Gå til innhold

Forslag til "barnevennlig" mat på lekeland og andre steder. Hva mener du kan serveres?

Anbefalte innlegg

Har du noen forslag? Det trenger jo ikke være en supersunn hverdagsmiddag, det får hjemmet sørge for. Men det må da finnes en mellomting mellom tørre hamburgere med chips og et fullt måltid med fem grønnsaker, for å sette det på spissen.

Fint med ett eller to forslag av gangen, ikke en lang oppramsing.

Jeg begynner med to enkle_

Kyllingbiter / eventuelt chicken nuggets med rå grønnsaker med dip. Trenger ikke å være så avansert, holder med et par-tre grønnsaker. Fullverdig middag? Nei, men litt til å fylle opp magen med. Nuggets er kanskje frityrstekt, men det er i alle fall bedre enn "hamburger" og chips. 

Taco - de fleste unger liker taco og det er en form for kosemat, om det er viktig. Man kunne f.eks få velge mellom "lefse-skål" og "hard mais-skål"  Noen vil sikkert si at stekt kjøttdeig ikke er så sunt, men man kan i alle fall fylle opp med å kunne velge hva man vil ha av grønnsaker. 

Det må jo være enkle ting som ikke krever et avansert kjøkken.

Flere?

Anonymkode: a3297...cc0

Fortsetter under...

Tenker det er teit å gå ut i media. Hvorfor må du spise mat på lekeland. Ungen kan få mat både før og etter at du har vært der.

Så dette er mediastunt kun fordi hun ikke fikk ta med egen mat.

Anonymkode: 5ad91...125

Er ikke så opptatt av dette,men svarer likevel😊

Noen år siden mine barn var der.      Kan ikke huske vi har kjøpt mat der,kun drikke og is.       

Baguett med ost og skinke

Nuggets

Pannekaker

Frukt

Anonymkode: 19fcd...25c

Nå har vi aldri spist på sånne steder, bare kjøpt drikke.

Men frukt og smoothie hadde vært fint. For tror ikke mange spiser middagen sin på sånne steder, men bare vil kjøpe noe lett å spise.

Anonymkode: c248c...343

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Har du noen forslag? Det trenger jo ikke være en supersunn hverdagsmiddag, det får hjemmet sørge for. Men det må da finnes en mellomting mellom tørre hamburgere med chips og et fullt måltid med fem grønnsaker, for å sette det på spissen.

Fint med ett eller to forslag av gangen, ikke en lang oppramsing.

Jeg begynner med to enkle_

Kyllingbiter / eventuelt chicken nuggets med rå grønnsaker med dip. Trenger ikke å være så avansert, holder med et par-tre grønnsaker. Fullverdig middag? Nei, men litt til å fylle opp magen med. Nuggets er kanskje frityrstekt, men det er i alle fall bedre enn "hamburger" og chips. 

Taco - de fleste unger liker taco og det er en form for kosemat, om det er viktig. Man kunne f.eks få velge mellom "lefse-skål" og "hard mais-skål"  Noen vil sikkert si at stekt kjøttdeig ikke er så sunt, men man kan i alle fall fylle opp med å kunne velge hva man vil ha av grønnsaker. 

Det må jo være enkle ting som ikke krever et avansert kjøkken.

Flere?

De serverer allerede nuggets på lekeland. Med mais og agurk. 

Anonymkode: b1862...abf

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Er ikke så opptatt av dette,men svarer likevel😊

Noen år siden mine barn var der.      Kan ikke huske vi har kjøpt mat der,kun drikke og is.       

Baguett med ost og skinke

Nuggets

Pannekaker

Frukt

De serverer jo nuggets og pannekaker på lekeland. 

Annonse

Har aldri skjønt greia med såkalt barnevennlig mat. 
Ja takk til vanlig god mat i mindre posjoner. Kjøttkaker, reinkjøtt, kyllinggryte, laks, fiskegrateng osv. Poteter og grønnsaker. 

Anonymkode: ab451...dd9

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

De serverer jo nuggets og pannekaker på lekeland. 

Beklager,jeg visste ikke det.      Har ikke vært der på mange år

jeg synes det er superteit at man ikke kan ha med seg egen mat. det hadde vi altid da mine unger var i "lekeland-alder".

Argumentet om at man "ikke har med seg egen mat på spisesteder" blir for dumt. Lekeland er ikke noe spisested. men er man der noen timer, kan det være greit med påfyll i små mager.

Smoothie, grænnsaker, rundstykker med pålegg hadde holdt i massvis for min del. men først og fremst burde det vært anledning til å ha med egen snacks/mat

Anonymkode: b555a...43e

På jordbærpikene har de en kremet pasta med kylling og brokkoli. Barna mine elsker den. Jeg var på Eventyrfabrikken forrige uke. Kjøpte tex mex salat med kylling. Den var god, men det var maks 150 gram i hele retten+ 5 nachochips. Til den nette sum av 169 kr. Blodpris. 

Anonymkode: e822c...eb4

Problemet på slike steder er at det de selger må også selges ganske jevnt for å ikke gå med tap. De har også ofte begrenset mulighet av kjøkken, siden det er mange regler ang hva en kan tilberede hvor og med hvilke utstyr. 

Som lekeland som er nevnt i artikkelen på nett nå så er det en grunn til at mattilbudet er som det er. Før hadde de mer og sunnere alternativer,men når få kjøpte dette og heller kjøpte pølsa så sier det seg selv at de må tilpasse seg utifra hva som får hjulene deres til å gå rundt. 
Jeg gleder meg til imorra for da skal jeg ned og spise pizza der med jobb, den er nemlig veldig god. De har bowling vegg i vegg, så om en gidder å gå de tyve meterne så kan en få litt mer enn bare pølsa også. 

Ungene mine prøvde seg med å kjøpe godteri i matbutikken når de skulle på kino for de mente det var så dyrt der, da fikk de streng beskjed å glemme det. Vil de ha en kiosk på kinoen og enda ha lov å ha med seg ting inn i kinosalen så følger de reglene om at det kun er varer kjøpt i iiosken de kan ta med inn. Syns de godteriet er for dyrt klarer de seg uten og siden de er så sjeldent på kino som de er så overlever de fint en dyr brus. Ikke derfor de er sjeldent på kino, de har så mye annet de heller vil gjøre at kino kommer litt bak i rekka. 

Anonymkode: b3478...709

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Har aldri skjønt greia med såkalt barnevennlig mat. 
Ja takk til vanlig god mat i mindre posjoner. Kjøttkaker, reinkjøtt, kyllinggryte, laks, fiskegrateng osv. Poteter og grønnsaker. 

Anonymkode: ab451...dd9

Jeg er helt enig med deg i det. Vi bodde i utlandet da ungene var små, de ble født der, og  "barnevennlig" mat på restauranter var enten at vi kunne bestille forrett som hovedrett til ungene eller at vi fikk en halv porsjon av en voksenporsjon. Da jeg spurte om det på restaurant her, så de på meg som om jeg manglet noe. Og det gjorde jeg jo tydeligvis også - forståelse for at unger skulle spise pølser eller noe annet høgg når vi skulle kose oss med god mat ute.  Det kan da ikke være vanskelig å få til! 

Annonse

Jeg tenker at det hadde hjulpet også hvis de også hadde greid å å tilberede den maten de faktisk serverer. 

Pølsene er kalde, pommes frites-ene er ihjelstekt eller blaute, pizzaen er tørr. En hvilken som helst kiosk får til dette bedre, de må gidde å lære opp de ungdommene som jobber der. 

Men sånne kopper med fruktsalat eller smoothie burde jo ikke være vanskelig å tilby. 

Anonymkode: 72ab4...328

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Tenker det er teit å gå ut i media. Hvorfor må du spise mat på lekeland. Ungen kan få mat både før og etter at du har vært der.

Så dette er mediastunt kun fordi hun ikke fikk ta med egen mat.

Anonymkode: 5ad91...125

Har du link til den reportasjen?

Anonymkode: 4e5c2...3f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...