ja, 3 måneders inntekt er nok det anbefalte.

Mrs Remington skrev (1 minutt siden):

Buffer er jo ment til å være til uforutsette utgifter og ikke til oppussing. Dette betyr at dere bør fylle på bufferen straks. Og ja, 3 måneders inntekt er nok det anbefalte.

Jøss, det var da veldig så streng og sjefete du var i tråd etter tråd her i kveld da...

Ja, selvfølgelig skal vi fylle opp bufferen igjen, men vaskerommet trengte å tas før vinteren og det er bedre å bruke oppsparte midler til det enn å låne til det.

Det går nok bra skal du se, vi har rimelig god kontroll på økonomien altså.

Ca 60 000 akkurat nå, hvis vi trekker fra de 150 000 som står til vann og avløp neste år. 

Jeg synes det er rart å ta utgangspunkt i inntekt. Personlig mener jeg 3-6 mnd med faste/nødvendige utgifter er bedre. Blir du f eks arbeidsledig og må vente på utbetaling fra nav, er ikke din inntekt det som betyr noe, men dine faktiske utgifter 🤔

Anonymkode: f19f6...047

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jøss, det var da veldig så streng og sjefete du var i tråd etter tråd her i kveld da...

Ja, selvfølgelig skal vi fylle opp bufferen igjen, men vaskerommet trengte å tas før vinteren og det er bedre å bruke oppsparte midler til det enn å låne til det.

Det går nok bra skal du se, vi har rimelig god kontroll på økonomien altså.

Streng Sjef? Hvorfor skriver du innlegg om buffer, tåler du bare de svarene som passer deg selv og da er bufferen lik kr. hva? Hvorfor spør du egentlig?

Mrs Remington skrev (2 minutter siden):

Streng Sjef? Hvorfor skriver du innlegg om buffer, tåler du bare de svarene som passer deg selv og da er bufferen lik kr. hva? Hvorfor spør du egentlig?

Hun spør ikke da….

Anonymkode: f19f6...047

Mrs Remington skrev (5 minutter siden):

Spør ikke om noen ting jeg...

Jeg har 10000 på en konto som er lett tilgjengelig, vil ikke ha mere enn det heller for da blir det jo spist opp av inflasjonen. 

Har litt i fond og litt i aksje som jeg kan løse ut om det virkelig kniper.  Her er avkastningen mye bedre enn nå en vanlig konto. 

Skulle det skje at jeg mister jobben og må gå på dagen, så skal jeg klare å holde meg flytende en stund til jeg får nødhjelp hos nav eller feriepenger kommer. 

Mrs Remington skrev (2 timer siden):

Ikke dum deg ut nå.

Anonymkode: 65c1f...5a4

Annonse

TheWitch skrev (6 timer siden):

Jeg har 10000 på en konto som er lett tilgjengelig, vil ikke ha mere enn det heller for da blir det jo spist opp av inflasjonen. 

Har litt i fond og litt i aksje som jeg kan løse ut om det virkelig kniper.  Her er avkastningen mye bedre enn nå en vanlig konto. 

Skulle det skje at jeg mister jobben og må gå på dagen, så skal jeg klare å holde meg flytende en stund til jeg får nødhjelp hos nav eller feriepenger kommer. 

Enig! Og samme her. Pluss at jeg har fleksilån hvor jeg er godt under ramma. 

Anonymkode: a8aa9...50c

Vi har 150tusen. Vi har også penger under «langsiktig sparing» , «ferie» samt «barnas fremtid». 

Buffer brukes til alt fra oppussing til ny fryser når den gamle dør. Fyller etter det opp buffer igjen. 

Det er ikke sånn at alle må ha 3*lønn , for noen blir det for lite og for mye for andre .

Mannen har 2 lønninger på konto pluss en stor bufferkonto med 300 000,- . Jeg har 3000,- foreløpig,  men har ordnet en egen buffer konto som skal fylles på fra november. Dessverre klarer jeg bare å fylle med 500,- i mnd, men det er bedre enn 0,- 

Har også 17 000,- på fond.

Anonymkode: e9c09...cc0

Pga seperasjon og flytting, måtte jeg nettopp tømme bufferen. Hadde 2x mnd.lønn! Målet er 3x mnd.lønn. Har stort fokus på å komme opp til 2x igjen, etter det roer jeg ned sparingen, og lar den sulle og gå opp til 3x!

Foreløpig har jeg 47.000,-

Anonymkode: 2f2bc...47f

Som flere påpeker, er det anbefalt månedslønn x 3 slik at man kan klare seg en stund hvis man mister jobben el. Vi har vel rundt 70-100 000 k på en konto, noe som er én månedslønn, men har et par millioner i fond hvis det blir krise.

Anonymkode: c6cdd...ac7

Mrs Remington skrev (10 timer siden):

Skjerp deg!

Anonymkode: 07049...f0e

Jeg har 0. Har forsøkt å spare flere ganger, men ender alltid opp med å måtte bruke den. Har 10 000 i fond da… det hjelper noe.

Det er vel anbefalt å ha to buffere? En til uforutsette utgifter og en til uforutsette hendelser. Begge på 3 månedslønner 

Anonymkode: 9d52d...746

3x brutto månedslønn er vel anbefalingen. For meg ville det vært ca 150 000. Jeg har vel i overkant av 300 000 på sparekonto, men mannen har vel null, så tul sammen er vi vel akkurat der vi bør være.

Anonymkode: 79d81...d52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...